Hvorfor har en routers int. default gatewa~
Fra : cjt

Dato : 25-04-02 23:44

Hej!

På en routers interface allokerer man en eller flere IP-adresser!

Hvordan kan det være, at man på en intefacet også skal angive en def.
gateway.
Jamen routeren ER JO def. gateway for alle hosts på nettet!

Hvad er så routerens default gateway...???

Det synes jeg virker lidt forvirrende!

Jeg kan ikke se, hvorfor en routers interface behøver info om def.
gateway....
Routeren kender jo sine egne net, og måske en statisk route til en anden
router...
eller kan måske ligefrem slå op i en routningstabel.

Måske nogen kan forklare?

Mange hilsner fra
Carsten

DK-2630 Taastrup
e-mail: cajuth@worldonline.dk

Fra : Martin Djernaes

Dato : 26-04-02 00:22

Hej Carsten,

cjt wrote:
> [...]
> gateway.
> Jamen routeren ER JO def. gateway for alle hosts på nettet!

Man tildeler ikke en default gateway til et interface, men derimod til
en host(/router).

> Hvad er så routerens default gateway...???

Det sted den skal sende ting hen den ellers ikke ved hvad den skal goere
med.

> Jeg kan ikke se, hvorfor en routers interface behøver info om def.
> gateway....

Lad os nu sige at du har en router paa et lille LAN. Du har
informationer om det lokale net og den er yderligere forbundet til
Internettet. For at kunne "komme af med" trafik der ikke er lokalt saa
skal den have en information der fortaeller den hvor den skal sende det
hen - en default gateway til en router hos Internet udbyderen.

> Routeren kender jo sine egne net, og måske en statisk route til en anden
> router...
> eller kan måske ligefrem slå op i en routningstabel.

En default route (eller default gateway) er i en router "bare" en route
til IP 0.0.0.0 MASK 0.0.0.0.

Saa en router behoever kun en default route hvis den ikke har nok andre
informationer. For almindelige mennesker er det almindeligt at indsaette
Internet udbyderes route som default route (maaske goeres det enda
automatisk). For ISPs er det almindeligt ikke at have en default route,
men derimod informationer nok til at kunne finde vej paa hele
Internettet.

Haaber at det hjalp.

Martin

Fra : cjt

Dato : 28-04-02 14:08

Hej Martin!

Tak for dit gode svar. Det hjalp mig en hel del til bedre at forstå det ....

Tænk, jeg gik rundt og troede at stort set alle routere havde
routnings-protokoller
og routningstabeller!

Jeg troede at stort se alle routere var konf. med RIP eller en anden
routningsprotokol...

Men jeg kan forstå på dit indlæg, at routere normalt hverken har
routnings-protokoller
eller route-tabeller... såfremt routeren KUN bruges til at forbinde et LAN
med
Internettet.

Jeg prøver at sætte en Win2000-standalone-server op som router...
Jeg ved godt, at man i praksis sjældent vil bruge en W2K-server som
router... men jeg skal bestå en
MCP-test.... ;-(

Nå, men her skal jeg angive en default gateway for hvert interface... og
"dét" forvirrer mig lidt....

> En default route (eller default gateway) er i en router "bare" en route
> til IP 0.0.0.0 MASK 0.0.0.0.

Nu er jeg ikke den store netværks-haj (endnu) ... men for mig virker det som
en ldit besynderlig
IP-adresse... eller rettere sagt en lidt mærkelig maske...
IP 0.0.0.0 MASK 0.0.0.0.

Hvorfor er def. gw. en IP 0.0.0.0 MASK 0.0.0.0 ???

Skal jeg forstå det sådan, at en def. gw. altid i en router er IP 0.0.0.0
MASK 0.0.0.0, med mindre man selv indtaster en def. gw. ???

1000 tak for din hjælp...