MS Windows
briani 27239
SVCHOST??
Fra : Mads Jakobsen

Dato : 25-04-02 22:43

Hej!

Jeg synes, at mit Xp Pro kører en del langsomt, efter jeg har geninstalleret
hele molevitten.
Under Jobliste kan jeg se, at et program SVCHOST kører - det står der rent
faktisk 4 gange som hhv. Netværkstjeneste, Lokaltjeneste og 2 x System. Det
tager cirka 25 MB af hukommelsen.
Hvad bruges dette til, og kan det evt. afsluttes??

Mvh.

Mads

Fra : Madsen

Dato : 25-04-02 22:59

Mads Jakobsen skrev:

> [...]
> og 2 x System. Det tager cirka 25 MB af hukommelsen.
> Hvad bruges dette til, og kan det evt. afsluttes??

Der kan snildt forekomme flere SVCHOST's i joblisten. Det gør der
også her. MS har en beskrivelse af SVCHOST her:
<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314056>

Det kan efter sigende ikke anbefales at slå den fra og skal jeg være
ærlig så tror jeg ikke det er den der gør din Windows langsom.

Madsen.

Fra : F.Larsen

Dato : 26-04-02 00:04

> Det kan efter sigende ikke anbefales at slå den fra og skal jeg være
> ærlig så tror jeg ikke det er den der gør din Windows langsom.

svchost er et program "der kører" et andet program (dll).

Der er imidlertid massere af services som med fordel kan stoppes.
My Computer -> manage -> Services and applications -> services

Her kan du stoppe de services som du ikke ønsker aktive.
Du skal være opmærksom på at det kan have alvorlige konsekvenser at stoppe
en service (ingen internet, lokalnet f.eks.)

Jeg har disablet ret mange imho unødvendige services i WinXP. Jeg har
stillet og roligt taget en af gangen.
Her er et par stykker som jeg har disablet:

- Automatic Updates (bruger svchosts)
- Error Reporting Service (bruger svchosts)
- Routing and Remote Access (bruger svchosts)
- SSDP Discovery Service (bruger svchosts)
- Universal Plug and Play Device Host (bruger svchosts)
- Windows Time (bruger svchosts)

Endvidere har jeg stoppet den her:

- WebClient, WebDAV protokol - prøver at kontakte web servere hele tiden.

--
Flemming
Støjdæmp din PC: http://hjem.get2net.dk/Quake2/AlphaPal8045T/index.htm

Fra : Madsen

Dato : 26-04-02 02:38

F.Larsen skrev:

> Jeg har disablet ret mange imho unødvendige services i WinXP. Jeg har
> stillet og roligt taget en af gangen.

Jeg havde i forvejen slået nogle services fra i XP, men ikke så
mange som dig kan jeg se.
Vil det så sige at du ikke har nogle SVCHOST's kørende i joblisten?

Mener at jeg engang gik efter denne side til XP, (selv om artiklen er
om Win200) <http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2437>

Tidligere har ham Viper-gutten også været nævnt her i gruppen:
<http://www.blackviper.com/>
Så meget går jeg dog alligevel ikke op i det, men ingen tvivl om at
man med fordel kan slå mange services fra, afhængig af hvad man bruger
ens pc til.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-04-02 11:44

Fri, 26 Apr 2002 03:37:56 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Mener at jeg engang gik efter denne side til XP, (selv om artiklen er
>om Win200) <http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2437>

Du har svjh begge windåzer. Er den dækkende for Xp også? For i så fald
er det jo et glimragende link ...

hilsen pl

Fra : F.Larsen

Dato : 26-04-02 22:02

> Jeg havde i forvejen slået nogle services fra i XP, men ikke så
> mange som dig kan jeg se.
> Vil det så sige at du ikke har nogle SVCHOST's kørende i joblisten?

Jeg har 4 svchosts kørende. Det er blandt andet til netværk og DNS ;=)

Min kriterier for at disable services:
1) alt hvad der bare lugter af spyware stoppes
2) alt hvad jeg ikke kan se jeg skal bruge til noget (uPnP osv)
3) PC må ikke gøre noget automatisk uden jeg har styr på det ;=)
4) højt sikkerhedsniveau, dvs at XP firewall er disablet he he + ingen
remote access eller telnet osv

Point32.exe vil iøvrigt jævntligt på nettet...men stoppes af zonealarm.
Sjovt nok sker det altid, når maskinen ikke har været brugt i 15-20
minutter. Typisk spyware opførsel. Windows meadia player er heller ikke
meget bevendt i den retning men den blokker ZA.

Nyttige værktøjer:
- Task manager
- ProcessView (man kan se processerne i tråde) - specialversion til XP
- TDIMON fra sysinternals.com (TCP/IP kommunikation)
- REGMON fra sysinternals.com
- ListDLL, man kan se hvilke processer der har loaded hvilke DLL (meget
nyttig)
- Netmon - viser TCP/IP forbindelser

Fra : Chingachgook

Dato : 29-04-02 15:43

> 1) alt hvad der bare lugter af spyware stoppes

prøv "XPantiSpy".. det er et lille freeware program der kan en masse!
jeg har ikke et link.. men "søg (i google) og du skal finde"

/Chingcahgook

Fra : Ingolf

Dato : 26-04-02 06:11

> Der kan snildt forekomme flere SVCHOST's i joblisten. Det gør der
> også her. MS har en beskrivelse af SVCHOST her:
> <http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314056>

Ifølge dit link kørte jeg kommandoen TASKLIST i en kommandoboks(CMD). Der er
en del muligheder i den, og jeg kunne ikke finde noget om det i hjælpen, og
den var heller ikke listet under kommandoen HELP. Er der flere af disse
hemmelige småprogrammer man burde kende til ? En list over dem eller andet ?

F. eks er jeg også stødt på følgende kommando SYSTEMINFO, hvilket kan lægges
i en batfil:
@systeminfo | @find "System Up Time:"

SYSTEMINFO er heller ikke listet nogle steder.

Er der andre 'smarte' systemkald ?

Jeg benytter Winxp uk pro. Jeg mener ikke at ovennævnte findes i win2000 ?

Fra : Madsen

Dato : 26-04-02 13:37

Peter Loumann skrev:

> Du har svjh begge windåzer. Er den dækkende for Xp også? For i så
> fald er det jo et glimragende link ...

Mange af de services som kører i Win2000 findes også i WinXP, men
artiklen jeg sendte et link til nævner ikke samtlige services i
Win2000, men alligevel finder jeg artiklen ganske udmærket. Jeg har i
hvert tilfælde fået slukket for en del services i både Win2000 og XP
takket være den artikel.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 26-04-02 13:47

Ingolf skrev:

> [...]
> under kommandoen HELP. Er der flere af disse hemmelige
> småprogrammer man burde kende til ? En list over dem eller andet ?

Tasklist er vel bare "CMD-modsvaret" til den mere GUI-prægede Task
Manager inde i Windows? (Ctrl + Shift + ESC > Fanebladet Processes).

> F. eks er jeg også stødt på følgende kommando SYSTEMINFO, hvilket
> kan lægges i en batfil:
> @systeminfo | @find "System Up Time:"
>
> SYSTEMINFO er heller ikke listet nogle steder.

Systeminfo findes også inde i WindowsXP. Det gør i min ihvert tilfælde.
Start > Programs > Accessories > System Tools > System Information.
Du kan kalde den fra en CMD også ved at skrive Systeminfo som så blot
laver en liste over systemet, som efter min mening er knap så spændende
at kigge på som den inde i Windows, men det er den samme information
man får.

> Er der andre 'smarte' systemkald ?

Der findes sikkert mange funktioner som kan kaldes i både CMD og
inde i selve Windows. Jeg bruger blot for det meste Windows til at
få de informationer jeg skal bruge om systemet, men det er smag og
behag. :)

> Jeg benytter Winxp uk pro. Jeg mener ikke at ovennævnte findes i
> win2000 ?

Det vil jeg mene at de gør, for Win2000 har både Systeminfo og Task
Manager inde i Windows, og derfor sikkert også i en kommandoprompt.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 27-04-02 02:05

F.Larsen skrev:

> Jeg har 4 svchosts kørende. Det er blandt andet til netværk og DNS
> ;=)

Også her.

> Min kriterier for at disable services:
> 1) alt hvad der bare lugter af spyware stoppes

Ja, det skidt vil jeg hellere ikke have inde.

> 2) alt hvad jeg ikke kan se jeg skal bruge til noget (uPnP osv)

Her har jeg så lidt sværere ved at finde ud af hvad jeg har brug for og
hvad jeg ikke har, men indtil videre har jeg vist ikke fået slået for
meget fra.

> 3) PC må ikke gøre noget automatisk uden jeg har styr på det ;=)

Nej, det ville jo nok være det ideelle :)

> 4) højt sikkerhedsniveau, dvs at XP firewall er disablet he he +
> ingen remote access eller telnet osv

Jeg har også XP firewall slået fra og bruger så en anden, men det her
med remote access, telnet osv. har jeg ikke det store begreb om.

> [...]
> brugt i 15-20 minutter. Typisk spyware opførsel. Windows meadia
> player er heller ikke meget bevendt i den retning men den blokker

Her bruger jeg så AdAware til at rydde alt det spyware-skrammel af
vejen. Hvis programmet ikke virker efterfølgende så ryger det med ud
via Tilføj/Fjern.

Point32.exe findes ikke på min WinXP-installation.

Madsen.

Fra : F.Larsen

Dato : 27-04-02 22:05

> Point32.exe findes ikke på min WinXP-installation.

Den følger med Microsoft Explorer mus ;=)

Fra : Madsen

Dato : 28-04-02 18:30

F.Larsen skrev:

[Point32.exe]

> Den følger med Microsoft Explorer mus ;=)

Nå, så er det derfor for sådan en mus har jeg ikke. :)

Madsen.