Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mærkelige cirkler på billede
Fra : Biker-Man

Dato : 25-04-02 22:04

Hej NG

Jeg har lånt et digital camera, og har taget en stak billeder, jeg får dem
så læst ind i min PC og opdager 5 mystiske cirkler på det ene billede, der
er intet af den slags på de andre.
Er der nogen der kan komme med en fornuftig forklaring på disse cirkler.
Der er 3 i øverste venstre hjørne, et midtfor foroven og et i busken i
nederste venstre hjørne.
Jeg har slet ikke redigeret i billedet.

Har uploadet billedet i dk.binaer

Mvh
Thomas

Fra : Biker-Man

Dato : 25-04-02 22:15

Der er mange flere end de 5, man kan se dem når man zoomer ind.

Mvh
Thomas

Fra : Flemming

Dato : 25-04-02 22:39

Biker-Man wrote:
> [...]

Du tror ikke det regnede da du tog det billede ?

--
Mvh. Flemming
Outlook Express QuoteFix http://home.in.tum.de/~jain/

Fra : Biker-Man

Dato : 25-04-02 22:42

> Du tror ikke det regnede da du tog det billede ?

Jeg blev ihvertfald ikke våd, nej det regnede ikke.
Har taget dem ca. kl 21.00 i aften.

Mvh
Thomas

Fra : John

Dato : 26-04-02 12:20

Jeg ved ikke hvad det hedder på dansk, men på engelsk kaldes det "Lens
flare", og ses oftest når et stærkt lys rammer skråt ind på forreste linse.
Lyset kastet frem og tilbage mellem de forskellige linser og deres coating,
og giver disse cirkler. Og det er én af grundende til at man bruger
modlysblænde.
Lyset fra din flash må være blevet kastet tilbage fra et eller andet..

--
MVH
John K Hansen

Fra : Tigeren

Dato : 25-04-02 22:42

Jeg har fundet en forklaring på dit billede, men den er ikke vildt
fornuftig. Ha Ha.

kig engang på denne side
http://www.kenaz.com/ghost_pics.htm

Der findes hundredevis af sådanne billeder hvis du søger efter ghost
pictures på google...

Tiger

Fra : Biker-Man

Dato : 25-04-02 22:51

Jeg vidste at der var en fornuftig og naturlig forklaring på det

Mvh
Thomas

Fra : Morten Winther

Dato : 25-04-02 23:09

> [...]
> Er der nogen der kan komme med en fornuftig forklaring på disse cirkler.
> Der er 3 i øverste venstre hjørne, et midtfor foroven og et i busken i

Det sker sikkert kun ved brug af flash - små støvkorn lige foran objektivet
der lyser op når flashlyset rammer. De bliver så store da de er tæt på
objektivet og ude af fokus.

/ morten

Fra : Biker-Man

Dato : 25-04-02 23:18

> Det sker sikkert kun ved brug af flash - små støvkorn lige foran
objektivet
> der lyser op når flashlyset rammer. De bliver så store da de er tæt på
> objektivet og ude af fokus.

Jeg tror du har fat i noget af det rigtige, jeg var lige hoppet over en hæk
før jeg tog billedet, desuden står jeg i et blomster / ukrudt bed, det kan
være at det er pollen eller andet fra hækken og ukudtet.

Mvh
Thomas

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-04-02 23:41

Biker-Man wrote:

> Jeg tror du har fat i noget af det rigtige, jeg var lige hoppet over
> en hæk før jeg tog billedet, desuden står jeg i et blomster / ukrudt
> bed, det kan være at det er pollen eller andet fra hækken og ukudtet.

Ja eller snarre små insekter du har forstyrret...:)

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 28-04-02 17:42

> [...]
> før jeg tog billedet, desuden står jeg i et blomster / ukrudt bed, det kan
> være at det er pollen eller andet fra hækken og ukudtet.

Jeg har også set det med mit Canon A20 (hvilket har du?) Det kommer, som
Morten siger, af små støvpartikler/dugdråber, der bliver lyst op af blitsen
tæt på objektivet (jeg er ret sikker, dog har jeg ikke snakket med et "klogt
hovede", der evt. kunne give en bedre forklaring). Tit kan man se det samme
mønster i pletten, hvorfor ved jeg ikke? Måske noget med jpeg
komprimeringen?

Frank

Fra : Biker-Man

Dato : 28-04-02 19:04

> Jeg har også set det med mit Canon A20 (hvilket har du?)

Jeg har lånt et Canon PowerShot A10

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 28-04-02 22:17

> Jeg har lånt et Canon PowerShot A10

Hmmm, jeg mener at det var et canon ixus, hvor jeg også har set det. Nogle
der har set det på andre end canon?

Frank

Fra : Klaus Andersen

Dato : 26-04-02 20:15

> [...]
> Er der nogen der kan komme med en fornuftig forklaring på disse cirkler.
> Der er 3 i øverste venstre hjørne, et midtfor foroven og et i busken i

Jeg har oplevet noget tilsvarende i 99 da der var solformørkelse.

Jeg tog et par billeder med digitalkamera, og et par af de her billige
briller man dengang kunne få til at se formørkelsen, foran linsen.

På flere af billederne kom tilsvarende mærklige pletter.

Disse billeder var naturligvis ikke taget med blitz - så det må have været
noget med genskind i linserne - altså det man kalder "lensflare" på engelsk.

se fotos i dk.binaer

Den lysse plet er den formørkede sol - eller den bananformede stribe der var
tilbage af den.

Men det kan bedre ses på det billede hvor der ikke er zoomet ind.

Mvh

KA