"Landsyge"?
Fra : Rødtop

Dato : 25-04-02 17:51

Hej
Hvordan udarter landsyge sig og hvor slemt kan det være? Jeg plejer at kunne
få mindre svimmelhedsanfald (hvor jeg "sejler") et par dage efter en
week-end i båd, men i går var det helt tosset. Jeg var nærmest dårlig tilpas
med kraftige svimmelhedsanfald; mine øjne opførte sig som når jeg er blevet
en smule beruset, jeg kunne ikke fokusere med det samme (øjnene "fulgte ikke
med") og jeg "sejlede" når jeg gik. Underligt nok var der ikke noget når jeg
kørte bil. Jeg har aldrig nogensinde haft tendens til søsyge og jeg havde
ikke andre symptomer. I dag er der lidt, men slet ikke som i går.
Nogen der kender til dette?
Venlig hilsen
Rødtop

Fra : PEB

Dato : 25-04-02 20:17

Ja
jeg har prøvet det tit.

Men det har altid været efter indtagelse af store mængder alkohol.

Fra : @ndersson

Dato : 25-04-02 20:18

> [...]
> kørte bil. Jeg har aldrig nogensinde haft tendens til søsyge og jeg havde
> ikke andre symptomer. I dag er der lidt, men slet ikke som i går.

Hej Rødtop

Jeg kender lidt til det, grunden gynger når man har sejlet længe og endelig
kommer på land.. Efter en uge på ferie oplevede jeg den gyngen flere dage
efter. Men i dit tilfælde lyder det meget slemt. Sejer du motor eller sejl..
Jeg har nemlig oplevet at det er værre når man sejler for motor.. Ligesom
båden gynger forkert..?? men det er måske kun mig.. Jeg har heller ikke
været søsyg nogen sinde, min kone derimod kan blive meget søsyg men aldrig
"landsyg"

Hilsen

Andy

En glad sejler fra Brøndby Havn

Fra : Rødtop

Dato : 26-04-02 13:23

Hej Andy
Jeg sejler for sejl og har ikke nogen idé om hvorvidt det er værre med
motor, men efter tre uger på vandet hvor vi sejlede mest for motor, var min
landsyge ingenting i forhold til denne gang. Jeg fik en virus på
balancenerven i sensommeren som gav voldsom undertryk i ørene, øresusen og
lydforvrængning, og da det var værst, lå jeg og brækkede mig fire dage på
langs. Undertrykket forsvandt først efter fire uger. I sidste uge havde jeg
en smule trykket for det ene øre...måske har min balancenerve fået en
"skade"...man så forstår jeg ikke hvorfor jeg ikke bliver søsyg og hvorfor
jeg ikke mærker det i bilen. I dag har jeg ikke mærket til "sejlen".
Det virker som en omvendt søsyge...hvilket det jo også må være, når f.eks.
din kone ikke bliver landsyg, men søsyg og du bliver landsyg men ikke søsyg.
Det virker også som om, at folk med landsyge har godt af hurtig bevægelse og
hurtige ændringer i balancen, mens de ikke tåler den pludselige ændring til
"sneglefart" og stabil balance - hvor dém med søsyge har det omvendt.
Når vi sejler i næsten vindstille vejr og det går dræbende langsomt, bliver
jeg træt og kan godt få en lille smule uro i maven som forsvinder blot jeg
ændre siddestilling, hvorimod jeg har det fint med 15-16 m/s.
Hvis der blandt sejlerne var en læge - måske allerhelst en ørelæge - kunne
det være sjovt at høre deres bemærkninger omkring hhv. landsyge og søsyge.
Venlig hilsen
Rødtop

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 26-04-02 16:41

Hej,

Søsyge slipper jeg ikke for, men "landsyge" så slem som din har jeg da
heldigvis aldrig prøvet!
I det seneste nummer af Bådmagasinet er der en artikel om søsyge, hvor en
læge udtaler sig om sagen. Der er vist ikke nogen endegyldig sandhed om
tilstanden (eller hvordan den undgås), men måske kan du blive klogere på
fænomenet og/eller dine egne oplevelser, hvis du læser artiklen.

Jeg har prøvet at have stoppede og betændte bihuler. I en uges tid var jeg
på pennicelin, da betændelsen påvirkede mit "balancecenter". Det var meget
ubehageligt og kunne godt minde lidt om det, du beskriver. Det var
medvirkende årsag til at jeg droppede smøgerne, og det ser mine bihuler ud
til at have haft godt af...

--
mvh, Peter Ingsø Laursen
Biaca28 / Sejlklubben Sundet / Svanemøllen