Dansktoppen 1972
Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 25-04-02 14:33

Efter at have fået fin hjælp her i gruppen til at finde internationale
hitlister fra 1972 vil jeg høre, om det evt. også er muligt at finde
de gamle dansktop-lister fra dengang på nettet.
Jeg er specielt ude efter dem fra april 1972, men hvis der findes en
liste for hele året er det også fint.

På forhånd tak

Lars

Fra : Rhythm

Dato : 25-04-02 16:30

<lcj@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> de gamle dansktop-lister fra dengang på nettet.
> Jeg er specielt ude efter dem fra april 1972, men hvis der findes en

Jeg ved at Musik Biblioteket i Odense har en del Dansk Top LP´ere fra
70´erne
stående nede i deres arkiv.
Så kan du lytte til musikken istedet for kun at se hitlister, hvis det kan
hjælpe dig lidt på
vej i din søgen.

Mvh
Rhythm

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 25-04-02 17:12

lcj@wanadoo.dk skrev i

> [...]
> nettet. Jeg er specielt ude efter dem fra april 1972, men hvis
> der findes en liste for hele året er det også fint.

De mest populære dansktop-ting fra 1972 skulle være:

1. Fut i fejemøjet / John Mogensen
2. Bare der er sol i dine øjne / Gustav Winkler & Bent Werther
3. Jeg er så ked af den hænger nedad / Lille Palle
4. Slabadubadelle / Mette & The Comets
5. Jeg går aldrig til bal uden trusser / Birthe Kjær
6. Sømanden & Stjernen / The Comets
7. Rød-hvide farver / Landsholdet
8. Døllefjælde-Musse / Blue Boys
9. Velkommen til verden / Dorthe Kollo
10. Herstedvester / Klaus & Servants
11. Olé - det var i Spanien / Johnny Reimar
12. Find dig en blomst / Bjørn Tidmand
13. Vi har langt igen, venner / Birgit Lystager
14. Pigen som bor på landet / Bjørn Tidmand
15. Goddag og farvel / Maria Stenz
16. Søde sommerminder / Susanne Lana
17. Hvis jeg var dig / Ulla Pia
18. Drømmen om hytten på Hawaii / Two Danes
19. Jeg vil bo på Vesterbro / Teddy, Chano, Jan & John
20. Prøv at se det hele fra den lyse side / Keld Heick

Der er egentlig ikke sket en sk@d på dansktoppen i de 30 år...

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 25-04-02 17:37

On Thu, 25 Apr 2002 18:12:05 +0200, "Bjørn Løndahl" <bear@flirt.dk>
wrote:

>De mest populære dansktop-ting fra 1972 skulle være:

Tak skal du have

Jeg bliver dog nødt til at spørge om "skulle være" er det samme som
"er" - altså at det rent faktisk er top 20 anno 1972?Bare for helt at
få fjernet enhver tvivl

>Der er egentlig ikke sket en sk@d på dansktoppen i de 30 år...

Men mon ikke der blev lavet flere klassikere dengang - jeg (37 år)
kender da næsten alle numre på listen. Jeg kender praktisk taget ingen
af dem, der er på dansktoppen i dag (men måske er det bare mig)

vh
Lars

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-04-02 18:57

<lcj@wanadoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:rtbgcukael7i7edokhkdcph67eg8thfp22@4ax.com...
> [...]

> Jeg bliver dog nødt til at spørge om "skulle være" er det samme som
> "er" - altså at det rent faktisk er top 20 anno 1972?Bare for helt at
SVAR: Det er en meget god oversigt over hvad der var de populæreste danske
plader i 1972, men det er ikke en officiel hitliste. Det er et bud på TOP 20
fra bogen TOP POP af Carsten Michael Laursen. Den er enhver
dansktop-tilhængers bibel. Den omhandler kun dansktopmusik fra 1950 til
idag. Det er altså bogens mening om hvad der var de populæreste plader i
1972. Men det virker meget rimeligt.
Lad mig lige tilføje at NR 7 er med Det olympiske landshold og Flemming
Antony. Det er det olympiske landsholds slagsang.

> Men mon ikke der blev lavet flere klassikere dengang - jeg (37 år)
> kender da næsten alle numre på listen. Jeg kender praktisk taget ingen
> af dem, der er på dansktoppen i dag (men måske er det bare mig)
SVAR: Tjahhhh, jeg tror ikke bare det er dig. Du fornemmer at der ikke
bliver lavet så mange klassikere længere, men det er ikke korrekt. Men der
er en grund til at du fornemmer det. Grunden er at der i de sidste 10-15 år
er sket det at de mange forskellige radiostationer har ændret sig fra at
være foreningsradioer som spillede en masse dansktop hele tiden, til nu at
være blevet kommercielle og have formateret sig til at spille noget som
ligger fjernt fra dansktop.
Hvis du ikke bor i nærheden af en af de tilbageværende foreningsradioer
har du jo dårligt chance for at finde ud af hvad der er populært. Hvis du
derimod stiller ind på en radio med dansktopformat / slagerformat vil du
blive bombarderet med dansktop og tidens mest populære dansktopmelodier
bliver spillet ekstra meget.
Jeg kan give dig et par tips angående Danmarks populæreste radiostationer
med dansktopformat, så du selv kan erfare at der stadig laves masser af
dansktophits.
Sidste år var en af de helt store danske hit Kim Og Drengenes "Pigen på
gården" (den var en enorm succes og blev spillet hele tiden), Richard
Ragnvalds "Her på min altan" og Countryexpressens "Min mand kører lastbil".
De er at sammenligne med de plader på TOP 20 listen som du har fået. De to
første var nok de populæreste danske plader i 2001.

Førgende radiostationer er landets førende indenfor dansktopformat /
slagerformat

NORDJYLLAND / HIMMERLAND / ÅLBORG: Radio Nibenitten/Midtfjord Radio (90,9 -
101,7 - 106,6)
(Stationen sender ca. 50 % ren dansktopmusik hele dagen, alle ugens 7 dage)

FYN / ODENSE: Radio Midtfyn / Radio 2000 "ligger i Ringe" (104,7)
(Stationen sender efter eget udsagn 70 % ren dansktop og dansebandsmusik
hele dagen, alle ugens 7 dage)

Radio Nibenitten /Midtfjord Radio er landets største hvad angår medlemmer.
De har ca. 5.000 medllemer tilsammen (Radio Nibenitten / Midtfjord Radio) og
de giver begge overskud.

Radio Midtfyn /Radio Ringe er landets største hvad angår sendetid (tidlig
morgen til sen aften) og har ca 2.500 medlemmer tilsammen.

THY / MORS / SALLING. Nu ser det ud til at Danmark får en kommerciel radio
med dansktopformat i dette område. Det er Radio Limfjord som starter den op,
med sendemast i Sundby (ved Vildsundbroen). Den skal sende på 94,7 mhz. Det
ser ud til at den uden problemer vil kunne dække Mors og Thy.

PS: Men dansktopmusikken fra 1972 var for en stor dels vedkommende
oversættelse af tyske slagere, mens den i dag mest er oversættelse af svensk
danseband. Måske er det derfor du føler en forandring.

Her får du lige et par link:

Danmarks førende musiknyhedsside: www.dansktoppen.subnet (slet evt. de 3 stk
www)

Midtfjord Radio: http://www.midtfjordradio.dk/
Radio Nibenitten: http://www.slrtv.dk/radionibenitten/

Radio Midtfyn: http://www.slrtv.dk/radiomidtfyn/
Radio 2000: http://www.radio2000.dk/

Hilsen Åge
(Dansktoppen er toppen)

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 26-04-02 13:22

lcj@wanadoo.dk skrev i

> Tak skal du have

You'r welcome!

> Jeg bliver dog nødt til at spørge om "skulle være" er det samme
> som "er" - altså at det rent faktisk er top 20 anno 1972?Bare
> for helt at få fjernet enhver tvivl

Det er hvad jeg har stående i et par opslagsværker. Når jeg skrev
"skulle være" er det fordi jeg ikke selv har optegnelser vedr.
dansk-top. Som du måske kan se af andre tråde, er det ikke lige min
favoritmusik

> [...]
> år) kender da næsten alle numre på listen. Jeg kender praktisk
> taget ingen af dem, der er på dansktoppen i dag (men måske er

Jeg har det på samme måde.

Det skyldes nok dels at dansktop-numre rent faktisk blev spillet
oftere i radioen i 1972 end i dag, dels at dansktoppen har valgt
ikke at forny sig, og derved være uddøende. Nu er det kun dinosauer
som Åge der stædigt holder fast.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-04-02 13:54

Bjørn Løndahl <bear@flirt.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:7pgbaa.lum.ln@news.4952.dk...
> [...]

> oftere i radioen i 1972 end i dag, dels at dansktoppen har valgt
> ikke at forny sig, og derved være uddøende. Nu er det kun dinosauer
________

og den brede befolkning som i disse dage bombarderer DR med telefon-storm og
mail-storm i raseri over den nedladende holdning overfor dansktop.
Musikbutikkens chef udtaler til pressen at han er ked af det og at han
aldrig har været udsat for nogen lignende telefon- og mail-storm og at DR
ikke kan være i tvivl om hvad befolkningen mener.

Desuden stormer dansktopmusikken/dansebandsmusikken frem i popularitet.
Dansebandsfestivaler har rekord-tilslutning år efter år i Sverige og Norge.
Vores egen "dansktop-festival" i Vildsund, ved Mors/Thy slog deltagerrekord
sidste år. Radioprogrammet Dansktoppen går frem i lyttertal. Især spores
fremgang blandt folk over 50 år og unge under 15 år. Pladeselskaber sælger
flere og flere dansktopplader. De mærker en tydelig fremgang. Og det må de
jo bedst selv vide. Læs mere derom på Danmarks førende musikside
www.dansktoppen.subnet.dk

Vi ser faktisk også tv-reklamer om dansktopmusik i Tv2 - Det gjorde man
ikke tidligere (Bl.a. Klaus og servants - Birthe Kjær - Joble Birge -
Richard Ragnvald - Kandis)

Hilsen Åge

Hilsen Åge

Fra : John K

Dato : 26-04-02 21:24

Hvorfor lukker du ikke bare røven og fiser over på
www.dansebandradioen.com - nå nej den lukkede jo fordi ingen gad lytte til
den

Fra : -A

Dato : 26-04-02 23:53

DenFri, 26 Apr 2002 14:53:36 +0200, kundgjorde:

>Bjørn Løndahl <bear@flirt.dk> skrev i en
>nyhedsmeddelelse:7pgbaa.lum.ln@news.4952.dk...

<.........>

> Musikbutikkens chef udtaler til pressen at han er ked af det og at han
>aldrig har været udsat for nogen lignende telefon- og mail-storm og at DR
>ikke kan være i tvivl om hvad befolkningen mener.
Befolkningen og befolkningen..........du får det sgu´til at lyde somom det er
hovedparten af os der, er rasende over DR's holdning til dansktop. Og det tror
jeg næppe er tilfældet.

> Desuden stormer dansktopmusikken/dansebandsmusikken frem i popularitet.
Ja, det forstår jeg ikke en dyt af såfremt det virkelig er tilfældet - den type
musik er da det værste lort der endnu er spillet.

<........>

>Pladeselskaber sælger
>flere og flere dansktopplader. De mærker en tydelig fremgang. Og det må de
>jo bedst selv vide. Læs mere derom på Danmarks førende musikside
>www.dansktoppen.subnet.dk

Hvilket belæg har du for at kalde bemeldte side for Danmarks førende?

> Vi ser faktisk også tv-reklamer om dansktopmusik i Tv2 - Det gjorde man
>ikke tidligere (Bl.a. Klaus og servants - Birthe Kjær - Joble Birge -
>Richard Ragnvald - Kandis)

Næ, men så har der til gengæld været utallige reklamer for personlig hygiejne,
uovertrufne sulfopræparater og chokolade der forvandler de små poder til rene
englebørn. Og de har været ligeså vanvittige og intetsigende.

--
Med Venlig Hilsen
Andreas

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 27-04-02 16:18

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> skrev i

> ________
>
> og den brede befolkning som i disse dage bombarderer DR med
> telefon-storm og mail-storm i raseri over den nedladende
> holdning overfor dansktop.

Hvad for en "bred" befolkning? Nårh ja, banko-folket ER vel
generelt noget mere brevrøvet end resten af befolkningen.

> Musikbutikkens chef udtaler til pressen at han er ked af det

Ja, tænk engang, Kjeld Heick er ked af det - whau!! Kjeld Heick,
der selv er røvballe/dansktop-musiker, har skrevet flere usædvanlig
evnesvage dansktoptekster, og tjener fedt på at være vært i
Musikbutikken.

> og at han aldrig har været udsat for nogen lignende telefon-
> og mail-storm

Skulle Kjeld Heick mon nogensinde tidligere have været udsat for
telefonstorm? Næppe.

> og at DR ikke kan være i tvivl om hvad befolkningen mener.

Ævl, det er ikke Heicks stil at udtale noget sådant - det er
derimod Åges stil (eller mangel på samme).

> Desuden stormer dansktopmusikken/dansebandsmusikken frem i
> popularitet.

Det gør børneporno på internettet også - skal DR så lave en
ugentlig udsendelse med det bedste klip?

> Dansebandsfestivaler har rekord-tilslutning år efter år i
> Sverige og Norge.

Hvad rager det os? Der er væsentlig flere deltagere til karnevallet
i Rio, skal vi så ikke indføre to ugentlige programmer med samba-
musik?

> Vores egen "dansktop-festival" i Vildsund,
> ved Mors/Thy slog deltagerrekord sidste år.

Hahaha!!! Der plejede at komme 100 men sidste år kom der 115? Helt
ærligt Åge, lad os få nogle tal på bordet: Hvor mange deltog?

> Radioprogrammet Dansktoppen går frem i lyttertal.

I forhold til hvornår?

> Især spores fremgang blandt folk over 50 år og unge under 15 år.

Ja? Lad os få de præcise tal, Åge!!

> Pladeselskaber sælger flere og flere dansktopplader. De mærker en
> tydelig fremgang.

Ta' 2 for en tyver!

> Og det må de jo bedst selv vide. Læs mere derom på Danmarks
> førende musikside www.dansktoppen.subnet.dk

En af de ting der gør dansktoppen ekstra ulidelig, er at hjernedøde
tumper som dig bombarderer os med usagligt lort og løgnehistorier.
"www.dansktoppen.subnet.dk" er ikke blot i nærheden af at være
danmarks førende musikside (lad os få den præcise hit-rate, Åge!)
Musikkendere vil endda med rette påstå, at den slet ikke handler om
musik men om dansktop.

> Vi ser faktisk også tv-reklamer om dansktopmusik i Tv2 - Det
> gjorde man ikke tidligere (Bl.a. Klaus og servants - Birthe
> Kjær - Joble Birge - Richard Ragnvald - Kandis)

Hvilket jo tyder på at lortet er blevet sværere at sælge - hvorfor
skulle div. pladeselskaber ofre hundredetusindvis af kroner på at
markedsføre et produkt på TV, hvis det er så godt og populært og
udbredt at det sælger sig selv?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-04-02 18:27

Bjørn Løndahl <bear@flirt.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:5gfeaa.bht.ln@news.4952.dk...
> "Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> skrev i

> Skulle Kjeld Heick mon nogensinde tidligere have været udsat for
> telefonstorm? Næppe.
_______

Bjørn for satan da, så styr dog den brandert for pokker, sådan en lørdag
aften. Du har vist en "bjørn på", haha.
Det er ikke Keld Landsby Gadekær som har udtalt at han er ked af det. Det
er den øverste chef for butikken, som udtalte det til "støn" Se Og Hør i
sidste uge. Og det er en anden person. Husker ikke hans navn. Læs det selv
i bladet.
Prøv nu at lav noget fornuftigt Bjørn, i stedet for at slide tastaturet
op. Der er en som hedder Lars, der spørger om noget som du måske kan hjælpe
ham med, ang. dansktop. Hans tråd hedder DANSKTOPPEN 1972. Jeg har fortalt
ham om din store viden om dansktop og at du helt sikkert kan hjælpe ham. Jeg
kunne ikke lade være. Undskyld.

Hilsen Åge

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 28-04-02 07:08

> [...]
> en lørdag aften. Du har vist en "bjørn på", haha.
> Det er ikke Keld Landsby Gadekær som har udtalt at han er

Hmmm... det er da ellers KH der har været chef for butikken - jeg
overvejede ikke den mulighed, at der var flere chefer om at lave
dette lalleglade program.

> er den øverste chef for butikken, som udtalte det til "støn" Se
> Og Hør i sidste uge. Og det er en anden person. Husker ikke
> hans navn. Læs det selv i bladet.

Jeg kunne ikke drømme om at læse "Se og hør" - Se og Hør er vel for
bladverdenen hvad dansktoppen er for musikken.

Hvorfor svarede du i øvrigt ikke på de helt konkrete spørgsmål jeg
stillede?

> [...]
> DANSKTOPPEN 1972. Jeg har fortalt ham om din store viden om
> dansktop og at du helt sikkert kan hjælpe ham. Jeg kunne ikke

Det gør ikke noget, Åge. Det har jo talrige gange vist sig, at selv
mht. slam-musik som dansktop er jeg mere "expert" end du er.
Egentlig lidt pinligt - for os begge...

Fra : Ivar Madsen

Dato : 27-04-02 23:11

wrote:

>Der er egentlig ikke sket en sk@d på dansktoppen i de 30 år...

Der er da k ommet nye navne til siden da. Men der er da mange fra den
liste der stadig er gode, er det klasiker man kalder det,,,

--
news.milli.dk er nu åben for RO på tcp120,
det vil snart blive muligt at poste

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 28-04-02 07:00

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> skrev i

> Der er da k ommet nye navne til siden da.

Jo da - men det er der jo ikke sket noget ved, ingen fornyelse ikke
noget som helst.

Af de genrer der opstod i 50'erne og 60'erne, har alle heldigvis
udviklet sig - lige på nær dansktop-musik.

Havde den samme stilstand været gældende indenfor de andre
musikgenrer, ville Hendrix måske have spillet guitar som Hank
Marvin, Joe Cocker sunget som Cliff Richard og Beatles havde aldrig
udgivet det hvide album.

Som jeg ser det er det et spørgsmål om dansktop-musik overhovedet
er en genre. Det hele handler jo dybest set om at spille alle numre
som en uengageret suppe-steg-is musiker.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 28-04-02 07:47

On Sun, 28 Apr 2002 08:00:06 +0200, "Bjørn Løndahl" <bear@flirt.dk>
wrote:

>Af de genrer der opstod i 50'erne og 60'erne, har alle heldigvis
>udviklet sig - lige på nær dansktop-musik.

Nu kan jeg jo så provokere og sige, ja, Dansktop musikken er bare god,
og har altid været det, mens alt det andet har haft behov for at blive
forbederet,,,

Og så vil jeg lige slutte af med at tilføje, at udover DanskTop
musikken, så holder jeg meget af mange andre former for musik, f.eks.
ærger det mig noget så drabeligt at jeg ikke kan komme til Langelands
festivallen Lørdag aften, og se / høre Suzi Quatro, som jo ikke
ligefram spiller DanskTop agtigt musik.

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 28-04-02 16:09

> Nu kan jeg jo så provokere og sige, ja, Dansktop musikken er
> bare god, og har altid været det, mens alt det andet har haft
> behov for at blive forbederet,,,

Det kunne du da sikkert godt - enhver ved jo heldigvis at det ikke
passer. Jeg kan på stående fod ikke komme i tanke om en eneste
musiker fra dansktoppen, som udenfor genren har gjort sig bemærket
for sin kunst.

Nævn fx en kendt guitarist, en kendt trommeslager eller en kendt
bassist fra dansktoppen - kendt for at være god på sit
instrument...

> [...]
> til Langelands festivallen Lørdag aften, og se / høre Suzi
> Quatro, som jo ikke ligefram spiller DanskTop agtigt musik.

Nej, hun spiller jo nærmere 70'er-pop.

Jeg synes at det er helt OK at du er til dansktop (enhver sin
smag), det der er så irriterende herinde, er Åges evindelige
overdrivelser, løgnehistorier og generel mundlort vedr. dansktoppen
og dens udøvere - og tit går det endda ud over uskyldige musikere,
der aldrig har spillet en tone dansktopmusik.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-04-02 16:37

Bjørn Løndahl <bear@flirt.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:5a3haa.mm3.ln@news.4952.dk...
> Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> skrev i

SVAR: Undskyld, er det at provokere ???? - Er det ikke fakta ??? - Var det
ikke en større provokation at skrive at P3-musik er god

> Jeg kan på stående fod ikke komme i tanke om en eneste
> musiker fra dansktoppen, som udenfor genren har gjort sig bemærket
> for sin kunst.
SVAR: Så stil dig på den anden fod. Så vil du komme i tanker om et
Kandis-medlem ved navn Johny Hansen som gør sig meget bemærket på landets
tæppebankermusik-stationer. Han egne tæppebanker-inspirerede
tæppebanker-plader (som kun indspilles i hans eget navn) drøner rundt i
rotation på P3.
Helge Engelbrech var tidligere en typisk dansktopmusiker. Hvem husker
ikke "bBanke banke på - er der nogen hjemme". Men nu boltrer han sig i den
nyudviklede pop-rock-grand-prix-tæppebanker-genre.

SVAR: Meget forståeligt. Men kan du ikke finde erstatning i Alvin Stardust,
Sweet, Mud eller Status Quo, på en eller anden festival.

> Nej, hun spiller jo nærmere 70'er-pop.
SVAR: Nå gør hun det. Jeg troede at det var glamrock.

SVAR:Bjørn altså, tsk... tsk... tsk....

Hilsen Åge

Fra : Kr

Dato : 28-04-02 17:53

> Bjørn Løndahl <bear@flirt.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:5a3haa.mm3.ln@news.4952.dk...

> SVAR:Bjørn altså, tsk... tsk... tsk....
>

> Se,Åge,da lykkedes det dig at besvare et indlæg uden at svare...IGEN!
Jeg har været til koncert med Kandis,til en byfest,ikke langt fra hvor
du bor,og ingen hører en skid efter musikken.
De danser og snakker med hinanden.
Derfor ved musikerne at de ikke behøver at anstrenge sig det mindste,
for at tjene kassen på suppe-steg-is-fester.
Og hvorfor skriver de tekster,som undervurderer lytteren i den grad?
Fordi,de ved de ikke skal anstrenge sig det mindste.
Det er til dumpekarakter,
at musikerne ikke syntes at have den mindste lidenskab for kunsten i
musikken.

Fra : Eddi_Delfin

Dato : 29-04-02 16:44

> Helge Engelbrech var tidligere en typisk dansktopmusiker. Hvem husker
> ikke "Banke banke på - er der nogen hjemme".

Øhmmm mig....