Hjælp.
Fra : Malene Thomsen

Dato : 04-02-01 13:18

hej.

Min kat blev kastereret i fredags, og i dag er såret begyndt at væske
meget.
jeg har haft ringet til den vagthavende dyrlæge 2 gange sidst her for 2
min siden, hans skældte mig nærmest ud over at jeg ringede igen, og
sagde at han ikke kunne gøre noget, og at jeg ikke skulle ringe igen med
mindre at hun fik høj feber og problemer med at få vejret..
jeg må indrømme at jeg er meget skuffet over den besked, da jeg føler
lidt, at han tænker det bare er en kat.
derfor vil jeg gerne høre hvad I vil gøre.
endtil i morges så det fint ud, da jeg stod op kl ca 1000 var der nogle
dråber med rødguligt væske, jeg fangede Mille og hele hendes mave var
gennemblødt, så jeg ringede til dyrlægen hun var blevet operet ved som
via en telefon svare henviser til dyrlægecentralen, igennem dem fik jeg
fat i dyrlægen i Gistrup. Han sagde at jeg bare skulle tørre Milles mave
så væsken ikke løber ned af den, da det vil få hende til at prøve at
slikke i såret, og at jeg så skulle henvende mig til min egen dyrlæge
imorgen.
nu kl 1300 har jeg tørret hendes mave som dyrlægen sagde, og ved det
tryk som aftørringen giver åbner såret sig øverst og væske løber ud jeg
synes der var ret meget ( nok til at gennembløde to stykker køkkenrulle
), så jeg ringer igen til dyrlægen, som bare bliver sur og siger at han
ikke kan gøre noget, og jeg ikke skulle ringe igen.
hun får nogle piller som hedder clamoxyl morgen og aften, og hun har det
sådanne set godt nok, er øm når man røre ved hendes mave, hun spiser og
drikker og har været på bakken som hun plejer. Og spinder når vi kæler
for hende.
jeg ved ikke om jeg er overbeskyttende eller hvad. men vil gerne høre
hvad I andre mener jeg skal gøre.

en bekymret hilsen

Mille, Belle og Malene

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-02-01 13:31

> Min kat blev kastereret i fredags, og i dag er såret begyndt at væske
> meget.

Hvis hun gør som mine har gjort, så hiver de i stingene, fordi de vil have
dem væk. Det kan ikke undgå at rive op i såret, og så giver det jo noget
blod og væske. Så længe hun ikke decideret bløder, ville jeg se tiden an,
især når hun ellers virker frisk nok.
Stingene kan sagtens tåle at blive fjernet efter 2-3 dage, så du skal ikke
være bekymret for om såret springer op.

Mvh Maria

Fra : Gidde

Dato : 04-02-01 14:06

Hej Malene
Jeg kan godt forstå du er bekymret, hvem ville ikke være det, hvis det nu er
første gang man står med et operationsar som vædsker. Det gør den slags sår
dog vist ganske ofte....og det eneste man kan gøre er nok at holde det pænt
rent.
Så da dyrlægen har sagt god for det, og blot mener du skal holde det rent,
vil jeg tro du kan nøjes med det. Sålænge det kun er sårvædske iblandet en
anelse blod, så lyder det ikke så slemt.....
Kattens opførsel virker også ganske beroligende, eftersom hun jo faktisk
virker sund, rask og glad trods operationsarret. Det skal nok gå godt
altsammen, og sårvædsken vil også nok ganske hurtigt aftage i mængde.
En skam dyrlægerne ikke har været bedre til at tackle din bekymring på en
mere hensigtsmæssig måde, de kan jo ikke forvente at alle har et afslappet
forhold til sår, sting og den slags. Jeg husker at jeg selv, da jeg engang
var blevet opereret, konstant frygtede at såret ville springe op....selv
længe efter at stingene var fjernet bvadr...det var rædsomt, selvom de
klogere hoveder forsøgte at forklare mig at den slags altså hænger bedre
sammen end man skulle tro.
Min Freja, som blev steriliseret på Dyrehospitalet Hobrovej her i Aalborg
måtte dog dengang en tur mere på bordet, eftersom hun flåede stingene ud før
arret hang godt nok sammen, med det resultat at det virkelig begyndte at
bløde meget (det skrev Jette, Frejas tidligere madmor vist om her på NG'en
engang) men så galt går det vist meget sjældent.
Så op med humøret, din kat skal nok blive fin igen...
Mvh. Gitte

Fra : Helle.K

Dato : 04-02-01 14:27

Hej

Jeg ville prøve at ringe til en anden dyrlæge.... for hvis det løber så
meget at det kan gennemvæde 2 stykker køkkenrulle... så ville jeg altså også
være bekymret... Du skriver at såret åbner sig... hvor meget åbner det
sig?.. 2 mm?.. 1 cm?.. eller hvad ??

Der må være flere dyrlæger i dit område som du kan ringe til... det er jo
ligesom dig der kan se såret... hvor slemt det ser ud osv... og hellere en
gang for meget til dyrlægen end en gang for lidt..

Hilsen Helle.K

Fra : Malene Thomsen

Dato : 04-02-01 15:08

hej alle.

tak for svarene.
vi har bestemt os at se tiden an til i morgen, fordi hun har det godt nok
(spiser drikker og er glad)
men jeg tror ikke hun har hevet i trådene da hun har krave på, hun har kun haft
kraven af 3 gange dagligt hvor vi overvåger hende mens hun spiser da hun
allerede trak voldsomt i trådene men hun var hos dyrlægen, han sage at vi skulle
lade hende have den på mindst til tirsdag, men vi tager derud i morgen!
da vores anden kat Belle blev kastereret var der ingen problemer, andet end den
ikke ville have den krave. så hun fjernede selv stingene efter 7 dage.
såret åbner sig ca 5 mm, jeg har snakket med en veninde som også har kat, hun
siger at det nok er bedre at væsken kommer ud og at jeg nok kunne se hullet som
et naturligt dræn, da væske helst skal ud.

venlig hilsen
Malene

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-02-01 16:15

d. 04/02/01 13:18 skrev Malene Thomsen på tweeterpip@mailme.dk i artiklen
3A7D4892.922F228A@mailme.dk:

> hej.
>
> Min kat blev kastereret i fredags, og i dag er såret begyndt at væske
> meget.

Hej Malene

Det lyder godt nok lidt værre end jeg husker - men katten er ikke generet?
Ved du om hun er syet med den slags tråd der selv opløser sig, hvis man ikke
fjerner det?
Da vores misser blev steriliseret fik vi at vide, at der kunne danne sig en
smule betændelse og at vi så skulle rense med brintoverilte (fordi det ikke
er giftigt, når missen slikker sig bagefter - for det gør den Vores
havde heldigvis ikke krave på, og de nøjedes med at vaske, ikke hive..)
Selvfølgelig syntes vi at det var "meget betændt" (hønemor og -far) men
dyrlægen sagde at det så ganske normalt ud og at der ofte dannede sig lidt
betændelse når trådene begyndte at opløse sig - en normal reaktion fra
vævet.
Men altså - så slemt som det du beskriver var det altså ikke, så jeg ville
nok også chekke med dyrlægen - bare for en sikkerheds skyld. Held og lykke

Mange hilsner
Ann R