PGP (GnuPG): Nøglefornyelse
Fra : Troels Arvin

Dato : 25-04-02 09:59

Hej,

Min offentlige PGP-nøgle er vist udløbet: http://troels.arvin.dk/pgp/

Hvordan fornyer jeg den bedst? Skal jeg også skabe en ny privat nøgle
samtidig? Jeg vil meget gerne have, at signaturen på materiale, som jeg
har underskrevet med mit gamle nøglesæt stadig kan verificeres; er det
muligt?

Mit PGP-software er GnuPG.

(Jeg synes, at jeg har læst en del om det nu, og også forsøgt at få
forlænget expiry, men tilsyneladende gør jeg et eller andet galt i forb.
med key/sub-keys. Der er afgjort et eller andet jeg ikke har forstået.)

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 25-04-02 10:52

Troels Arvin wrote:

> [...]
> samtidig? Jeg vil meget gerne have, at signaturen på materiale, som jeg
> har underskrevet med mit gamle nøglesæt stadig kan verificeres; er det

Det samme skete for mig for nogle uger siden. Hvis du kigger paa din
noegle,

scharff ~ [6] % gpg --edit-key ole
gpg (GnuPG) 1.0.6; Copyright (C) 2001 Free Software Foundation, Inc.
This program comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY.
This is free software, and you are welcome to redistribute it
under certain conditions. See the file COPYING for details.

Secret key is available.

pub 1024D/AF8D2F3B created: 2001-10-04 expires: never trust: -/u
sub 2048g/67C0F859 created: 2001-10-04 expires: 2003-04-02
(1) Ole Michaelsen <omic@nejtaktilspam>
(2) Ole Michaelsen <olmic@nejtaktilspam>
(3). Ole Michaelsen <omichael@nejtaktilspam>

Command>

burde du se noget ala ovenstaaende, bortset fra at din subkey formentlig
er udloebet.

Med 'key 1' og 'expire' kan du saa aendre udloebsdatoen paa din subkey:

Command> key 1

[...]

Command> expire
Changing expiration time for a secondary key.
Please specify how long the key should be valid.
   0 = key does not expire
   <n> = key expires in n days
   <n>w = key expires in n weeks
   <n>m = key expires in n months