Ny blæser i Imac
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 25-04-02 08:57

Hej

Vi har et kontor med 5 Imac'er Gen. 1. og de larmer som en i helvede for at
sige det rent ud. Vi har prøvet at skifte blæseren i en af dem til en Papst
og den blev næsten lydløs, men Aitflow'et i den er ikke så stort som den fra
fabrikken monterede blæser. Så har vi prøvet med en Thermal Take, men så er
støj nivau'et det samme igen.

Er der nogle der har erfaringer med hvilke blæsere der giver et ok Airflow
og minsker støjen, til disse Imac'er?

`Stef

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-04-02 09:28

In article <aa8cvi$1k3p$2@news.cybercity.dk>,
"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> wrote:

> Vi har prøvet at skifte blæseren i en af dem til en Papst
> og den blev næsten lydløs, men Aitflow'et i den er ikke så stort som den fra
> fabrikken monterede blæser.

Hvilken temperatur kom CPU'en op på med Papsten?
Har i overvejet noget temperaturregulering?

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 25-04-02 09:33

Hej Martin

Der sidder ikke temp. føler i Imacs og blæseren er ikke sådanne en der
sidder på CPU'en som i PC'ere, de er udstyret med en passiv køler og så
sidder der en 92 mm køler midt i maskinen for at trække luft igennem
systemet.

Jeg har overvejet køler med temp. regulering men er det styret af køleren
eller af putteren, køleren i Imac'en er jo kun tilsluttet 2 ledninger +
og -. Omdr. ledningen kan ikke tilsluttes.

Stef

Stef

http://www.edlich.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-04-02 09:50

In article <aa8f38$1mr7$1@news.cybercity.dk>,
> [...]

> sidder på CPU'en som i PC'ere, de er udstyret med en passiv køler og så
> sidder der en 92 mm køler midt i maskinen for at trække luft igennem

Det er jeg klar over.

> Jeg har overvejet køler med temp. regulering men er det styret af køleren
> eller af putteren, køleren i Imac'en er jo kun tilsluttet 2 ledninger +
> og -. Omdr. ledningen kan ikke tilsluttes.

Hvis du vil lodde lidt selv, kan du sætte en temperaturfølsom modstand
på en af ledningerne til blæseren. Du kan også få dem færdigbyggede med
fine stik på. Du skal bare have modstanden ned i nærkeden af CPU'en.

Kan du forresten overtales til at skrive nedenunder det du svarer på?

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 25-04-02 10:02

> [...]
> om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
> (medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Det var værd at prøve, men de blæsere kan jeg finde med temp. styring har
kun omkring 1900 omdr. som max, jeg er ikke sikker på det er nok. Vi havde
den maskine vi monterede Papst'en i til at køre seti i 24 timer og den blev
ret lun.

Stef

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-04-02 10:39

In article <aa8gpo$1p8j$1@news.cybercity.dk>,
"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> wrote:

> Det var værd at prøve, men de blæsere kan jeg finde med temp. styring har
> kun omkring 1900 omdr. som max, jeg er ikke sikker på det er nok.

Der behøver ikke at være temperaturstyring i blæseren. En
temperaturfølsom modstand virker ved at den slipper mere og mere strøm
igennem jo varmere den bliver (den modsatte slags findes også, men den
er ikke relevant i dette tilfælde). Når du tager en standard blæser og
monterer en temperaturfølsom modstand på plusledningen til blæseren, så
vil blæseren gå op i omdrejninger efterhånden som der bliver varmere i
iMac'en. Du kan finde den slags modstande i bikse, der handler med
elektronikstumper, som fx Brink.

> Vi havde den maskine vi monterede Papst'en i til at køre seti i 24
> timer og den blev ret lun.

Ret lun er ikke nødvendigvis skadeligt. Målte i temperaturen på CPU'en?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-04-02 09:55

Stefan Jacobsen wrote:

> [...]
> køleren eller af putteren, køleren i Imac'en er jo kun tilsluttet 2
> ledninger + og -. Omdr. ledningen kan ikke tilsluttes.

På denne årstid er kølingen ikke det store problem, det bliver først
kritisk på varme sommerdage, når rumtemperaturen kommer op på 30° C og
derover.

Acialblæserer kan købes i mange kvaliteter, dem der sidder i vores
maskiner er den billige type med et bronce glideleje, og de får en
skrigende lyd når lejet bliver slidt, man kan mindske sliddet, ved at
man 1 til 2 gange årligt aftager den label der sidder på propellen og
smører lejet. De bedste og mest støjsvage acialblæserer har kuglelejer,
men de er også temmelig dyre.

Der findes et dansk firma, som kun handler med acialblæsere, de har bare
alt, jeg kan desværre ikke huske deres navn, men prøv en søgning i Krak.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 25-04-02 10:00

> [...]
>
> --
> | Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |

Desværre kunne jeg ikke finde firmaet hverken på krak/jubii/altavista eller
google er det 92 mm blæsere? ang. prisen er det ikke noget problem. Bare vi
kan få støjen væk og samtidigt beholde et fornuftigt air flow.

Stef

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-04-02 11:12

Stefan Jacobsen wrote:

> Desværre kunne jeg ikke finde firmaet hverken på krak/jubii/altavista
> eller google .......cut........

Jeg har gennem tiden købt flere blæsere hos dem, prøv i telefonbogen
eller i Krak's analoge udgave, jeg skal på loftet og rode i mine gamle
regnskaber for at finde en faktura, og det gider jeg ikke.

Jeg har iøvrigt haft stor success med at konvertere til 220 volt
ventilatorer, de er kraftigere og i en meget bedre kvalitet, det kræver
blot at man lige trækker et par nye ledninger.

PS: Nu har du lært at skrive under det du besvarer, næste skridt er at
du også lærer at klippe i citatet, så du kun citerer det mest nødvendige...

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-04-02 11:19

In article <3CC7D664.DD544AE4@niels-ebbesen.net>,
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg har gennem tiden købt flere blæsere hos dem, prøv i telefonbogen
> eller i Krak's analoge udgave, jeg skal på loftet og rode i mine gamle
> regnskaber for at finde en faktura, og det gider jeg ikke.

Det ville måske hjælpe hvis man søgte på axial i stedet for acial. Er du
forresten helt sikker på at det er axial-blæser du mener?

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 25-04-02 11:38

> Det ville måske hjælpe hvis man søgte på axial i stedet for acial. Er du
> forresten helt sikker på at det er axial-blæser du mener?

Alm. Axial blæsere kan jeg købe i de fleste HW butikker, jeg tror jeg køber
en Papst 92 mm med temp føler og ser om den klarer trickset!

Stef

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-04-02 11:42

In article <aa8mcu$23n4$1@news.cybercity.dk>,
"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> wrote:

> Alm. Axial blæsere kan jeg købe i de fleste HW butikker, jeg tror jeg køber
> en Papst 92 mm med temp føler og ser om den klarer trickset!

Husk endelig at blære dig med resultatet i dette forum.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-04-02 22:26

Martin Edlich wrote:

> .........cut........................................... Er du
> forresten helt sikker på at det er axial-blæser du mener?

Jeps - det er axial-blæsere jeg mener, "beklaver stavefeilen".

De fås i et hav af standdard størrelser (HxBxD), og de samme størrelser
fås i forskellige voltstyrker, og også til 220 volt vekselstrøm.

Jeg har skiftet flere axial-blæsere til 220 volts modellen med
kuglelejer, og det gir' virkelig en mærkbar reduktion af støjen, i et
rum hvor der kører mange maskiner.

Suset fra luftstrømmen kommer man aldrig af med, men den skingre
hyletone fra bronce glidelejet forsvinder, og den er faktisk den mest
generende.

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-04-02 22:44

In article <3CC87453.D30115B2@niels-ebbesen.net>,
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Suset fra luftstrømmen kommer man aldrig af med,

Jo, men så kaster man en forfærdelig masse virkning væk