Hvordan kommer jeg igang?
Fra : Mette Frederiksen

Dato : 25-04-02 07:28

Hejsa!

Jeg synes stadig ikke rigtig jeg kan komme igang med PHP!

Jeg har læst php æftet fra idg.. men har stadig ikke en ide om hvordan jeg
kommer igang...
Jeg har styr på de grundlæggende ting som hæftet har forklaret mig.. Men...

Min udbyder gør det muligt at jeg bruger php og der er en medfølgende mysql
database...

Så er jeg stødt på noget der hedder apache er det noget jeg skal have
installeret på min computer?

Eller kan jeg bruge php og mysql som det er nu?

Hvordan pokker kommer men i kontak med sådan en database? og hvordan bygger
man ting op i den?
De hjemmeside jeg har været inde på og fundet kildekoder har dem liggende
som filer... og downloader jeg dem.. ja så kan jeg ikke læse dem og derfor
har jeg ikke rigtig fundet ud af hvordan det virker...

Håber nogen kan hjælpe mig til at komme videre.. end bare "hello world"

På forhånd tak
Mette

--
^~^
Har du vundet i Lotto før?

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 25-04-02 08:35

Mette Frederiksen wrote:
> [...]
> kommer igang...
> Jeg har styr på de grundlæggende ting som hæftet har forklaret mig.. Men...

dvs: du ved godt at for at den kode som du skriver kan blive afviklet så
skal den køres af en server med php installeret? Jeg spørger pga. dit
apache spørgsmål nedenfor: du skal kun installere apache (og php og
mysql) på din egen maskine hvis du vil kunne teste/afvikle din kode uden
at skulle smide det op på udbyderens ftp...

Har du læst og gennemgået webcafe.dk's artikler om php - og derefter om
php og mysql (jeg synes at de er gode fordi de laver nogle eksempler)?

> [...]
> installeret på min computer?

> Eller kan jeg bruge php og mysql som det er nu?
jeps - som nævnt - på udbyderens server - jeg vil foreslå at du leger
lidt med php og så derefter kobler mysql på...

> Hvordan pokker kommer men i kontak med sådan en database? og hvordan bygger
> man ting op i den?

hmm - hvem er din udbyder - tilbyder de en phpMyAdmin (det er den
letteste måde). MyAdmin er den nemmeste måde at oprette tabeller og
ændre dem på, fordi man arbejder i et grafisk interface (man kan godt
oprette tingene via php-filer, men det komplicerer tingene lidt...

> De hjemmeside jeg har været inde på og fundet kildekoder har dem liggende
> som filer... og downloader jeg dem.. ja så kan jeg ikke læse dem og derfor
> har jeg ikke rigtig fundet ud af hvordan det virker...

den må du lige uddybe - kan du ikke læse koden (fordi du ikke forstår
den) eller kan du ikke se noget i din browser?

> Håber nogen kan hjælpe mig til at komme videre.. end bare "hello world"

er ingen vej, men hvis du har

<?php
echo "hello world";
?>

oppe og køre, og ser forskellen på at det kun vises på en server med php
- så er du et stykke længere...

Hvis du _er_ det stykke længere så må du prøve at formulere en opgave
til dig selv (that is - stadig - hvis du også har lavet øvelserne på
webcafe), og komme med de kodeproblemer som opgaven gir dig...

Hvad bruger du til at skrive og læse kode i? som nævnt tidligere mener
jeg at syntaks-farvning er en stor styrke og hjælp...

mvh
/Jesper Brunholm

--
IT-Vest Odense: <http://www.it-vest.sdu.dk/cim/>

Fra : Mads Møllegaard @ ww~

Dato : 25-04-02 10:02

> Jeg synes stadig ikke rigtig jeg kan komme igang med PHP!
> Håber nogen kan hjælpe mig til at komme videre.. end bare "hello world"

kig evt. på www.webcafe.dk, de har et par glimrende kom igang med php
guider!

// Mads @ www.startout.dk

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 25-04-02 13:57

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i melding
> [...]
> kommer igang...
> Jeg har styr på de grundlæggende ting som hæftet har forklaret mig..

Da finner vi frem siden som det er greiest å begynne med :
<http://dk.php.net/tut.php>

Lykke til .. :)

--

Vennlig hilsen Erlend

erlendkb@online.no - ICQ: 42053660
http://www.kleggen.com/ - http://www.pizza.no/

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 26-04-02 12:00

Tak for jeres svar *S*

Jeg tror jeg tager et smut forbi webcafe og kigger lidt på det.. i
mellemtiden har jeg fundet en nødløsning på nettet... (en gratis service hos
freefind.com) Så må vi se om jeg bliver så klog at jeg selv kan hitte det på
et tidspunkt! *S*

Tusind tak
Mette

--