GSM Rækkevidde
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-04-02 00:19

Min storbror havde for nylig en sjov oplevelse. Han havde mobilsignal
nok til at modtage en SMS ca. 100km ude på havet...
Er GSM signalets rækkevidde virkelig så lang ?

Den mere nøjagtige position er ca. 35 21N022 17E (kordinat eller
noget ?), 59 sømil vest for Kreta, 57 sømil sydvest for en lille
græsk ø.

Jeg mener at have hørt GSM kun rækker max 35km...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Dan Andersen

Dato : 25-04-02 12:36

"Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/
> "These opinions are my own, though for a small fee they
jeg plejer at sige: Radiobølger og Guds veje er uransagelige.. Rækkevidden
afhænger af utrolig mange faktorer, bl. a. solpletantallet og atmosfæriske
forhold i det hele taget.
Det er også derfor, der nogen gange er forstyrrelser på tv-signalet eller
som jeg oplevede det for nogle år siden: At kunne modtage spansk TV på
fjernsynet m,ed en lille antenne på taget.
Hvis man er til søs, bør man derfor ikke stole på en mobiltelefon, men
anskaffe en decideret VHF station med udvendig antenne.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-04-02 15:52

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> wrote in

> Hvis man er til søs, bør man derfor ikke stole på en
> mobiltelefon, men anskaffe en decideret VHF station med udvendig
> antenne.

Den med de atmosfæriske forhold snakkede han også om, og VHF'en er
vist lovpligtig på størrelse skibe han begår sig på ;)

Fra : John K

Dato : 25-04-02 12:51

> Min storbror havde for nylig en sjov oplevelse. Han havde mobilsignal
> nok til at modtage en SMS ca. 100km ude på havet...
> Er GSM signalets rækkevidde virkelig så lang ?
>
> Jeg mener at have hørt GSM kun rækker max 35km...

Under normale forhold ja, men ud over åbent hav er ikke normale forhold. Der
er stort set ikke noget til at bremse signalet, sådan som der er på land, så
det lyder ikke usansynligt at det har været muligt. Du skal dog ikke regne
med at det også er tilfældet herhjemme.

Mvh

John K

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 25-04-02 16:20

> [...]
> nok til at modtage en SMS ca. 100km ude på havet...
> Er GSM signalets rækkevidde virkelig så lang ?

Signalet kan han muligvis være heldig at fange, men jeg mener ikke det kan
bruges til noget ud over de 35 Km.
--

Mvh. Kai Hoffmann
www.hoffmann.cc

Fra : Whoopass

Dato : 25-04-02 20:15

-snip-
> Signalet kan han muligvis være heldig at fange, men jeg mener ikke det
kan
> bruges til noget ud over de 35 Km.
--snip-

Og det er fuldstændig korrekt, der går rod i timingen, det er jo et
digitalt signal, der er dog opsat master hvor man har "fusket" med timingen
så man kan række længere end 35 km, men 100km, så tror jeg ikke at man kan
foretage eller modtage opkald.

   Mvh

   WhopAss

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-04-02 18:06

"Kai Hoffmann" <kai@hoffmann.slet-dette.cc> wrote in

> Signalet kan han muligvis være heldig at fange, men jeg mener
> ikke det kan bruges til noget ud over de 35 Km.

Han modtog en SMS

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 29-04-02 16:33

On Sun, 28 Apr 2002 17:06:13 GMT, Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk>
wrote:

>"Kai Hoffmann" <kai@hoffmann.slet-dette.cc> wrote in

>Han modtog en SMS
Det at modtage en SMS er protocol mæssigt det samme som at modtage et
opkald, såee deeet...

Cell Broadcast derimod, det kan godt lade sig gøre, men det giver kun
information om basen. Der er nogle lande som bruger det til reklamer.
F.eks. når man kommer til Frankfurt bliver man budt velkommen med en
Cell Broadcast besked. Det er det som hedder celle information på
dansk.

/Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-04-02 22:56

Thomas Lykkeberg <thomas.lykkeberg@privat.dk> wrote in

> Det at modtage en SMS er protocol mæssigt det samme som at
> modtage et opkald, såee deeet...

well, det er en fact at det skete, sååååå - måske man skulle spørge
et teleselskab om de ved noget om det ?

> [...]
> det til reklamer. F.eks. når man kommer til Frankfurt bliver man
> budt velkommen med en Cell Broadcast besked. Det er det som

hva så hvis man ikke har den slags slået til ?

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 26-04-02 11:33

> [...]
> http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/
> "These opinions are my own, though for a small fee they

GSM operatører kan opsætte såkaldt "Extended Coverage" celler, der rækker
ca. dobbelt så langt som normalt, d.v.s. 2 x 32 km....

Men da det drejer sig om en SMS, kan det godt være at systemet med medvind
og solen i ryggen kan overføre beskeden... Men tale går der helt sikkert ged
i hvis man forsøger udenfor enten normal 32 km eller udvidet 64 km... Det er
muligt at man tilsyneladende får "signal" udenfor ovennævnte
dækningsområder, men opkaldet går ikke igennem....

/Keld

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 27-04-02 15:07

On Fri, 26 Apr 2002 12:33:00 +0200, "Keld Rosenberg"
<keld.rosenberg@bigfood.com> wrote:

> [...]
>muligt at man tilsyneladende får "signal" udenfor ovennævnte
>dækningsområder, men opkaldet går ikke igennem....
Hej Keld

Jeg giver dig ret, men mht. SMS så skal man have oprette en dedikeret
kanal, dvs. mobilen skal kommunikerer med basen, og det kan IKKE lade
sig gøre på 100km afstand, selv hvis de tillader meget stor timing
advance. Selve telefonens effekt er heller ikke tilstrækkelig til at
kunne kommunikerer med basen på sådanne afstande. Det må være en god
historie... eller også er de 75km blevet til 100km da historien er
blevet fortalt videre. Konklusionen på dette må være: Det er løgn.

/Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-04-02 18:08

> eller også er de 75km blevet til 100km da historien er
> blevet fortalt videre. Konklusionen på dette må være: Det er løgn.

well, det er det ikke, jeg har det som førstehåndsoplysninger, min
storebror skrev alle oplysninger til mig før jeg skrev indlæget.
Med andre ord, mener du det er løgn, ja så mener du altså at Maersk's
ansatte er så dumme at de ikke engang kan finde ud af at fastsætte
deres egen position (og her taler vi om officerer på nogle af verdens
støreste containerskibe!)

Konklusionen må være, det er sandt!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-04-02 18:09

Thomas Lykkeberg <thomas.lykkeberg@privat.dk> wrote in

> 75km blevet til 100km

det var iøvrigt 59 sømil, en sømil = 1,852km, 59*1,852 = 109,268km

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 29-04-02 16:31

On Sun, 28 Apr 2002 17:09:16 GMT, Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk>
wrote:

>Thomas Lykkeberg <thomas.lykkeberg@privat.dk> wrote in

>det var iøvrigt 59 sømil, en sømil = 1,852km, 59*1,852 = 109,268km
Hvis det du siger er til den nærmeste GSM mast, ja så kan jeg kun sige
at det ikke kan passe at SMS'en er modtaget på den afstand.

Er du sikker på at der ikke har været en boreplatform i "nærheden",
jeg ved ikke om de har GSM master "ombord", det kunne jo nemt lade sig
gøre da operatøren kan oprette en radio link ud til masten inde fra
land.

Måske kan det også have været en Iridium terminal (fuldstændig det
samme som GSM, blot med satelitter i stedet for). Den kan også
modtage/sende ganske alm. SMS'er.

Problemet ligger nemlig i at mobilen sikkert udemærket kan "høre"
basen på 100km afstand, men den kan ikke kommunikerer med den på den
afstand. Det er nødvendigt for at kunne modtage en SMS.

Problemet ligger simpelthen i den tid det tager radiobølgerne at nå
land. Siden GSM systemet er et TDMA system (tids delte radio
resourcer). Iøvrigt har en alm. mobiltelefon kun en sendeeffekt på 2W
(GSM 900) og 1W (DCS 1800), hvilket nok er lige i underkanten når den
skal kunne sende over en afstand på 100km.

GSM systemet tillader op til 75km, før timingen forhindrer at det
ville kunne lykkes. Det kan selvfølgelig være at din bror er havnet i
en "tids-lomme" hvor radiobølgerne har bevæget sig en del hurtigere
end for os "normal" mennesker som ikke er ansat ved Maersk.

Mvh
/Thomas

Fra : John K

Dato : 29-04-02 17:04

> Hvis det du siger er til den nærmeste GSM mast, ja så kan jeg kun sige
> at det ikke kan passe at SMS'en er modtaget på den afstand.

Der findes faktisk udstyr der kan øge GSM rækkevidden til 120 km - så det er
ikke utænkeligt at han har kunne modtage en SMS ved den afstand han nævner.

Mvh

John K

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-02 18:09

On Mon, 29 Apr 2002 18:04:17 +0200, "John K"
<sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> wrote:

>Der findes faktisk udstyr der kan øge GSM rækkevidden til 120 km - så det er
>ikke utænkeligt at han har kunne modtage en SMS ved den afstand han nævner.

Hej John

Ja det er tænkeligt, alt er muligt, men hvis det er en alm. GSM mobil,
ja så kan jeg godt garanterer at den ikke understøtter andet end 2
gange normal timing advance = 75km. Men ok, hvis han nu har en helt
speciel mobil til sådan et formål så ja. Men så er der jo ikke noget
mystisk i det, som hele tråden startede med.

Jeg har kigget lidt på GSM dækningen omkring Kreta og det ser faktisk
ud som om de har master på de aller mindste øer i området.

/Thomas

Fra : John K

Dato : 29-04-02 18:34

> [...]
> speciel mobil til sådan et formål så ja. Men så er der jo ikke noget
> mystisk i det, som hele tråden startede med.

Det er nu ikke mobiltelefonen men selve cellen der understøtter de 120 km.

> Jeg har kigget lidt på GSM dækningen omkring Kreta og det ser faktisk
> ud som om de har master på de aller mindste øer i området.

Det kan selvfølgelig have været en af småøerne han har modtaget signalet
fra - det skal jeg ikke kunne sige.

Mvh

John K

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-02 20:19

On Mon, 29 Apr 2002 19:33:54 +0200, "John K"

> [...]
>
>Det kan selvfølgelig have været en af småøerne han har modtaget signalet

Ok, nu er det vist nødvendigt at trække ETSI/3GPP specifikationerne
frem I GSM 05.10 (ver. 8.4.0 release 1999) står der følgende.

--- SNIP ---

5.5 Maximum timing advance value
The maximum timing advance value TAmax shall be 63. If the BTS
measures a value larger than this, it shall set the
timing advance to 63. In the case of GSM 400 the extended timing
advance information element is supported and the
maximum timing advance value TAmax shall be 219. If the BTS measures a
value larger than this, it shall set the timing
advance to 219. (GSM 03.30 defines how the PLMN deals with MS's where
the delay exceeds timing advance value 63.)

Fra : John K

Dato : 29-04-02 22:22

1) Det kan godt lade sig gøre at sende/modtage SMS'er på op til 120km
afstand, hvis mobilen understøtter GSM 400 båndet.

Systemet her er udviklet af Motorola og understøtter sådan som jeg forstår
det GSM 900 og 1800:

This features offers:
a.. Capability to extend the maximum cell radius up to 120 km, allowing an
increase in coverage of ten times over a normal range cell.
b.. Simplified frequency planning: a single carrier unit can be configured
to support both normal and extended range channels.
c.. Cost savings: enables a reduction in the number of cell sites required
in those areas where coverage, as opposed to capacity, is the key driver.
d.. Increased revenues; for example, extended coverage in coastal areas
delivers cellular service to vessels travelling outside of the normal range.

Mvh

John K

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-04-02 23:03

Thomas Lykkeberg <thomasDOTlykkeberg(a)privatDOTdk> wrote in

> Jeg kunne da godt tænke mig at høre noget mere om den mobil Henriks
> bror brugte.

Så vidt jeg husker er det en ganske almindelig Nokia 3210 med Orange
abonnement.

Fra : Thorsten Lyng Johans~

Dato : 30-04-02 13:35

Thomas Lykkeberg wrote:
[SNIP]

> [...]
>
> 2) De danske mobiloperatører understøtter kun normal timing advance
> (TA<=63) langs med kysterne, hvilket betyder op til 35km.

I Ericsson terminologi findes der to typer "extended range" den
almindelige "extended range" og den nye "enhanced extended range" og
hvilken en operatøren kan benytte afhænger af hardwaren på de enkelte
celler.

"Extended range" understøtter op til 72km mens "enhanced extended
range" understøtter op til 121km. Begge er i øvrigt til GSM900.

Kort fortalt fungerer extended range i øvrigt ved at man på cellen
slår de enkelte timeslots sammen to og to (og derved sænker
kapaciteten), og derfor kan man godt tillade at signalet fra telefonen
skrider ind i det "næste" timeslot da det i forvejen er reserveret
til samme bruger. Timing advance vil derfor ikke blive sat til mere
end 63 selvom man er længere væk.

Mvh Thorsten

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-04-02 23:04

> Jeg har kigget lidt på GSM dækningen omkring Kreta og det ser
> faktisk ud som om de har master på de aller mindste øer i
> området.

Jeg må lige høre ham ad om der var en lille ø der evt. kunne have
haft noget mast stående, men han sagde at end ikke søkortet havde
nogen øer i nærheden af dem! (og sådan et må altså være detaljeret
nok ;)