Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Aldi-medion digital kamera
Fra : Bjarne Hansen

Dato : 24-04-02 22:03

Aldi sælger som tilbud den 1.maj 2002 et digital kamera til kr 3299-
Bl a 4,1 megapixel opløsning (2272 x 1740 pixel) osv. Men log på

www.aldi.dk/OFFER_DK/home.htm for nærmere informationer.

Da min viden om digitale kameraer er ret begrænset, spørger jeg:
Er den pengene værd??

Mvh
Bjarne

Fra : emj

Dato : 24-04-02 22:30

Bjarne Hansen skrev i
<3cc71d56$0$63730$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Da min viden om digitale kameraer er ret begrænset, spørger jeg:
>Er den pengene værd??

Det ser den da ud til. Jeg turde godt købe det.
Hilsen emj

--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Michael Kristensen

Dato : 24-04-02 22:57

Bjarne Hansen wrote:

> Da min viden om digitale kameraer er ret begrænset, spørger jeg:
> Er den pengene værd??

Jeg er ikke kvalificeret til at afgøre om det er godt/skidt, men der kan
læses om kameraet her http://www.heise.de/newsticker/data/cm-24.04.02-000/

Mvh.
Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-04-02 23:49

Ja, der er enorm forskel på farvebalancen mellem f.eks. det tilbudte kamera
og f.eks. G2 or CP5000. Det er billigt, men farverne er ikke gode.
Opløsningen er heller ikke på højde med de to. Men prisen er til gengæld
under halvdelen.
Mvh,
Hans

Fra : Bent Mouritzen

Dato : 25-04-02 07:38

http://www.heise.de/newsticker/data/cm-24.04.02-000/

På linket herover, kan man læse at cameraet ikke får nogen
god kritik, det vil føre for vidt at beskrive her hvad de mener
om det, men prøv at klikke ind på det og læs.
Jeg ved heller ikke meget om digi cams, så da jeg hørte om
Aldi's tilbud, tæmkte jeg, at det måtte være noget for mig,
men beskrivelsen af det har gjort at interessen er kølnet lidt
Men Prisen .....................
Bent M.

Fra : Niels Henrichsen

Dato : 25-04-02 16:37

I den tyske test læses:
Beim Test des vom chinesischen OEM Skanhex hergestellten
Jenoptik-Modells fiel unserem Labor jedoch eine relativ geringe optische
Auflösung auf.

Kinesisk optik?
Man får vad man betaler for!
niels

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-04-02 23:15

Bjarne Hansen wrote:

> [...]
>
> www.aldi.dk/OFFER_DK/home.htm for nærmere informationer.
>
> Da min viden om digitale kameraer er ret begrænset, spørger jeg:

Der mangler en hel del tekniske data, jeg gerne vil se inden jeg tør gi'
mit bud på om det er et godt køb, og jeg ville også gerne se nogle af de
billeder det laver.

Og papkasseløsninger er ikke noget for mig, jeg ville aldrig købe et
digicam som jeg ikke har haft mulighed for at afprøve først, og det sjov
vil Aldi nok ikke værre med til.

Jeg kan dog helt sikkert sige, at dem der måtte købe kameraet, ka' gå
til Aldi og kræve den PhotoShop som de lover, for det er med garanti den
begrænde PhotoShop LE version der medfølger, og det er vildledning at
dette ikke oplyses.

Er der forresten nogen der kan se om det ligner et bestemt varemærke
kamera, det er jo ikke usædvanligt, at de store fabrikker giver en
problematisk serie et lidt anderledes outfit og et no-name, og skyder en
uheldig produktion af på den måde, så de slipper for at få varemæket
skadet af en masse reklamationer og utilfredse kunder.

Det er jo stadig bedre forretning at sælge kameraet til lavpris, og
måske ta' 30% af kameraerne retur og ombytte dem, end at kassere hele
serien.

De fototasker man lige har kunnet købe Netto, er jo varemærke tasker,
som alle er en lille smule facon skæve, og de er netop frasortering, som
ikke bliver påsyet det varemærke, som gør at de kan sælges for 400 kr.

Fra : Anders

Dato : 24-04-02 23:28

<SNIP>

> [...]
> til Aldi og kræve den PhotoShop som de lover, for det er med garanti den
> begrænde PhotoShop LE version der medfølger, og det er vildledning at

<SNIP>
> --
> | Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |
> | http://www.niels-ebbesen.net - Free-lance grafik & webdesign |
> | http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv |
> | http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner |

Nu er Adobe jo nået til PhotoShp v. 7. I følge ALDI's hjemmeside er det
version 5, der medfølger, så det kunne da godt være det er en fuld version
(man må så håbe at kameraet ikke er lige så gammelst som PhotoShop versionen
)

Med venlig hilsen

Anders

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 24-04-02 23:48

Anders wrote:
> [...]
> (man må så håbe at kameraet ikke er lige så gammelst som PhotoShop versionen

Der er lidt at finde om det i dpreview.com's forum...

Jeg har ikke undersøgt det så meget, men det virker som om
holdningen er 'føles lidt for meget plastikagtig, men tager
rimeligt gode billeder'

kameraet er jo så et jenoptik jd4100z ..

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-04-02 00:22

"Hans Jørgensen" wrote:

> [...]
> holdningen er 'føles lidt for meget plastikagtig, men tager
> rimeligt gode billeder'
>
> kameraet er jo så et jenoptik jd4100z ..

Det kan ikke udelukkes, at det er et ok køb til prisen, Aldi er jo store
nok til at kunne lægge en ordre på 10.000 enhedder, direkte hos
fabrikken, og så får de nok en særdeles gunstig indkøbspris, og diskount
forretninger oppererer med uhyggelig lave avancer, nogle få procent er
slet ikke usædvanlige.

Og da fotohandlernes avancer ligger fra 100% til 150%, så er det jo ikke
svært at regne sig frem til, at et 5.000 kr. kamera, hvoraf de 1.000 kr
er moms, koster ca. 2.000 fra importøren/grossisten, som også skal tjene
en sjat, så producentes pris må være endnu lavere.

Fra : J@N

Dato : 25-04-02 07:22

> [...]
> er moms, koster ca. 2.000 fra importøren/grossisten, som også skal tjene
> en sjat, så producentes pris må være endnu lavere.

Fotohandlernes avancer på 100% til 150% var i "gamle dage", i den analoge
tidsalder, sådan er det heldigvis ikke mere. I dag er avancen på digicams
det samme som andet computerudstyr, på ca. 10%-25%, alt afhængigt af om det
er en dyr eller billig butik. Og det er årsagen til at mange små butikker
drejer nøglen om i disse år, de kan simpelthen ikke sælge deres dyre varer,
eller vælger ikke at stå på vognen og være billig, for til gengæld at lange
mange varer over disken.

Jan

Fra : Brian Hansen

Dato : 29-04-02 22:42

> [...]
> er moms, koster ca. 2.000 fra importøren/grossisten, som også skal tjene
> en sjat, så producentes pris må være endnu lavere.

Vi har lige bestilt et par stykke hjem og vores indkøbspris er 2750,- eks.
moms.

Så jeg føler mig lidt snydt.

Brian

Fra : J@N

Dato : 25-04-02 07:26

> [...]
> uheldig produktion af på den måde, så de slipper for at få varemæket
> skadet af en masse reklamationer og utilfredse kunder.

Kunne det være en Leica Digilux 1....

Jan

Fra : pro2type

Dato : 14-05-02 00:21

Det oprindelige Leica Digilux fra 1998, alias Fujifilm MX700 blev også
solgt i noname-udgave i Bilka )-8

Poul

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 25-04-02 07:55

> [...]
> billeder det laver.
>
> Er der forresten nogen der kan se om det ligner et bestemt varemærke

log på www.jenoptik-camera.com/german/products/camera/
og log videre på Jen digital, JD 4100z3.
Her er en stribe tekniske informationer, og jeg mener, at de er
identiske med Aldis udgave?
Iøvrigt undrer jeg mig over, at det gamle hæderkronede Carl-Zeiss Jena
Optik ville lægge navn til en middelmådig kvalitet?
Men jeg må indrømme, at de i den tyske kritik har fået den med
tommelfingeren nedad.

Mvh
Bjarne

Fra : Esben

Dato : 25-04-02 11:23

"Bjarne Hansen" <bjarne.inger@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Optik ville lægge navn til en middelmådig kvalitet?
> Men jeg må indrømme, at de i den tyske kritik har fået den med

På Aldis tyske hjemmeside står der at det er Ricoh-optik. Hvor læser du det
med Carl-Zeiss?

--
Esben

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 25-04-02 13:59

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Bjarne Hansen" <bjarne.inger@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> >
> På Aldis tyske hjemmeside står der at det er Ricoh-optik. Hvor læser du
> [...]

Undskyld Esben og Carl-Zeiss. Jeg kom vist til at blande et par
begreber sammen.

Mvh
Bjarne

Fra : JS

Dato : 25-04-02 13:43

"Bjarne Hansen" <bjarne.inger@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> Iøvrigt undrer jeg mig over, at det gamle hæderkronede Carl-Zeiss Jena
> Optik ville lægge navn til en middelmådig kvalitet?

Blot fordi de har addresse på Carl-Zeiss Platz i Jena har de vel ikke noget
med firmaet Carl Zeiss at gøre ?

mvh/JS

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 25-04-02 14:11

> Blot fordi de har addresse på Carl-Zeiss Platz i Jena har de vel ikke
noget
> med firmaet Carl Zeiss at gøre ?

Både og. Carl Zeiss "boede" oprindeligt der, men efter et par verdenskrige
og såen så flyttede "Carl Zeiss" mens der stadig blev produceret kvalitets
optik i den gamle fabrik - Der så fik navnet Jenoptik

/A

Fra : JS

Dato : 25-04-02 14:29

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:aa8v16$7p7$1@sunsite.dk...
> [...]
> og såen så flyttede "Carl Zeiss" mens der stadig blev produceret kvalitets
> optik i den gamle fabrik - Der så fik navnet Jenoptik

Nååå, det er ligesom med marmelade...Fra den gamle fabrik...

mvh/JS

Fra : Morten

Dato : 25-04-02 16:11

> Nååå, det er ligesom med marmelade...Fra den gamle fabrik...

LOL

Mvh.
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-04-02 18:36

"Morten" <morten789@hotmail.com> wrote in news:aa96aa$93o$1@sunsite.dk:

> LOL
>
> Mvh.
> Morten

Jamen hed den ikke Carl Zeiss Jena i de gode gamle dage med Østtyske
Praktica kameraer og den slags? Jeg har da stadig et Praktica liggende fra
mine drengeår, og jeg mener da, optikken var lavet af Carl Zeiss Jena. Alle
vidste naturligvis, at det ikke var helt det samme som Vesttyske Carl
Zeiss.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : KN

Dato : 26-04-02 11:50

> [...]
>
> www.aldi.dk/OFFER_DK/home.htm for nærmere informationer.
>
> Da min viden om digitale kameraer er ret begrænset, spørger jeg:

Kameraet er testet på
http://www.chip.de/produkte_tests/produkte_tests_8639629.html.
Kim.

Fra : Alan Thwaites

Dato : 26-04-02 16:45

"KN" <knagel@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kim.
>

> Jeg har læst en anden test af samme apparat men kan ikke lige huske
hvor.Konklusionen var at de fleste 2M.pixel apparater gav bedre
billedkvalitet,lcd skærm var kraftig "pixeleret" ,kun få indstillings
muligheder og købet frarådes !!! Jeg har ellers gode erfaringer med Aldi´s
parti varer men det har åbenbart kiksede dengang. Lys punkt .- man har
returret ! Alan.

Fra : Carl Munk

Dato : 29-04-02 16:45

> [...]

> www.aldi.dk/OFFER_DK/home.htm for nærmere informationer.
>
> Da min viden om digitale kameraer er ret begrænset, spørger jeg:

Hvis dem af jer der får det store fotokatalog fra www.technikdirekt.de
sommer2002 side 26 er det i sort, men objektivet ser magen ud til
ALDI's.
Det er Jenoptik fra Carl Zeiss Jena i det tidligere DDR og prisen er
399€
~ 3000 DKK. Teknisk Jenoptik JD4100z3 4,13 megapixels

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 30-04-02 10:14

> [...]
> 399?
> ~ 3000 DKK. Teknisk Jenoptik JD4100z3 4,13 megapixels
Jenoptik har fået den med fingeren nedad her i debatten-fortjent eller ej?
Men iflg. Aldis tyske hjemmeside er Medionudgaven udstyret med Richo-optik.
Jeg mener den danske udgave er helt identisk med den tyske.
Spørgsmål:
Er forskellen mellem dårlig og god optik = Jenoptik contra Richo-optik??

Mvh
Bjarne

Fra : Iver Thuesen

Dato : 30-04-02 22:33

Jeg har ledt med lys og lygte efter flere informationer - og har
fundet, at ALDI tilbuddet ligner Maginon sx410z til forveksling.

Der er en engelsk users guide til apparatet på nedenstående link

http://www.supra-maginon.de/downloads/SX410Z%20english.Zip

- desværre er der ikke et ord om komponenterne, f.eks. hvorvidt der er
tale om en Ricoh optik, som det fremgår af Aldi Nords hjemmeside.

Just my 2 cents

M.v.h. Iver

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 01-05-02 07:38

"Iver Thuesen" <masterview@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> - desværre er der ikke et ord om komponenterne, f.eks. hvorvidt der er
> tale om en Ricoh optik, som det fremgår af Aldi Nords hjemmeside.
Jeg er sikker på, at du har fat i det rigtige.
Ved at overføre billedet til et billedbehandlingsprogram viste kamaraets
front følgende detaljerede oplysninger:

Maginon, SX 410z, 4.1 Mega Pexel, Aspherical Lens,
zomm 8-24mm/F3.4-3.6

Ved nærmere at granske Aldis kamerafront med lup kommer jeg til
samme resultat.
Men så er spørgsmålet: Er Aspherical Lens = Ricoh optik?

Mvh Bjarne

Fra : Esben Frederiksen

Dato : 01-05-02 10:33

Hej alle
Har købt cameraet idag og det duer bare
ingen grund til mistro, havde først købt et canon a40 men det kan da slet
ikke leve op til aldi`s Medion med 4 megapixel

Mvh Esben

Fra : up

Dato : 01-05-02 16:21

Esben Frederiksen <efre@has.dk> skrev i en
> [...]
> ingen grund til mistro, havde først købt et canon a40 men det kan da slet
> ikke leve op til aldi`s Medion med 4 megapixel

Hej Esben. Hvilke erfaringer har du ellers med digitale kameraer, er du bare
imponeret over opløsningen på den ovennævnte, som jo er fantastisk til
prisen, eller har du noget at sammenligne med?

Har selv købt det, men ved ikke endnu om jeg tør være glad for det, jeg er
ikke erfaren indenfor området.
Alle apparater i butikken var udsolgt efter få minutter, men eet var
returneret og det snuppede jeg.
Mvh up

Fra : Karsten Olesen

Dato : 01-05-02 16:43

"up" <snyd@spammere.ha> skrev i en meddelelse

> [...]
> imponeret over opløsningen på den ovennævnte, som jo er fantastisk til
> prisen, eller har du noget at sammenligne med?

****************

Jeg synes også den ser helt OK ud...
Og MEDLEVERET 32 MB...det ser man skutte
hos ægte "mærkevarercameraer"...højst 16 ses tit...

Og oplader + batterier er med..taske..osv...herligt apparat...SONY CCD chip
mv...

MVH

Fra : Anne G. Hansen

Dato : 03-05-02 10:37

Suk suk suk
Jeg er en af de uheldige der ikke nåede at få et digital kamera
Der var kø kl. 9.00 da butikken åbnede. Aldi her havde kun ca. 5 stk
Så jeg nåede lige at se ryggen af det sidste "gå" gennem kassen.
Senere på dagen forsøgte jeg igen, da de lokale "jungletrommer" mente
der var kommet flere men ak! det var kun en enkelt der kom retur og
det fik jeg heller ikke.
Jeg håber at de vil gentage tilbudet for til den pris kan det ikke
være helt galt.
I debatten kan jeg forstå at ingen inden d. 1 maj har haft apperatet i
hånden.
Såååå hvis man ikke lige er prof. mon så ikke kvaliteten svarer til
det opgivne
Tillykke til de heldige!!!!

Hilsen
Anne Grethe

Fra : Alan Thwaites

Dato : 03-05-02 15:59

"Anne G. Hansen" <tfagh@kalundborg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hilsen
> AnneGrethe
> Ingen grund til ærgrelse ! Hos f.eks. IT
Butikken.dk kan canon A-40 købes for kr.3158.-Virkeligt godt apparat med
fine test resultater og mulighed for manual indstillinger.Bar en eks. der
findes andre god digicams i prisklassen. Alan.

Fra : f

Dato : 09-05-02 23:01

Udsolet ca.kl 10 i Randers

http://www.kandu.dk/