Bundkort brændt af?
Fra : Søren

Dato : 24-04-02 18:07

Først vil jeg godt lige udnævne mig selv til ugens idiot, og dernæst takke
på forhånd for alle de spydige kommentarer der kommer til den udmelding

Forleden lykkedes det mig at vende ½gd ddr ram forkert i mit soltek
SL-85DRV.
Begge dele var ikke rigtigt til at få liv i bagefter :-/

Ville bare høre om der er nogen der ved om det evt. kan være at kun de 2
benyttede ramsokler er færdige eller det er hele boardet, eller har prøvet
noget lignende? (Kunne i hvert fald ikke få det til at starte op bagefter.)
Eller evt. har nogen ideer til hvad jeg
Jeg tør ikke rigtigt prøve at sætte det til igen, da jeg er bange for at
ødelægge noget mere. (Ikke før nogen kloge hoveder har kommenteret det.)

Er pengene for mit vedkommende ikke tabt eller hvad? (Læs: Desperat mand
søger håb.)

Mvh. Søren

Fra : Martin S.

Dato : 24-04-02 22:44

"Søren" <2760098m001RubberDuck@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> ødelægge noget mere. (Ikke før nogen kloge hoveder har kommenteret det.)
>
> Er pengene for mit vedkommende ikke tabt eller hvad? (Læs: Desperat mand
Det var lidt ærgerligt. Jeg har ikke selv prøvet det der.. Men lidt
ubehageligt at man kan komme til det...
Hvis dine RAM ikke er i, og din pc kan starte (altså tænde, ikke boote) og
komme med nogle hyletoner, så kan du nok regne med at det er et ram-problem.
Du kan også få dem checket hos din forhandler. Hvad din historie er, er jo
sådan set op til dig og din moral.
Jeg ved ikke helt hvad man ellers kunne komme til at fyre af i boardet...
men selvf. sokler osv.
mvh. Martin.

Fra : [5250] Jens

Dato : 24-04-02 23:35

Søren wrote:
> Først vil jeg godt lige udnævne mig selv til ugens idiot, og dernæst takke
> på forhånd for alle de spydige kommentarer der kommer til den udmelding

Tillykke, du har vundet en gratis svømmetur til Sydpolen. :)

> Forleden lykkedes det mig at vende ½gb ddr ram forkert i mit soltek
> SL-85DRV.
> Begge dele var ikke rigtigt til at få liv i bagefter :-/

Av, det var (måske) en dyr fejl at begå.

> [...]
> noget lignende? (Kunne i hvert fald ikke få det til at starte op bagefter.)

Er du heldig, så er der kun sprunget en sikring i PSU'en, men hvis du
har garanti på den så er den væk når du åbner den.
Test evt. PSU'en for sig selv, ved at forbinde en sort med en grøn
ledning for at tænde den, når den ikke er sluttet til bundkortet.
Det er måske andre farver du har, her er pin-out til ATX-PSU'er:

http://www.hardwarebook.net/connector/power/atxpower.html

Pin 14 (grøn?) skal forbindes til f.eks. Pin 15 eller 16 eller 17 som
alle tre plejer at være sorte. En bøjet clips kan gøre det.
Hvis den kører mens clipsen sidder der, så er den ok.

CPU'en har det sandsynligvis ok.
Bundkortet kan være stået af for evigt, test med en anden PSU og noget
andet ram. RAM-stangen har det næppe godt, men som sagt du kan være
heldig at den har overlevet.

Hvis du ikke har mod på at teste noget er det måske nemmere at få den
nærmeste edb-butik til at teste det for dig.

> Eller evt. har nogen ideer til hvad jeg kan gøre.
> Jeg tør ikke rigtigt prøve at sætte det til igen, da jeg er bange for at
> ødelægge noget mere. (Ikke før nogen kloge hoveder har kommenteret det.)

Godt at du spørger på dette tidspunkt.

> Er pengene for mit vedkommende ikke tabt eller hvad? (Læs: Desperat mand
> søger håb.)

Test selv, eller lad en butik teste delene.

Fra : [9000] Søren

Dato : 25-04-02 20:19

Takker for svarene indtil videre! Ja det ser jo ikke helt godt ud. De 2 ram
stænger er jeg ret sikker på er færdige. Hver af dem har nu 183
guldkontakter og 1 sort/smeltet agtigt farvet kontakt. Det tror jeg ikke er
et godt tegn.

Et sidste spørgsmål:
Hvad er minimum der skal være installeret på bundkortet (ram, gfx, cpu osv.)
for at jeg kan prøve at tænde det og se og det gir nogen lyde fra sig, som
der var en der nævnte? (Ja og pc-speaker også tilsluttet

Er dog ved nogenlunde godt mod, selvom bankkontoen skraber bunden fra
forneden - Den påtænkte kiste til mig selv er blevet afbestilt igen (da jeg
ikke havde råd til den :-/ )

Mvh. Søren

Fra : [5250] Jens

Dato : 26-04-02 04:22

[9000] Søren wrote:
> [...]
> stænger er jeg ret sikker på er færdige. Hver af dem har nu 183
> guldkontakter og 1 sort/smeltet agtigt farvet kontakt. Det tror jeg ikke er

Enig, det er en død fisk.
Men hør butikken ad, hvis du stadig har garanti/reklamationsret på dem,
for det burde slet ikke være muligt at sætte dem i forkert.

> Et sidste spørgsmål:
> Hvad er minimum der skal være installeret på bundkortet (ram, gfx, cpu osv.)

ja, ram + gfx + cpu som du selv nævner, dog kan gfx undværes hvis du har
et OS som du ved booter uden, f.eks. har jeg set både win98 og linux
boote fint uden gfx, hvorefter man så kunne bruge dem via netværk,
f.eks. med VNC eller telnet/ssh.