MS Windows
briani 27239
Drev blevet MS-DOS compatibelt?
Fra : Kate

Dato : 24-04-02 16:52

Håber der er nogen som kan hjælpe.
Jeg fandt ud af at ville installere Caesar 3 som jeg købte da det var
nyt, i lange tider har jeg ikke spillet det, men fandt så ud af at jeg
ville genoplive det.
Efter genstart kom computeren ud og siger at den ikke kan finde drevet,
som spillet og andet er installeret på.
I enhedshåndteringen står at drevet "Drive D is using MS-DOS
compatibility file system", hvis jeg går ind i FDisk har den ingen
problemer med at se disken. Hjælp funktionen foreslår at der er en
linie i config.sys som systemet ikke genkender, men efter at ha' kigge
både i den og i autoexec.bat mener jeg ikke at der er noget unormalt.
Jeg ville være meget ked af at skulle formattere disken da jeg har
nogle ting på som jeg (selvfølgelig) ikke har back uppet
Er der noget at gøre?

Kate

Fra : Madsen

Dato : 24-04-02 17:01

Kate skrev:

> I enhedshåndteringen står at drevet "Drive D is using MS-DOS
> compatibility file system",

Nu ved jeg ikke hvor ferm du er til engelsk, men følgende links kan
sikkert lede dig på sporet. Er du i tvivl om hvad der står så er der
sikkert folk her i gruppen der kan hjælpe:

http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q130179

Det kunne også være denne her:
http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q130179

Muligvis var det også en god idé at kopiere indholdet af Config.sys og
Autoexec.bat og indsætte det i et indlæg så folk her i gruppen kan se
det. Derudover er det altid rart at vide hvilket styresystem du sidder
med.

Madsen.

Fra : Kate

Dato : 24-04-02 17:23

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in

> Derudover er det altid rart at vide hvilket
> styresystem du sidder med.

Nårh ja, det jo også rigtigt, det ved jeg egentligt godt.
Jeg sidder med Win98SE
Men nu vil jeg lige kigge på de links du gav mig, tak for det.

Kate

Fra : Kate

Dato : 25-04-02 16:00

> [...]

> sikkert lede dig på sporet. Er du i tvivl om hvad der står så er der
> sikkert folk her i gruppen der kan hjælpe:

Nu har jeg gennemlæst det materiale som linket henviser til og har nu
fundet frem til at den fil der formentligt er beskediget hedder
ICSHARE.vxd (ja, det står med stor i bootloggen). Umiddelbart er det
nærmeste sted jeg kan skaffe den fra en som kører WinNT eller
Win2000pro. Kan den bruges eller skal det monstro være fra en Win98
version som jeg selv kører med?

Kate

Fra : Leo.E

Dato : 25-04-02 20:13

Kate <oliwer@wanadoo.dknoget> wrote in message news:<WRUx8.133$BB4.1651826@news.orangenet.dk>...
> [...]
> nærmeste sted jeg kan skaffe den fra en som kører WinNT eller
> Win2000pro. Kan den bruges eller skal det monstro være fra en Win98

Er det kun D drevet der kører med ms-dos tilstanden,eller er det alle drevene?
Hilsen: Leo

Fra : Kate

Dato : 25-04-02 22:48

le01@post9.tele.dk (Leo.E) wrote in

> Er det kun D drevet der kører med ms-dos tilstanden,eller er det
> alle drevene? Hilsen: Leo

Det er kun D-drevet, alle andre (3) virker helt som de plejer og jeg
kan tilgå alt på computeren som ikke lige ligger på D. FDisk finder som
sagt drevet, men efter at ha' læst snart alt på ms's knowledgebasejeg
overhovedet har kunnet finde (og min stedfar, som fandt 6 links til
mig) er jeg ikke kommet videre. Jeg har prøvet alt hvad de links
foreslår. Reinstalleret Win98SE ovenpå, for måske at få rep. noget, men
det hjalp ikke. Så har jeg kigget i reg, som ms også foreslår, og kan
ikke finde en NOIDE nøgle, den skal heller ikke være der så hvis den
var skulle jeg slette den. jamen, jeg kan snart ikke huske hvad jeg har
forsøgt, men intet virker. Iøvrigt ved Win også godt at drevet er der,
men kan altså bare ikke bruge det.
Jeg formoder snart at det eneste jeg kan gøre er at fdiske det og
starte forfra, det vil jeg are så nødigt fordi jeg llige inde påske fik
det smadret af en virus og nu næsten har fået gendannet dataene på
drevet
Alle forslag er kærkomne, hvis bare jeg kan undgå en format.

Kate

Fra : Madsen

Dato : 25-04-02 16:38

Kate skrev:

> [...]
> det nærmeste sted jeg kan skaffe den fra en som kører WinNT eller
> Win2000pro. Kan den bruges eller skal det monstro være fra en

ICSHARE.vxd har så vidt jeg kan se noget at gøre med Internet
Connection Sharing som kun findes i Win98SE og ikke i den første
udgave af Win98.
Mon ikke du kan få repareret filen ved at køre sfc?
http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q185836

Madsen.

Fra : Kate

Dato : 25-04-02 22:41

> [...]
> udgave af Win98.
> Mon ikke du kan få repareret filen ved at køre sfc?

JA, jeg fandt ud af at det slet ikke havde noget med det at gøre, men
tilsidst griber man jo efter halmstrå, men jo nu er der ikke problemer
med ICSHARE og heller ikke med et pci-kort som jeg ikke havde fået
installeret rigtigt, men det aktuelle problem er stadig ikke løst
Jeg aner ikke hvad jeg skal gribe og gøre i nu.

Kate

Fra : Madsen

Dato : 25-04-02 22:55

Kate skrev:

> [...]
> havde fået installeret rigtigt, men det aktuelle problem er stadig
> ikke løst Jeg aner ikke hvad jeg skal gribe og gøre i nu.

Prøv at kopiere indholdet af Config.sys og Autoexec.bat og indsætte
det så vi kan se hvad de indeholder.
(Det nemmeste er at starte sysedit via Start > Kør > Sysedit)

Madsen.

Fra : Kate

Dato : 26-04-02 09:14

> Prøv at kopiere indholdet af Config.sys og Autoexec.bat og indsætte
> det så vi kan se hvad de indeholder.
> (Det nemmeste er at starte sysedit via Start > Kør > Sysedit)

okay, her er config.sys:

device=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=045,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys

og her er autoexec.bat:

@C:\PROGRA~1\NORTON~1\NAVDX.EXE /Startup
c:\maestro.com
@REM Next Line added by Compaq Service Connection Install - Please do
not Remove
@REM Next 3 Lines are Only Required for 1 Boot but are OK to leave
permanently
ECHO bw_workgroup=,"Service
Connection">>%DSHD%\CPQS\BACKWEB\USERPROF.DAT
IF EXIST \PIPOST.BAT CALL \PIPOST.BAT
IF EXIST \PIPOST.BAT DEL \PIPOST.BAT
\CPQS\TOOLS\MINIFER2.EXE CREV=,200 LANG=,"DK"
mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

Måske skal jeg lige nævne at maskinen er en Compaq 5640 og det der cpqs
henviser til deres møg.

På de sider hos MS som du og min stedfar har henvist mig til står der
noget om en "INT 13" driver og ud fra beskrivelsen kunne det godt lyde
som om den er involveret, også et af mine halmstrå, men den kan jeg
ikke finde ud af hvor jeg finder eller hvordan jeg gør noget ved den.

Kate

Fra : Madsen

Dato : 26-04-02 13:51

Kate skrev:

[Snip Config.sys og Autoexec.bat]

Nå, jeg havde håbet at finde Smartdrive for jeg mener at den engang har
været årsag til at et af mine drev i Win95 kørte i DOS-kompatibilitet
som hos dig, men nej. Den har du ikke kørende.

> Måske skal jeg lige nævne at maskinen er en Compaq 5640 og det der
> cpqs henviser til deres møg.

Ja, det er typisk med alt det ragelse der skal installeres når det
hedder Compaq eller Amitech. (Arghhh!)

> [...]
> godt lyde som om den er involveret, også et af mine halmstrå, men
> den kan jeg ikke finde ud af hvor jeg finder eller hvordan jeg gør

Du har ingen udråbstegn inde i Enhedshåndtering, eller?

Madsen.

Fra : Kate

Dato : 27-04-02 14:10

> Du har ingen udråbstegn inde i Enhedshåndtering, eller?

Nej, desværre, for så var der da noget at gå i gang med.

Det eneste jeg kan sige er at når jeg inde i enhedhåndteringen kigger
på drevene kan jeg se under "settings" og under "current driver letter
assignment. På de to andre diske står hhv c, f og e men under denne er
rubrikken tom og grået ud.

Kate

Fra : Madsen

Dato : 27-04-02 14:50

Kate skrev:

> [...]
> driver letter assignment. På de to andre diske står hhv c, f og e
> men under denne er rubrikken tom og grået ud.

Hmm, jeg er ved at være blank. Jeg ved ikke om det med rubrikken der
er grået ud kan have noget at sige, men du har altså løbet alle
mulighederne igennem på det link jeg sendte tidligere?
<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q130179>

Der ser ud til at være nogle muligheder, men hvis alle er afprøvet
og det stadig ikke virker, så begynder det at blive svært.
Som du ser kan det være alt fra virus til fejlinstalleret/forkert
harddiskcontroller.

Til at starte med tror jeg faktisk jeg ville finde ud af hvilket
chipsæt der sidder på bundkortet og så hente og installere de nyeste
drivere til det. (Via4in1 eller hvad det nu end er for et chipsæt du
sidder med).

Madsen.

Fra : Kate

Dato : 27-04-02 16:31

> [...]
> er grået ud kan have noget at sige, men du har altså løbet alle
> mulighederne igennem på det link jeg sendte tidligere?

Ja, jeg har kørt en fuld virusscanning og har også opdateret mit
virusprogram inden seneste scanning. Ved første scanning sagde den godt
nok at bootsektoren var ændret, men sprang så d-drevet over og fandt
ellers ingen virus. Og jeg har genemgået alle mulighederne på linket,
uden nogen ændring

> [...]
> chipsæt der sidder på bundkortet og så hente og installere de nyeste
> drivere til det. (Via4in1 eller hvad det nu end er for et chipsæt du

Okay. Hvordan griber jeg så lige det an? Jeg mener chipsæt, hvor finder
noget om det? Og er det det samme som bios?

Kate

Fra : Madsen

Dato : 27-04-02 16:41

Kate skrev:

> Okay. Hvordan griber jeg så lige det an? Jeg mener chipsæt, hvor
> finder noget om det?

Som regel kan du se det inde på bundkortsproducentens hjemmeside.
Jeg har f.eks. et ASUS-bundkort og modelnummeret står i nederste
venstre hjørne når pc'en starter op.
Hvis jeg søger på det nummer inde på Asus's hjemmeside så kan jeg se
at mit bundkort kører med VIA-chipsæt og det vil så sige at jeg skal
installere Via4in1, som er 4 forskellige drivere der passer til mit
bundkort, så prøv producentens hjemmeside.

Madsen.

Fra : Kate

Dato : 27-04-02 21:05

> [...]
> installere Via4in1, som er 4 forskellige drivere der passer til mit
> bundkort, så prøv producentens hjemmeside.

Okay, det prøvede jeg så på Intels sider og fandt da også en driver.
Desværre ændrede det intet
Jeg er fuldstændigt færdig, aner ikke mine levende råd nu.
Tusinde tak for al din hjælp, men det ender jo nok desværre nok med en
format selv om jeg er dybt ærgerlig over det.

Kate

Fra : Madsen

Dato : 27-04-02 23:50

Kate skrev:

> Okay, det prøvede jeg så på Intels sider og fandt da også en
> driver. Desværre ændrede det intet

Surt show. :(

> Jeg er fuldstændigt færdig, aner ikke mine levende råd nu.
> Tusinde tak for al din hjælp, men det ender jo nok desværre nok
> med en format selv om jeg er dybt ærgerlig over det.

Det kan jeg godt forstå du er, men det kan da for hulen heller ikke
passe at det ikke kan lade sig gøre at få det drev til at makke ret.
Er der ikke andre der har nogle gode ideer?

Madsen.

Fra : Kate

Dato : 28-04-02 11:06

> Det kan jeg godt forstå du er, men det kan da for hulen heller ikke
> passe at det ikke kan lade sig gøre at få det drev til at makke ret.
> Er der ikke andre der har nogle gode ideer?

Ikke nogen jeg umiddelbart kender. Jeg sidder lige nu og beslutter mig
for at spørge edb afdelingen på mit arbejde i morgen, det kunne jo være
der var nogen der der kan hjælpe med nye idéer.

Kate

Fra : Madsen

Dato : 28-04-02 13:06

Kate skrev:

> Ikke nogen jeg umiddelbart kender. Jeg sidder lige nu og beslutter
> mig for at spørge edb afdelingen på mit arbejde i morgen, det
> kunne jo være der var nogen der der kan hjælpe med nye idéer.

Jeg lurer bare stadig på om du vikelig har afprøvet alle de muligheder
der er nævnt på den artikel hos MS, for her er der altså en del at gå
i gang med. Har du virkelig prøvet det hele? Jeg tænker på:
http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q130179

Der er bla. nævnt noget om at kontrollere bootlog.txt og noget om en
fil ved navn IOS.LOG som skulle kunne afsløre hvad problemet går ud på.
Nu har jeg blot meget svært ved at efterprøve de ting der står på siden
for jeg kører ikke med Win98 længere, men i stedet Win2000 og XP.

Madsen.

Fra : Kate

Dato : 28-04-02 18:25

> Der er bla. nævnt noget om at kontrollere bootlog.txt og noget om
> en fil ved navn IOS.LOG som skulle kunne afsløre hvad problemet
> går ud på.

Bootloggen har jeg kigget i og ud fra hvad der står hos MS så er der
intet at hente der, men må indrømme at jeg havde overset IOS.log.
Her står flg:

Error issuing int 25h: unit 03, error 00000007
Unit number 03 going through real mode drivers.

Driver Name: io.sys
Block Driver controlling 06 unit(s)
Driver Info:
Driver Address: 0070005E
IOSYS INT 13: F0008073
INT 13 Hook: 007003EE
INT 4B Hook: F000E72C
INT 4F Hook: 007004FC
Config.sys line number: 00000000

Nu kan jeg jo godt se at jeg må kigge nærmere på den int 25h, såvidt
jeg har regnet ud må det være en driver-ting.

Kate

Fra : Madsen

Dato : 28-04-02 19:10

Kate skrev:

> Bootloggen har jeg kigget i og ud fra hvad der står hos MS så er der
> intet at hente der, men må indrømme at jeg havde overset IOS.log.

MS har en artikel om IOS.log her:
<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q138899>

Madsen.

Fra : Kate

Dato : 30-04-02 19:41

> MS har en artikel om IOS.log her:
> <http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q138899>

Ja, den fik jeg så også læst. Alt glippede. En kollega havde nogle
idéer som også er afprøvet, men intet af det hjalp. "D-drive
inaccesible" så nu mistede jeg tålmodigheden og alt på drevet. Dvs jeg
fdiskede og formatterede, end of story.
Men jeg vil gerne takke dig, Madsen, for din store tålmodighed og de
mange gode forslag. Det har da gjort at jeg ved hvor jeg kan hente
hjælp en anden gang og MS's Knowledge base er da også indforskrevet i
mine foretrukne.

Kate

Fra : Madsen

Dato : 30-04-02 20:23

Kate skrev:

> [...]
> inaccesible" så nu mistede jeg tålmodigheden og alt på drevet. Dvs
> jeg fdiskede og formatterede, end of story.

Øv, det er nu ellers bedst når man får et irriterende problem løst
uden at formatere drevet, men jeg kan godt forstå at tålmodigheden
efterhånden løb af med dig. Håber så at problemet er løst nu.

> [...]
> de mange gode forslag. Det har da gjort at jeg ved hvor jeg kan
> hente hjælp en anden gang og MS's Knowledge base er da også

Jo, men velbekom og fornuftigt at lave et link til MS's KB blandt
dine Foretrukne. Jeg bruger den faktisk så tit at en af knapperne på
mit tastatur peger på den, på lige fod med en anden knap som kalder
Google. :)

Madsen.