JAVA er svært. Hvordan opstartes Forte for~
Fra : a

Dato : 24-04-02 14:14

Jeg forstår godt, at Java næppe forløbigt bliver et særligt udbredt sprog,
det er nemlig alt for svært at komme igang med og måske også at bruge. På
trods af min baggrund som ingeniør og mine mange års professionel erfaring
med programmering i flere forskellige sprog er det efter 3 dages arbejde med
Java kun lykkedes mig at downloade en masse filer og lave applikationen
HelloWorld efter sun-tutorial. Jeg kan se, at det kræver flere besværlige
øvelser f.eks. at lave databasekald eller en exe-fil. Flere steder på
internettet står bare at det er let nok og så en enkelt sætning og en masse
syntaktregler vedrørende jar-filer. En anden henviser til en løst
skoleopgaver hvor ikke mindre end 150 linjer kode demonstrere
databasetilgang med shutdowncheck og hele svinerriet. I Visual Basis er 3
linjer og et tryk på en knap nok til at etablere databaseconnection og lave
en exe-fil.

Nå men mit spørgsmål går nu på et program til at lave brugergrænseflade
(helst gratis). Jeg har læst noget om forte, JDK og Swing. Jeg har nu
downloadet Forte (4) som er en fil på 65 MB der skulle kunne gøre det. Men
jeg kan tilsyneladende ikke åbne noget program til at lave
brugergrænseflader, hmmm. Kan nogen give mig et simpelt svar på forskellen
mellem forte, SDK og Sving? Kan nogle fortælle mig om min 65 MB store
fortefil kan bruges til andet end at afvikle HelloWorld fra en dospromt?

På forhånd tak for svarene.

Venlig Hilsen
Michael Larsen

Fra : Morten

Dato : 24-04-02 14:41

Hej. Du bliver nødt til at starte et sted, frem for at ville det hele
på een gang. Du har lært at skrive et 'Hello World' program, det næste
logiske skridt for en erfaren programmør (efter min mening), er at
sætte sig ind i pakke strukturen (og hermed JAR filer).

Gør dig selv en enorm tjeneste, og lær at læse/bruge API'et.

Derefter bliver det vitterligt simpelt at arbejde med fex. JDBC.

For at svare på dine spørgsmål vedr. forskellen på Forte, SDK og Swing.

Java SDK (Software Development Kit) består af en compiler (javac) samt
en virtual machine der afvikler dit program (java). Derudover findes
der nogle kerne klasser, som sendes med SDK'et, det er nogle pakker
som fex. java.util, der indeholder en hashtabel. Igen, se på API'et for
at se hvad du får sammen med dit SDK.

For Java2 SDK 1.4: http://java.sun.com/j2se/1.4/docs/api/

Som du kan se, er Swing en pakke under API'et, javax.swing. Dvs. at det
er en samling klasser du kan benytte til at bygge dit GUI med.

Forte er et IDE. Det kan gøre nogle ting nemmere for dig (andre ting
mere besværlige ;) Med Forte kan du tegne GUI'er og automatisere nogle
processer. Lave kode templates osv. Du behøver ikke Forte, den kan gøre
det svært for dig at få det rette overblik til at starte med. Notepad +
SDK'et er nok til de første par uger.

Hvis du vil have nogle konkrete eksempler på fex. JDBC skal du endeligt
spørge, her er masser af dygtige Java udviklere.

Mvh Morten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-04-02 14:45

a skrev:

>databasetilgang med shutdowncheck og hele svinerriet. I Visual Basis er 3
>linjer og et tryk på en knap nok til at etablere databaseconnection og lave
>en exe-fil.

Java er specielt lavet til *ikke* at ende som en exefil. VB-filer
kan f.eks. kun afvikles på ét eneste system.

Hvis du vil lave exefiler, er Java ikke det bedste valg. C eller
C++ er bedre til det.

>Nå men mit spørgsmål går nu på et program til at lave brugergrænseflade
>(helst gratis). Jeg har læst noget om forte, JDK og Swing.

Forte er en skal, ligesom f.eks. Kawa og JCreator er. De kan
ingenting uden Suns Javaprogram som hedder SDK (System Developer
Kit elller sådan noget). Et af Javas elementer hedder Swing. Det
er en pakke som man kan importere hvorved man får adgang til
grafiske kommandoer (og afskærer en hel del browsere). Den
tidligere udgave hed AWT (og forstås af alle browsere der forstår
Java).

>Jeg har nu downloadet Forte (4) som er en fil på 65 MB der skulle kunne gøre det.

Vores lærer forsikrer os at Forte er et godt stykke værktøj, men
jeg klarer mig hellere uden. JCreator er en af de mest simple
skaller, men så skal du selv skrive al koden. Forte kan generere
en del automatisk.

>Kan nogle fortælle mig om min 65 MB store
>fortefil kan bruges til andet end at afvikle HelloWorld fra en dospromt?

Ja, den opgraderede version kan skam også klare Hello Universe.

--
Bertel

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-04-02 14:53

"a" <mal@proinvent.dk> writes:

> Java kun lykkedes mig at downloade en masse filer og lave applikationen
> HelloWorld efter sun-tutorial. Jeg kan se, at det kræver flere besværlige

Du foreslåes at gøre resten af grunddelen af Java Tutorial færdig.

Vent med Forte til du har en bedre forståelse af forskellen på Visual
Basic og Java.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : a

Dato : 25-04-02 08:42

Mange her er naturligvis proJava, og det er egentlig også min intention at
blive det. De allerfleste af os sidder med pentium-PC, Windows2000/XP, Forte
på 65 MB. Hvis Java er nem at bruge vil jeg gerne vide, HVAD det egentlig er
der gør at ingen af jer kan vise mig den stump kode/program, der kan gøre
den relative simple ting at connecte til en MS-SQL-server, selecte data fra
en tabel "Navn", lukke connection, mulighed for rollback. Lange udredninger
frabedes.

Venlig Hilsen
Michael Larsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-04-02 09:14

"a" <mal@proinvent.dk> writes:

> [...]
> en tabel "Navn", lukke connection, mulighed for rollback. Lange udredninger

Grunden er den enkle at vi ikke får konsulentsalær for at gøre det.

Gruppen her har tradition for gerne at ville hjælpe folk med
deciderede programmeringsopgaver, men der er også tradition for at
folk selv skal yde en indsats først, og her mangler du lidt
fodarbejde.

JavaSoft har en udmærket tutorial om JDBC som kan det du gerne vil.
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/jdbc/basics/index.html

Herudover skal du have en driver:

http://industry.java.sun.com/products/jdbc/drivers

Du kan formentlig godt klare dig med en ODBC-forbindelse.

Hvis du synes ovenstående er for lang en udredning, så er Java nok
ikke noget for dig, og du bør holde dig til Visual Basic.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-04-02 09:16

Jeg tror, at dit grundlæggende problem er, at du forventer noget helt
andet af Java end det det rent faktisk er.

Min mistanke er, at det du betrager som lange udredninger og store
løsninger er det som mange af os andre betrager som en naturlig,
fleksibel og vedligeholdbar måde at løse problemerne.

Vi er muligvis ved at nærme os den konklusion, som 90% af alle disse
diskussioner ender på: Brug det rigtige værktøj til din opgave.

Hvis dit behov er i størrelsordenen "et 3-liniers VB program", så er
Java sandsynligvis overkill.

Hvad angår den mere konkrete del af dit spørgsmål, kan jeg henvise til
Java Tutorial's JDBC afsnit
(http://java.sun.com/docs/books/tutorial/jdbc/index.html):

Connection con = null;
try {
// Insert MS SQL driver class here
Class.forName("jdbc.DriverXYZ");

//Connecting
// The JDBC url is database vendor specific
con = DriverManager.getConnection(url,
"myLogin", "myPassword");

//Selecting
ResultSet rs = stmt.executeQuery("SELECT foo FROM Navn");

//Using resultset (cursor)
while (rs.next()) {
String s = rs.getString("foo");
System.out.println(s);
}

//Close resultset
rs.close();

//Rollback
if (somebodyIsUnhappy)
con.rollback()
} finally {
//Make sure the connection is closed
if (con != null)
con.close();
}

Ovesntående tager ikke højde for exceptions. Det vil anfhænge af
situationen, hvad man i givet fald ville gøre ved disse.

-dennis

Fra : a

Dato : 29-04-02 11:49

Jeg ved ikke hvorfor det skulle være mere Fleksibel og vedligeholdbar?
Tværtimod.

Michael

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 29-04-02 12:21

a wrote:
> Jeg ved ikke hvorfor det skulle være mere Fleksibel og vedligeholdbar?

Nej, og det er også svært at sætte fingeren på den slags. Prøv at søg
lidt på google omkring disse emner og se hvad folk mener. Der er
selvfølgelig fortalere for alting, men meget i branchen tyder på at Java
er værd at satse på.

Traditionelt er der en vis enighed om, at objektorienterede sprog er
billigere at arbejde med - både udvikling og vedligeholdelse. Især for
komplekse systemer, hvor patterns osv. kan bruges. Sådanne fordele kan
man jo selvfølgeligt kun høste hvis man holde kobling, abstraktion og
ensartedhed på et fornuftigt niveau.

Med det forbehold, at det er voldsomt længe siden jeg har kodet i VB,
vil jeg mene, at det er mere besværligt at opbygge komplekse
datamodeller og styre disse i VB.

Jeg har intet imod VB (faktisk er det eneste sprog jeg har noget imod
LISP - for mange paranteser ;), men jeg vil fastholde min påstand om, at
Java er visse andre sprog (herunder VB) overlegne til at løse visse
opgaver. Her tænker jeg især på større dynamiske systemer.

Jeg fandt lige en bog om valg af programmeringssprog, som måske kunne
være interessant i denne sammenhæng
(http://archive.adaic.com/docs/reports/lawlis/content.htm). Især
kapitlet om Java (http://archive.adaic.com/docs/reports/lawlis/p.htm).
VB er ikke nævnt i bogen.

Som et (meget subjektivt) argument vil jeg nævne at der er mange
kosmetiske aspekter ved VB, som jeg ikke bryder mig om. Syntaxen afviger
på nogle punkter for meget fra dem jeg er vant til. Lad mig lige
gentager, at det var en subjektiv pointe.

Alene det, at Java er så udbredt som det er må jo også kunne tages som
et tegn på at det er relativt vellykket. Hvis alle havde så store
begyndervanskeligheder som du giver udtryk for, tror jeg det ville have
haft indflydelse på Javas popularitet.

> Tværtimod.

Det må jo så være ud fra din betragtning om at VB er nemmere at arbejde
med. Jeg tør godt påstå at det skyldes at du er 'vant' til VB og ikke
kender Java så godt. Fair nok.

Hvad synes du for øvrigt om kodeeksemplet nedenfor? Besvarede det dit
oprindelige spørgsmål?

-dennis

Fra : a

Dato : 29-04-02 12:23

Jo men nemt er det ikke. Denne kode giver 5 "underlige" fejl (PS: jeg har
sat den ind i de "rigtige" rammer. Man er vel ikke nybegynder). Turialen
henviser til en driverdokumentation, som jeg vil mene ligger på min harddisk
nu efter jeg har downloadet 65 MB JAVA-applikation. En søgning på min
harddisk efter *jdbc* giver 103 forekomster, herunder ca. 20 kataloger. Jeg
finder ingen dokumentation, SUK. Men med min fortsatte stædighed skal jeg
vel nok komme lidt videre næste gang jeg har et par timer til overs. SUK.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 29-04-02 12:53

a wrote:
> Jo men nemt er det ikke. Denne kode giver 5 "underlige" fejl (PS: jeg har
> sat den ind i de "rigtige" rammer. Man er vel ikke nybegynder).

Hvis du vil have hjælp, kan du jo lige gengive fejlene her.

> Turialen
> henviser til en driverdokumentation, som jeg vil mene ligger på min harddisk
> nu efter jeg har downloadet 65 MB JAVA-applikation.

Det skal du ikke være sikker på. Driverne hører hver især til de
forskellige databaser. Så f.eks. Oracle laver en JDBC driver til deres
database osv. Man må formode at de også laver lidt dokumentation dertil.
Hvor nemt dét er at finde ved jeg ikke.

> En søgning på min
> harddisk efter *jdbc* giver 103 forekomster, herunder ca. 20 kataloger. Jeg
> finder ingen dokumentation, SUK.

Så vidt jeg husker snakkade du om MS SQL Server. I det tilfælde kan du
vælge at bruge en ODBC til JDBC bro, som Sun har lavet. Den følger med i
JDK'et, og der skulle også være docs at finde på f.eks. hvilken JDBC URL
du skal bruge osv.

-dennis

Fra : Lars Dam

Dato : 25-04-02 09:27

On Thu, 25 Apr 2002 09:41:41 +0200, "a" <mal@proinvent.dk> wrote:

> [...]
>en tabel "Navn", lukke connection, mulighed for rollback. Lange udredninger

Her er en stump som jeg selv brugte, bare for at afprøve det at lave
en connection:

//------------------------------------
import java.util.Properties
import java.sql.*;

class DBExample{
public static void main( String[] args ){
Driver driver = null;
Connection connection = null;

String userName = "mig";
String password = "hemmeligt";
String server = "jdbc.odbc.testdb";

Properties properties = new Properties();
properties.put( "user", userName );
properties.put( "password", password );

try{
driver = new sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver();
connection = driver.connect( server, properties );
PreparedStatement pstmt = connection.prepareStatement( "SELECT *
FROM Persons" );
ResultSet rs = pstmt.executeQuery();
while( rs.next ){
System.out.println( "Navn: " + rs.getString(1) + " "
rs.getString(2) );
}
pstmt.close();
}catch(Exception e ){
e.printStackTrace();
}
}
}
//------------------------------------

Måske ikke helt det du efterlyser, men et godt overskueligt lille
eksempel.

>Venlig Hilsen
>Michael Larsen

vh. ld
---
"Time is the fire in which we burn"

Fra : a

Dato : 29-04-02 12:42

Jo, efter et par smårettelser kunne jeg faktisk kompilerer den. Ved kørsel
viser den følgende??? Så der er vist noget galt?

C:\A_Java>java DBExample
java.lang.NullPointerException
at DBExample.main(Compiled Code)

Skal der i øvrigt stå sun.... i driverdefinitionen?

Michael

"Lars Dam" <lars_simple_spam_protection_dam@post2.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:h9ffcus5qbn1bjec9gbpiukgj736bo9csa@4ax.com...

Fra : Lars Dam

Dato : 29-04-02 19:35

On Mon, 29 Apr 2002 13:42:06 +0200, "a" <mal@proinvent.dk> wrote:

>Jo, efter et par smårettelser kunne jeg faktisk kompilerer den. Ved kørsel
>viser den følgende??? Så der er vist noget galt?

> [...]

den skriver ikke noget om hvilken linie?

>Skal der i øvrigt stå sun.... i driverdefinitionen?

Det skulle der dengang .-/ Jeg må indrømme at efter jeg fik
nedenstående til at virke gik jeg væk fra direkte relations database
access (arbejde en periode med Objectivity - en oodb, og pt er først
lige gået i gang med EJB).

....eller med andre ord, jeg kan ikke svare dig på om det er ændret :-/

vh. ld

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-04-02 16:22

"a" <mal@proinvent.dk> wrote in message
> [...]
> databasetilgang med shutdowncheck og hele svinerriet. I Visual Basis er 3
> linjer og et tryk på en knap nok til at etablere databaseconnection og

Hvis du er ingeniør med flere årserfaring, og ikke har kunne læse
dokumentationen der følger med JDK for at se hvordan man bruger det, er jeg
meget overrasket.

Ikke for at være grov, men hvis du som ingeniør kan lide VB hvor du ingen
kontrol har med hvad der sker, i stedet for et programmerings sprog som er
platformsuafhængigt, objectorienteret osv.
Så synes jeg du skulle blive ved VB.

> [...]
> mellem forte, SDK og Sving? Kan nogle fortælle mig om min 65 MB store
> fortefil kan bruges til andet end at afvikle HelloWorld fra en dospromt?

Forte er et udviklingsmiljø ligesom Visual Studio
SDK er Software Development Kit, altså compilere og runtime miljø, ligesom
de x antal MB .dll filer dit VB program kræver
Swing er en samling klasser til at lave grafisk brugergrænseflade med,
ligesom MFC (fra Visual C++)

p.s. Jeg er selv ingeniør, og der er ingen tvivl om at Java er uendeligt
meget bedre end VB og lignende ting (.net osv)

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 24-04-02 19:29

a wrote:
> Jeg forstår godt, at Java næppe forløbigt bliver et særligt udbredt sprog,

Det er vist for sent. Det er temmeligt udbredt allerede.

> det er nemlig alt for svært at komme igang med og måske også at bruge.

Jeg hører ofte det modsatte - især fra erfarne programmører, der
allerede har forståelsen for objektorientering osv. Men man skal
selvfølgeligt kravle før man kan gå

> [...]
> Java kun lykkedes mig at downloade en masse filer og lave applikationen

Ja, det er jo lidt lang tid for kun at nå til "Hello World"-stadiet. Det
overrasker mig, idet Java faktisk er rimeligt pædagogisk. Men hvis man
ikke har forståelsen for den objektorienterede tankegang, kan jeg godt
se din stejle "learning curve".

> Jeg kan se, at det kræver flere besværlige
> øvelser f.eks. at lave databasekald eller en exe-fil.

Databasekald er meget lette at lave. Dog skal der loades en driver
først, som kaldene går igennem. Typisk vil man i en "rigtig" applikation
enten støtte sig op af et eksisterende framework til at snakke med
database, som f.eks. application servere og andet godt kan tilbyde,
eller selv skrive et framework.

På dette punkt, synes jeg det er forkert at sammenligne Java og VB. De
er vidt forskellige og kan vidt forskellige ting.

Al erfaring viser f.eks. at Java er meget billigt at udvikle software i
i forhold til mange andre platforme. Dette skyles vedligeholdbarheden,
de "støttepædagogiske" features indbygget i Java, og alt det man før med
gratis og kan finde fikst og færdigt på nettet.

> Flere steder på
> internettet står bare at det er let nok og så en enkelt sætning og en masse
> syntaktregler vedrørende jar-filer.

Ja, på internettet kan man finde lidt af hvert. Dine to eksemplet virker
ikke repræsentative i forhold til hvad jeg finder når jeg søger
Java-problemer løst vha. information på nettet.

> En anden henviser til en løst
> skoleopgaver hvor ikke mindre end 150 linjer kode demonstrere
> databasetilgang med shutdowncheck og hele svinerriet.

Kan du gøre det samme, med samme fleksibilitet i et sammenligneligt
sprog på mindre linier?

> I Visual Basis er 3
> linjer og et tryk på en knap nok til at etablere databaseconnection og lave
> en exe-fil.

Faktisk kan Forte, som du nævner længere nede måske hjælpe dig her. Det
som mange forbinder med Visual Basic er egentligt Microsoft's
udviklingsmiljø - som lader dig gøre ganske meget ved peg og klik. Forte
(Netbeans) kan lidt af det samme.

Har du kigget på JDO? Det minder om Microsoft's ADO, og skulle efter
sigende gøre det nemmere at hente ting fra og gemme ting i en database.

> [...]
> downloadet Forte (4) som er en fil på 65 MB der skulle kunne gøre det. Men
> jeg kan tilsyneladende ikke åbne noget program til at lave

Frit fra min - ikke synderligt pålidelige - hukommelse mener jeg man kan
vælge et punkt der hedder noget med GUI, interface eller lign. Her kan
man - lidt som i VB applikationen - tegne grænseflader. Swing er dog
ikke fra fødselen gearet til fri positionering - altså placering af
f.eks. en knap hvor som helst. I swing er teknikken mere "flow"-baseret,
som f.eks. i HTML tabeller - bare langt mere avanceret.

> Kan nogen give mig et simpelt svar på forskellen
> mellem forte, SDK og Sving?

Som de andre også nævner: Forte er et udviklingsmiljø, SDK'et er Sun's
referenceimplementation af Java sproget og et runtime-miljø (disse to
ting har Microsoft pakket sammen i deres produkter). Swing er den nye
grænseflade del af SDK'et.

> Kan nogle fortælle mig om min 65 MB store
> fortefil kan bruges til andet end at afvikle HelloWorld fra en dospromt?

Faktisk er det nok en af de eneste ting Forte ikke kan ;) Ikke så vidt
jeg ved ihvert fald.

> På forhånd tak for svarene.

Kom bare med flere. Du skulle jo nødigt miste lysten til at arbejde med
Java.

-dennis

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-04-02 20:24

> Faktisk er det nok en af de eneste ting Forte ikke kan ;) Ikke så vidt
> jeg ved ihvert fald.

Øh kan forte ikke bruges til andet end at lave dos prompt applicationer ?

Hmm så ved min forte det ikke, jeg bruger den til at lave GUI applikationer,
JSP, J2ME, J2EE udvikling osv.

Forte kan bruges til alt du kan lave i Java.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-04-02 20:37

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> [...]
applikationer,
> JSP, J2ME, J2EE udvikling osv.
>
> Forte kan bruges til alt du kan lave i Java.

Okay direkte afvikle programmer kan forte ikke, da det er JVM'en der
afvikler dem.

Men du kan lave programmerne i Forte

Fra : Frej Laursen Würtz

Dato : 30-04-02 23:31

Jeg ved ikke om du sætter dig for høje forventninger til dine
programmeringsevner indenfor java. Men det er lidt pinligt at melde ud med
at man på tre dage, og med en baggrund som ingeniør ikke er kommet længere
en "hello world". Særligt når civilingeniørstuderende på DTU lærer java
indenfor det første år. Der er jo nok en grund til at man starter med java
og ikke et "sværere sprog".

Mit råd til dig er: Sæt dig ned og lær sproget! Men det rette materiale og
med en baggrund som ingeniør så skulle du gerne nå meget længere ned "hello
world" på tre dage!

Fra : a

Dato : 01-05-02 10:13

Nu er jeg ikke af den årgang hvor man kan lære JAVA på DTU. Af de andre
spørgsmål og f.eks. indlægget "Connecte til ODBC-driver", så må du da
indrømme at det er noget tungt. Bare det at installere og bruge den rigtige
version af JDK!.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 01-05-02 13:53

a wrote:
> [...]
> spørgsmål og f.eks. indlægget "Connecte til ODBC-driver", så må du da
> indrømme at det er noget tungt. Bare det at installere og bruge den rigtige

Jeg ved, at ikke alle deler din opfattelse af, at Java er "tungt" -
f.eks. mig.

Efter min opfattelse er JDK også ekstremt nemt at installere og bruge.
Start intstalleren og next, next, next osv.

Det er klart, at hvis du har flere JDK'er installeret på samme tid, er
du nødt til at være lidt bevist om hvilket du bruger på et givent tidspunkt.

For mig er Java rimeligt nemt og naturligt at benytte i min hverdag. Men
nu har jeg jo også brugt det i nogle år. Jeg kan huske min spæde start i
1995, hvor Java var noget mere groft i kanten - der gik det da rimeligt
hurtigt med at komme ind på livet af Java og de vigtigste værktøjer.

-dennis