MS Windows
briani 27239
Popup af underlige URLs
Fra : John Smith

Dato : 24-04-02 12:54

Her den sidste stykke tid har jeg lagt mærke til, at min Internet Explorer
af og til kommer op med nogle reklame vinduer. Normalt ville jeg tro, at det
er en given side jeg besøger som har denne popup, men jeg er helt sikker på,
at det også er sket selv om jeg kun har startet op og set nogle interne WEB
sider!? Så var det jeg tænkte om jeg enten har virus eller om Internet
Explorer i nyeste version er begyndt at komme med popups på de meste
underlige tidspunkter?

Jeg HAR realtime virusscanner og scanner ugentligt hele mit drev og har lige
kørt en virusscan fra nette også (fandt ikke noget).

Anyone?

Mvh.
John.

Fra : Frank Jensen

Dato : 24-04-02 12:58

"John Smith" <nowhere@microsoft.com> wrote in message
> [...]
> sider!? Så var det jeg tænkte om jeg enten har virus eller om Internet
> Explorer i nyeste version er begyndt at komme med popups på de meste

Nogen sidder har popups?

Men hvis du ikke er inde på nogen side, og lige pludselig popper en side
frem, så har du nok besøgt en pornoside eller ligende.
Prøv at åbne taskmanager, og se om der ikke er en ekstra explorer som du
lukke ned

Fra : John Smith

Dato : 24-04-02 13:10

> Nogen sidder har popups?

Ja, det er der jo rigtigt mange der har efterhånden.

> Men hvis du ikke er inde på nogen side, og lige pludselig popper en side
> frem, så har du nok besøgt en pornoside eller ligende.

Nej, det er jeg nu helt sikker på at jeg ikke har. Det er nemlig på mit
arbejde

> Prøv at åbne taskmanager, og se om der ikke er en ekstra explorer som du
> lukke ned

Jeg går ud fra det er den der hedder "iexplorer". Jeg havde godt nok ikke
åbnet nogen IE'er men der kørte én alligevel? Jeg holder lige øje med det
fremover. Tak.

Mvh.
John.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 24-04-02 13:39

> [...]
lige
> kørt en virusscan fra nette også (fandt ikke noget).

Prøv at køre "ad-aware". Det finder spyware og ad-ware som er installeret på
din maskine. Du vil blive overrasket over hvor meget skrammel der ligger!
Iøvrigt kan det også være behjælpelig med at fjerne det.

ad-aware kan findes på
http://www.lavasoftusa.com/aaw.html

Mvh
Michael.

Fra : Morten

Dato : 24-04-02 13:57

> Prøv at køre "ad-aware". Det finder spyware og ad-ware som er installeret på
> din maskine. Du vil blive overrasket over hvor meget skrammel der ligger!
> Iøvrigt kan det også være behjælpelig med at fjerne det.

Husk tillige at hente RefUpdate-programmet, så du kan hente opdateringer.

Mvh.
Morten

Fra : John Smith

Dato : 24-04-02 14:07

> Prøv at køre "ad-aware". Det finder spyware og ad-ware som er installeret

> din maskine. Du vil blive overrasket over hvor meget skrammel der ligger!
> Iøvrigt kan det også være behjælpelig med at fjerne det.

Nu har jeg hentet den og den finder da godt nok også noget - problemet er
blot, at jeg ikke kan se hvad det ér jeg måske skal fjerne. F.eks. finder
den NCase, Alexa og Web3000 - men jeg aner ikke hvad det er og tør derfor
ikke fjerne dem (fra registry). Burde man ikke kunne se en info om hvert
emne? Eller det er måske kun i den betalte udgave eller ?

Mvh.
John.

Fra : Morten

Dato : 24-04-02 14:20

> [...]
> ikke fjerne dem (fra registry). Burde man ikke kunne se en info om hvert
> emne? Eller det er måske kun i den betalte udgave eller ?

Prøv på denne måde:
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&q=alexa+spyware
Google er som altid din ven

Når du har fjernet noget fra registry, skal du huske at genstarte. Dernæst
søger du en gang til for tjekke, at den fik det hele med.
Og husk at opdatere af og til.

Mvh.
Morten

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 24-04-02 14:22

[snip]
> [...]
> ikke fjerne dem (fra registry). Burde man ikke kunne se en info om hvert
> emne? Eller det er måske kun i den betalte udgave eller ?

Ved jeg faktisk ikke. Jeg fjernede samtlige 72 (!!!) komponenter som
programmet fandt da jeg kørte det derhjemme. Kun eet program derefter var
ærlig nok til at advisere om at jeg havde fjernet en af dens komponenter, og
nu skulle re-installeres for at køre igen... Da jeg i forvejen havde det
program under mistanke, var det ikke overraskende.

Men ad-aware har da en backup/restore funktionalitet? Har ganske vist ikke
selv prøvet, men foretrækker nu alligevel at få "renset" ud, selv om det
skulle koste en reinstallation af mit "standard-image".

Held & lykke i kampen mod ***ware-terroristerne!
Michael.

Fra : Morten

Dato : 24-04-02 14:37

> Ved jeg faktisk ikke. Jeg fjernede samtlige 72 (!!!) komponenter som
> programmet fandt da jeg kørte det derhjemme.

Jeg hjalp en kammerat med at rydde op efter KaZaa. I første omgang
fandt AdAware omkring 20 komponenter fordelt med løs hånd i
registry, coockies og div. filer. Så opdaterede vi AdAware, som fandt
yderligere 139 komponenter...
Dette var efter afinstallation via kontrolpanelet (!).

Mvh.
Morten

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 25-04-02 13:59

"Michael Jørgensen" <m.jorgensen@REMTHIS.mail.dk> wrote in message
> [...]
> nu skulle re-installeres for at køre igen... Da jeg i forvejen havde det
> program under mistanke, var det ikke overraskende.

Og havde du læst betingelserne til KaZaA, havde du oven i købet kunne læse,
at den installerer spyware.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 29-04-02 08:00

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> og
>
> Og havde du læst betingelserne til KaZaA, havde du oven i købet kunne

Og havde du læst mit indlæg, så ville du se at det ikke er MIG der nævner
KaZaA

Som en anden nævnte - programmer der installerer spyware har jeg ikke brug
for...

Michael.

Fra : Madsen

Dato : 24-04-02 15:33

John Smith skrev:

> Nu har jeg hentet den og den finder da godt nok også noget -
> problemet er blot, at jeg ikke kan se hvad det ér jeg måske skal
> fjerne.

Når jeg kører AdAware og den finder et eller andet, så lader jeg den
slette alt hvad den finder. Hvis programmet er spyware og ikke
virker uden spyware-delen, så har jeg ikke noget at bruge programmet
til, uanset hvor godt det så end er.

Madsen.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 25-04-02 07:17

[snip]

> [...]
> slette alt hvad den finder. Hvis programmet er spyware og ikke
> virker uden spyware-delen, så har jeg ikke noget at bruge programmet

Enig!
Michael.