Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Panoramabilleder
Fra : Knud Olesen

Dato : 24-04-02 09:23

Hej nyhedsgruppe!

Jeg søger et program til at lave panoramabilleder med.
Jeg er faldet ovet PixMaker Lite, som er free-ware.
Jeg synes det ser kanon godt ud, men der er ikke længere mulighed for at
downloade det.

Er her nogen, der ligger inde med programmet, vil jeg meget gerne have
mailet en kopi!

Mvh
Knud

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-04-02 10:37

See flg. ret imponerende site med flotte panoramaer og anvisninger på
programmer. Jeg har prøvet de refererede programmer, men uden den store
success endnu. Mit G2 kamera har et medfølgende program PhotoStitch, som er
anvendeligt men kan ikke justeres i detaljer.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-04-02 12:32

Undskyld jeg glemte copy and paste:
http://www.tawbaware.com/maxlyons/index.html
Mvh,
Hans

Fra : Asle Bjerva

Dato : 24-04-02 21:53

Programmer for panoramabilder (sammensatte bilder)
"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i melding
> Mit G2 kamera har et medfølgende program PhotoStitch, som
> er anvendeligt men kan ikke justeres i detaljer.

Jeg bruker MGI Photovista, som rett nok er kjøpeprogram, men som gir
FANTASKTISKE panoramaer ! (USD 50) Man har full kontroll med 'stitch'
mellom de enkelt bildene, men programmet er såpass intelligent at det
skjeldent er nødvendig med manuell kontroll.

Ellers er panorama en funksjon i Adobe Photoshop Elements, en 'miniutgave'
av Photoshop, spesielt for 'fixing' av digitale bilder. Man har bl.a. en
mulighet til å korrigere perspektiv, på samme måte som man kan i et
studiokamera med beveglig objektiv / filmplan (eks:Sinar). Dette gir
kjempefine bilder for eksempel av bygninger hvor perspektivet er helt feil.
--
Asle Bjerva, Oslo
(Fjern spamfilter '9' for Epost)

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-04-02 12:36

Det ser ud til at Photovista er omdøbt til Photosuite. Jeg kan ikke finde
nogen trial version. Findes det?
Mvh,
Hans

Fra : Asle Bjerva

Dato : 28-04-02 14:02

> Det ser ud til at Photovista er omdøbt til Photosuite. Jeg kan ikke finde
> nogen trial version. Findes det?
> Mvh,
> Hans
MGI kjøpte Photovista fra Kodak, som hadde det som spesialprodukt bundlet
med et av deres digitalkameraer og et spesielt stativhode med motorstyring,
for automatiske panoramaer. Nå har Roxio kjøpr opp mgisoft, men produktet
er ikke Photosuite !
Her er linken:
http://www.mgisoft.com/products/webtools/panorama/
Det finnes en demo og en trial versjon (6.5 MB).
Anbefales !!

Fra : Knud Olesen

Dato : 25-04-02 10:09

Mange tak for de hurtige svar. Nu har jeg fået hvad jeg søgte.
Tak for hjælpen!!

Mvh
Knud

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 25-04-02 13:27

> Mange tak for de hurtige svar. Nu har jeg fået hvad jeg søgte.
> Tak for hjælpen!!

Og for os andre nysgerrige - hvad endte du med at bruge ?

/A

Fra : Knud Olesen

Dato : 25-04-02 21:57

Jeg endte med at bruge PixMaker. Jeg synes det er helt fedt at bruge - meget
let osv.

/ Knud