["David" <daan@mail.dk> wrote:]
>F.eks tillader et spil kun 4 eller 8 spillere over LAN (det er sgu ikke
>mange, ved det godt, men jeg mener at gp3 kun har 4 i LAN. og gp4 til juni
>02 har 8 i LAN).
>Men kan man i spillets internet del (gameserversoftware) tilføje yderligere
>flere playere/deltager end hvad LAN tilbyder? (hehe - godt spørgsmål)
Det vil være meget utroligt hvis man kunne det.
Der er jo en rent fysisk grænse for, hvor mange spillere man kan "koble"
på een spil-server. Der er f.eks. båndbredden. Faktisk skulle et
LAN-only spil tilbyde mange flere spillere på serveren, da man i LAN
"kører" 10Mbps eller 100Mbps (Måske endda 1Gbps når folk har købt
netkort/hubs/switches), end hvad man "kører" på internettet til private
husstande - det svinger fra 28.8Kbps (har nogen mindre i dag?) og op.
En anden grænse er selve "spil-fornøjelsen". Da der stilles ret så store
krav til interaktiviteten i spil idag, så skal der altså udføres flere
og flere CPU-instruktioner for at give det. Jo flere spillere der kobles
på en spil-server, jo flere CPU-instruktioner skal der udføres. Der er
en grund til, at spil-producenterne har sat en grænse for, hvor mange
spillere der kan være med på een spil-server.
Hvis man nu sagde, at spillerene ikke havde noget i mod, at vente flere
sekunder, ja måske endda flere minutter, på at få svar på deres
"aktion", så kunne man sikkert godt "koble" mange millioner spillere på
een spil-server. Jeg tænker her på MultiUserDungeons og lign. tekstuelle
rollespil fra "de gamle dage".
--
/Decker -
http://www.planetquake.com/quark - map-editor for Half-Life and more.
decker:AT:planetquake:DOT:com