Q: switch eller hub til Wireless LAN ?
Fra : Martin Kierkegaard

Dato : 24-04-02 01:47

Hej NG

Jeg er lidt i tvivl om jeg får nogen gevinst af at have en switch i et
Wireless LAN. Vil det ikke i de fleste tilfælde være nok med en HUB ?

Hvis det alligvel anbefales at bruge en switch, hvad er så forskellen i de
forskellige switches på markedet , er nogle hurtigere end andre, mere
stabile ?

Hilsen Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-04-02 08:29

Martin Kierkegaard skrev:

>Jeg er lidt i tvivl om jeg får nogen gevinst af at have en switch i et
>Wireless LAN. Vil det ikke i de fleste tilfælde være nok med en HUB ?

Sikkert. En hub sender alt ud på alle porte uanset. En switch
opsamler data der fortæller på hvilken port hvem sidder. Når den
har kørt lidt, kan den sende målrettet. Det sparer båndbredde, og
det kan adskille to net så deres interne trafik ikke belaster det
andet net. Derudover er en switch implementeret i hardware. Det
gør den hurtigere.

Men hvis den slags overvejelser ikke spiller nogen rolle, er det
ét fedt.

--
Bertel

Fra : Martin Kiefer

Dato : 24-04-02 08:59

"Martin Kierkegaard" <mkie@worldonline.dk> wrote in message
> Hej NG
>
> Jeg er lidt i tvivl om jeg får nogen gevinst af at have en switch i et
> Wireless LAN. Vil det ikke i de fleste tilfælde være nok med en HUB ?

Kommer vel an på hvilken belastning du regner med at få på dit netværk.
Men er priserne på switche ikke så langt nede at det snart ikke kan betale
sig at købe en hub?

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Martin Kierkegaard

Dato : 24-04-02 09:25

> Kommer vel an på hvilken belastning du regner med at få på dit netværk.
> Men er priserne på switche ikke så langt nede at det snart ikke kan betale
> sig at købe en hub?

Men hvad skal man kigge efter når man køber en switch som skal stå tændt
24/7 ?

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 24-04-02 10:08

On Wed, 24 Apr 2002 10:25:28 +0200, "Martin Kierkegaard"
<mkie@worldonline.dk> wrote:

>Men hvad skal man kigge efter når man køber en switch som skal stå tændt
>24/7 ?

Til dit brug? Den billigste.
--
Per K. Nielsen

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 24-04-02 15:13

"Martin Kierkegaard" <mkie@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvad skal man kigge efter når man køber en switch som skal stå tændt
> 24/7 ?

Det giver vist sig selv.... Stabilitet og driftsikkerhed!

Nu har du ikke fortalt noget om hvor mange porte du har brug for, men prøv
at se efter Netgear. Udstyr herfra har generelt et meget godt ry hvad angår
disse to parametre og så er det ikke specielt dyrt.

Claus

Fra : Peter

Dato : 24-04-02 18:00

> Men hvad skal man kigge efter når man køber en switch som skal stå tændt
> 24/7 ?

Støj - køb en uden blæser!
Tag evt. den billigste fra TrendNet til ca 475.
Jeg bruger den og den har virket upåklageligt.

Hilsen Peter

Fra : Martin Kiefer

Dato : 25-04-02 19:27

"Martin Kierkegaard" <mkie@worldonline.dk> wrote in message
> Men hvad skal man kigge efter når man køber en switch som skal stå tændt
> 24/7 ?

Kommer vel an på hvilke krav du stiller...

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 24-04-02 20:43

On Wed, 24 Apr 2002 02:46:37 +0200, "Martin Kierkegaard"
<mkie@worldonline.dk> wrote:

>Jeg er lidt i tvivl om jeg får nogen gevinst af at have en switch i et
>Wireless LAN. Vil det ikke i de fleste tilfælde være nok med en HUB ?

Der er egentlig en meget god forklaring her (illiustreret!):

I dag er switches som regel ikke ret meget dyrere end hubs, så selv om
det lige her og nu måske er nok med en hub, kan trafikmønsteret ændre
sig, så man faktisk kunne have gavn af en switch, så det ville jeg nok
foretrække.

>Hvis det alligvel anbefales at bruge en switch, hvad er så forskellen i de
>forskellige switches på markedet , er nogle hurtigere end andre, mere
>stabile ?

Ja, selvføgelig - lige som alt muligt andet. Men et kvalificeret
uddybende svar vil jeg overlade til andre at give :)

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,