Er min kat for tyk.????
Fra : Tina

Dato : 23-04-02 21:02

Hej Ng.

Jeg er en af de mange som følger med fra sidelinien og nyder godt af jeres
viden.
Nu mangler jeg svar jeg på et spørgsmål som nager lidt. Det drejer sig om
min kat Emil der snart der 1 år.(20 Maj) Spørgsmålet er omkring hans vægt,
han vejer 6 kg.!! Er det ikke lige lovligt meget.??? Han får
fuldfoder,Hill,s science til kitten og dåsemad, kittekat. Han er kastreret i
Februar måned. Inden han blev kastreret fik han billigt fuldfoder fra Alta,
med dyrlægen forklarede mig at det ikke var godt, da der kunne dannes
krystaller på grund af magnesium, så jeg begyndte at købe det dyre og han
kan lide det.!!. Jeg spurgte hende om det var okay at han stadigvæk fik
kittekatten og det var det så længe jeg fodrer med science. Han får det på
grund af at hunden får a38 til middag og derfor skal Emil også have noget.
Lige for fordeling. Problemet kan måske være motion, han sover, spiser og
ligger ude i haven, men ellers bevæger han ikke sig ikke meget, kan vi ændre
det.??
Eller skulle jeg skære ned på hans madforbrug og sætte ham på diet, altså
dietfuldfoder.??? Findes der noget til katte under et år.???
Dyrlægen sagde til den sidste vacintion at han vil blive en stor kat men så
stor havde jeg ikke lige forstillet mig.*S*

Fra : Camilla Baird

Dato : 23-04-02 21:46

Jeg kan ikke sige om katten er for tyk uden at have set ham og mærket på
ham. men en kat på snart 1 år og vejer 6 kg allerede skal ikke være på
killingefoder - det bliver de fede af. Du kan med god samvittighed sætte
ham på almindelig voksenfoder. Jeg ville måske sndda overveje at sætte
ham på light foder nu hvor han er kastreret.
mvh Camilla

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 23-04-02 22:01

Man plejer at kunne få en rimelig vurdering ved "prik-testen"
Stil katten på et bord, prik den på siden lige bag forbenene med dine
pegefingre (på ribbenene).
Kan du mæke dens ribben nemt eller synker dine fingre ind?

Hvis de er at føle, så er katten okay vægtmæssigt, ellers burde du nok skrue
lidt ned for det fede foder.

Hilsen Nina
Tender Tribes.

Fra : Mette Svangren

Dato : 24-04-02 08:12

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du mæke dens ribben nemt eller synker dine fingre ind?
>
> Hvis de er at føle, så er katten okay vægtmæssigt, ellers burde du nok
skrue
> lidt ned for det fede foder.

Priktesten er, som Nina skriver, den rette måde at bedømme kattens evt.
overvægt.. Uden at se katten og dens generelle bygning/størrelse er det
umuligt at sige, om den er overvægtig.
Men jeg kan fortælle dig, at vores ene kat (en alm. huskat) vejer 7,2 kg, og
han er_ikke_overvægtig ifølge vores dyrlæge. Så ganske som med mennesker
afhænger idealvægten af kropsbygning.

Held og lykke med bamsen

MVH Mette

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 24-04-02 08:23

Hej Tina,
Jeg ved ikke så meget om overvægt, men min Tjalfe vejede 6 kg da han var 1½
(også kastreret), og han var ikke overvægtig. (Han er alm huskat)
Mvh
Vibeke J

Fra : Niels Peter

Dato : 24-04-02 08:38

Som flere andre siger det, så er det ret svært at afgøre ud fra vægten
alene, om katten er overvægtig.
Fruen og jeg var på et tidspunkt inde på Landbohøjskolen med ti af vores
katte, fordi vi havde fået kontakt med en dyrlægestuderende, hvis speciale
består i, at hun vil konstruere et såkaldt Body Mass Index for katte. Vi var
tæt på at komme med kat nr. 200, men nåede det ikke helt
Det "instrument" hun brugte mest, så vidt jeg kan se, var faktisk
målebåndet. Selvfølgelig blev de også vejet, men det var kun en lille del af
det samlede billede.
Men hun gik også ind for den med at mærke på brystkassen: man skal kunne
mærke ribbenene umiddelbart uden at skulle "rode" eller trykke. Omvendt
skulle man ikke ligefrem kunne se dem med det blotte øje aftegnet i pelsen.
Et særligt kapitel er den lille "pose" mange katte har mellem bagbenene.
Ofte består den kun af skind og pels og har så ingen betydning i den her
sammenhæng, men den kan også have et betydeligt indhold af fedt - så føles
den "svuppet" at tage på, og så er det et tegn på overvægt.

Hilsen, Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Tina

Dato : 24-04-02 19:31

Hej Ng.

Tak for svarerne, det gav stof til eftertanke.
Jeg har prøvet priktesten og vi kan godt mærke hans ribben. Jeg vil dog
alligevel prøve at købe voksenfoder eller Light, for at være på den sikre
side med krystallerne i urinvejen. Der skulle jo nødig ske noget med
"kælebamsen".
(Han er også en almindelig huskat). Vi har været til dyrlæge i Februar/Marts
p.g.a et bid i lårbenet og hun nævnte ikke noget om overvægt, så mon han
ikke bare har en stor kropsbygning.

Hilsen Emil og Tina

Emil og Tina.