Clockning
Fra : Black Halfdan

Dato : 23-04-02 20:29

Jeg har et Asus A7V bundkort, og har købt en Tunderbird athlon 1000 Hz, men
den kører kun 750 Hz, og lige meget hvad jeg gør, om det er i Bios, eller på
motherboardet, så gidder den ikke clocke den op!!! Nogen der har en løsning?

Fra : Thomas Bowers

Dato : 23-04-02 20:55

"Black Halfdan" <Tai_Jensen@huleboer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den kører kun 750 Hz, og lige meget hvad jeg gør, om det er i Bios, eller

> motherboardet, så gidder den ikke clocke den op!!! Nogen der har en

750 hz....det var godt nok ikke meget (hint: megahz !)

Problemet er at du har en T-bird 266(133) fsb, dvs. at den er multiplierlåst
ved 7,5x
Altså kører din computer 7,5*100 mhz = 750 mhz og det vil den stadig gøre
selvom du sætter den til 10*100 mhz

Normalt ville du bare skulle øge bushastigheden til 133 mhz => 7,5*133 mhz =
1000 mhz. Men eftersom dit bundkort er baseret på et KT133 chipsæt, så kan
du ikke nå meget mere end 7,5 * 110 mhz stabilt

Hvis du skal have den op på 1000 mhz (eller mere), bliver du nød til at
tegne på L1-broerne med en blød blyant, så du får låst multiplieren op (der
findes et utal af billeder og video på nettet der viser hvordan man gør).

Hilsen Thomas

Fra : sfinks

Dato : 23-04-02 21:09

On Tue, 23 Apr 2002 21:29:07 +0200, "Black Halfdan"
<Tai_Jensen@huleboer.dk> wrote:

> [...]
>motherboardet, så gidder den ikke clocke den op!!! Nogen der har en løsning?

Det er fordi du har købt den forkerte cpu. Kan den byttes ?

Der er 2 typer thunderbird 1000 MHz:

7.5x133=1000, til fsb 266, som er 133 for bundkortet. Det kan a7v
ikke.

10x100=1000, til fsb 200, som er 100 for bundkortet. Det kan a7v
klare. 1200 af samme type er iøvrigt en bedre ide. Koster kun 145
mere.

Du kan evt. låse cpu'ens multiplier lås op og indstille 10x100 med
jumpere på bundkortet.

Ved du hvordan man låser sådan een op ?

Blyant, L1-broerne på cpu'en

De ser nu sådan ud: : : : : altså 4 brudte broer

De skal se sådan ud: | | | | og må ikke forbindes indbyrdes.

mvh

John