|
| Dæks rullemodstand...hvordan? Fra : Henrik Mortensen |
Dato : 23-04-02 19:28 |
|
Jeg har et dæk(massivt gummi) som jeg kunne tænke mig at drive med en
oliemotor.
Dækket er ø700 og er belastet med 2000kg.Trædefladen er 150mm "lang".
En hurtig beregning på rulningsmodstanden antyder at jeg skal trække med en
kraft på godt 4200N i centrum af hjulet, og altså bruge 12000Nm for at drive
hjulet fremad??? det lyder meget voldsomt i mine ører og jeg tvivler på det
er rigtigt(teoretiskt).
Nogen der har erfaring med dette?
Det er til en dimensioneringsopgave og jeg kan da se at den oliemotor bliver
enorm hvis dette er rigtigt.
Henrik
| |
Henning Makholm (24-04-2002)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 24-04-02 16:04 |
|
Scripsit "Henrik Mortensen" <bbl4072@vip.cybercity.dk>
> Dækket er ø700 og er belastet med 2000kg.Trædefladen er 150mm "lang".
> En hurtig beregning på rulningsmodstanden antyder at jeg skal trække med en
> kraft på godt 4200N i centrum af hjulet, og altså bruge 12000Nm for at drive
> hjulet fremad???
Hvis de 4.2 kN er rigtigt lyder 12 kNm da ikke forkert med radius på ca 1/3 m.
> Det er til en dimensioneringsopgave og jeg kan da se at den oliemotor bliver
> enorm hvis dette er rigtigt.
Husk at du kan konvertere fra lavt kraftmonentet + højt omdrejningstal
til højt kraftmoment + lavt omdrejningstal med en passende gearing mellem
motor og hjulaksel.
--
Henning Makholm "Larry wants to replicate all the time ... ah, no,
all I meant was that he likes to have a bang everywhere."
| |
Henning Makholm (24-04-2002)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 24-04-02 17:41 |
|
Scripsit Henning Makholm <henning@makholm.net>
> Hvis de 4.2 kN er rigtigt lyder 12 kNm da ikke forkert med radius på
> ca 1/3 m.
ARGH! Hvor har jeg mit hoved? Det står jo i enhederne: for at få
kraftmomentet skal man GANGE kraften og momentarmen, og så får man
ikke 12 kNm men kun 1,5 kNm. Er du så gladere?
--
Henning Makholm "Der er ingen der sigter på slottet. D'herrer konger agter
at triumfere fra balkonen når de har slået hinanden ihjel."
| |
Henrik Mortensen (24-04-2002)
| Kommentar Fra : Henrik Mortensen |
Dato : 24-04-02 18:31 |
|
> > Hvis de 4.2 kN er rigtigt lyder 12 kNm da ikke forkert med radius på
> > ca 1/3 m.
>
> ARGH! Hvor har jeg mit hoved?
LOL.....jeg opdagede det lige her idag klokken 11.00...mit hoved var samme
sted
Det står jo i enhederne: for at få
> kraftmomentet skal man GANGE kraften og momentarmen, og så får man
> ikke 12 kNm men kun 1,5 kNm. Er du så gladere?
Ja...betydeligt.
Det sætter da ihvertfald nogle lidt andre krav til hydraulikmotoren så nu
kan det faktiskt lade sig gøre at købe end std motor....det kunne det ikke
før!
Takker.
Henrik
| |
Per A. Hansen (25-04-2002)
| Kommentar Fra : Per A. Hansen |
Dato : 25-04-02 18:38 |
|
Henrik Mortensen <bbl4072@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:aa48pl$24rm$1@news.cybercity.dk...
> Jeg har et dæk(massivt gummi) som jeg kunne tænke mig at drive med en
> oliemotor.
>
> Dækket er ø700 og er belastet med 2000kg.Trædefladen er 150mm "lang".
>
> En hurtig beregning på rulningsmodstanden antyder at jeg skal trække med
en
> kraft på godt 4200N i centrum af hjulet, og altså bruge 12000Nm for at
drive
> hjulet fremad??? det lyder meget voldsomt i mine ører og jeg tvivler på
det
> er rigtigt(teoretiskt).
Hvordan beregner du rullemodstanden?
Den kan ikke beregnes ud fra de opgivne tal, men den er måske opgivet?
Der er lidt forkert i dine forudsætninger, det giver ingen moment hvis
man påvirker med en kraft i centrum.
Hvis drejningsmomenter er 4200 Nm vil hjulet ganske rigtigt udøve et tryk
på 12000 N på underlaget ( = 12 kN )
Det kan sikkert klares af en rimelig stor orbitmotor el. lign.
--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen
| |
Henrik Mortensen (25-04-2002)
| Kommentar Fra : Henrik Mortensen |
Dato : 25-04-02 19:39 |
|
> Hvordan beregner du rullemodstanden?
Ft=F*(f/r)
Ft : trækket der skal udøves i centeret.
F : den nedadrettede kraft
f: det halve af den sammentrykkede længde(valselængden, så at sige)
r: radius.
> Den kan ikke beregnes ud fra de opgivne tal, men den er måske opgivet?
>
> Der er lidt forkert i dine forudsætninger, det giver ingen moment hvis
> man påvirker med en kraft i centrum.
ja og alligevel nej.
Her har jeg et hjul som står på en underlag med en kraft F. Hvilken kraft
skal jeg påvirke hjulet med når jeg har angrebspunkt i hjulets center?...:
Ft...
> Hvis drejningsmomenter er 4200 Nm vil hjulet ganske rigtigt udøve et tryk
> på 12000 N på underlaget ( = 12 kN )
> Det kan sikkert klares af en rimelig stor orbitmotor el. lign.
>
Der var lidt kuk i den udregning. trækket i centeret skal være ca 4200N og
det giver et moment på ca 1500Nm i centeret hvis den skal kunne køre.
Henrik
| |
Per A. Hansen (26-04-2002)
| Kommentar Fra : Per A. Hansen |
Dato : 26-04-02 11:42 |
|
Henrik Mortensen <bbl4072@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:aa9i6c$g35$1@news.cybercity.dk...
> > Hvordan beregner du rullemodstanden?
>
>
> Ft=F*(f/r)
>
> Ft : trækket der skal udøves i centeret.
> F : den nedadrettede kraft
> f: det halve af den sammentrykkede længde(valselængden, så at sige)
> r: radius.
Hmm. Normalt ville man beregne f ud fra måling af Ft med et
dynamometer. Rullemodstanden afhænger jo af underlagets
og gummiets beskaffenhed etc. Men OK - vi går ud fra dine
tal som de er.
>
> ja og alligevel nej.
> Her har jeg et hjul som står på en underlag med en kraft F. Hvilken kraft
> skal jeg påvirke hjulet med når jeg har angrebspunkt i hjulets center?...:
> Ft...
OK. Aktion=reaktion.
> Der var lidt kuk i den udregning. trækket i centeret skal være ca 4200N og
> det giver et moment på ca 1500Nm i centeret hvis den skal kunne køre.
Det gør jo en lille forskel!
Men husk at regne med 20-30% transmissionstab i oliemotoren - uanset
typen.
--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen
| |
Allan Olesen (27-04-2002)
| Kommentar Fra : Allan Olesen |
Dato : 27-04-02 16:09 |
|
"Henrik Mortensen" <bbl4072@vip.cybercity.dk> wrote:
>
>Ft=F*(f/r)
>
>Ft : trækket der skal udøves i centeret.
>F : den nedadrettede kraft
>f: det halve af den sammentrykkede længde(valselængden, så at sige)
>r: radius.
Den formel forstår jeg ikke. Det ser umiddelbart ud til, at den
regner på et rent plastisk materiale, altså fuld indre dæmpning i
stedet for elasticitet, hvilket nok ikke er særlig realistisk for
gummi.
I et rent elastisk materiale bør den kraft, der skal sammentrykke
hjulets "forende", blive opvejet af den kraft, der retter
hjulets "bagende" ud til normal form igen. Altså i bedst
tænkelige situation ingen rullemodstand.
Så det undrer mig en del at se en formel uden en koefficient, der
tager hensyn til materialets indre dæmpning.
--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.
| |
|
|