Børnetestamente
Fra : Marianne

Dato : 23-04-02 19:12

Hej

Min mand og jeg vil gerne have oprettet et børnetestamente (tror jeg nok, at
det hedder) i forhold til vores børn på 4 og 2 år. Sagen er, at vi ingen
familie har, og en af mine veninder skal træde ind som værge, hvis vi begge
dør inden børnene er ... gamle nok! Vi vil gerne sikre vores børn og min
veninde det bedst mulige udgangspunkt, hvis det bliver aktuelt (hvad det
forhåbentligt ikke gør).

Jeg tænker i forhold til faktisk at blive værge, men sandelig også
økonomisk.

Er der nogen, der har erfaringer med dette ? Respekteres et børnetestamente
af myndighederne ? Vi regner med at kontakte en advokat - kan nogen anbefale
en god en (Kbh) ? Og: hvad koster det ca. ?

mvh

Marianne

Fra : Madsen

Dato : 23-04-02 20:31

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forhåbentligt ikke gør).
>
> Jeg tænker i forhold til faktisk at blive værge, men sandelig også

Hvis du mener om der vil være nogen økonomisk støtte til din veninde hvis
hun skulle blive værge, mener jeg bestemt nej, kun hvis man er plejefamilie.

> Er der nogen, der har erfaringer med dette ? Respekteres et
børnetestamente
> af myndighederne ?

Der var fornylig debat i TV, hvor de sagde, at et testamente ikke bliver
respekteret 100 %.Din veninde vil nok ikke blive afvist, men myndighederne
vil gå ind og se på, om hun vil være egnet.Og finder de hende ikke egnet,
ja, så finder de nogle andre.

>Vi regner med at kontakte en advokat - kan nogen anbefale
> en god en (Kbh) ? Og: hvad koster det ca. ?
>

> mvh
>
> Marianne

Hej Marianne!
Ovenstående svar, er jeg ikke 100 % sikker på, det lyder som en god ide at
tale med en advokat.Skulle det dog være sandt, ja så synes jeg det er
tankevækkende, at man som forældre ingen ret/indflydelse har på hvem der
skal tage sig af ens allerkæreste, når man ikke selv kan...!Bare lige en
tanke.
Held og lykke med det, og håber I aldrig får brug for det!
M.V.H.
Rikke.

Fra : Marianne

Dato : 25-04-02 08:45

Vi vil gerne sikre vores børn og min

> Hvis du mener om der vil være nogen økonomisk støtte til din veninde hvis
> hun skulle blive værge, mener jeg bestemt nej, kun hvis man er
plejefamilie.

Nej, jeg mener arvemæssigt. Hun skal have rimelig råderet over vores formue.
Hun skal ikke arve som sådan, men kunne bruge af vores formue til børnene og
til 'eget forbrug' indtil de bliver 18 - 21.

> [...]
> vil gå ind og se på, om hun vil være egnet.Og finder de hende ikke egnet,

Jeg forstår dit svar sådan, at du mener, at hvis hun er egnet, så bliver der
rimeligvis ingen problemer. Det er jeg ikke i tvivl om, at hun er - og jeg
er heller ikke være i tvivl om myndighederne vil synes det samme.

Sagen er - og det er det, der fik os til at tage det op - at den ældste er
begyndt at spørge, hvad nu hvis I dør ? Vi vil gerne kunne give ham et svar,
der er nogenlunde troværdigt, og hvis nu det var sådan at børnetestamenter
kun i 10% af tilfældende blev respekteret af myndighederne, så vil det jo
ikke være
troværdigt at fortælle ham, at de så skulle bo hos min veninde.

mvh
Marianne

Fra : Anja

Dato : 24-04-02 08:20

Et børnetestamente er desværre kun vejledende i tilfældet at der skulle ske
forældrene noget. Dog bliver der lagt meget vægt på det.

Anja