VIGTIGT! kategori 6 UTP, Hub vs. switch??
Fra : Thomas Madsen

Dato : 04-02-01 00:35

kære computernetværks freaks

jeg er i gang med at lave netværk i min andelsbolig, som skal dels fungere
som internt netværk baseret på 10/100base tx systemet, og dels somdeling af
en 512 Kbit ADSL linie fra World Online. I den forbindelse har en af mine
venner skaffet mig noget UTP kabel af typen kategori 6 - 200-250 Mbit. I den
forbindelse har jeg følgende spørgsmål?

1. Er det de samme rj-45 konnektorer man bruger som til
kategori 3 og 5, eller der nogle specielle enhanced
konnektoere - og er disse 100base tx kombatibel?

2. Hvad er bedst. En Hub eller switch til 10/100
mbit og hvorfor?

3. Er der nogen der kan give mig en vejledning i
hvordan man opsætter et netværk (til ca. 5 brugere)
ved ikke at bruge server, men bare routere,
Huben/switchen, en masse UTP-4 kategori 6 kabel og
tilhørende stikdåser? (i må gerne sende en seperat
mail)

4. Hvilken Hub/switch understøtter 250 mbit eller
kategori 6 standarden

På forhånd tak

MVH
Thomas Robert Madsen

Fra : Arne Keller

Dato : 04-02-01 00:58

Hej Thomas

"Thomas Madsen" <thomasmadsen@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> kategori 3 og 5, eller der nogle specielle enhanced
> konnektoere - og er disse 100base tx kombatibel?

Du skal bruge konnektorer og paneler af samme fabrikat og produktfamilie som
kablet.
Hvis du laver et komplet Cat 6 system understøtter det til fulde 100Base-T,
1000Base-T og 1000Base-TX

> 2. Hvad er bedst. En Hub eller switch til 10/100
> mbit og hvorfor?

En switch.
Læs mere her:
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switch

> [...]
> ved ikke at bruge server, men bare routere,
> Huben/switchen, en masse UTP-4 kategori 6 kabel og
> tilhørende stikdåser? (i må gerne sende en seperat

Mere om kabling:
http://www.kabling.dk/

"alt" om netværk:
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=start

Du kan spørge lige så tosset du vil her i gruppen, og du vil få alle de svar
du behøver

> 4. Hvilken Hub/switch understøtter 250 mbit eller
> kategori 6 standarden

Ingen eller alle det kommer an på hvad du spørger om.
Cat 6 er en kablingstandard som kan bruges til alle betydende typer netværk
og som understøtter kommende standarder en del år ud i fremtiden.
Hvis du har Cat 6 installation kan du køre 10/100 idag og når du så om nogle
år får brug for at opgradere til 1000Base-TX skal du ikke skifte kabling.

--
Arne Keller
Kemp & Lauritzen Kommunikation

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 04-02-01 02:00

"Arne Keller" <arne.keller@get2net.dk> writes:

> En switch.
> Læs mere her:
> http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switch

Eventuelt kan man også læse:
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switchhub
for lidt forskelle mellem hubs og switche.
Men under alle omstændigheder er vi enige om at en switch
er at foretrække.

--
Jacob
Don't anthropromorphize computers. They hate that.