Norten firewall under WinXP
Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 23-04-02 13:44

Min internet forbindelse er en ADSL med router...

Har installeret Norten firewall under WinXP...

Jeg kna ikke få gang i mit lokal netværk fra maskinen, sålænge min firewall
er aktiv...

Skide iriterende...

Maskinen kan godt ses og tilgåes af de andre maskiner på netværket, så jeg
fatter ikke en brik

Hvad har jeg gjort forkert ???

--
OBS. Remove *nospam* from the adress
---

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 23-04-02 13:47

Morten Bo Jensen wrote:

> Min internet forbindelse er en ADSL med router...

Hvordan virker din router?

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 23-04-02 13:56

> Hvordan virker din router?

Der sidder en switch mellem PC´erne og routeren...

Var det det du mente ???

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 23-04-02 14:05

Morten Bo Jensen wrote:

> [...]

Nej, jeg ville blot hører om det var en router, der router mellem to
offentlige ip adresserum, eller om det ene adresserum er et privat
adresserum.

Hvilken ip adresser og adresserum har dine klienter?

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 23-04-02 14:11

> [...]
> adresserum.
>
> Hvilken ip adresser og adresserum har dine klienter?

Det må være routeren der tildeler PC´erne IP adresser

10.0.0.1 osv...

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 23-04-02 14:40

Morten Bo Jensen wrote:

> Det må være routeren der tildeler PC´erne IP adresser
>
> 10.0.0.1 osv...

Hvorfor installere du en personlig firewall?

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 23-04-02 14:55

> Hvorfor installere du en personlig firewall?

Smiler... Har jeg da ike grund til det, når min maskine står tændt det meste
af tiden... Den er vel lige så såbar som alle andre PC´er for posrts
scaninger og efterfølgende ghost accounts... Er også bange for diverse
trojanske heste og backdoors, der skulle finde vej udenom mit virus
program... Osv...

Mener du at Windows XP i dette lille miljø bag en router/switch skulle være
godt nok beskyttet uden en firewall ???

Under alle omstændighedder fungerer mit lokalnet ikke i når firewall er
enabled, så jeg må altså enten afinstallerer lortet, finde "fejlen" og
rekonfigurere programmet (firewalen) eller leve med at jeg manuelt må ind og
dis/enable hver gang jeg skal tilgå lokalenettet...

---
MBJ

Fra : [2920]magnus alkil

Dato : 23-04-02 17:29

Jeps - jeg startede også ud med dette problem - den blokker det interne net.
Du skal blot starte Security Assistant.
I punktet Internet Zone Control skal du vælge Home network Wizard etc.

Magnus

Fra : Troels Arvin

Dato : 23-04-02 21:33

On Tue, 23 Apr 2002 15:54:56 +0200, Morten Bo Jensen wrote:

> Har jeg da ike grund til det, når min maskine står tændt det meste af
> tiden... Den er vel lige så såbar som alle andre PC´er for posrts
> scaninger og efterfølgende ghost accounts

Hvis din router står og NAT'er (hvilket der er noget, der tyder på med den
IP-adresse, du angav), så kan man ikke udefra portscanne den; det eneste,
man kan portscanne, er din router, som man må håbe er sikker (dit
_såkaldte_ "firewall" software beskytter ikke routeren). Faktisk kan man
udefra ikke oprette forbindelser til din maskine. [1]

Omvendt kan din maskine godt foretage forbindelser ud i verden. Så faren
er, hvis du får kørt noget software fra den, som forbinder ud i verden til
en ond server. Hvis du får sådan noget bagdørssoftware installeret, kan
det sagtens tænkes, at det er i stand til at inaktivere dit såkaldte
"firewall" software, således at det kan forbinde ud i verden, selvom du
måske har fortalt "firewall" software'en, at der ikke må connect'es ud i
verden.

Derfor er det vigtige for dig:
1. At sørge for at holde installeret software up-to-date.
Hvis du fx. benytter Internet Explorer, så skal den jævnligt holdes
opdateret, fx. via http://windowsupdate.com/ fordi der et par gange om
måneden opdages huller i den.
2. Lad være med at installere og/eller afvikle software fra
tvivlsomme kilder. Hvad en tvivlsom kilde er, må være op til din sunde
fornuft.
3. Konfigurér dit software ordentligt. Fx. er der visse tåbelige
mail programmer, der automatisk åbner vedhæftede filer i forb. med en
preview-"feature". Sådan noget skal slås fra.
4. Fjern software, som du ikke benytter. Så er der mindre software
at holde up-to-date og efterkonfigurere. Hvis ubenyttet software ikke
kan fjernes, så deaktivér det, hvis det står og kører.
5. Installér evt. noget antivirus-software (som du så også
holder up-to-date), således at du fx. kan scanne mails.

"Firewall" software er kun til nytte, hvis du af og til arbejder direkte
på Internet (og altså uden en NAT'ende enhed foran). Faktisk kan det
hævdes at øge sikkerheden, hvis du fjerner dit "firewall" software: Der
har vist været konstateret sikkerhedshuller i visse produkter. Hvis du
fjerner det, behøver du ikke at bekymre dig det...

Note 1:
Visse ADSL-leverandører tilbyder dog, at man - hvis man vælger et bestemt,
fast IP til sin maskine, fx. kan få videresendt HTTP-trafik. Hvis du ikke
har hørt om dette, så burde du ikke kunne kontaktes udefra.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 23-04-02 21:39

Morten Bo Jensen wrote:

> Mener du at Windows XP i dette lille miljø bag en router/switch skulle være
> godt nok beskyttet uden en firewall ???

Ja.

Hvis du er bange for at din router har sikkerhedshuller, ville jeg nok
værer mere bange for en personlig firewall.

> [...]
> rekonfigurere programmet (firewalen) eller leve med at jeg manuelt må ind og
> dis/enable hver gang jeg skal tilgå lokalenettet...

Jeg ved endnu ikke hvad dit problem går ud på, hvis du vil have hjælp må
du gerne uddybe problemet.

Eksempler på spørgsmål man kan stille alt efter hvad problemet er.

Hvilken protokoller har du installeret, hvis du har tcp/ip kan du pinge
mellem de to maskiner med deres ip adresse, kan du pinge med deres
maskine navn.

Hvad siger "arp -a" efter du har forsøgt at pinge den ene?

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 23-04-02 21:40

Christian E. Lysel wrote:

> Ja.

Hmmm, sidder den kun på en switch, nej, ellers i det setup du indtil
videre har beskrevet ja.