/ Forside / Teknologi / Internet / Sikkerhed / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Sikkerhed
#NavnPoint
stl_s 37026
arlet 26827
miritdk 20260
o.v.n. 12167
als 8951
refi 8694
tedd 8272
BjarneD 7338
Klaudi 7257
10  molokyle 6481
Norten firewall under WinXP
Fra : Morten Bo Jensen


Dato : 23-04-02 13:44

Min internet forbindelse er en ADSL med router...

Har installeret Norten firewall under WinXP...

Jeg kna ikke få gang i mit lokal netværk fra maskinen, sålænge min firewall
er aktiv...

Skide iriterende...

Maskinen kan godt ses og tilgåes af de andre maskiner på netværket, så jeg
fatter ikke en brik

Hvad har jeg gjort forkert ???


--
OBS. Remove *nospam* from the adress
---
Morten Bo Jensen
giant@post.cybercity.dk




 
 
Christian E. Lysel (23-04-2002)
Kommentar
Fra : Christian E. Lysel


Dato : 23-04-02 13:47

Morten Bo Jensen wrote:

> Min internet forbindelse er en ADSL med router...


Hvordan virker din router?


Morten Bo Jensen (23-04-2002)
Kommentar
Fra : Morten Bo Jensen


Dato : 23-04-02 13:56



> Hvordan virker din router?


Der sidder en switch mellem PC´erne og routeren...

Var det det du mente ???



Christian E. Lysel (23-04-2002)
Kommentar
Fra : Christian E. Lysel


Dato : 23-04-02 14:05

Morten Bo Jensen wrote:

>>Hvordan virker din router?


Nej, jeg ville blot hører om det var en router, der router mellem to
offentlige ip adresserum, eller om det ene adresserum er et privat
adresserum.

Hvilken ip adresser og adresserum har dine klienter?



Morten Bo Jensen (23-04-2002)
Kommentar
Fra : Morten Bo Jensen


Dato : 23-04-02 14:11

> Nej, jeg ville blot hører om det var en router, der router mellem to
> offentlige ip adresserum, eller om det ene adresserum er et privat
> adresserum.
>
> Hvilken ip adresser og adresserum har dine klienter?

Det må være routeren der tildeler PC´erne IP adresser

10.0.0.1 osv...


--
OBS. Remove *nospam* from the adress
---
Morten Bo Jensen
giant@post.cybercity.dk



Christian E. Lysel (23-04-2002)
Kommentar
Fra : Christian E. Lysel


Dato : 23-04-02 14:40

Morten Bo Jensen wrote:

> Det må være routeren der tildeler PC´erne IP adresser
>
> 10.0.0.1 osv...

Hvorfor installere du en personlig firewall?


Morten Bo Jensen (23-04-2002)
Kommentar
Fra : Morten Bo Jensen


Dato : 23-04-02 14:55


> Hvorfor installere du en personlig firewall?

Smiler... Har jeg da ike grund til det, når min maskine står tændt det meste
af tiden... Den er vel lige så såbar som alle andre PC´er for posrts
scaninger og efterfølgende ghost accounts... Er også bange for diverse
trojanske heste og backdoors, der skulle finde vej udenom mit virus
program... Osv...

Mener du at Windows XP i dette lille miljø bag en router/switch skulle være
godt nok beskyttet uden en firewall ???

Under alle omstændighedder fungerer mit lokalnet ikke i når firewall er
enabled, så jeg må altså enten afinstallerer lortet, finde "fejlen" og
rekonfigurere programmet (firewalen) eller leve med at jeg manuelt må ind og
dis/enable hver gang jeg skal tilgå lokalenettet...

---
MBJ



[2920]magnus alkil (23-04-2002)
Kommentar
Fra : [2920]magnus alkil


Dato : 23-04-02 17:29

Jeps - jeg startede også ud med dette problem - den blokker det interne net.
Du skal blot starte Security Assistant.
I punktet Internet Zone Control skal du vælge Home network Wizard etc.

Magnus


"Morten Bo Jensen" <giant_nospam_@post.cybercity.dk> wrote in message
news:aa3p3l$1fl7$1@news.cybercity.dk...
>
> > Hvorfor installere du en personlig firewall?
>
> Smiler... Har jeg da ike grund til det, når min maskine står tændt det
meste
> af tiden... Den er vel lige så såbar som alle andre PC´er for posrts
> scaninger og efterfølgende ghost accounts... Er også bange for diverse
> trojanske heste og backdoors, der skulle finde vej udenom mit virus
> program... Osv...
>
> Mener du at Windows XP i dette lille miljø bag en router/switch skulle
være
> godt nok beskyttet uden en firewall ???
>
> Under alle omstændighedder fungerer mit lokalnet ikke i når firewall er
> enabled, så jeg må altså enten afinstallerer lortet, finde "fejlen" og
> rekonfigurere programmet (firewalen) eller leve med at jeg manuelt må ind
og
> dis/enable hver gang jeg skal tilgå lokalenettet...
>
> ---
> MBJ
>
>



Troels Arvin (23-04-2002)
Kommentar
Fra : Troels Arvin


Dato : 23-04-02 21:33

On Tue, 23 Apr 2002 15:54:56 +0200, Morten Bo Jensen wrote:

> Har jeg da ike grund til det, når min maskine står tændt det meste af
> tiden... Den er vel lige så såbar som alle andre PC´er for posrts
> scaninger og efterfølgende ghost accounts

Hvis din router står og NAT'er (hvilket der er noget, der tyder på med den
IP-adresse, du angav), så kan man ikke udefra portscanne den; det eneste,
man kan portscanne, er din router, som man må håbe er sikker (dit
_såkaldte_ "firewall" software beskytter ikke routeren). Faktisk kan man
udefra ikke oprette forbindelser til din maskine. [1]

Omvendt kan din maskine godt foretage forbindelser ud i verden. Så faren
er, hvis du får kørt noget software fra den, som forbinder ud i verden til
en ond server. Hvis du får sådan noget bagdørssoftware installeret, kan
det sagtens tænkes, at det er i stand til at inaktivere dit såkaldte
"firewall" software, således at det kan forbinde ud i verden, selvom du
måske har fortalt "firewall" software'en, at der ikke må connect'es ud i
verden.

Derfor er det vigtige for dig:
1. At sørge for at holde installeret software up-to-date.
Hvis du fx. benytter Internet Explorer, så skal den jævnligt holdes
opdateret, fx. via http://windowsupdate.com/ fordi der et par gange om
måneden opdages huller i den.
2. Lad være med at installere og/eller afvikle software fra
tvivlsomme kilder. Hvad en tvivlsom kilde er, må være op til din sunde
fornuft.
3. Konfigurér dit software ordentligt. Fx. er der visse tåbelige
mail programmer, der automatisk åbner vedhæftede filer i forb. med en
preview-"feature". Sådan noget skal slås fra.
4. Fjern software, som du ikke benytter. Så er der mindre software
at holde up-to-date og efterkonfigurere. Hvis ubenyttet software ikke
kan fjernes, så deaktivér det, hvis det står og kører.
5. Installér evt. noget antivirus-software (som du så også
holder up-to-date), således at du fx. kan scanne mails.

"Firewall" software er kun til nytte, hvis du af og til arbejder direkte
på Internet (og altså uden en NAT'ende enhed foran). Faktisk kan det
hævdes at øge sikkerheden, hvis du fjerner dit "firewall" software: Der
har vist været konstateret sikkerhedshuller i visse produkter. Hvis du
fjerner det, behøver du ikke at bekymre dig det...


Note 1:
Visse ADSL-leverandører tilbyder dog, at man - hvis man vælger et bestemt,
fast IP til sin maskine, fx. kan få videresendt HTTP-trafik. Hvis du ikke
har hørt om dette, så burde du ikke kunne kontaktes udefra.

--
Greetings from Troels Arvin, Copenhagen, Denmark


Christian E. Lysel (23-04-2002)
Kommentar
Fra : Christian E. Lysel


Dato : 23-04-02 21:39

Morten Bo Jensen wrote:

>>Hvorfor installere du en personlig firewall?
> Mener du at Windows XP i dette lille miljø bag en router/switch skulle være
> godt nok beskyttet uden en firewall ???


Ja.

Hvis du er bange for at din router har sikkerhedshuller, ville jeg nok
værer mere bange for en personlig firewall.


> Under alle omstændighedder fungerer mit lokalnet ikke i når firewall er
> enabled, så jeg må altså enten afinstallerer lortet, finde "fejlen" og
> rekonfigurere programmet (firewalen) eller leve med at jeg manuelt må ind og
> dis/enable hver gang jeg skal tilgå lokalenettet...


Jeg ved endnu ikke hvad dit problem går ud på, hvis du vil have hjælp må
du gerne uddybe problemet.

Eksempler på spørgsmål man kan stille alt efter hvad problemet er.

Hvilken protokoller har du installeret, hvis du har tcp/ip kan du pinge
mellem de to maskiner med deres ip adresse, kan du pinge med deres
maskine navn.

Hvad siger "arp -a" efter du har forsøgt at pinge den ene?


Christian E. Lysel (23-04-2002)
Kommentar
Fra : Christian E. Lysel


Dato : 23-04-02 21:40

Christian E. Lysel wrote:

>> Mener du at Windows XP i dette lille miljø bag en router/switch skulle
>> være
>> godt nok beskyttet uden en firewall ???
> Ja.

Hmmm, sidder den kun på en switch, nej, ellers i det setup du indtil
videre har beskrevet ja.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177549
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408822
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste