Grise-hjerter
Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 23-04-02 12:07

Hejsa, jeg har lige købt nogle grise-hjerter hos slagteren til vores
sankt bernhardshund. Men så er det at jeg bliver i tvivl om hvorvidt han
må få dem rå, når han nu ikke er vant til at få den slags mad?

Hilsen Dorthe ( - og Nansen, der kigger længselsfuldt efter køleskabet !
)

Fra : x Vuf x

Dato : 23-04-02 13:01

Tue, 23 Apr 2002 13:07:05 +0200, Dorthe Prip Lahrmann wrote:

> [...]
>må få dem rå, når han nu ikke er vant til at få den slags mad?
>Hilsen Dorthe ( - og Nansen, der kigger længselsfuldt efter køleskabet !

Hunde må ikke få råt grisekød. Kun kalv og okse.

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

Der findes ikke så stort et problem,
at det ikke kan løses. Citat SEJ

Fra : Doggy

Dato : 23-04-02 14:04

> Hunde må ikke få råt grisekød. Kun kalv og okse.

> Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

Hej Sonja

Hvorfor mener du ikke hunde må få råt svinekød ?

Hilsen

Merete

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-04-02 14:05

x Vuf x <nospam@sonpet.com> writes:
> Hunde må ikke få råt grisekød. Kun kalv og okse.

Hvorfor må de ikke det?

Det her jeg nemlig aldrig hørt, så det har Alfred da ofte fået. Nu har
han også en mave som Kommune Kemi, så det kan da være at der er
derfor.

Den eneste gang han er blevet syg, var da han fandt en ret rådden hare
over på marken. Vi tror i hvert fald at det var derfor.

/Trine

Fra : x Vuf x

Dato : 23-04-02 15:14

23 Apr 2002 15:05:21 +0200, Trine Kornum Christiansen wrote:

>Hvorfor må de ikke det?

De kan få "Falsk hundegalskab".
Spørg et par dyrlæger.

>Det her jeg nemlig aldrig hørt, så det har Alfred da ofte fået. Nu har
>han også en mave som Kommune Kemi, så det kan da være at der er
>derfor.

Sådan én har jeg også...hehe...Han spiser ALT! Endda en glaskugle
fra juletræet!...Han overlevede...

>Den eneste gang han er blevet syg, var da han fandt en ret rådden hare
>over på marken. Vi tror i hvert fald at det var derfor.

Det tror jeg nu ikke. Hunden er ådselsæder. Måske havde haren
spist noget rottegift. Min Bingo (ham med jernmaven) bli'r syg
af at spise mus, der har fået musekorn.
Egentligt sjovt, at de 2 tykkeste hunde, jeg har, er de bedste
musefangere...

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 23-04-02 15:30

On Tue, 23 Apr 2002 16:13:55 +0200, x Vuf x <nospam@sonpet.com> wrotd:

>De kan få "Falsk hundegalskab".
>Spørg et par dyrlæger.

,,,,,,,,,,,,,,hvad skulle der være i et grissehjerte som der ikke er i
en kalv eller en okse ?

>Det tror jeg nu ikke. Hunden er ådselsæder. Måske havde haren
>spist noget rottegift.

,,,,,,,,,,,,,,,,jeg er overbevist om at en hund bliver syg af at spise
en råden hare , tænk på at der bliver rådet til at langsomt at skifte
over når man skal give hunden nyt tørfodder så den ikke får dårlig
mave pga den pludselige forandring. Hvorfor skulle den så ikke få
dårlig mave af at pludselig æde et rådent dyr ?

Fra : John

Dato : 23-04-02 23:34

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse

> De kan få "Falsk hundegalskab".
> Spørg et par dyrlæger.

Hej *Vuf*

Sakset fra Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole:

"Ikke alene er Aujeszky's sygdom udryddet i Danmark og en række andre EU-Iande -
vi ved,
via et forskningsprojekt, også hvordan de kan sikres mod nysmitte"

Jeg tror derfor ikke der er den store risiko ( faktisk minimal ) for at der vil
opstå en smitte fra
svinekødet med Aujeszky's syge ( det rigtige navn for falsk hundegalskab ) til
hunden
hvis den fodres med råt svinekød.

Dog findes der jo andre typer sygdomme som er værd at tage til
efterretning, såsom samonella og campylobacter etc. Derfor fodre jeg aldrig min
hund med
råt svinekød, eller råt generelt, når vi snakker kød.

*:) - John.

Fra : x Vuf x

Dato : 24-04-02 11:01

Wed, 24 Apr 2002 00:33:52 +0200, John wrote:
> [...]

>vi ved,
>via et forskningsprojekt, også hvordan de kan sikres mod nysmitte"

Tak... *S*

> [...]
>for at der vil opstå en smitte fra svinekødet med Aujeszky's syge
>( det rigtige navn for falsk hundegalskab ) til hunden hvis den fodres

Minimal...Det betyder, at der ER en risiko, og hvorfor ta' en risiko,
når man kan undgå den ved blot at koge kødet. *s*

>Dog findes der jo andre typer sygdomme som er værd at tage til
>efterretning, såsom samonella og campylobacter etc. Derfor fodre jeg
>aldrig min hund med råt svinekød, eller råt generelt, når vi snakker kød.

Hunden har altså godt af rå okseknogler også kaldet kraftben til suppe.
Har du f.eks. en morhund, der ikke har mælk nok, skal hun ha' rå okse.
Jeg griner stadig af den (erfarne) opdrætter, der ikke kunne forstå,
hendes tæve ikke havde mælk. "Hun får masser af grønsager!". Hihihi...

Grønsager sætter altså ikke mælk. Det er jo ikke en ko, vi taler om her! *G*

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de tre *
http://www.sonpet.com

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-04-02 12:45

>Minimal...Det betyder, at der ER en risiko, og hvorfor ta' en risiko,
>når man kan undgå den ved blot at koge kødet. *s*

,,,,,,,,,,,,,,,,,så koger man nogle af de gode og sunde proteiner ud
af kødet !og hvorfor ikke give sin hund det sundeste mad når det også
er nemest , der er jo også en rissiko i at give tørfodder eller i at
gå på gaden .

Fra : x Vuf x

Dato : 24-04-02 16:27

Wed, 24 Apr 2002 13:45:03 +0200, Punish the deed, not the breed wrote:

> [...]
>af kødet !og hvorfor ikke give sin hund det sundeste mad når det også
>er nemest , der er jo også en rissiko i at give tørfodder eller i at

Suppen koges der ris i, så hunden får kød og ris. Heller ikke til mig
selv kunne jeg finde på at smide suppen fra kogte grønsager eller kogt
kød ud. Deri sidder netop al kraften!

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.com nospam@sonpet.com

Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy. Svar efter spørgsmålet!

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 23-04-02 15:10

On Tue, 23 Apr 2002 13:07:05 +0200, Dorthe Prip Lahrmann
<dplahrmann@hotmail.com> wrotd:

> [...]
>må få dem rå, når han nu ikke er vant til at få den slags mad?
>
>Hilsen Dorthe ( - og Nansen, der kigger længselsfuldt efter køleskabet !

Jeg giver min dem rå , og han elser det helt vildt !han har fået dem
rå i lang tid og er aldrig blevet syg af dem ! det er synd at stege
dem ,for så fjerner du nogle af de gode proteiner der er i !og de
spiser dem jo også rå ude i naturen

Fra : Jimmi

Dato : 23-04-02 15:20

Hej Dorthe
Med risico for begive mig ud i noget jeg ikke har meget forstand på, så
ville jeg koge hjerterne da der vist nok er en teoretisk chance for at
aujezkisyge (eller hvordan man staver det) kan overføres fra grise til hunde

MVH Jimmi

Fra : ChiChi

Dato : 24-04-02 08:36

"Dorthe Prip Lahrmann" skrev d. 23-04-02 12:07 dette indlæg :
> [...]
> må få dem rå, når han nu ikke er vant til at få den slags mad?
>
> Hilsen Dorthe ( - og Nansen, der kigger længselsfuldt efter køleskabet

Hej Dorthe

Du kan sagtens give ham dem rå! Chancen for at han kan få "falsk
hundegalskab" eller rettere benævnt Aujeszky's sygdom ER mindre minimal!

Min hanhund bliver fodret på en ren BARF-diæt som for det meste består
af Rå kødben fra både svin, ko, kylling, and, får osv. men også
grøntsager og råt kød og indvolde. Faktisk er han langt MINDRE syg end
han var på tørfoderet ( han har været plaget meget af stafylokokker og
dårligt immumforsvar). Dette resultere så i at vi også starter den lille
ny på denne type diæt!

Så åbn du bare køleskabet for nansen!!! Men husk at han selvfølgelig ike
skal have for meget af gangen når han ikke er vant til det!

Mange hilsner fra
Sussan og Oskar som lige nu hygger sig gevaldigt med 4 svineribben!

http://www.kandu.dk/

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 24-04-02 08:49

Hej igen, tak for alle svarene...
Jeg ringede lige til vores dyrlæge for at få det afklaret, og de er enige,
det er helt fint at give ham hjerterne rå. Jeg har delt hjerterne i to, og
så får han nok et halvt en gang imellem, da han ikke skal have alt for meget
protein.
Hilsen Dorthe

ChiChi skriver:

Fra : simon leth jensen

Dato : 24-04-02 20:01

Hej NG
Jeg har sgu aldig hørt om sygdom i svinehjerter jeg giver da min tit råt kød
det er da naturligt for dem at spise råt kød.Men nu da i skriver om denne
sygdom giver jo stof til eftertanke.
Jeg har prøvet at koge og bage hjerterne og de bliver gode til godbidder
syntes Gipsi
Hilsen Tina