cpu i zm6
Fra : CarstenD

Dato : 23-04-02 09:45

Er der nogen der har erfaring med hvor hurtig en cpu, der kan køre i et Abit
zm6 board? Seneste bios siger 600 Mhz Celeron.

Mvh

Carsten

www.espressokaffe.dk

Fra : John

Dato : 23-04-02 13:52

On Tue, 23 Apr 2002 10:45:24 +0200, "CarstenD"
<carsten@espressokaffe.dk> wrote:

>Er der nogen der har erfaring med hvor hurtig en cpu, der kan køre i et Abit
>zm6 board? Seneste bios siger 600 Mhz Celeron.

1266 MHz har jeg kørt, ved at modificere bundkortet lidt. Alternativt
kan du købe en neo370 adapter til at sætte i soklen. Den forhandles af
www.danbit.dk , de kalder den cnv-cop-cel og koster ca. 290 plus gebyr
og moms.

Jeg har købt billige zm6 bundkort på www.demoshop.dk, ca. 250 kr. pr.
stk.

Dernæst modificeret dem til fcpga efter denne vejledning:
http://www6.tomshardware.com/cpu/00q1/000229/

som forklarer, at man skal lodde en ledning på bundkortets underside
under soklen, og klippe et hjørneben på cpu'en.

Så kan du spare pengene til den adapter, og køleren kommer til at
passe bedre. Men jeg tror nu, at en socketa køler snildt kan passe med
s370+adapter, da socketa cpu'er er lidt tykkere, ca. 2mm.

Multiplier i bios går til 11x.

Men jeg har kørt både 11x100 (med en celeron 733) og 9.5x133=1266 med
en celeron 950.

Ved spændingen 1.85 volt.

ZX chipset er en skrabet udgave af BX chipset. Så der sker det samme
her, at agp ved frontbus over 100 MHz kører med fastholdt agp divider
på 2/3. Herved overclockes agp porten med 33 % ved fsb 133. Dette kan
mange grafikkort klare, f.eks. voodoo3 2000 eller nyere, samt radeon
og mange geforce. Pci kører nominelt ved 133 hvis man husker at sætte
pci divider til 1/4.

Så pas lige på det med grafikkortet og pci ved fsb 133.

Kombiner evt. med en ata100 harddisk controller, og du er hurtigt
kørende (ellers ikke).

Desuden er det min erfaring at ZM6 gerne kører med 256 Mbyte pr. slot,
men jeg har ikke prøvet med mere end 1 slot fyldt (det er her ZX
chipset er sparet i forhold BX).

Så du kan vælge, om du vil køre en celeron 1100 med 11x100 eller en
celeron 900, f.eks., med 9x133.
Pas på ikke at få en tualatin celeron (0.13 micron teknologi, 256
kbyte cache) da den ikke er pinkompatibel, men er fcpga2.
http://www6.tomshardware.com/cpu/01q3/010919/index.html

Ikke fordi, man kan godt modificere soklen endnu mere og få sådan een
tualatin til at køre (f.eks. 11x133) også, men det er meget langhåret.
Der skal klippes 3 ben mere på cpu'en, forbindes en ledning mere, samt
en ledning til spændingsstyring.
Det kan du læse her:
Se den fantastiske billedserie med 31 billeder ! på
http://discuss.madonion.com/forum/showflat.pl?Cat=&Board=techmobocpu&Number=470600&page=0&view=collapsed&sb=5&o=0&fpart=37&vc=1

det vedrører et andet socket 370 bundkort med BX chipset: asus cuv4x

mvh

John

Fra : CopyCat

Dato : 25-04-02 23:19

> mvh
>
> John

hmm ., det var dog den mest omfattende gennemgang, af et enkelt spørgsmål
jeg har set til dato .. men det er sku' okay .. det lyder til at du har
arbejdet en del med det ..

Takker .,

~~> Frank .,

Fra : [5250] Jens

Dato : 26-04-02 05:33

John wrote:
> [...]

ZM6 er et socket 370 PPGA bundkort, og PPGA findes kun op til 533. Jeg
har andre Abit kort, og de understøtter f.eks. Celeron 450 selvom der
aldrig er udgivet sådan en ( der menes en 300 overclocket til 450 ).
Så den 600 MHz Celeron er nok en 400 PPGA oc. til 600.

> 1266 MHz har jeg kørt, ved at modificere bundkortet lidt. Alternativt
> kan du købe en neo370 adapter til at sætte i soklen. Den forhandles af
> [...]

Jeg mindes at have hørt om problemer når man prøver at bruge den
neo-ting ved 133 MHz FSB ?

> Jeg har købt billige zm6 bundkort på www.demoshop.dk, ca. 250 kr. pr.
> stk.

Ditto her ;)

> [...]
>
> som forklarer, at man skal lodde en ledning på bundkortets underside
> under soklen, og klippe et hjørneben på cpu'en.

Jeg synes det er bedre forklaret her:

http://www.3feetunder.com/krick/370mod/

> [...]
> mange grafikkort klare, f.eks. voodoo3 2000 eller nyere, samt radeon
> og mange geforce. PCI kører nominelt ved 133 hvis man husker at sætte

Der mente du nok PCI på 33, og FSB på 133.

> Så pas lige på det med grafikkortet og pci ved fsb 133.
>
> Kombiner evt. med en ata100 harddisk controller, og du er hurtigt
> kørende (ellers ikke).

Så stor synes jeg ikke forskellen er mellem DMA33 og DMA100.

> Desuden er det min erfaring at ZM6 gerne kører med 256 Mbyte pr. slot,
> men jeg har ikke prøvet med mere end 1 slot fyldt (det er her ZX
> chipset er sparet i forhold BX).

Ok, efter hvad jeg havde læst mig til, skulle man højst kunne sætte
stænger m. 128 i.

> [...]
> tualatin til at køre (f.eks. 11x133) også, men det er meget langhåret.
> Der skal klippes 3 ben mere på cpu'en, forbindes en ledning mere, samt

Jeg er nu ikke sikker på det hele er nødvendigt, da Abit BX boards
understøtter ned til 1,3 Volt..

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 26-04-02 06:41

John wrote:
> Kombiner evt. med en ata100 harddisk controller, og du er hurtigt
> kørende (ellers ikke).

Hjælper det noget i forholdt til ATA33 når controlleren skal køre 33MHz
på PCI-bussen...?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : [5250] Jens

Dato : 26-04-02 07:13

Søren C. Fischer wrote:

> Hjælper det noget i forholdt til ATA33 når controlleren skal køre 33MHz
> på PCI-bussen...?

Disclaimer: jeg er ikke John..

Lige først forstod jeg ikke det spørgsmål, men så gik det op for mig at
du prøver at sætte lighedstegn mellem hastigheden på 33 MHz PCI og ATA33.
PCI overfører 4 bytes pr clockcycle, ATA33 kun 1, så "båndbredden" for
PCI og ATA33 er hhv. 133 og 33 MB/s.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 26-04-02 09:24

[5250] Jens wrote:

> Disclaimer: jeg er ikke John..

Nej du er ikke John, men det var hans indlæg jeg citerede...

> [...]
> ATA33. PCI overfører 4 bytes pr clockcycle, ATA33 kun 1, så
> "båndbredden" for PCI og ATA33 er hhv. 133 og 33 MB/s.

Nejnej - det er jeg klar over
Det jeg var interesseret i var om det gav det fulde udbytte af
ATA66/ATA100 når det var via en PCI-controller...
Det mener du altså at det gør ?

Fra : [5250] Jens

Dato : 26-04-02 14:59

Søren C. Fischer wrote:
> Det jeg var interesseret i var om det gav det fulde udbytte af
> ATA66/ATA100 når det var via en PCI-controller...
> Det mener du altså at det gør ?

En onboard controller også forbundet til PCI-bussen, bare internt.
Så det må blive et klart ja.