Hjælp til tydning
Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 23-04-02 08:53

Hej!

Jeg her siddet og rodet rundt i denne tekst fra Engum kirkebog 1791. Og er
kørt fast, håber der er en der vil hjælpe mig.
Jeg tror der står:

1791

…. …. blev Sidsel Jensdatter i Engum, hendes
uægte Drengebarn som den 9. Febr. …. hjemmedøbt og kaldet Erich,
frembaaren i kirken til dåb .… af …. …. .…
Marie Jensdatter i Ørum ….
Daugaard, Niels Nielsen og …. …. Begge af Engum og …
Jensdatter …. …… …. Ørumgaard. Barnefaderen blev udlagt
At være Knud Eriksen i Askebjerg under Daugaard Sogn.

Jeg har lagt en fil i : dk.binaer.historie, som hedder erich knudsen.jpg.

På forhånd tak
Kurt Kristiansen

kurt_k@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/dk/

Fra : DyrlundBøg

Dato : 23-04-02 09:51

Syndag Septuages. blev Sidsel Jensdatter i Engum, hendes
uægte Drengebarn, som den 9de Febr. var hjemmedøbt og kaldet Erich,
frembaaren i Kirken til Daabs Bekiendtgiørelse af hendes Søster Anne
Marie Jensdatter i Ørum Præstegd. Fadderne vare Hans Christensen i
Daugaard, Niels Nielsen og Christen Jensen begge af Engum og Johanne
Jensdatter tienende paa Ørumgaard. Barnefader blev udlagt
at være Knud Eriksen i Askebierg under Daugaard Sogn.

vh
Johnny Bøg, Ribe.

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 23-04-02 10:44

"> Syndag Septuages.

Hvad betyder det? ?

Og tusinde tak for hjælpen.

Kurt Kristiansen

kurt_k@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/dk/

Fra : Erik Holm

Dato : 23-04-02 11:37

"Kurt Kristiansen" <kurt_k@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Johnnys tydning er så vidt jeg kan læse 100 % korrekt.
> "> Syndag Septuages.
>

> Hvad betyder det? ?

= den søndag, der i kirkesproget kaldes Septuagesima (falder altid 2 uger
før fastelavns søndag. I 1791 faldt Septuagesima på søndag den 20. febr.

Vh.
Erik.

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 23-04-02 10:14

? og Septuages. blev Sidsel Jensdatter i Engum, hendes
uægte Drengebarn som den 9. Febr. var hiemmedøbt og kaldet Erich,
frembaaren i Kirken til Dåbs Bekiendgiørelse af hendes Søster Anne
Marie Jensdatter i Ørum Præstegd. Faddere var Hans Christensen i
Daugaard, Niels Nielsen og Christen Jensen begge af Engum og Johanne
Jensdatter tienende paa Ørumgaard. Barnefader blev udlagt
at være Knud Eriksen i Askebjerg under Daugaard Sogn.

Hilsen
Svend Haakon