Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus E-10 vs. E-20 vs. noget andet ?
Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 23-04-02 00:32

Hej alle,

jeg har p.t. et Canon Pro90 is. Der skete så "desværre" det at jeg hos
en af min kærestes venner fik mulighed for at prøve et Olympus E-20p. Og
i guder hvor blev jeg dog forelsket i den optiske søger, kontra den
elektroniske der er på min Pro90. Ikke at Pro90 ikke er et kanon (haha)
kamera i mine øjne, men det var jo bare HELT andre skarphedsgrader man
havde opfattelsen af, når man så i den søger. Så, jeg har bestemt mig
for at jeg skal have mig et digitalt SLR kamera. Og så var det lidt
lækkert med en fokus-ring, kontra måden jeg gør det på nu.

Men, hvilket skal jeg gå efter ? Umiddelbart synes jeg at E-20p'en var
rigtig lækker (jeg er jo bare en newbie amatør, skal I huske). Og så var
det jeg tænkte, at eftersom jeg jo sådan set ikke er rig, kunne jeg
måske endda nøjes med E-10 ? Er der yderligere nogen der ved om jeg kan
komme op på 10x optisk zoom med E-10/20 ? Jeg har set man kan få en
eller anden tele-tingest man kan sætte på (ikke den lange arm med kæmpe-
linserne på, vist "bare" en lille ekstra tingest du skruer på ?). Jeg
har 10x optisk zoom på mit Pro90is, og er rigtig glad for den feature.

Jeg overvejer også måske at gå efter et Canon D30 brugt. Så ville jeg jo
kunne skifte optikken, og jeg ville kunne "genbruge" min SpeedLite
420EX. Men der er opløsningen jo så ikke lige så god som på Olympus'en.

Anyway, hvis I har nogle gode inputs, ville jeg blive glad =)

--
Jacob Saaby Nielsen
http://www.kode-fu.net

Fra : Tom Wagner

Dato : 23-04-02 08:24

On Tue, 23 Apr 2002 01:32:05 +0200, Jacob Saaby Nielsen
<jay@dontspam.kode-fu.net> wrote:

> Og så var
>det jeg tænkte, at eftersom jeg jo sådan set ikke er rig, kunne jeg
>måske endda nøjes med E-10 ?
Man skal gøre sig klart, at e10/20 er tunge apparater, >1kg, til
gengæld er de ergonomisk perfekte, alt sidder præcis, hvor det skal.

Jeg forelskede mig i et e10, som jeg købte meget billigt over nettet i
en tysk netbutik. Jo bedre jeg lærer det at kende, desto gladere
bliver jeg for det.
E20 er væsentligt dyrere, og jeg syntes ikke, at jeg fik nok for
pengene i forhold til e10.

Jeg har også en Oly C3030Z, som tager glimrende billeder, og som er
langt mindre iøjefaldende at gå rundt med, men e10 har en fremragende
søger, som det er en fornøjelse at bruge - også til makro, hvor man er
ude over parallakseproblemet.

> Jeg har set man kan få en
>eller anden tele-tingest man kan sætte på (ikke den lange arm med kæmpe-
>linserne på, vist "bare" en lille ekstra tingest du skruer på ?).
Telekonverter tcon 14. Men du får ikke 10x optisk.

Hvis du vil have 10x optisk zoom, skulle du evt. kigge på Oly C2100UZ,
den er også faldet i pris og har 10xoptisk zoom med stabilisator.

Held og lykke med beslutningen

Tom

Fra : Lene Baarts

Dato : 23-04-02 08:35

Hej Jacob

"Jacob Saaby Nielsen skrev
> [...]
> rigtig lækker (jeg er jo bare en newbie amatør, skal I huske). Og så var
> det jeg tænkte, at eftersom jeg jo sådan set ikke er rig, kunne jeg

tsk, tsk nøjes Jeg har et E10 og er bare helt vild med det. Forskellen
på E10 og E20 er hovedsagelig de ekstra pixels og en lidt hurtigere
billedgengivelse på E20 i forhold til E10. Du skal dog sørge for at få den
nyeste firmware til E10!

Hvis du vil se en del billeder taget med E10 af vidt forskellige motiver,
kan du tage et kig på min hjemmeside:

http://home.12mail.dk/~baarts/

Kan du tysk, så er der et rigtigt godt forum for E-serien på oly-e.de. Der
er også en engelsk del, men der er knapt så mange informationer som i det
andet.

"bare" en lille ekstra tingest du skruer på ?

Den giver 200 mm fast brændvidde - er halvdyr. Jeg savnede også af og til en
tele, men så købte jeg et E100 rs ("til min datter") i stedet for en
konverter til E10'eren Nu er jeg godt dækket ind.

Mange hilsner
Lene Baarts

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 23-04-02 10:03

In article <aa32o9$b71$1@sunsite.dk>, baarts@12move.dk says...

> Den giver 200 mm fast brændvidde - er halvdyr. Jeg savnede også af og til en
> tele, men så købte jeg et E100 rs ("til min datter") i stedet for en
> konverter til E10'eren Nu er jeg godt dækket ind.

Mjoh... men jeg gider kun rende rundt med et kamera Til gengæld tror
jeg det bli'r E-10. Dine billeder er rigtigt gode. Nu ved jeg godt
fotografen også har en del at sige, og at mine derfor nok ikke bliver
lige så gode

Men det starter jo med det rigtige værktøj...

--

Jacob Saaby Nielsen
http://www.kode-fu.net

Fra : Tom Wagner

Dato : 23-04-02 10:56

On Tue, 23 Apr 2002 11:03:16 +0200, Jacob Saaby Nielsen
<jay@dontspam.kode-fu.net> wrote:

> Til gengæld tror
>jeg det bli'r E-10.

Det tror jeg bestemt ikke, at du fortryder.

http://www.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1022

Her kan du læse og lære om dit nye apparat.

Tom