Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus C-4040ZOOM & Minwa MW4798 lader
Fra : Jens F. Pedersen

Dato : 22-04-02 20:55

Da jeg går og overvejer at købe et Olympus C-4040ZOOM kamera, har jeg også
kigget efter batterier og oplader. På www.batterier.dk faldt jeg over en
Minwa MW4798 lader, som jeg finder interessant af flere årsager.

1. Den kan lade 4 stk. AA 1600mAh på ca. 5 timer.
2. Der medfølger cigar-tænder adapter, så den kan bruges i bilen.
3. Kan bruges som adapter med en spænding fra 1,5V til 9V i spring af 1.5V
samt 12V
4. Man kan motionere batterier (op- og aflade 3 gange)

Nu er mit spørgsmål, hvilken spænding skal en adapter til C-4040ZOOM bruge?
Jeg har ikke kunnet finde det på nettet, men formoder at det er 6V da det
bruger 4 stk. AA batterier.

Er der nogle der har erfaring med nævnte lader? Er der eventuelt bedre
alternativer? Gerne som også kan bruges som adapter.

Med venlig hilsen

Jens F. Pedersen

Fra : [4690] Claus Smith

Dato : 23-04-02 08:29

Jeg bruger et par stykker af den lader som du nævner og kan kun anbefale
den.

Jeg bruger den både hjemme på basen og når jeg er ude af huset, hvor den
står og lader i bilen.

Om den kan bruges til dit kamera, kan du læse udfra kameramaualen hvor der
må stå hvor meget det skal fødes med fra lader, men jeg mener at da at det
er 6 volt, men forhør dig ad hos forhandler.

Claus Smith

------------------------------
Har du hørt om www.modellerne.dk?
Jeg er tilmeldt derinde, og der er stadig ledige pladser :)
Stedet hvor danske fritidsfotografer mødes!

Fra : Fjelsing

Dato : 23-04-02 21:16

Olympus C-4040 bruger 6,5 VDC fra en ekstern strømforsyning.
Spændingen er lidt usædvanlig. 6 VDC er mere normalt, men sådan er Olympus
altså ikke.

mvh
Jørgen

Fra : Jens F. Pedersen

Dato : 24-04-02 16:39

Det vil altså sige, jeg ikke kan bruge den som ekstern strømforsyning?

Eller kan det godt klare, at man bruger 6V i stedet for 6,5V?

Det kan jo åbenbart godt tåle en forskel på 1,2V, i følge tidligere tråd om
opladelige kontra almindelige AA batterier.

Med venlig hilsen

Jens F. Pedersen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-04-02 18:32

"Jens F. Pedersen" wrote:

> Det vil altså sige, jeg ikke kan bruge den som ekstern
> strømforsyning?
>
> Eller kan det godt klare, at man bruger 6V i stedet for 6,5V?

Du kan ikke bruge en batterilader som extern adaptor (strømforsyning),
men for omkring 100 kr. kan du købe en strømforsyning der kan indstilles
til at gi' forskellige voltstyrker, som regel 1,5 - 3 - 4,5 - 6 - 9 og
12 volt, og sådan en vil du sagtens kunne bruge.

Jeg ville blot være meget omhyggelig med at checke, at strømforsyningen
kan gi' de A (ampere) som kameraet kræver, og at strømforsyningen har en
sikring, der forhindrer at kameraet trækker mere spænding / flere ampere
end det kan tåle.

Min externe strømforsyning (original Fuji) giver f.eks. på 5 volt 2 A,
d.v.s. at hvis jeg fandt en uorginal strømforsyning, der f.eks. kan gi'
5 eller 4,5 volt 4 A, så vil den godt kunne bruges, det vil dog nok være
klogt at klippe kablet over og indskyde en flink 5 V 2,2 A sikring.

Du skal nok i en elektronikforretning for at få fat i en sikringsholder
til at lodde ind på en ledning, samme sted vil du også kunne få
sikringer i den rette volt og ampere størrelse, du bør vælge type F
(flink) som kun tåler en meget lille overspænding.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 24-04-02 18:36

"Jens F. Pedersen" <jfpvejbo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
om
> opladelige kontra almindelige AA batterier.

Jo, du kan sagtens bruge 6V. Det gør jeg selv på mit, jeg havde tilfældigvis
sådan en liggende, og det virker fint.

Jeg har Olympus lidt mistænkt for at skrive 6,5V for at presse folk til at
købe deres egen adapter, i stedet for at bruge en standard-adapter som er
meget billigere.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : K

Dato : 28-04-02 20:23

Bemærk: Laderen lader batterierne parvis. For optimal ladning, bør den måle
og lade dem enkeltvis, så de ikke bliver ladet efter "laveste fællesnævner".
Kig evt. også hos www.billigebatterier.dk (jeg har intet med dem at gøre -
men gode erfaringer!)