Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Telekonvertere
Fra : Henrik Ehlert

Dato : 03-02-01 22:18

Er der nogen som kan fortælle mig om fordele og udlemper ved en
telekonverter?
Jeg skal på safari til Tanzania, og ville gerne kunne fotografere dyr mm, og
her er jeg ikke sikker på om 300mm er nok. Har i nogen erfaring med
dyrefotografering? og er en telekonverter egnet?
De er jo ret dyre. Her tænker jeg på minoltas, da jeg overvejer en dynax 7
og bla deres 100-300. Og telekonverteren koster nærmest lige så meget som
objektivet.
Mvh

Henrik Ehlert

Fra : eliis

Dato : 04-02-01 01:02

Hej Henrik.

Jeg har lige været i Afrika og fotograferer. Jeg havde bla. 300 og 600mm
med, jeg må indrømme at jeg mest brugte min 600mm/4.0 + 2x converter altså
1200mm. Det gik fint selv med 50asa film, da der er meget lys på disse
kanter. Tag for gud skyld masser af film med. Her sidst jeg var afsted
brugte jeg 32 ruller a´36 billeder. Put dem i en gennemsigtig plast bærepose
og insisterer på at de ikke skal igennem ders røntgen apperater -
flyselskaberne altså. Det går fint bare du ikke skal med KLM de er ikke ret
venlige desangående.
Ha en god tur, og hvis du har nogle spørgsmål er du velkommen til at maile.
Dog ikke ang. Tanzania, da jeg kun har været i sydafrika.
Bedst hilsner.
Hans J.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-02-01 01:07

Henrik Ehlert wrote:

> Er der nogen som kan fortælle mig om fordele og udlemper ved en
> telekonverter?

En telekonverter er langt fra den optimale løsning, problemet er, at
telekonverteren forstører det billede der er dannet i selve telelinsen,
og det giver for det første et kraftigt lystab på 2 - 3 blænder, og både
tele og telekonverter, skal være af den allerbedste optiske kvalitet,
ellers giver det difuse billeder med dårlig tegning, ringe kontrast og
flade farver.

Køb, lej eller lån en ægte tele med den ønskede brændvidde, det giver
meget skarpere billeder, og vælg en lysstærk en, safari-fotos er med
håndholdt kamera fra biler, hvor andre passagerer bevæger sig og
skubber, og alt under en 1/500 del giver rystede billeder.

Tænk på, at hvis kamera med en tele rystes/bevæges en tusindel af en
milimeter under exponeringen, så vil emner der er 1000 meter væk, blive
lige så uskarpe, som hvis kameraet rystes 1 cm, når du fotograferer på
en afstand af 1 meter med et normal objektiv.

> Jeg skal på safari til Tanzania, og ville gerne kunne fotografere dyr mm, og
> her er jeg ikke sikker på om 300mm er nok.

Ja - ja din heldigprås, du kan nok det der med at gøre os pisse
misundlige. Og ja en 300 mm er nok helt fint, jeg har selv en 500 mm til
mit mellemformat kamera, og den kræver et godt anlæg eller et solidt stativ.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Poul Bekker-Hansen

Dato : 04-02-01 20:15

jeg har købt en uoriginal til EOS ca.500kr i.f.t.2000 for en original. Den
virker udmærket, men vær opmærksom på lystabet (også i de originale) som kan
bevirke:
at du tit skal bruge stativ når du zoom'er ind
at autofokus ikke virker

Poul B-H