Kvindelinier
Fra : U.Jantzen

Dato : 22-04-02 15:46

Er der nogen, der kender et program, som kan arbejde med eller vise
kvindelinier i stedet for mandslinier? Det er lidt bøvlet at bytte om på
kønnene i en gedfil for at opnå effekten.

Mvh. Ulrik J., Charl

Fra : Henriette Idestrup

Dato : 22-04-02 17:51

"U.Jantzen" <uja@it.dk> skrev:
> Er der nogen, der kender et program, som kan arbejde med eller vise
> kvindelinier i stedet for mandslinier?

Programmet HEREDIS kan lave en lige mødrende anelinie, hvis det er det, du
tænker på.

Demo kan downloades fra www.heredis.com

Med venlig hilsen / Kind regards / Mit besten Grüßen
Henriette Idestrup

* * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Homepage: www.idestrup.dk
E-mail: idestrup@adslhome.dk
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Fra : U.Jantzen

Dato : 23-04-02 00:40

"Henriette Idestrup" <idestrupREKLAMER-NEJ-TAK@adslhome.dk> skrev i en
meddelelse news:3cc43f3c$0$220$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Programmet HEREDIS kan lave en lige mødrende anelinie, hvis det er det, du
> tænker på.

Netop

> Demo kan downloades fra www.heredis.com

Perfekt - tak. Jeg kigger på det.

Mvh. Ulrik J., Charl.

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 22-04-02 21:35

"U.Jantzen" wrote:

> Er der nogen, der kender et program, som kan arbejde med eller vise
> kvindelinier i stedet for mandslinier? Det er lidt bøvlet at bytte om på
> kønnene i en gedfil for at opnå effekten.
>
> Mvh. Ulrik J., Charl

Hvis dit nuværende program viser udmærkede mandslinjer, kan du da vist godt
bytte rundt på mænd og kvinder i en gedcom ret "ubøvlet" med en almindelig
teksteditor:

erstat alle "SEX F" med "******unik streng ******"
erstat alle "SEX M" med "SEX F"
erstat alle "******unik streng ******" med "SEX M"
estat alle "HUSB @" med "******unik streng ******"
erstat alle "WIFE @" med "HUSB @"
erstat alle "******unik streng ******" med "WIFE @"

- eller har jeg overset noget?

/tb

Fra : U.Jantzen

Dato : 23-04-02 00:40

"Tom Brøndsted" <tom@brondsted.dk> skrev i en meddelelse

[...]

> - eller har jeg overset noget?

Nej, det er ganske rigtigt metoden, og den er jo enkel nok i teorien.

Det bøvlede ligger i besværet med at eksportere en stor gedfil korrekt, lave
3 omfattende søg/erstat korrekt, gemme korrekt (nyt navn), gøre det ofte
undervejs og til slut re-importere korrekt.

Og bagefter skal man så hele tiden huske, at programmet nu kalder mor for
Jakob og far for Ingelise og sønnen for Stine (du kan selv fortsætte). Ikke
ret smart i udskrifter. Specielt når man nu ved, hvor let det ville være for
programmøren at lade brugeren veksle valgfrit mellem disse to
opstillingsformer.

Moderne navneskik og gentestenes hastige fremmarch må vel forventes at øge
interessen for at forske mindst lige så meget i kvindelinier som i
mandslinier? Var det ikke på tide, at programmørerne opdagede, at verden er
kommet videre?

(Ad søg/erstat: Store operationer med "erstat alle" er en voldsom belastning
af gendan-hukommelsen og er ofte årsag til tab af arbejde, fordi maskinen
låser. Mange nedbrud kan undgås, hvis man holder sig for øje, hvor meget man
belaster netop gendan-funktionen i de forskellige programmer. Det samme
gælder "Marker alt", som også ofte er anledning til cpu-stop.)

Mvh. Ulrik J., Charl.

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 23-04-02 21:14

On Tue, 23 Apr 2002 01:39:53 +0200, U.Jantzen wrote:

> Moderne navneskik og gentestenes hastige fremmarch må vel forventes at
> øge interessen for at forske mindst lige så meget i kvindelinier som i
> mandslinier?

Jeg opfatter kvindelinjerne som overlegne. Hver gang der er en
mandsperson i anelinjen, så er der jo de der ca. 10% risiko for
at faderen faktisk er en anden. (Se f.eks. K. Mikkelsens indlæg
i tråden 'Den Hemmelige Protokol').

> [...] Var det ikke på tide, at programmørerne opdagede, at verden er
> kommet videre?

Det er en kvalitet ved et slægtforskningsprogram at producenten
lader sig påvirke af brugernes ønsker.

> [...]
> øje, hvor meget man belaster netop gendan-funktionen i de forskellige
> programmer. Det samme gælder "Marker alt", som også ofte er anledning

Det må vist være specifikt for de berømte styre-systemer fra
Microsoft.

Mvh,
Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Arne Eckmann

Dato : 23-04-02 21:58

On Tue, 23 Apr 2002 22:14:14 +0200, "Lars Kr. Lundin"
<news-gen@lklundin.dk> wrote:

>Det må vist være specifikt for de berømte styre-systemer fra
>Microsoft.

Der må jeg så sige, at mine pc'er er lykkeligt uvidende om dette
problem, hvorfor jeg rask væk laver store search/replace operationer,
marker alt, og gendan en hel masse på hhv. W98, W2Kpro og W2Kserver
platformene, uden de omtalte problemer - som jeg husker det, var der
store problemer i den omtalte retning i W3.1x, men i W98 og bedre, har
jeg aldrig været ude for det.

mvh
Arne

Fra : Robert Piil

Dato : 23-04-02 22:11

On Tue, 23 Apr 2002 22:58:12 +0200, Arne Eckmann <intet@svar.dk>
wrote:

> [...]
>platformene, uden de omtalte problemer - som jeg husker det, var der
>store problemer i den omtalte retning i W3.1x, men i W98 og bedre, har

Ja, sålænge maskinerne bare er pænt overdimmensionerede, og man holder
sig fra at benytte en windowsversion før den har været i handlen i et
års tid, plejer det at gå helt godt.

Jeg er dog vildt imponeret over den ydelse man kan få ud af gamle
maskiner med - vel at mærke - de nyeste udgaver af linux.
Indlæringskurven er dog noget stejl. Det har taget mig mange timer at
nå dertil, hvor jeg faktisk kan installere og konfigurere programmer,
og faktisk har en smule begreb om, hvad der kører på maskinen, og hvad
det gør godt for.

For at komme en smule on topic igen, så lige et spørgsmål til Lars.
Var der noget med at du var igang med et slægtsforskningsprogram til
linux?

I bekræftende fald, vil jeg da godt være med til at prøve det, og i
det omfang jeg kan overkomme det (jeg er stdig kun ved at lære), komme
med konstruktive forslag.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Arne Eckmann

Dato : 24-04-02 06:34

On Tue, 23 Apr 2002 23:10:43 +0200, Robert Piil <piil@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>nå dertil, hvor jeg faktisk kan installere og konfigurere programmer,
>og faktisk har en smule begreb om, hvad der kører på maskinen, og hvad

I forbindelse med certificering, erhverv osv. har jeg pga. min med
alderen nedsatte indlæringsevne måtte indskrænke og holde mig til MS.

mvh
Arne

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 25-04-02 22:53

On Tue, 23 Apr 2002 23:10:43 +0200, Robert Piil wrote:

> For at komme en smule on topic igen, så lige et spørgsmål til Lars. Var
> der noget med at du var igang med et slægtsforskningsprogram til linux?

Ja, omtrent.

Jeg begyndte for nyligt at bidrage til udviklingen af et frit
slægtsforskningsprogram. Det er frit på den måde at det er
frigivet under den såkaldte 'GNU general public license'.

Den slags programmer må man frit kopiere og videregive kopier
af, og man må også må ændre i dem, sålænge man frigiver sin
egen ændrede kopi efter samme licens. Programmerne _er_
underlagt ophavsretlige begrænsninger, disse begrænsninger
er bare anderledes end man er vant til fra f.eks. Microsoft.

Programmet hedder gramps, og kan hentes fra
http://gramps.sourceforge.net/

Dets GEDCOM-import & eksport fungerer ganske udmærket.

Det anvender det gode grafik-bibliotek Gnome, som så vidt
jeg ved kun findes til Linux (og måske andre UNIX-varianter).
I princippet kunne det også komme til at køre under det
UNIX-miljø til Windows, som cygwin.com laver, men det er
næppe relevant.

Jeg har skrevet og afleveret en dansk oversættelse til
programmet, og er nu igang med at teste denne oversættelse.
gramps findes pt. i 6 forskellige sprog, og altså med en
dansk og også en russisk version på vej.

Den danske oversættelse skulle meget gerne snart komme
med i gramps' CVS-træ (for dem der har mod på selv at
installere den version programmørerne sidder og
arbejder med). Den vil i givet fald så også komme med
i den næste version af gramps - som iøvrigt lige har holdt
sin 1 års fødselsdag.

Når det er overstået, kunne jeg godt tænke mig at bidrage til
en forbedring af programmets slægtsskabsberegning (som bygger
på de engelske slægtsskabsbetegnelser), og efter min mening
har potentiale for forbedring.

> I bekræftende fald, vil jeg da godt være med til at prøve det, og i det
> omfang jeg kan overkomme det (jeg er stdig kun ved at lære), komme med
> konstruktive forslag.

Som sagt, så kan alle (gruppens 2 (?) linux-brugere) hente
programmet og komme med deres egne ideer til næste version.
Man skal bestemt ikke holde sig tilbage, selvom man er ny inden
for linux.Mange værdifulde forslag kan komme fra folk som
måske pga. manglende linux-erfaring kan spørge: Kan man virkelig
ikke få opgaven XYZ løst på en simplere måde? Og brugere med
viden om slægtsforskning kan helt sikkert komme med ideer
til ny funktionalitet.

Mvh,
Lars Lundin.

Fra : U.Jantzen

Dato : 24-04-02 00:17

"Lars Kr. Lundin" <news-gen@lklundin.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg opfatter kvindelinjerne som overlegne.

Så er vi to. Desværre er de traditionelt de mest oversete i det nedskrevne
materiale.

> Det er en kvalitet ved et slægtforskningsprogram at producenten
> lader sig påvirke af brugernes ønsker.

Men to brugere er næppe nok til at gøre indtryk. Diskussionen om de 10%
falske fædre er et godt begyndelsespunkt at starte en bevægelse fra over mod
kognatisk prioriteret slægtsforskning.

> Det må vist være specifikt for de berømte styre-systemer fra
> Microsoft.

Nja, det er da muligt - jeg tror nu nærmere, at problemet er dårlig
programmering eller dårlig memory-håndtering af compilerne. Som sikkert er
fra samme firma, nu vi taler om det ...

Men jeg skrev det nu ikke for at rakke ned på nogen bestemt, men for at give
et tip til brugerne generelt: Hold øje med brugen af slettetasterne og gem
meget ofte undervejs. Det kan knageme ikke siges for til.

Mvh. Ulrik J., Charl.

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 23-04-02 22:59

Det kan godt være at nogle teksteditorer opfører sig dumt når man laver den
slags operationer, specielt hvis man gerne vil lave en "fortryd" bagefter:

Jeg har lagt et lille program ud på

http://www.brondsted.dk/~tom/genealogi/kvindagtiggoer.zip

der konverterer en gedcom på knap 9000 individer på et brøkdel af et sekund.
Hvis din gedcom hedder f.eks. x.ged, skriver du bare i et "dos-vindue"

kvindagtiggoer < x.ged >nyx.ged

Den ændrer så ikke din gedcom, men laver en ny ("nyx.ged") med ændringerne.
Kenderne af gedcom-standarden skulle måske lige checke de 10 linjers kode, som
ligger i kvindagtiggoer.c

Navnet "kvindagtiggoer" er inspireret af Cæsars Gallerkrige og er ikke polemisk
ment

mvh tb

Fra : U.Jantzen

Dato : 24-04-02 01:03

> Jeg har lagt et lille program ud på
>
> http://www.brondsted.dk/~tom/genealogi/kvindagtiggoer.zip

Meget venligt og prisværdigt, Tom. Men da jeg skrev mit første indlæg
/havde/ jeg allerede været turen igennem Word og fået konverteret min
gedfil.

Og så var det, jeg tænkte, om ikke der fandtes programmer, som var
beregnet til at arbejde på den måde, altså med kvindelinier. Og som brugte
de rigtige kønsbetegnelser på skærm og i udskrifter.

Jeg kan ikke nære mig for at spørge, om du ville kunne lave et andet lille
program til mig? Et, der kunne teste træstrukturen/-erne i gedfiler og
afsløre eventuelle endeløse løkker?

Hvis ikke, er der så andre, der kan og har tid?

Mvh. Ulrik J., Charl.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 24-04-02 06:19

On Wed, 24 Apr 2002 02:03:20 +0200, "U.Jantzen" <uja@it.dk> wrote:

>Meget venligt og prisværdigt, Tom. Men da jeg skrev mit første indlæg
>/havde/ jeg allerede været turen igennem Word og fået konverteret min
>gedfil.

Du må aldrig bruge Word til tekster over 50 sider. Det varer alt for
længe, og risikoen for at miste data er alt for stor.

Derimod kan jeg anbefale UltraEdit: http://www.ultraedit.com/
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 24-04-02 11:17

On Tue, 23 Apr 2002 23:59:08 +0200, Tom Brøndsted wrote:
> Jeg har lagt et lille program ud på
>
> http://www.brondsted.dk/~tom/genealogi/kvindagtiggoer.zip
>
> der konverterer en gedcom på knap 9000 individer på et brøkdel af et
> sekund.

Jeg har testet programmet, som virker temmeligt godt.

I ANSI-C er linjen
#include <mem.h>
overfloedig. Efter at man fjerner den kan koden oversaettes med:
gcc -O2 kvindagtiggoer.c
under styresystemer som f.ex. linux, IRIX og SunOS.

Med en MIPSpro C Compiler under IRIX skal derudover:
linjerne afsluttes uden vognretur-tegnet, og
kommentarerne skrives med /* og */ (som er ANSI-C).

Under linux paa en 1GHz Athlon med et hurtigt fil-system tager
../kvindagtiggoer < indtest.ged > udtest.ged

ca. 3.5 sekunder med et hukommelsesforbrug paa ca. 350kB, hvor
indtest.ged er en GEDCOM-fil med oplysninger om godt 280.000 personer.
Altsaa ca. 80.000 linjer/sekund.

> [...] Kenderne af gedcom-standarden skulle måske lige checke de
> 10 linjers kode, som ligger i kvindagtiggoer.c

Et par smaa-kommentarer:

Programmet kan ikke klare GEDCOM-filer
1) skrevet i UNICODE.
2) med linjer med indledende mellemrumstegn.

Programmet misfortolker det ellers lovlige '%'-tegn.

Programmet tager ikke hoejde for koensspecifikke tags,
som BARM & BASM.

Programmet antager, at GEDCOM-linjer kan vaere op til 1000
bytes lange, som er mere end noedvendigt, da de ifoelge
standarden skal vaere paa max 255 tegn.

For et hurtigt 'hack' synes jeg det er OK.

Men paa sigt maa det vaere oenskeligt at ens slaegtsprogram
giver de samme muligheder for maend & kvinder, saa man
ikke behoeves at ty til ovenstaande smaa-programmer.

Mvh,
Lars Lundin.

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 24-04-02 12:12

Alle er velkomne til at modificere koden og lægge den ud til fri
afbenyttelse. UNICODE-problemet kan vist løses ved at bruge fgetws
istedet for fgets. Indledende whitespace kan også let fjernes.

mvh tom

Fra : dannebrog

Dato : 24-04-02 15:51

såvidt jeg kan se, så kan Brother's Keeper udgave 6 - den nyeste - lave
cognatisk og agnatisk begrænsede efterslægtstavler.

m.v.h.

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark