MS Windows
briani 27239
Indlæsning af "ver" i variabel
Fra : John Smith

Dato : 22-04-02 14:06

Nok det mest simple spørgsmål ever, men jeg kan altså bare ikke få den til
det.

I et BAT script vil jeg gerne have sat en variabel til at vise indholdet af
"ver" (altså OS og versionsnummeret af Windows).
Jeg kan ikke bare "set varos=ver" - så bliver den jo bare "ver". Nogen der
lige kan forklare dette simple spørgsmål for mig?

John

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 30-04-02 00:49

On Mon, 22 Apr 2002 15:06:17 +0200, "John Smith"
<nowhere@microsoft.com> wrote:

>Nok det mest simple spørgsmål ever, men jeg kan altså bare ikke få den til
>det.
Det er ikke så simpelt endda, som du vil se nedenfor

> [...]
>Jeg kan ikke bare "set varos=ver" - så bliver den jo bare "ver". Nogen der
>lige kan forklare dette simple spørgsmål for mig?

VER-kommandoen er en ekstern kommando, altså ikke en del af OS, men en
eksekverbar fil. Den leverer normalt blot en udskrift på skærmen, som
f.eks

Microsoft Windows 2000 [version 5.00.2195]

For at kunne arbejde videre med denne versionstekst må man gemme den i
en fil. Dette kan gøres med kommandoen

VER > OS.TXT

Den eneste måde jeg derefter har kunnet få versionsteksten indsat i
en environment-variabel på, er ved hjælp af et lille shareware-program

XSET, som du kan finde på http://xset.tripod.com/

Desværre ser det ud til, at den ovenfor nævnte fil OS.TXT ikke
umiddelbart kan bruges, idet VER laver en tom linie før og efter
linien med versionsteksten.
(både i Win2000 og i Win98, som jeg har undersøgt - du skriver ikke
hvilket OS du selv bruger).

Disse tomme linier er man nødt til at fjerne for at få XSET til at
virke, og så forsvinder jo "automatikken" i batch-jobbet.

Problemet er med andre ord ikke helt let at løse.

--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Morten Jes Lehrmann

Dato : 30-04-02 20:50

Gert Søgaard Jensen <nospam@gert-soegaard-jensen.dk> writes:

> [...]
> virke, og så forsvinder jo "automatikken" i batch-jobbet.
>
> Problemet er med andre ord ikke helt let at løse.

Man kunne vel "pipe" uddata fra "ver" igennem "find" og søge efter
fx blanktegn:

ver|find " ">OS.TXT

og så lade XSET gøre resten.

Mvh
Morten

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 30-04-02 22:16

On 30 Apr 2002 21:49:40 +0200, Morten Jes Lehrmann <mle000@lehr.dk>
wrote:

>Man kunne vel "pipe" uddata fra "ver" igennem "find" og søge efter
>fx blanktegn:
>
>ver|find " ">OS.TXT
>
>og så lade XSET gøre resten.

Det var smart, Morten! - det virker perfekt fra følgende lille
batchfil:

SET VERSION=
DEL OS.TXT
VER|FIND " " > OS.TXT