Flashe ASUS bundkort..
Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 22-04-02 09:19

Hej,

Nu er tiden ved at være moden til at jeg skal flashe mit Asus P4S333
bundkort. Jeg må indrømme at jeg aldrig har brudt mig om at flashe
prom'er, og har som regel prøvet at undgå det hvis der nu alligevel
ikke var problemer.

Jeg har skimmet fremgangsmåden.

Der står jeg skal kopiere aflash.exe over på en bootbar disk og have
flash filen derover også.

Men hvordan er det nu. Jeg har windows XP. Kan man egentlig bare
boote op på en almindelig win98 boot disk? Jeg har tænkt mig at lave
en bootdisk på min Win98 maskine og kopiere aflash og flash fil
deroverpå. Er det hvad der skal til?

Fra : Martin S.

Dato : 22-04-02 09:27

Hej, de gange jeg har flashet Asus boards, uanset om jeg har kørt nt, win9x
osv., der har jeg simpelthen valgt at lægge biosfil og aflash i f.eks.
c:\bios . Jeg stoler simpelthen ikke på floppydisks.
Herefter har jeg bootet med en Win9x startdisk. Under bootproceduren trykkes
Shift + F5, for at bypasse config.sys og autoexec.bat. (man kunne jo også
bare fjerne de 2 filer).
Herefter ind på c-drevet i bios og kørt biosopdatering derfra.
Det har jeg aldrig haft problemer med.
mvh.
Martin

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 22-04-02 11:20

Martin S. wrote in news:aa0hks$lil$1@sunsite.dk:

> [...]
> config.sys og autoexec.bat. (man kunne jo også bare fjerne de 2
> filer). Herefter ind på c-drevet i bios og kørt biosopdatering

OK.... Jeg troede bare ikke der var dos prompt i Win Xp. Men hvis jeg
kan starte op med dospromt, hvis jeg booter på en disk, så er der
ikke noget problem.

Fra : Martin S.

Dato : 22-04-02 12:39

> [...]

> OK.... Jeg troede bare ikke der var dos prompt i Win Xp. Men hvis jeg
> kan starte op med dospromt, hvis jeg booter på en disk, så er der

Det er ikke kun en prompt når du booter med en floppy. Det er DOS og hverken
XP eller Win9x. Men det er vigtigt at du kører med en ren dos uden at have
indlæst himem.sys, drivere osv. Dvs.Shift F5 når du booter fra floppy.
Nu har jeg ikke xp, men 2000 og der har jeg en kommandoprompt som minder om
Dosprompt i win9x.
Men det er nok det samme i xp. Når der virkelig skal ordnes noget så må man
altid tilbage til rødderne (læs dos) igen

Martin S.

Fra : Dr. Ahcir

Dato : 22-04-02 12:57

"Martin S." <real_warhawk@[removethis]hotmail.com> wrote in message
> [...]
> bare fjerne de 2 filer).
> Herefter ind på c-drevet i bios og kørt biosopdatering derfra.

Blir ikke lett å aksessere c:\ hvis han kjører XP m/NTFS filsystem
Men jeg er enig med deg, floppy'er er ustabile og får man feil på
binaerfilen/floppy så får han store problemer som sannsynlig krever at han
sender inn BIOS/ROM til reflashing.
ASUS har også en "liveupdate" som kan flashe BIOS fra windows, har selv
prøvd det og det fungerte utmerket.
Vil anbefale sistnevnte til "newbies" og DOS-metoden for de litt mer
avanserte.

Fra : Martin S.

Dato : 22-04-02 13:26

"Dr. Ahcir" <rgallagher@c2i.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Blir ikke lett å aksessere c:\ hvis han kjører XP m/NTFS filsystem
> Men jeg er enig med deg, floppy'er er ustabile og får man feil på
Du har ret. Det er selv. forudsat han kører FAT

> [...]
> prøvd det og det fungerte utmerket.
> Vil anbefale sistnevnte til "newbies" og DOS-metoden for de litt mer
klart nok, men hvis man er typen der vil være sikker på at der ikke sker
nogen fejl, så er Dos-metoden jo bedst. Og før det her live-update sjov, var
det jo den eneste måde at flashe på.

Fra : Hans

Dato : 22-04-02 10:02

Hej

Hvorfor anvender du ikke den medleverede software på CD'en. Så kan du flashe
direkte fra windows !

Hans

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 22-04-02 10:21

Hans wrote in

> Hvorfor anvender du ikke den medleverede software på CD'en. Så
> kan du flashe direkte fra windows !

- Seriøst... Det vidste jeg ikke man kunne. Er det tilrådeligt.
Jeg mener... jeg kiggede på Asus hjemmeside og fandt information om
flash, men der stod kun floppy måden..

Fra : Martin S.

Dato : 22-04-02 10:26

> Hans wrote in

> - Seriøst... Det vidste jeg ikke man kunne. Er det tilrådeligt.
> Jeg mener... jeg kiggede på Asus hjemmeside og fandt information om
> flash, men der stod kun floppy måden..
heh. Det kan man godt. Men IMHO bør man betragte windows systemer som total
ustabile (også selvom det kører fuldstændigt stabilt ) Jeg ville ikke
turde at køre en bios-liveupdate. Boot med floppy er det sikreste. Hvis det
går galt med floppymetoden, så har man været uheldig. Går det galt med
auto-liveupdate, så har man selv bedt om det.
Martin

Fra : Martin K

Dato : 22-04-02 10:40

> [...]
> det sikreste. Hvis det går galt med floppymetoden, så har man været
> uheldig. Går det galt med auto-liveupdate, så har man selv bedt om

*lol* Enig...
--
Martin K

Fra : claus boye petersen

Dato : 22-04-02 13:20

Det var da en værre flok bangebukse!
Der har allerede været nævnt mange af de problemer man kan komme ud for, her
i tråden. Derfor "KIS" (keep it simple stupid) Lav en god floppy med en DOS
boot og flashprogram samt den nye BIOS fil. Prøv så om den kan læses ved at
boote den og skrive: copy *.* nul:
Så er der ikke de helt store chancer for at det går galt, når man flasher.

mvh. Claus

Fra : Martin S.

Dato : 22-04-02 13:24

hvorfor køre fra en floppy når man bare kan kopiere biosfilerne ind på hd.
(forudsat han kører FAT)..
så behøver du ikke din lille kontrol som selvfølgelig ikke koster særlig
meget tid.
Det andet er da lige så simpelt... Men det er jo smag og behag.

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 22-04-02 13:55

claus boye petersen wrote in

> [...]
> fil. Prøv så om den kan læses ved at boote den og skrive: copy
> *.* nul: Så er der ikke de helt store chancer for at det går

Jeg kører også NTFS, så jeg kan ikke lave HD tricket.

Det eneste jeg var i tvivl om var den del af det der handlede om at
komme til DOS mode når jeg kørte XP. Tilsyneladende kan jeg heller
ikke bare lave en normal boot disk ,og så skal jeg lave noget Shift
F5 noget som jeg heller ikke vidste

Jeg prøver at lægge alle svarene samme og ser hvad der sker

Fra : Martin S.

Dato : 22-04-02 14:01

> claus boye petersen wrote in

> Jeg kører også NTFS, så jeg kan ikke lave HD tricket.
Ok.

> [...]
> komme til DOS mode når jeg kørte XP. Tilsyneladende kan jeg heller
> ikke bare lave en normal boot disk ,og så skal jeg lave noget Shift
På din windows 98 maskine, går du ind i dosprompten. Isætter en tom diskette
I dosprompten skriver du "format a: /s"
det kopierer systemfiler over på disketten og du har en bootdiskette til din
xp-maskine.
herefter kører du dine bios og flashfiler over på floppydisken.
Og så kan du køre flash fra floppydisk, eller måske køre den liveupdate,
hvilket i sidste ende nok er det nemmeste, men sidste udvej.
Mvh. Martin

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 22-04-02 14:07

Martin S. wrote in news:aa11li$hka$1@sunsite.dk:

> [...]
> bootdiskette til din xp-maskine.
> herefter kører du dine bios og flashfiler over på floppydisken.

- Tak. Og det er så det jeg gør Det er også det der "Shift F5 når
jeg skal boote fra floppy" jeg ikke kendte. Jeg må jo eksperimentere
lidt med det.

> eller måske køre den
> liveupdate, hvilket i sidste ende nok er det nemmeste, men
> sidste udvej.

- Arhh... Den metode er jeg af en eller anden grund heller ikke så
glad for.. Jeg er mere til den med floppyen...

Fra : Razer

Dato : 22-04-02 18:55

"Martin S." <real_warhawk@[removethis]hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> går galt med floppymetoden, så har man været uheldig. Går det galt med
> auto-liveupdate, så har man selv bedt om det.

Jeg har prøvet Asus's windows flashprog, og det sucker. Det frøs hele
maskinen og så var det ellers og ringe rundt fo rat skaffe et nyt chip for
at få den op og køre.
Jeg flasher bare med en dosdiskette lavet med XP's eget formaterings prog.
det kan lave en dos disk.
da de fleste vel kører med NFFS er det jo næsten den eneste måde at flashe
bios medmindre man ahr en FAT32 disk man lige kan smide på og bruge som
lagermedie til sit flash prog. og nye bios.
Jeg har aldrig oplevet nogle problemer med at flashe fra diskette.

Mvh.
Thomas-ZX-10