Rektor i Lund, præst i Strandby
Fra : Lykke Juhler

Dato : 22-04-02 06:47

Hej

I Wibergs præstehistorier står Mathias Willumsen som præst i Strandby, Malle
og Bjørnsholm. Han er født i Skåne omkring 1630 som søn af Willum Thomasen,
der skulle være ud af en Skotsk Lav-adel.
Matthias har været Rektor ved universitetet i Lund indtil han bliver præst i
Strandby m.m. omkring 1662.

Er der nogen der evt. kan give en henvisning til hvor vi kan finde mere om
ham?

Han er død på Vadgaard i Strandby og gravsat ved Malle kirke, hvor han havde
fået lavet et gravrum i forbindelse med kirkerummet, -men kisten er flyttet
til fordel for nogen haveredskaber.

Hilsen

Lykke Juhler
fam.juhler@mail.telecomnet.dk

Fra : Sølvi Arntzen

Dato : 22-04-02 07:22

Far til Mathias Willumsen var landsdommer i Blekinge, lensmann,
Willum Thomesen, født ca 1585 i Lund, død ca 1658, gift med Bente Rafn.
Barna til Mathias Willumsen antok navnet Wassard etter prestegården Vadgaard
i Strandby sogn.
Se nærmere Saml. til jydsk Hist. og Topografi 3.II.419.

Willum Thomesen var sønn av lektor i Lund, lektor ved domkapitlet Thomas
Willumsen, født i Odense, død 1602,
og hans første kone Birgitte Baltzersdatter (1559-90)

Kanskje disse kildene også er noe å satse på.
Personalhistorisk Tidsskrift 6-II, Fam.Willumsens historie, ved C.Klitgaard
Personalhistorisk Tidsskrift 8-VI, Slægten Wassards Opr., Hauch-Fausbøll

Vennlig hilsen fra Bergen, Norge
Sølvi Arntzen

Fra : Poul Viller Hansen

Dato : 22-04-02 09:47

I Dansk Præste og sognehistorie står følgende litteraturhenvisninger under
Bjørnsholm-Malle sogne, som også indbefattede Vitskøl kloster, samt om M
Willumsen:

Litt bl a: A. Fabricius om Vitskøl i Danm ill almanak 1861, 262, Danske
magasin 1745, 133 f, 177 f, 194, O. P. Jensen i Dsk Folketid 1897, 415 f,
Vald. Rasmussen i »Tiden« 1912-13, 315 f, C. M. Smidt i Fra Hml og Kjær
herr, 1938, 121 f, do i Danmark, 1945, 307 f, Olaf Andersen i Højskolebl,
1935, 749 f, Henry Petersen i Aarb f nord oldk, 1896, 65 f, Ill tid 1898-99,
531 f, Ellen Jørgensen i Dsk studier, 1912, 13 f, S. Bugge Verner i Aarhuus
Stiftstid 30. marts 1958.

I Malle boede provst Matthias Willumsen, han var fra Halland, af gl skotsk
adelsslægt. Under Københavns belejring 1659 optraadte han som student meget
tappert. Han fik 1662 det store embede som sp i Strandby-Bjørnsholm-Malle,
var en »sjælden, lærd, duelig, beleven, elsket mand«, han byggede S pgd og
anlagde 10 fiskedamme. Aar 1700 overlod han embedet til sin svigersøn, Iver
Wagaard (død 1739) og flyttede til Malle, hvor han boede i den østre gaard
og fik tienden fra M sogn til sit underhold. Hans have var kendt for sin
skønhed.

Med venlig hilsen

Poul Viller Hansen
mailto:pvha@km.dk
http://home19.inet.tele.dk/viller/

Lykke Juhler <fam.juhler@mail.telecomnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aa087b$n6k$1@sunsite.dk...

Fra : Lykke Juhler

Dato : 23-04-02 05:41

Tusind tak til både Sølvi og Poul, -det var utrolig mange nye oplysninger
jeg der fik.

En masse kilder, hvor jeg kan søge flere oplysninger.

Udfra Jeres svar kunne jeg også gå ind på Google og finde endda nogen ting
også.

Så, endnu engang tak for hjælpen!