Nybegynder køb af båd ??
Fra : CO

Dato : 22-04-02 00:25

Hej

Jeg er nybegynder og står over for at skulle til at erhvere mig min første
motorbåd, og har brugt hele vinteren til at gennemgå nettet for at finde en
attraktiv bådtype for mig og min familie i prisklassen 2- 300.000,-
bådstørrelse ca. 27 - 29 fod med agterkhyt, eneste jeg har kunne finde i den
prisklasse
er en Neptim 8000 årgange fra 1979 - 1983 er der nogen herinde der har
erfaringer med denne ?

Dernæst har jeg kikket en pris højere og er blevet meget lun på Nidelv 28
mellem 350 - 400.000 fra 1986 - 1988 med motor en
6 cyl. Volvo Penta TMD 40 der har sejlet ca. 900 timer, nogen erfaring med
denne motor ? - er 900 timer meget for sådan en motor ?, og
er der nogen der har erfaring med Nidelv 28, hvad skal man kikke efter og
evt. passe på ?

Sidst men ikke mindst er jeg selvfølgelig støt på både i Sverige og Norge,
specielt Sverige er attraktivt hvor jeg kan finde min Nidelv fra 1992
til ca. 400.000,-, mit spørgsmål er derfor ?

Kan man blot rejse til sverige og købe en båd og sejle hjem ?
Skal den på nogen måde registeres i Danmark ?
Hvad med evt. pant i Sverige, er der noget man skal passe på, og hvordan
undersøges dette ?

Ang. Norge har jeg erfaret at der er noget med at man skal betale moms,
fordi det er et land uden for EU, mens andre siger at man
blot skal hente båden selv og så sejle den hjem, så spare man den moms,
nogen der har erfaringer med dette ?

Jeg håber inderligt at der her i gruppen, er nogen der kan hjælpe mig !

Med venlig hilsen, og på forhånd tak !
Claus

Fra : claus v

Dato : 23-04-02 22:19

> [...]
den
> prisklasse
> er en Neptim 8000 årgange fra 1979 - 1983 er der nogen herinde der har

nej jeg har ingen erfaringer med denne bådtype men prøv om du kan finde en
winga 30 og hvis du finder en så undgå den med vp md32a motor på 106 hk de
er ret svære at få dele til det er en rigtig velsejlende båd med agterkahyt.

> [...]
> Skal den på nogen måde registeres i Danmark ?
> Hvad med evt. pant i Sverige, er der noget man skal passe på, og hvordan

jeg købte en winga i sverige for 2 år siden og der er ingen problemer med
moms og afgift.

jeg overførte betalingen til mandens bank i sverige og på den måde regnede
jeg med at hvis der var et pant i båden så måtte hans bank jo nok vide det
men der var ikke nogen problemer båden fik jeg kørt hjem fra sverige med
jydsk bådtransport de kører jævnligt deroppe så hvis du køber så tjek lige
hvad de skal have for at køre båden hjem jeg gav 7000 kr fra marstrand til
esbjerg så jeg gad ikke og sejle den hjem

held og lykke

Fra : CO

Dato : 27-04-02 20:57

> [...]
> hvad de skal have for at køre båden hjem jeg gav 7000 kr fra marstrand til
> esbjerg så jeg gad ikke og sejle den hjem

Tak for besvarelsen, havde håbet lidt flere var kommet med lidt gode råd,
men
det er nok mest sejlbåde herinde.

Men altid tak til en der ofre sin tid for at svare !!

mvh
Claus

Fra : Ole

Dato : 27-04-02 23:56

Det er altid svært at give råd om køb af både, alle vil helst anbefale netop
den båd de selv har eller har haft. Men når du køber båd første gang, så køb
en der er let at sælge igen, du får erfaring og kan så se om det at sejle
overhovedet er noget for dig og du finder ud af om dine krav til båden skal
revideres.
Mine oprindelige krav er ihvertfald blevet revideret. Jeg skulle have en
motorbåd, ingen klude her, ca 25 fod og mindst 15 knob. Nu skulle der
dykkes. Men ak, der var for lidt plads og den var alt for levende til at
ligge for anker i flere dage, og dykningen gled i baggrunden. I dag har jeg
en 30 fod motorsejler, stor, tung og langsom, men behagelig.
-Det tog mig over et år at sælge den gamle.
--
Hilsen Ole

Mail til: o.n.l@zmail.dk -fjern z og adressen virker !

Fra : CO

Dato : 28-04-02 00:32

Ole <o.n.l@mail.dk> skrev i
> Det er altid svært at give råd om køb af både, alle vil helst anbefale
netop
> den båd de selv har eller har haft..............

Også tak til dig Ole !

Herligt med lidt dialog, ja selvfølgelig er alle glade for deres båd !, og
det håber jeg da også jeg bliver for min !

Men jeg havde håbet at flere var faldet ind og var kommet med indvendinger
som den, skal du holde dig fra, eller
har selv haft en i 15 år o.s.v. !

Men jeg er blevet klogere, valget står mellem Nidelv 28 og Dacapo9000, og i
øjeblikket er jeg mest til dacapo'en

Jeg har ingen anelse om hvorvidt disse bådtyper er nemme at komme af med
igen, alt afhænger vel af prisen, kvalitet og
ikke mindst den økonomiske konjektur i samfundet.

mvh.
claus

Fra : @ndersson

Dato : 28-04-02 01:16

klip

> [...]
> igen, alt afhænger vel af prisen, kvalitet og
> ikke mindst den økonomiske konjektur i samfundet.

Jeg mener at det hænger sådan sammen at jo flere der er til salg jo mere
populær var/er båden og derfor også lettere at sælge. En båd der kun er
solgt nogle få af kan være MEGET svær at komme af med..
Bådnyt tester alle typer både.. Prøv på deres hjemmeside at se om de har
testet "dine" både og så kan du købe en kopi af div. teste.. Der plejer at
stå mange gode ting i de teste. Hvis der er brugte både de har testet så
står der også om svagheder o.lign.
Jeg har selv en lille 21 fod fransk sejlbåd.. som er sjælden i Danmark.
Flirt Quilard hedder den. Den var ikke så dyr, men den er heller ikke kendt
i Danmark. Jeg har en 5 hk 4 takt bagpå.. Og der er fedt fordi den bruger
ikke benzin. Det er lige før at hvis jeg bakker for meget så skal jeg tappe
af tanken.. Så hvis de både du tænker på er "ens" så tjek hvor langt du kan
sejle på en liter brændstof.. Jeg har været ude i en 730 HK speeder vi var
ikke lang tid om at brænde 1000.- kr. af og så kan det blive en dyr ferie
hvis man vil sjælland rundt..

Hilsen

Andy

En glad sejler fra Brøndby Havn

Fra : CO

Dato : 28-04-02 14:48

... Jeg har været ude i en 730 HK speeder vi var
> ikke lang tid om at brænde 1000.- kr. af og så kan det blive en dyr ferie
> hvis man vil sjælland rundt..

Det ved jeg, det var med under overvejelserne, hvad vi kunne få
brændstofforbruget ned på,
og det ser ud til at ligge mellem 5 l. pr. time ved ca. 7 knob til 20 l pr.
time ved 14 knob, og
det er efter størrelsen af båden i mine øjne en fin økonomi for en motorbåd
på over tre tons.

og også tak for dit indlæg

Mvh
Claus

Fra : P.L.P.

Dato : 28-04-02 22:38

Hej !

Jeg vil ikke købe en Dacapo hvis jeg var dig.
Så hellere en Nidelv 28 hvis valget står mellem de 2 mærker.
Kender 5 som sejler Nidelv 28 og som er meget glade for dem.
Hvis du ser en Dacapo sejle ser det meget forkert ud, den har ikke ret højt
fribord og det ser ud som om at den skubber vand væk, i stedet for at skære
igennem vandet. Og jeg mener ikke at den er nem at sælge igen. Da dem jeg
har set der har været til salg, har været til salg i lang tid

Sejler selv Nordwest 900 Som Selvfølgelige er den bedste Motorbåd man kan få

http://hjem.get2net.dk/ma-ry/baad.htm
Mvh. Per

Fra : CO

Dato : 28-04-02 23:21

> Jeg vil ikke købe en Dacapo hvis jeg var dig.
Okay taget til efterretning

Dacapoen efter min opfattelse en mere moderne båd, i både indretning og
design, umildelbart sejler den fint !, men
Nidelv 28 er også et dejligt skib, blot lidt mere "gammeldavs" i
indretningen

> Så hellere en Nidelv 28 hvis valget står mellem de 2 mærker.
> Kender 5 som sejler Nidelv 28 og som er meget glade for dem.
Ja det forstår jeg når jeg ser hvor du sejler, er det ikke i Silkeborg at
Nidelv klubben høre hjemme !

>. Og jeg mener ikke at den er nem at sælge igen. Da dem jeg har set der har
været til salg, har været til salg i lang tid
Hvad er lang tid, der er 3 Nidelv 28 som har stået siden sidst forår hos
forhandlere !, og stadig er til salg ? i prisklassen
omkring 400 K er det vel heller ikke både som sælges fra dag til dag,
medmindre man vil sælge ud meget billigt !
jeg har ikke set Dacapo 9000 i denne prisklasse stå til salg så længe, og i
alle de udenlandske baser er de solgt på
meget kort tid !

> Sejler selv Nordwest 900 Som Selvfølgelige er den bedste Motorbåd man kan

Den ser godt nok dejlig ud, søgte lige lidt mere info om den på Karnow, men
fandt intet

Og du skal selvfølgelig også have et tak for dit indlæg !

Mvh
Claus

Fra : P.L.P.

Dato : 30-04-02 21:02

Hej Claus

Det har du ret i. www.nidelv.dk

> Hvad er lang tid, der er 3 Nidelv 28 som har stået siden sidst forår hos
> forhandlere !, og stadig er til salg ? i prisklassen

Det kan være de er for dyre. Men jeg ved det ikke.
Jeg følger ikke med i priserne. Fordi jeg har ikke planer om at skifte båd
lige nu.

> omkring 400 K er det vel heller ikke både som sælges fra dag til dag,

Det kan du have ret i

> medmindre man vil sælge ud meget billigt !
> jeg har ikke set Dacapo 9000 i denne prisklasse stå til salg så længe,

Dacapo 9000 er testet i bådnyt nr.9 i 1991 Du kan evt. låne det på
biblioteket

www.kapow.dk Er der 5 Dacapoer og 3 Nidelver til salg i DK. Lige nu.

> få
> Den ser godt nok dejlig ud, søgte lige lidt mere info om den på Karnow,
men
> fandt intet

Du kan altid få en tur hvis du er interesseret..................!

Kig her www.nordwest.se Min 900 er den man kalder 330 i dag samme skrog,
men er blevet moderniseret
Her er en Nordwest til salg på kapow
http://www.kapow.net/yacht/showfreead.jsp?adId=5507948 Den ligger i Sverige
der købte jeg også min.
Der sejler ikke mange af dem her hjemme.
Jeg ved at der er en på Sjælland Nivå tror jeg, og et par stykker i Ålborg,
og så er der 5 på Søerne der hvor jeg sejler.
Hvis der er noget du vil vide om Nordwest 900 så må du gerne kontakte mig.
(Fjern de 3 x i mail adr.) xxxma-ry@get2net.dk

Nogle Motorbåde som jeg synes er Ok. Saga, Master, Tresfjord, Nordan 27 &
Wikness.

Mvh. Per

Fra : CO

Dato : 30-04-02 23:26

> På www.kapow.dk Er der 5 Dacapoer og 3 Nidelver til salg i DK. Lige nu

Ikke helt rigtigt der er 3 Dacapoer til salg ( resten er nye både ) og de to
af dem er sat til salg efter
jeg startede dette indlæg !

derimod har de to af Nidelv 28 stået til salg fra sidste sommer, og den
tredje ( 1992 ) har været af og på
siden december ! - ( tænker blot at der er en svær vare ! ) og yderligere 3
har været på Kanow er stadig til salg !

> Sejler selv Nordwest 900 Som Selvfølgelige er den bedste Motorbåd man
> Du kan altid få en tur hvis du er interesseret..................!

det tør jeg ikke, jeg må indrømme den ligner en drømmebåd, men, men jeg
bliver ikke populær
hvis jeg endnu engang skal forhøje bådbudgettet hjemme !

> Kig her www.nordwest.se Min 900 er den man kalder 330 i dag samme skrog,
> men er blevet moderniseret
Hvad kan jeg sige, ( Misundelse er en grim ting ! ) den passer lige !

> Her er en Nordwest til salg på kapow
> http://www.kapow.net/yacht/showfreead.jsp?adId=5507948 Den ligger i
Sverige
Jeg vælger at overse dette misundelsesværdige link !

> Nogle Motorbåde som jeg synes er Ok. Saga, Master, Tresfjord, Nordan 27 &
> Wikness.

har faktisk næsten været dem alle igennem, startede med at ville have en
Saga 27, kikket
på en del Tresfjord, en enkelt Nordan 27, og en Wikness 30 fra 1979, men jeg
kender
ikke Master, så jeg må lige på kapow !

Jeg skal beslutte mig i morgen, og med mindre der kommer noget negativt
frem, bliver
det sandsynligvis Dacapoen !

Jeg vil prøve at få fat i de omtalte test af båden, hvor den vist nok blev
rost ( har jeg hørt )

Og endnu engang tak for dit indlæg, og præsentationen af din båd, som vil
stå højt på min
ønskeseddel de næst kommende jule aftener.

Hvem ved måske mødes vi engang på havet, nu ved jeg hvilken båd jeg skal
kikke efter, dog vil
jeg med rimlig stor sikkerhed sige at det DESVÆRRE ikke bliver på de dejlige
Silkeborg søer
de næste par år !

mvh

Claus