html og css kode
Fra : Leeroy Malachinski

Dato : 21-04-02 22:16

Hej NG

Har et lille problem jeg håber I kan hjælpe med.
Hvordan kan man - uden at ændre i ” <BODY BGCOLOR="#009966"
TEXT="#FFFFFF" LINK="#006699" VLINK="#009966" ALINK="#FF0000"> ” - i
nedstående kode selv bestemme værdierne for text, link, vlink og alink
så de fx alle bliver sat til hvid? Er der en kode man sætte ind i head
eller body sektionen? Eller kan man sætte en kode inden for table?
Problemet er at jeg redigerer i en skabelon, hvor jeg ikke kan ændre
disse værdier.

Mange tak og go’ weekend (så længe den endnu varer)

Leeroy

<HTML>
<HEAD>
<STYLE TYPE="text/css"><!--
A.link { text-decoration: underline; }
A.active { text-decoration: none; backgroundcolor: }
A.visited { text-decoration: none; }
--></STYLE>
</HEAD>
<BODY BGCOLOR="#009966" TEXT="#FFFFFF" LINK="#006699" VLINK="#009966"
ALINK="#FF0000">

<TABLE BORDER="0" WIDTH="100" BGCOLOR=#000000 ALIGN=left>
<TR>
<TD>
<A HREF="http://www.bibliotek.dk" TARGET="_blank">biblioteket</A>

<STYLE TYPE="text/css"><!--
A { text-decoration: none; }
--></STYLE>
<STYLE TYPE="text/css"><!--
A:hover { text-decoration: underline;
color: #00FFFF;
}
--></STYLE>
</TD>
</TR>
</TABLE>
</BODY>
</HTML>

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 21-04-02 22:34

"Leeroy Malachinski" <leeroy@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> disse værdier.
>
> Mange tak og go' weekend (så længe den endnu varer)

Din kode er lidt noget roderi. Hold dig til kun at bruge css. Skod
skabelonen. Du vil altid få problemer når du vil deffinere egenskaben for et
element to forskellige steder (Lidt ligesom at dreje et rat i begge
retninger - det bliver lidt tilfældig hvilken vej du kører).

Din css blok vil komme til at se således ud:
<head>
body {
background: #009966;
color: #FFFFFF;
}
/* Standard links */
a:link{
color: #006699
}
a:visited {
}
a:hover {
}
</head>

Stylesheetet er ikke skrevet færdig, men skal blot give dig en ide om,
hvordan du griber arbejdet an.

Jeg vil endvidere foreslå dig, at smutte en tur forbi http://www.html.dk,
der har nogle glimrende lektioner i html og css.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-04-02 22:32

Sun, 21 Apr 2002 21:15:30 +0000 (UTC), skrev "Leeroy
Malachinski" <leeroy@cool.dk>:

>Er der en kode man sætte ind i head
>eller body sektionen? Eller kan man sætte en kode inden for table?
>Problemet er at jeg redigerer i en skabelon, hvor jeg ikke kan ændre
>disse værdier.

Lav det med class
<head>
a.classnavn.link {color: white; background-color: transparent;
text-decoration: underline}
a.classnavn.active {color: white; background-color: transparent;
text-decoration: none}
a.classnavn.visited {color: white; background-color: transparent;
text-decoration: none}
--></style>

og link i body
<a class="classnavn" href="link.htm">linktekst</a>

Classnavn kan være, hvad som helst uden æøå og i et ord.
--
med venlig hilsen
Knud