Opslag i kilder for Vester Hæsinge, Sallin~
Fra : Tommy Rolf Nielsen

Dato : 21-04-02 12:55

Nyborg den 21. april 2002

Hej Alle

Jeg skal forespørge om der er nogen i denne gruppe som kan foretage et
opslag i kirkebogen for Vester Hæsinge under døde mænd på et dødsfald: Det
drejer sig om min ane Jørgen Madsen som døde den 7. februar 1867 og han
efterlod sin hustru Karen Pedersdatter, der var født i Øster Hæsinge den 9.
juni 1825. Jeg kan bruge alle oplysninger på pågældende dødsfald, da jeg
ikke kender Jørgen Madsens fødested, så et opslag i FT-1860 for samme sogn
kan være til stor hjælp.

I en FT-1850 for Svanninge sogn, som ikke ligger langt væk fra Vester
Hæsinge har jeg kunnet finde oplysninger om Karen Pedersdatter, som var
tjenestepige på et husmandssted:

Samtlige personer i husstanden
Svendborg, Sallinge, Svanninge, 1 hus, 75, FT-1850

Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv, Fødested

Christen Frederiksen, 39, Gift, , Husmand, daglejer, Her i sognet
[Svanninge]
Johanne Marie Sørensdatter, 44, Gift, , Hans kone, Her i sognet [Svanninge]
Karen Pedersdatter, 25, Ugift, , Tjenestepige, Øster Hæsinge, Svendborg amt.

Desuden har jeg kunnet finde Jørgen Madsen født omkring 1827/28 i Svanninge
i flg. folketællinger; FT-1834, FT 1845 og FT 1850 for hans fødesogn. I
FT-1845 var han tjenestekarl på Toftebjerggården i Millinge, ejet af Jacob
Rasmussen og forfader til den nuværende ejer Hans Lauesen Jacobsen.

At det kan være Karen Pedersdatter som døde den 16. juli 1909 i Vester
Hæsinge, kan næsten være 100 procent sikkert, medens det kan være en smule
mere usikkert for ovennævnte Jørgen Madsens vedkommende, men et opslag i
kirkebogen fra 1867 og FT-1860 for Vester Hæsinge kan kaste et lys over
dette.

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Tommy Rolf Nielsen
ICQ #78547370
Mailinglist:

Fra : Tommy Rolf Nielsen

Dato : 05-05-02 18:57

Nyborg den 5. maj 2002

Hej alle

Da jeg selv har fundet ud de forskellige ting og svarer under de forskellige
punkter, samt har en lille solstråle til sidst:

> [...]
[Svanninge]
> Karen Pedersdatter, 25, Ugift, , Tjenestepige, Øster Hæsinge, Svendborg

Svar: Det er netop min tip2oldemor som blev hjemmedøbt den 11. juni 1825 og
fremstillet i kirken den 26. juni 1825. Hendes forældre var Johanne
Pedersdatter fra Viehelmsgave i Øster Hæsinge og udlagt barnefader Peder
Pedersen fra Nørre Broby. Karen Pedersdatter døde den 16. juli 1909 i Ny
Stenderup, Vester Hæsinge og begravet fra Vester Hæsinge kirke den 20. juli
1909.

> [...]
> FT-1845 var han tjenestekarl på Toftebjerggården i Millinge, ejet af Jacob
> Rasmussen og forfader til den nuværende ejer Hans Lauesen Jacobsen.

Svar: Det er netop Jørgen Madsen som fødtes den 4. september 1807 i Millinge
i Svanninge sogn og blev hjemmedøbt den 7. september. Fremstillet i
Svanninge Kirke den 23. september 1827. Han døde den 7. februar 1867, men er
ikke ført i kirkebogen for Vester Hæsinge, selvom han boede i Ny Stenderup.
Hans forældre var Mads Larsen, som blev født i Svanninge sogn i 1782 og
Maren Jensdatter som blev født i Maarum sogn i Frederiksborg Amt.

Så til solstrålen som er den at selvom præstegården i Svanninge brændte 4.
juledag (28. december) i 1797, gik kirkebøgerne ikke tabt da de er bevaret
tilbage til 1768. Man havde åbenbart lært af en tidligere brand den 22.
marts 1723.
Selvom det kun har været dåbsdatoen som blev ført ind i bøgerne frem til
1814 er der oplysninger på såvel barnets moder som fader. I mange sogne blev
kun faderens navn indført i bogen, så det var en fornøjelse at arbejde med
mikrokortene for Svanninge sogn på Landsarkivet for Fyn igår.

Med venlig hilsen

Tommy Rolf Nielsen
ICQ #78547370
Mailinglist: