MS Windows
briani 27239
samle 2 harddiske i een
Fra : Jan Kristensen :o\)

Dato : 21-04-02 12:48

Hej

jeg har prøvet at samle 2 harddiske i een, men det er ikke lykkes. Jeg har
prøvet med PartitionMagic Pro ver 7, men den kommer med fejl, når min
computer starter op igen. Fejl er at PartitionMagic Pro siger at filsystemet
ikke er ens. Jeg har brugt PartitionMagic Pro til at skaffe plads og har få
oprette en ny harddiske som jeg ønsker at samle med en anden hardisk. Jeg
køre XP pro. Har du et godt svar???

Mvh

Jan

---

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 21-04-02 13:08

"Jan Kristensen " <vang@image.dk> skrev:
> jeg har prøvet at samle 2 harddiske i een,
> men det er ikke lykkes.

Det er klart, det kan man kun med en RAID controller
eller mener du, at du vil samle 2 partitioner på en enkelt
harddisk til een partition?

> Jeg har prøvet med PartitionMagic Pro ver 7, men den
> kommer med fejl, når min computer starter op igen.

Har du prøvet, at slette/formindske den ene partition?

> [...]
> skaffe plads og har få oprette en ny harddiske som jeg
> ønsker at samle med en anden hardisk. Jeg køre XP

Jeg tror din partition med windows er den ene partition,
sandsynligvis den du vil gøre større og den bruger muligvis
filsystemet NTFS og de resterende partitioner bruger
FAT32.

Mvh.
Mikael

Fra : Jan Kristensen :o\)

Dato : 21-04-02 15:59

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sandsynligvis den du vil gøre større og den bruger muligvis
> filsystemet NTFS og de resterende partitioner bruger

der er 2 partitioner og begge er FAT32

Jan

> FAT32.
>
> Mvh.
> Mikael

---

Fra : Ingolf

Dato : 21-04-02 21:25

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> wrote in message

> Det er klart, det kan man kun med en RAID controller
> eller mener du, at du vil samle 2 partitioner på en enkelt
> harddisk til een partition?

Det er ikke rigtigt. I Win2k og Winxp, kan man lave en RAID0 controller der
styres af OS. Det eneste der behøves er 2 HD.
Jeg har brugt det længe nu, og alt diskaktivitet er ca. dobbelt så hurtig.
Hver gang der læses og skrives, arbejder begge diske, og de udfører
halvdelen af arbejdet hver. Begge diske er sat på hver sin primary IDE
controller. Man kan også sætte 3 eller flere diske sammen, og på den måde
samle alle diskes kapacitet til en stor.
Se i Start->kontrolpanel->Adm. Tools->Computer Management->Disk management
Højreklik i den grå boks for eks. DISK0.

Du skal ikke bruge PT7 til raid0, og det kan heller intet når du har
konverterer dine diske til dynamic, som du skal for at lave et software
raid0.