Win-Family genererede hjemmesider - igen
Fra : Bente Feldballe

Dato : 21-04-02 11:16

Jeg tillader mig at lave et lille "bunkebryllup" med svar til alle, der har
deltaget i debatten.

Først og fremmest tak for alle reaktionerne, som overvejende rangerer fra
noget/tildels enig til meget enig. Det synes jeg, må være tankevækkende for
alle de, der har deres hjemmesider liggende i Win-Family format.

Robert Piil foreslår, at man skriver til sidens ejer og beder om en kopi af
dataene direkte. Jo, det er da en mulighed. Men hvis det er nødvendigt at
skrive til en mand (m/k) for at spørge om, hvad han har på sin hjemmeside,
så må samme side vel siges at have spillet fallit, eller hur? Og så står vi
igen ved sagens kerne.

Bent Fleron har også i høj grad ret i, at det jo aldrig kan blive bedre end
de data, man hælder i systemet. Klart-klart, som Harry ville sige.. Nu
pillede jeg selvfølgelig de værste eksempler ud med min række af dødfødt,
far, osv, men også en række på fx 10 stk Anne Jensdatter (som der bl.a.
ville komme ud af at omhælde *min* database til Win-Family format) er
uoverskuelig og svært tilgængelig at arbejde med - især hvis uret tikker og
Tele Danmark (eller hvem, det nu er) gnider sig i hænderne, mens man leder.

Lars Jørgen Helbo mener ikke, siderne er så ringe endda - og bruger selv
programmet. Men her tror jeg, at Lars har en fordel fremfor os andre, der
ikke kender programmet fra eget brug - han ved så nogenlunde, hvad han kan
forvente, når han kommer ind. Det skal vi andre først til at finde ud af.
Jeg har også indtryk af, at Lars kommer fortræffeligt ud af det med
computere og han har sikkert været i stand til at vurdere programmet, dets
styrker og svagheder, og har valgt at bruge det *på trods af* visse
svagheder. Er det helt ved siden af?

Men jeg tror, der sidder temmelig mange forholdsvis nystartede
slægtsforskere rundt omkring, der trives fint med deres Win-Family hjemme på
computeren, og når nu programmet kan lave en hjemmeside, så er det da bare
med at få den genereret og hejst op på serveren. Måske slår man lidt på
tromme her i NG eller melder sig ind i DIS-Danmark og kipper lidt med flaget
dér, og så sætter man sig til at vente på gæster. Hvis gæsterne
(reaktionerne fra gæsterne) udebliver, findes forklaringen måske for en dels
vedkommende i det faktum, at siderne er - mildt sagt - tunge at danse med.

Erik Holms side på http://home9.inet.tele.dk/esholm/slaegt/fh-aner.htm . Ja!
her er et eksempel, der er værd at kigge på. Siden er enkelt opbygget,
overskuelig, og så kan den hives ned på harddisken og studeres i fred og ro,
uden at chefen hos Tele Danmark får lyst til at give kage til hele kontoret
af den grund. Sådan en side får man godt nok ikke ved at trykke på én knap,
der kræves lidt mere arbejde. Dét arbejde opvejes dog i høj grad af sidens
brugervenlighed. Og alle - bortset fra de allerstørste tastemongoler - *kan*
lave sådan en side uden det helt store kendskab til hjemmesidebyggeri. Om
man vil lave en masse underdokumenter til de enkelte personer, er jo op til
en selv. Man kan sagtens nøjes med en enkelt side med de rå data som Navn,
Født sted + år og Død sted + år og så lade evt. interesserede
forbipasserende henvende sig via e-mail.

Lars Kr. Lundin foreslår GEDCOM, som jeg endnu ikke har haft tid til at
sætte mig ind i. Dog mener jeg - modsat en vis ka'mer'ianer - ikke, at min
manglende viden om emnet er basis for at afvise emnet som uinteressant.
GEDCOM henvender sig dog nok overvejende til de mere drevne slægtsforskere,
der er i stand til at strukturere bl.a. datoformater og deslige og holde
linjen hele vejen igennem databasen

Keld Andersen fortæller, at hjemmesidefaciliteterne skulle blive kraftigt
forbedret i den nye version 7. Det er jeg spændt på at se et eksempel på.

Mon så ikke, jeg har været raden rundt? Forhåbentlig uden at træde nogen
over tæerne, det har i hvert fald ikke været tilsigtet.

Med venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 21-04-02 11:46

On Sun, 21 Apr 2002 12:16:16 +0200, Bente Feldballe wrote:

> [...] GEDCOM henvender sig dog nok overvejende til de mere
> drevne slægtsforskere, der er i stand til at strukturere bl.a.
> datoformater og deslige og holde linjen hele vejen igennem databasen

Hej,

Tak for den grundige afrunding.

Jeg har en enkelt kommentar:

Hvis man vælger et ordentligt slægtsforskningsprogram, så
forudsættes ingen tekniske forudsætninger for at skrive en
GEDCOM-fil med ens oplysninger.

Istedet bør det blot være et spørgsmål om at trykke på en knap
med et navn i stil med 'GEDCOM Eksport'.

Om GEDCOM så er nyttigt ifbm. distribuering via WWW,
må være op til den enkelte.

Mvh,
Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 21-04-02 16:11

"Lars Kr. Lundin" <news-67@lklundin.dk> skrev:
21 Apr 2002 12:46:08 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi

> [...]
>GEDCOM-fil med ens oplysninger.....
>Om GEDCOM så er nyttigt ifbm. distribuering via WWW,

Til at vise indholdet af en Gedcom fil findes der et
fortræffeligt program, som hedder GENViewer.
Det kan kombineres med en Gedcom fil til en selvkørende EXE-fil,
som er velegnet til at blive distribueret, bl.a. på hjemmesider.
GENView viser indholdet af Gedcom filen lynhurtigt og med masser
af muligheder for både at søge, vise og printe udvalgte
oplysninger.
Programmets hjemmeside er www.mudcreek.ca.

Et eksempel, der viser en slægtsfil med 21.000 personer, kan ses
på hjemmesiden www.boerne.dk. Filen med alle disse data fylder
1.3 MB, i modsætning til den rene Gedcom fil, som er på 6.3 MB.
Når filen først een gang er hentet hjem, så er alle data fremover
klar på skærmen på 5-10 sec, og det lige så ofte man ønsker det.

Erik Helmer Nielsen.

Fra : Per Kyhn

Dato : 21-04-02 12:12

Da jeg selv har Win family har jeg fulgt lidt med i debatten om Win family
og dette programs hjemmesider.
Men når der der tales om brugbarheden af web siderne, tænkes der tydeligvis
mest på informationsudveksling imellem slægtsforskere.
Det er ok, men min interesse i.f.m. generering af web sider går mere på om
man kan præsentere noget flot, let tilgængeligt som jeg kan lægge ud på
nettet, primært til fornøjelse for resten af min familie.
Win family kan jo lave nogle ret flotte slægtstræer med billeder etc. Og jeg
har prøvet mig lidt frem med at printe træerne, scanne dem ind og så
overføre dem som billeder til min hjemmeside.
Det kan lade sig gøre, men rigtigt godt bliver det ikke. Det bliver uskarpt
og størrelsen begrænses af min printer/scanner til A4 størrelsen.
Det ville have været fint hvis programmet også havde kunnet lave web sider
til "familiebrug". Mon det kommer i en nyere version ?
Er der nogen som har gode ideer til løsning af mit behov ?

Med venlig hilsen
Per Kyhn

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 21-04-02 13:21

On Sun, 21 Apr 2002 13:12:02 +0200, "Per Kyhn" <per.kyhn@tdcadsl.dk>
wrote:

>Er der nogen som har gode ideer til løsning af mit behov ?

Må jeg i al beskedenhed foreslå dig, at kigge på min hjemmeside?

Gå ind på siden:

http://www.salldata.dk/privat/lars/gen-d.html

og gå så ned til afsnittet "Mit stamtræ på en anden måde". Det er vist
sådan noget, du havde i tankerne? Fidusen er ganske simpelt, at man
istedet for at udskrive og scanne, udskriver direkte til PDF-filer. Så
undgår du nemlig kvalitetstab, og man har den fordel, at man kan zoome
ind og ud.

Ulempen er selvfølgelig, at man skal have den rigtige Adobe Acrobat
installeret for at kunne lave filerne, ikke bare readeren. Hvis man
ikke har den (og ikke har lyst til at investere i den), så kan det dog
også klares uden.

I så fald skal du først installere en printerdriver til en
postscript-printer. Det kunne f.eks. være postscript-driveren til
Lexmark Optra-serien. Driveren kan hentes på:

http://www.lexmark.com/US/support/drivers/

Med den installeret kan du fra Win-Family udskrive til en fil i
encapsulated postscript format. Denne fil kan du så bagefter omsætte
til PDF-format ved hjælp af freeware-programmet Ghost-Script, som kan
hentes på:

http://www.cs.wisc.edu/%7Eghost/

Det er lidt mere besværligt på den måde; men meget billigere.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 21-04-02 15:53

On Sun, 21 Apr 2002 14:20:34 +0200, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>I så fald skal du først installere en printerdriver til en
>postscript-printer. Det kunne f.eks. være postscript-driveren til
>Lexmark Optra-serien.

Ved nærmere eftertanke vil det forresten nok være bedre at vælge en
printerdriver til en stor plotter. For selv om man udskriver til fil
og slet ikke har den valgte printer forbundet med computeren, så er
man jo stadigvæk bundet af printerens maksimale papirformat.

Fra : Robert Piil

Dato : 21-04-02 16:26

<milloup@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
>så må samme side vel siges at have spillet fallit, eller hur? Og så står vi

Det er selvfølgelig et problem.

Jeg plejer dog at bruge google.com (søgemaskine), når jeg søger efter
bestemte personer. Den kan man også bede om at søge på et bestemt
site. Derfor kan du rimeligt nemt finde alle fra fx Bregninge på min
side, ved at skrive 'bregninge site:rpiil.dk' i google. Du får så
følgende tilbage:

<http://www.google.com/search?hl=da&as_qdr=all&q=bregninge+site%3Arpiil.dk&lr=>

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Familien Kristensen

Dato : 27-04-02 09:56

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> site. Derfor kan du rimeligt nemt finde alle fra fx Bregninge på min
> side, ved at skrive 'bregninge site:rpiil.dk' i google. Du får så

Det gælder også om at være præcis i sin søgning.
F.eks. har jeg en ane som hed Niels Jensen født i Levring 1801.
Sådan bruger jeg Google.
Niels Jensen (103.000 hits)
"Niels Jensen" (13.900 hits)
Niels Jensen Levring (417 hits)
"Niels Jensen" Levring (40 hits)
"Niels Jensen" Levring født 1801 (7 hits)
Ergo der er megen tid at spare, hvis der sætte flere betingelser i
søgningen. Nogle gange skal navnes vendes om (alt efter hvordan navnet er
gengivet på siden), til f.eks. Jensen, Niels.

Jeg begynder altid med at sætte for mange betingelser (0 hits) og derefter
fjerner jeg een betingelse ad gangen.

Og som det fremgår er min Niels Jensen anført på en side i WF. D.v.s. at
WF-siden er registreret i en/flere søgemaskine/r.

Jeg synes at mit problem med WF er at jeg ikke kan lave om i programmet,
f.eks. kan jeg ikke bestemme nummereringen. Jeg kunne godt kunne tænke mig
at tage udgangspunkt i min datter (ane nr 1). Men WF giver fortløbende
ID-numrer, som jeg ikke kan bestemme.
Det ville også være dejligt, at jeg kunne bestemme at visningen på
internetsiden kunne følgende:
Nu der vælges efternavne med f.eks. A, vises alle med efternavmet A,
efterfulgt af fødselsår, sted, dødsår og sted. Det gør det lettere for
besøgende at vælge til/fra.

Forresten burde alle der har sat deres WF op til at sortere efter fornavn (i
stedet for efternavn) "skydes". Jeg er ihvertfald ligeglad med alle
fornavnene, hvis jeg leder efter et slægtsnavn.

Jeannie Kristensen
http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/slaegt/default.htm

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 27-04-02 12:28

On Sat, 27 Apr 2002 10:56:28 +0200, "Familien Kristensen"
<fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> wrote:

snip

> [...]
>f.eks. kan jeg ikke bestemme nummereringen. Jeg kunne godt kunne tænke mig
>at tage udgangspunkt i min datter (ane nr 1). Men WF giver fortløbende

Hej Jeannie,
det med ID numre kan du snyde dig til.
WinFam genbruger numrene, hvis du har slettet en, får den næste
du opretter det nr.
Hvis du har slettet mange, så opret lige så mange, kald dem TOM,
så du har styr på det, så kan du enten omdøbe en TOM, som har et
nr.du kan bruge, eller du kan omdøbe nr. 1 til din datter, og
indtaste den gamle 1 på et andet sted. Meen, pas på at forbinde
dem rigtigt.

mvh Ebbe

Fra : Bent Fleron

Dato : 27-04-02 12:52

skrev i en meddelelse news:aadp6i$m39$1@sunsite.dk...
> [...]
> stedet for efternavn) "skydes". Jeg er ihvertfald ligeglad med alle
> fornavnene, hvis jeg leder efter et slægtsnavn.

Kære Jeannie.
Her på PCen kører jeg med fornavn - ellers får jeg for mange F'er
), men jeg mener at WinFam automatisk opretter på efternavn når du
genererer en webside medmindre du selv beder om index på fornavne. Jeg
har lige checket min hjemmeside for at se om det er korrekt, ellers
tør jeg da ikke nærme mig Næstved ) - (jeg var i Næstved i
torsdag/fredag og så i øvrigt et ganske godt billede af min svigerinde
i Næstved Tidende (for en gangs skyld bliver hun da meget pænt
omtalt).

--
Med venlig hilsen Bent Fleron
www.fleron.dk

Fra : N/A

Dato : 27-04-02 10:44

Fra : Hugh Watkins

Dato : 27-04-02 10:44

"Steen Thomsen" <steenthomsen@danbbs.dk> wrote

klip

Der kan være 2 formål med at lægge samlingen på nettet:

1.Se alle mine forfædre og personer! Enhver slægtsforsker er stolt af
de resultater hun/han har opnået med alle de arbejdstimer, og det er jo
naturligt at udstille sin stolthed. Altså skal udstillingen se pæn ud.

2.Se om du kan finde DINE aner blandt mine! Nettet er et meget stærkt
værktøj for slægtsforskere der vil finde kolleger som arbejder med de
samme personer.

snip

3 back up

hvis min maskin er tabt ellers i stykke

4 reference in html format
nemt tingangligt

Hugh W

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 27-04-02 14:13

Steen Thomsen <steenthomsen@danbbs.dk> wrote:

> På Internettet ses der mange måder at præsentere en genealogisk samling
> på. Nogle ser pæne ud, de fleste er håbløse at læse.

Enig

Mit program (deværre vist kun til MAC) laver det pænt, synes jeg selv.
Og nej, jeg vil ikke promovere mit eget arbejde, da det er min afdøde
mors arbejde jeg har lagt ud.

Se på

http://www.ammentorp.org

venlig hilsen

Martin

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 27-04-02 18:59

Steen Thomsen <steenthomsen@danbbs.dk> skrev:
27 Apr 2002 10:44:25 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi

>Egentlig er jeg slet ikke sikker på at de familietræer på html format er
>til megen nytte. Jeg har prøvet at hente en lille efterslægtstavle på ca
>20 personer fra sådan en. Det tog en times tid, og da jeg skulle taste
>dem ind, manglede der alligevel noget. Næh, det er ikke nogen god måde
>at kommunikere personsamlinger på...
Helt enig, de er ikke til megen nytte for brugeren.

>DFT - Dynamic Family Tree
> .....bagsiden af medaljen: Ikke blot skal man hente programmet
>ned, men også hele GEDCOM-filen. Mine aner som GEDCOM fylder omkring 1
>MB, det tager 3 min med et 57 kb modem eller 5½ min med et 30 kb modem.
Men dog stadig meget mindre tid end det tager at rode rundt på
nogle uoverskuelige html-sider, så bagsiden er ikke helt så mørk!

Lad mig nævne en nyere mulighed, nemlig programmet GENViewer.
Det kan pakke en Gedcom fil sammen med et godt læseprogram.
Det bliver så til en selvkørende EXE-fil, som for 10.000 personer
ikke kommer til at fylde mere end ca. 1 MB, og det synes jeg er
fint.

Erik Helmer Nielsen