udensnortræning ?
Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-04-02 08:25

Min hund er begyndt at løbe længere væk fra mig når han er fri "på
lovlige steder hundemråder" og jeg tror godt at jeg ved hvorfor , det
er fordi at vi har gået det samme sted så mange gange så han føler sig
tryk og tænker de kommer jo lige om lidt"hvis jeg går et nyt sted
løber han ikke langt væk" ,måske er det også noget med alderen han er
lige blevet 1½ år og måske mere modig/voksen ?. Men nu har vi prøvet
mig og hende jeg følges med og hendes hund, at gemme os når min hund
løber for langt i forvejen ,når han ikke kan se os spurter han tilbage
for at finde mig. Og her er så mit spørgsmål skal man så give en
godbid når han finder mig ? eller skal vi bare lades som ingenting ?
har andre prøvet det "gemmeteknikken" og hvordan har i gjort ?

Jeg kan sagtens få ham til at komme når jeg kalder , men skal bare
råbe højere nu hvor han er længere væk ! og så syntes jeg heller ikke
at jeg har så meget styr over ham når han er langt væk . Jeg kan også
få ham til at vente men når jeg så har sagt komandoen sætter han sig
ned og venter til jeg kommer op til ham og siger fri , og så spurter
han langt væk igen og så kan vi gøre det samme hele turen ! og det er
jo heller ikke sjovt at han bare skal side og vente fordi han er løbet
for langt,

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 21-04-02 08:44

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en
meddelelse news:5kp4cu0finv5pscs5v60ptpbom5aojjpa4@4ax.com...
Og her er så mit spørgsmål skal man så give en
> godbid når han finder mig ? eller skal vi bare lades som ingenting ?
> har andre prøvet det "gemmeteknikken" og hvordan har i gjort ?

Ja gemmeteknikken har jeg altid brugt til både div. hvalpe jeg har
haft og også til voksne hunde ...men du vil optage at du ved at gemme
dig gør hunden så opmærksom på hvor du er at den virkelig holder øje
med dig .. også selv om den tilsyneladende er beskæftiget med noget
andet .. det var f.eks kropsumligt for mig at gemme mig for Sandra ..
og er næsten også umuligt for mig at gemme mig for Wupper ..

Særligt effektivt bliver det hvis du ikke bare bruger gemmeøvelsen i
for hunden kendte områder .. men forsvinder også når I færdes i
ukendte områder ..og ikke bare når hunden er på "afveje skal du gemme
dig, det skal være så hunden simpelthen er nød til at holde øje med
dig hele tiden fordi den jo aldrig ved om du forsvinder ..

Og ja du skal både give godbid og rose mega meget når vovse finder dig
...Jeg gør det at jeg simpelthen under en travetur med hunden
simpelthen kan finde på at forsvinde hvor og når somhelst .. men du
skal selvfølgelig lige være opmærksom på at stedet du forsvinder er
egnet til det .. men det tager jeg som en selvfølge du har i tankerne

God søndagshils fra Ami og så en god ide, kald ikke på hunden når du
har gemt dig, lad den selv blive opmærksom på at du er væk, så er
kicket lissom ekstra hos den .

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-04-02 09:35

On Sun, 21 Apr 2002 09:44:21 +0200, "Anne-Marie Prange Madsen"
<woopie@mail1.stofanet.dk> wrotd:"Punish the deed, not the breed"
> [...]

>God søndagshils fra Ami og så en god ide, kald ikke på hunden når du
>har gemt dig, lad den selv blive opmærksom på at du er væk, så er

...........ok tak for svaret , jeg kom bare til at tænke på om hvis man
nu giver en godbid når han finder mig , og han så måske ikke ser det
lidt som en leg ? du mener måske at man ved at give godbiden så roser
ham for at holde øje med hvor man er , eller for at lede efter en ,
eller ?

Fra : Ann K

Dato : 21-04-02 10:49

Hej Punish.
Godbidden forstærker den gode oplevelse, det er for din hund, at den har
fundet dig (og dermed sin flok)
Du skal ikke være nervøs for om din hund vil begynde at løbe langt væk,
som indledning til en gemmeleg... det du spiller på her er
flokinstinktet, der vil få enhver (nå, ja, de fleste!) hund til at søge
efter sin ejer - af "angst" for at blive efterladt alene uden flokkens
støtte til at klare de situationer, den vil møde...
Og en hund lærer meget hurtigt at holde øje med sin flok...
Mvh Ann - der heller ikke kan gemme sig for hverken Dise eller Sif

Fra : Nina El Falaki

Dato : 21-04-02 14:36

Jeg har altid brugt den teknik til at lære helt små hvalpe indkald. Det tog
bare 3 dage så sad indkaldet i rygraden resten af hundens liv.

Samtidig havde den lært at holde øje med mig, måske er det derfor jeg kan
forhindre slagsmål ved at løbe væk fra hunden.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 21-04-02 15:26

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en
meddelelse news:87u4cu48dvhnfg60okqgm562i4ogsgrjca@4ax.com...

> [...]
roser
> ham for at holde øje med hvor man er , eller for at lede efter en ,

Ja jeg kan se jeg er lidt for sent ude med mit svar til dig men pyt
både Ann K. Nina og Mari har givet nøjagtigt de svar jeg ville have
givet dig .. og som .. jeg tror det er Nina der skriver .. . har jeg
lært mine hunde lige fra de var hvalpe .. eller med Wupper lige fra
jeg fik hende som 16 mdr. gammel unghund at det er dem der skal holde
øje med mig .. fordi jeg er den uberegnelige og altså ikke har til
hensigt at holde øje med dem .. og selv om Wupper var ret gammel da
jeg fik hende for 2 år siden har hun altid .. i ligeså fin stil som de
andre holdt øje med mig .. i begyndelsen fordi hun følte sin lille
hundeverden briste hvis jeg .. hendes eneste holdepunkt ikke var
der(hun havde jo oplevet svigt .. senere fordi hun fandt ud af at der
var grund til at holde øje med mig fordi jeg jo ellers forsvandt ..
men tak til både Ann K. Nina og Marie fordi de var hurtigere end jeg
til at svare dig ..

Søndagshils fra Ami

Fra : Mari

Dato : 21-04-02 14:36

> [...]
> godbid når han finder mig ? eller skal vi bare lades som ingenting ?
> har andre prøvet det "gemmeteknikken" og hvordan har i gjort ?

Det er det første jeg lærer min hvalp - at det er dens problem
at vide "til en hver tid" hvor jeg er - for det er mig, der er
den uberegnelige.

Jeg kan jo finde på at dreje af, eller blive væk. Og det er
ikke rart at være alene, når man ikke er ret gammel.

Jeg vender blot ryggen til, sætter mig på hug og lægger
mine arme over hovedet. Sådan på strudsemaner.

Når hvalpen ser det - så spurter den tilbage - og sætter sig
foran mig - mens den søger efter mit hoved.

Når den gør det........ så bliver jeg Nooooget så glaaad,
og det ytrer sig i form af begejstrede lyde - og hvis jeg
er hurtig nok - så også en godbid.
Jeg husker...... at godbidder skal givet i samme splitsekund,
som den ønskede handling udføres. Ellers virker den ikke
som belønning.

Mh

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-04-02 20:30

Ok tak for svarene , der var lidt at tænke over ,tror faktisk at jeg
har kaldt for meget på ham hver gang jeg drejede af et sted istedet
for bare at gå så han kunne lære at holde øje med mig . Så nu stopper
jeg lidt med at kalde på ham og istedet for lade ham holde mere øje ,
og det virker utrolig hurtigt
..