Halsgivning for død genstand.
Fra : Malle-brok

Dato : 21-04-02 08:29

Hejsa ...

Er der nogen der har gode ideer til hvordan jeg kan gøre min hund meget mere
interesseret i halsgivning for den døde genstand ???

Det niveau vi er på nu, er at hun løber ud og påviser genstanden, og på en
god dag kan der også godt komme et par bjæf fra hende, men det er ikke noget
der interesserer "damen" det helt vilde.

Indtil videre er følgende prøvet:
======================
Boldmaskine - virker fint, når altså hun kan lugte boldmaskinen er der !

Bold i genstanden - virker fint, når hun kan lugte bolden !

Fiskesnøre i genstanden, så den kan bevæge sig/åbne låg med bold - virker
fint, når hun kan se snoren !

Walkie talkie i genstanden, så den giver lyd - virker fint, når hun kan høre
radioen "skratter" ...

Levende fig. går ind og belønner/leger ved genstand - virker knap så fint,
da hun så overhovedet ikke er interessret i genstanden.

Lydigheds-halsgivning med klikker m.m. - virker fint, men jeg tvivler på at
det er noget der vil virke i DcHs Eliteklasse, hvor genstanden er placeret i
eftersøgningen

Så jeg håber der er andre med gode ideer - skal måske lige sige, at hun
kører ENORMT højt på levende figuranter, og jeg tror hun synes den døde er
afsindig kedelig :o|

Hilsen
Carina
http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm

- - -
REDNINGSHUNDENE I AALBORG
SØGER NYE »LEGEKAMMERATER«

Kom til optagelsesprøve/information mandag den 29. april kl. 19:00 på vores
øvelsesanlæg i Hvorup (Nr. Sundby).

Fra : Germaine Nielsen

Dato : 24-04-02 10:19

Hej Carina og Tikki!

Jeg vil da lige smide et svar her, da jeg kan se, at det er der ikke
andre, som har gjort (eller ved noget om).

Jeg har selv haft en smule problemer i denne øvelse med få
halsgivninger og mere interesse for at lugte sig frem til bolden (det
gør Tenna nemmerlig også) + hun giver hals af sin mor i stedet for
genstanden. Vi er på det pkt. nu, at vi får 8-10 point (ud af 10) i
denne øvelse i konkurrence (der går et par sek. inden halsgivningen
starter, men så kommer den også vedvarende), og hvordan så det? Jeg
har jo i forhold til dig været i A-klassen i et par år, så det har
givet mig mere tid til at træne øvelsen med flere forskellige metoder
over længerevarende prioder. Nu ved jeg, at I 2 godt kan få mange
point i A-klassen, så jeg tvivler slet ikke på, at I prøver at finde
den rigtige metode og træner den indtil, I kan se (efter længere tid)
at det ikke virker på din hund.
Jeg vil bare fortælle dig, hvad jeg har gjort, så du måske kan bruge
det! Først en bold i/under genstanden, hvor jeg selv gik ud og
belønnede hende, men så fik jeg det problem, at hun ligesom fjernede
sig mere og mere fra genstanden i sin halsgivning hen mod sin mor, for
det var jo egentlig mig, som udløste hendes belønning.
Herefter begyndte jeg at træne med en snor (ligesom din fiskesnøre) og
kunne belønne hende på afstand - det virker rigtigt godt! Hun bliver
også belønnet til træning med, at en anden går ud og belønner ved
genstanden, og det virker også godt. Jeg har så trænet med de 2
metoder længe (kunne se fremskridt....så fortsatte) + jeg henter hele
tiden nye genstande på lossepladser (gamle støvsugere, beholdere
m.m.), som hun kun får lov til at halse af en gang og når
halsgivningen bliver afsluttet med fuld succes, så bruger vi en ny
ting igen. Det ser ud til at virke rigtig godt - specielt med hele
tiden at skifte genstanden ud med noget helt nyt hele tiden.
Hun har også haft problemer ved figurant at lugte sig frem til
vedkommendes lommer, om han havde en bold - hvis ikke= ingen
interesse, men vi blev bare ved med nye figuranter og idag er hun fuld
figurantfast!
Jeg kan give dig en ny metode, hvis din hund er madglad - jeg har ikke
selv prøvet metoden, men har fået rådet fra en Rottweilerdame. Hun
bruger leverpostej i en "lufttæt" indpakning, hvor hun mener, at
hunden ikke kan lugte denne belønning, som hun så ligger ude under/i
genstanden. Så kan man så selv belønne derude eller have snor i m.m. -
det er jo åbenbart et spørgsmål for dig, om hunden kan lugte sin
belønning eller ej. Hvis den med denne metode ikke kan, er det jo bare
et spørgsmål om, at skifte genstanden ud hele tiden med en ny og blive
ved og ved....

Personligt foretrækker jeg selv bolden som belønning, men det er da
værd at prøve noget nyt, hvis man ikke kan finde den helt rigtige
metode.

Jeg har også selv brugt metoden (når jeg er alene uden snor i
genstanden) at jeg, når jeg er på ud mod hunden, stopper op hver gang
hun kigger på/halser af mig og så bevæger mig igen, når hun halser af
selve genstanden - det virker også rimeligt godt, men det er en
metode, hvor man skal have oceaner af tid til at se fremskridt, men
lige pludselig kommer det - det er jo en form for shaping, hvor hunden
selv skal "regne ud", at den først bliver belønnet, hvis den handler
korrekt, for her siger man jo ikke noget - man handler bare som fører
og får sin hund til at handle derefter.

Jeg håber, at du kan bruge lidt af det skrevne

MVH Germaine
http://home13.inet.tele.dk/Humphrey

Fra : Malle-brok

Dato : 28-04-02 13:30

Hej Germaine.

Tak for svar

---[klip]---
Jeg har jo i forhold til dig været i A-klassen i et par år, så det har
givet mig mere tid til at træne øvelsen med flere forskellige metoder over
længerevarende prioder.
--[/klip]---

Ja, jeg har ikke trænet halsgivningen ret meget, da jeg gerne lige ville
have redningshundeprøven overstået først - her regnes det nemlig for en
fejlmarkering hvis hunden halser andre steder end ved levende figuranter.
Og en fejlmarkering er lig med en dumpet prøve !!!

---[klip]---
[...]

Ja, men de point vi laver er med 0,5 - 1 point i halsgivningen !!! Hun har
ikke svært ved at finde genstanden - løber ud og sætter snude på den, og
fortsætter så med at lede efter levende figuranter .

Desuden lavede vi "kun" 259,60 point sidst vi var til konkurrence :o| -
det rakte i øvrigt til en 8. plads her i kreds 1 - DAMN, de er gode de
andre hunde *GGGGG*.

---[klip]---
specielt med hele tiden at skifte genstanden ud med noget helt nyt hele
tiden.
---[/klip]---

Det regner jeg også med at gøre NÅR hun engang finder ud af hvad øvelsen
går ud på

---[klip]---
[...]

Det har jeg så aldrig haft problemer med - men Tikki-tøsen er jo også
en selskabspapegøje af format, så nogle gange i ruinsøg hvor figuranten er
gemt et sted der ikke er egnet til boldleg, bruger jeg at løfte Tikki op på
skødet af figuranten, og så kan de bare sidde og hygge-snakke lidt ... det
er vist en ligeså stor belønning som at få bolden . Vi har også brugt
meget at figuranten ikke har bolden på sig men den evt. er gemt i et træ
over hovedet eller et andet sted som Tikki ikke kan nå, men figuranten
hurtigt kan få fat i bolden ...

Mht. til den døde genstand har jeg jo så også den fordel, at Tikki kan lide
at bære ALT. Så jeg regner med at når hun skal rundere på en stol, så tager
jeg en trægenstand og sætter den fast på genstanden med lidt tape, så hun
kan få genstanden at lege med. Ved en plastic-spand kan jeg bruge sådan et
plastic-rør man ofte møder på sporet - og en metalgenstand som den døde kan
jeg bruge nogle små spor-metal genstande jeg har .... - så hun ikke skal
lugte sig frem til en bold hver gang, men skal markere fært uanset hvad, og
belønningen kan så være et materiale der lugter ligesom genstanden .... -
men først skal jeg jo selvfølgelig liiiiige have hende gjort interesseret i
genstanden :o|

---[klip]---
Jeg håber, at du kan bruge lidt af det skrevne
---[/klip]---

Jo tak

I første omgang tror jeg dog jeg vil prøve at bruge en spand, og så få
figuranten til at komme og "hugge" den fra hende - så hun lærer at bevogte
den uden at kigge på mig. Altså snor på vovsen - sende den frem og halse -
holde den tilbage og lade figuranten snuppe spanden og løbe 20 meter væk og
stille spanden - Tikki frem og halse uden belønning - figuranten tager igen
spanden og løber laaaaangt væk, så Tikki kan få lov til at indhente ham og
tage belønningen i spanden. Så hun lærer at gø vedvarende for at holde fig.
væk .... - det minder lidt om det vi har lavet til IPO-træningen, og der
skal jeg love for at hun kan halse af ærmet !!!!

Når så først hun tænder på genstanden, kan jeg altid sætte noget lydighed på
.... det er jeg ikke så bekymret for ....

Vi er også gået "online" - mød os her:
http://redningshund.homepage.dk