? Asus A7V133 / Amd 1400
Fra : \(4173\)Thomas

Dato : 20-04-02 18:00

Hej Gruppe

jeg har lige købt flg mobo og cpu.. Athlon 1400

I bios har jeg sat den til 133x10,5 altså 1400 mhz
og den kører fint,, ingen problemer.
men Asus-probe(hardware program) siger at den har en
max speed 1200
current 1400

skal den "kun" køre 1200 ?

den ligger på en temp der siger 60-67 c.. og den kører som en drøm.
grunden til den "høje" temp, kan være fordi den er presset ind i et
miditower.
Mvh
Thomas

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 20-04-02 21:37

"(4173)Thomas" <thowes@tdcadsl.dk> skrev

> [...]
>
> I bios har jeg sat den til 133x10,5 altså 1400 mhz
> og den kører fint,, ingen problemer.
> men Asus-probe(hardware program) siger at den har en

Nej, Asus Probe (som forresten er et skrammel-program) læser en værdi
indkodet i bundkortet om, at max-hastigheden for understøttede processorer er
1200 Mhz. Da man i sin tid designede bundkortet, var det sikkert den højest
tilgængelige processor-hastighed, og det var således den værdi angav. At
boardet så har vist sig at kunne klare hurtigere hastigheder er jo bare
perfekt.

Asus Probe skriver max speed 1700 Mhz - og boardet er kun bestykket med en
XP-1600 (1400 Mhz)...

> den ligger på en temp der siger 60-67 c.. og den kører som en drøm.
> grunden til den "høje" temp, kan være fordi den er presset ind i et
> miditower.

Meget vel. Den lille mængde luft, der er derinde, bliver hurtig varmet op -
og måske langsomt skiftet ud. Du kan evt. afhjælpe dette med at anskaffe dig
en kabinetblæser, som sættes nede i fronten af kabinettet, som så suger kold
luft ind.

mvh
Peter

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 20-04-02 21:45

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev i

> Asus Probe skriver max speed 1700 Mhz - og boardet er kun bestykket med en
> XP-1600 (1400 Mhz)...

Hmmm... Ovenstående giver vist kun mening, hvis jeg også lige husker at
forklare, at dette er tilfældet i mit system

Samtidig kan jeg lige præcisere, at selvom oplysningerne i Asus Probe
fremstår som om de er kodet ind i processoren, så gør programmet ikke andet
end at kigge på en initialiseringsstreng, som er indbygget i processoren, som
så krydsrefererer med nogle microcode-oplysninger, som er lagret i Bios. Det
er altså ud fra de oplysninger, Bios kommer med, at Asus Probe skriver
"current" og "max speed"-værdien.

mvh
Peter

Fra : \(4173\)Thomas

Dato : 21-04-02 13:33

Jeg takker for svaret, og fjerner probe ! jeg har også mont en
kabinet blæser nu, og set i bios(lige efter boot) at temp "kun" er
50 c.

så nu tror jeg den er der.

Tak

Thomas