TDC's GRPS abonnement
Fra : Anonym A.K.A. mig

Dato : 03-02-01 16:32

Følgende fra http://www.tele.dk/mobil/mobileloesninger/gprs/gprs_intro.htm
forstår jeg ikke:

"Et andet tilbud fra Tele Danmark Mobil vil omfatte ikke blot adgang til
GPRS, men også inkludere betaling for trafikforbrug i forbindelse med
anvendelsen heraf. Dette abonnement vil være interessant for en række
brugere, der har en forventning om, at GPRS data skal udgøre en væsentlig
del af deres mobiltrafik."

Mener de flatrate eller taletidskort med MB på i stedet for minutter?

Ved * står der at GPRS trafik er gratis i introduktionsperioden. Hvilken
trafik er ikke GRPS på en GRPS telefon? Bruges det ikke også til voice,
eller bruges her det normale GMS system? Hvad med SMS?

Fra : Glen Mandsberg

Dato : 04-02-01 02:38

> Følgende fra http://www.tele.dk/mobil/mobileloesninger/gprs/gprs_intro.htm
> forstår jeg ikke:
>
> Mener de flatrate eller taletidskort med MB på i stedet for minutter?

Jeg læser det sådanne, at de vil tilbyde et abonnement der giver koster
f.eks. 500 kr. pr. måned og inkluderer f.eks. 50 MB trafik.

> Ved * står der at GPRS trafik er gratis i introduktionsperioden. Hvilken
> trafik er ikke GRPS på en GRPS telefon? Bruges det ikke også til voice,
> eller bruges her det normale GMS system? Hvad med SMS?

Der er forskellige forsøg igang, men pt. er der ingen telefoner der
understøtte tale over IP. Det betyder, at du med din GPRS telefon anvender
GSM til tale og SMS beskedder.

Lidt populært sagt, udnytter GPRS "huller" i det eksisterende GSM net.
Således har du ikke mulighed for at tale (på GSM nettet) mens du er koblet
op via GPRS.

Henrik Woldby Sørensen
www.web-wap-wupti.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-02-01 11:52

> Jeg læser det sådanne, at de vil tilbyde et abonnement der giver koster
> f.eks. 500 kr. pr. måned og inkluderer f.eks. 50 MB trafik.

Det kunne også være ligesom det gamle DataPrestige abo. hvor man betalte 600
kr/kvt. og til gengæld fik minutterne billigere..

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Peter Rongsted

Dato : 04-02-01 15:27

> [...]

>trafik er ikke GRPS på en GRPS telefon? Bruges det ikke også til voice,
>eller bruges her det normale GMS system? Hvad med SMS?

GPRS er kun til data. Til tale bruges det "gamle" GSM system - ingen grund til
at ændre på noget som virker!

Der reserveres mindst en kanal til GPRS i hver celle. Opdelingen mellem GPRS
og GSM kan ændres dynamisk efter behov.

SMS kan sende både via GPRS og GSM.

Du kan finde en længere forklaring på
http://www.comsoc.org/pubs/surveys/3q99issue/bettstetter.html