Soltek SL-75DRV5 + PC2700 problemer
Fra : Preben G. Hansen

Dato : 20-04-02 16:09

Hej

Jeg har lige erhvervet mig et Soltek SL-75DRV5 motherboard samt 256 MB
Samsung PC2700 RAM. Først installeret med en 1400/266 MHz Thunderbird CPU.

Når jeg installerer motherboardet kører det som default 100 MHz på bus'en og
333 MHz til RAM (dvs min 1400 MHz CPU kører kun 1050 MHz), og alt virker
tilsyneladende som det skal. Lige så snart jeg skifter til 133 MHz FSB
bliver system ustabilt. Jeg fik ombyttet motherboardet til et nyt magen til,
men problemet var det samme.
Jeg har nu købt en XP1800+ CPU, og efter at have sat FSB til 133 MHz
startede jeg PCMark 2002 og RAM til 266 MHz, og computeren gik ned efter
mindre end 30 sekunder og fik samtidig ødelagt mit C-drev, så jeg mistede en
masse data.

Jeg ville geninstallere Windows XP, men installation nåede ikke engang hen
til det punkt, hvor man skal vælge, hvor XP skal installeres før computeren
rebootede, dvs. der er ikke installeret hverken grafikkortdrivere eller
andet. Så jeg er nået til den konklusion, at der er problemer med min
hardware, enten motherboardet eller RAM'en.

Er der nogen, der ved, om der skal foretages speciel opsætning af
parametrene til RAM'en i BIOS for at det kører stabilt?

Er der andre, der har haft problemer med Solteks SL-75DRV5?

Mvh

Preben

Fra : John Madsen

Dato : 20-04-02 16:23

Har et magen til med en 2000+ og 256 twinmos ram. Har ikke haft nogen
problemer. Står din multiplier korrekt ?

Fra : Preben G. Hansen

Dato : 20-04-02 17:15

Ja, den står til 11.5, dvs. processoren kører 1533 MHz (XP1800).

Mvh

Preben

Fra : John Madsen

Dato : 20-04-02 17:37

Prøv kun og montere det mest nødvendige og kør default. Har du mulighed for
at udelukke nogen enheder.

Fra : jensen

Dato : 20-04-02 17:20

> [...]
> parametrene til RAM'en i BIOS for at det kører stabilt?
>
> Er der andre, der har haft problemer med Solteks SL-75DRV5?

jeg har det , og xp1600 xp1800 xp1900 Samsung PC2700 / PC2700 twinmos ram
også , jeg kan ike oc mit mellem 141 til 148 på FSB så vil min comps ikke
starte op men alt over 148 til 159 køre fint , lige endtil jeg har haft den
sluttet i længet til starter den bare op som xp 1900 igen , så noget er detr
med det mb , jeg sælger også mit eller smider det ud .
Men hvis man ellers ikke oc køre det nu meget godt alle problemer er væk ved
FSB op til 139

husk at sidde jumper
sw1 alle off
sw2 sæt 12345 off 6 on
også kan du prøve at hæve vcore til ram hjælper meget til 2,6

jensen

Fra : jensen

Dato : 21-04-02 13:44

"jensen" <rail@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med det mb , jeg sælger også mit eller smider det ud .

sluttet i længet til starter den bare op som xp 1900 igen , så noget er detr

slukket i længer tid ,så starter den bare op som xp1900 igen , så noget er
der med det MB ,

sådan , skriver lidt for hurtigt

jensen

Fra : Thue Stensgaard

Dato : 21-04-02 13:24

Hej Preben.

Jeg havde nøjagtig samme problem. En processor der gik kold hele tiden.
Efter at have prøvet alle mulige ting, indså jeg at jeg heller måtte sende
hardwaren retur. Der måtte jo være noget galt med ramblokken, cpu'en eller
motherboardet.
Men da jeg tog køleren af min cpu, så jeg at jeg havde vendt den forkert!!
(dough!!)
Kølertapet, rørte slet ikke ved cpu'en. Grunden til at jeg ikke havde
opdaget problemet, var at
temperaturviseren, aldrig kom over 50 grader. Da den blev vendt rigtig,
kørte den bare!!
Det var en rigtig dum fejl, men meget let at rette, når man havde fundet
den.

Mvh.
Thue

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 24-04-02 16:31

Mistænker at have samme problem, hvilken køler var det, og hvordan kunne du
se at den vendte forkert?

Grunden til at jeg ikke bare kigger efter, er at jeg er møg bange for at
skade cpu'en - det er der jo mange andre uheldige der har gjort...

Mvh Thomas

Fra : A. Aberin

Dato : 23-04-02 20:23

Jeg ved godt at det er lidt uden for spørgsmålet i tråden, men jeg har lige
et spørgsmål, til jer som har et SL-75DRV5

Kan I aflæse fan speeds i Bios'en??

AFA

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 23-04-02 20:31

Så vidt jeg kan se understøtter biosén det, men jeg får vist 0, hvilket
sikkert skyldes at mine blæsere ikke understøtter aflæsning af omdrejninger.

Håber du kunne bruge det!

Mvh Thomas

Fra : A. Aberin

Dato : 23-04-02 21:05

Ja, lige nøjagtig, så jeg kan se i manualen skulle MB understøtte fan speed
aflæsning, men jeg får også bare to 0'er i bios'en.
Min Silent Viking har understøttelse af fan speed aflæsning, jeg kan f.eks.
se det i MBM 5 software.

Hvilken CPU & CPU-køler har du, og hvad er temperaturen på dit motherboard &
CPU??

Grunden til at jeg spørger er, at jeg mener mine temperaturer er en smule
høje, jeg har en XP1800+ & en Silent Viking.

Mvh. AFA

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 23-04-02 21:19

Så må du kunne hjælpe mig - har nøjagtigt det samme men maskinen bliver ved
med at gå ned ved krævende udregninger...

> Hvilken CPU & CPU-køler har du, og hvad er temperaturen på dit motherboard
&
> CPU??

Samme cpu og køler som dig - temp omkring 45 grader (angivet i bios som
"temperature 1")

Hvilken strømforsyning har du?
Hvilke indstillinger bruger du? (Både på MB og i bios?)

Mvh Thomas