KIP - en gang til!
Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 19-04-02 20:27

Tja, så vovede jeg det ene øje og skrev til folkene,
som jeg havde fået KIP-disketterne fra, og klagede min
nød.

Svar:
"Du kan bare IKKE bruge WinKip til kirkebøger, programmet er KUN til
indtastning af folketællinger. Når du ikke kan få Kip2 programmet til at
køre kan det være fordi at din pc er for ny til at håndtere et gammelt dos
program.

God Week-end"

Dejligt svar at få op til en weekend, ikke?

Hvad gør man så?
Finder dampmaskinen ned fra loftet, og kommer møjsommeligt
igang igen? Opgiver ævred?
Eller skulle der findes et program, som man kan udlevere
til mennesker, der har været så uforsigtige at købe en ny
computer?

Det her virker for banalt. Hvis folkene bag KIP-projektet er
interesserede i at se resultater, skulle man da tro, at de
også var villige til at sørge for, at indtasterne havde de
programmer, der dur til deres maskiner? Eller HVA?

Er der nogen her, der kan svar mig på disse spørgsmål?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 19-04-02 22:21

On Fri, 19 Apr 2002 21:27:16 +0200, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
>også var villige til at sørge for, at indtasterne havde de
>programmer, der dur til deres maskiner? Eller HVA?

I princippet har du ret; men problemet er som altid, at arbejdet i
projektet udføres af frivillige. Indtastningerne laves af frivillige;
men det samme gør programmerne, der bruges til indtastningen.

Otto Chr. Thygesen og Hans Martin Laustsen har nu gennem flere år
gjort en kæmpeindsats, uden at få en øre for det. Derfor har vi nu et
glimrende program til indtastning af folketællinger.

Et program til kirkebøger er på vej. Det kan Otto nok selv fortælle
mere om? Men da der som sagt er tale om frivilligt ulønnet arbejde,
synes jeg ikke din holdning er særlig fair.

Det betyder så, at hvis man absolut vil indtaste kirkebøger (selv om
der jo stadig er mange ledige FT), så må man fortsat bruge det
DOS-program, som blev udviklet af andre frivillige i projektets første
år.

Du har ret i, at det ikke er optimalt. Det ville være nemmere, hvis vi
havde en million eller to i overskud, så vi kunne ansætte et
professionelt EDB-firma til lave programmerne. Men de penge skal altså
først lige komme fra politikerne, og det ved du jo nok selv, hvor
vanskeligt det kan være ?
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Familien Kristensen

Dato : 19-04-02 22:41

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse
KLIP
> [...]
> der jo stadig er mange ledige FT), så må man fortsat bruge det
> DOS-program, som blev udviklet af andre frivillige i projektets første
KLIP

(selv om der jo stadig er mange ledige FT) den skulle lige ud mellem
sidebenene, hva´

Det svarer til at jeg skal indtaste 1787 FT, selvom jeg ikke kan læse det?

Hvis Bodil vil indtaste KB´er er det vel bedre, end slet ikke at bidrage?

Kort sagt, det gælder vel om at synge med den stemme man har?

En positiv ånd ville da være at tilbyde at formidle hjælp?

Bodil kan vel indtaste i et regneark, og så er der måske en DOS-kyndig, som
kan formatere til KIP ?

Og- Bodil, ta´dig ikke af de spydige bemærkninger -hvilket jeg heller ikke
tror du gør

Jeg sidder pt og kæmper med indtastningen af 2 FT fra et lille sogn i 1880
og 1890 (for det kan jeg da til nød læse), og jeg bander det KIP-program
langt væk. Når jeg er færdige med dem, vil jeg ikke indtaste flere, før
KIP-programmet er "renoveret"

Jeg kommer lige til at tænke på at jeg vel burde have spist mit rugbrød
først (indtastet 1845), inden jeg gik igang med kagen (alt efter 1845)?

Jeannie Kristensen
http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/slaegt/default.htm

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 20-04-02 08:53

On Fri, 19 Apr 2002 23:41:12 +0200, "Familien Kristensen"
<fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Bodil kan vel indtaste i et regneark, og så er der måske en DOS-kyndig, som
>kan formatere til KIP ?

Ja, teoretisk set kan man godt indtaste i et andet program. Men
indtastningerne skal nødvendigvis omsættes til KIP-format, inden de
afleveres. Inden man laver et stort arbejde med indtastning, skal man
altså lige sikre sig, at man på en eller anden måde kan få det færdige
resultat konverteret. Ellers risikerer man at arbejdet er spildt.

For også her gælder det jo som med alt andet, at den konvertering, der
skal laves, skal udføres af en eller anden frivillig. Og det ville jo
være ærgerligt, hvis man bruger lang tid på indtastningen, og så ikke
kan finde en, som vil hjælpe med konverteringen.

>Og- Bodil, ta´dig ikke af de spydige bemærkninger -hvilket jeg heller ikke
>tror du gør

Det handler ikke om spydige bemærkninger. Jeg synes bare, at Bodils
indlæg var temmelig unfair overfor Otto Chr Thygesen og Hans Martin
Laustsen. Som sagt skyldes det deres kæmpe arbejde gennem flere år, at
vi i dag har et glimrende og tidssvarende program til indtastning af
folketællinger.

Da de arbejder frivilligt og ulønnet, synes jeg altså ikke, at vi kan
tillade os at bebrejde dem, at versionen til KB endnu ikke er blevet
færdig.

>Jeg kommer lige til at tænke på at jeg vel burde have spist mit rugbrød
>først (indtastet 1845), inden jeg gik igang med kagen (alt efter 1845)?

Den forstår jeg absolut ikke. Efter min mening er det meget nemmere at
indtaste FT-1850 og tidligere

F.eks. synes jeg, det er ret træls, at man ved 1880 skal sidde og
skubbe mikrokortet frem og tilbage i læseapparatet, fordi hver post
rækker ind over en dobbeltside, som ikke kan være på skærmen.

Jeg synes også det er ret træls, at man i de nye FT har så mange
forskellige listeførere med hver sin håndskrift. Ofte er det
tydeligvis bønder, som ikke var vant til at skrive, og som derfor har
en uregelmæssig håndskrift, hvor det samme bogstav kan se ud på flere
forskellige måder.

Nej, hvis du vil have noget nemt, så tag en 1840. Den kan du få som
protokol. Skrivekundskaberne var på det tidspunkt væsentligt bedre end
i 1787 (p.g.a. folkeskoleloven 1814). De er som regel skrevet af en
præst eller degn, som var vant til at skrive, og som derfor har en
ensartet håndskrift. Og sidst men ikke mindst, der er ikke noget
fødested.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 20-04-02 16:09

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> wrote in message

> [...]
>
> Da de arbejder frivilligt og ulønnet, synes jeg altså ikke, at vi kan
> tillade os at bebrejde dem, at versionen til KB endnu ikke er blevet

OK, det kan måske opfattes som unfair.
Men tro mig, der er tale om ganske almindelig uvidenhed.
Jeg blander mig normalt ikke blandt andre genealoger eller
foreninger, og er derfor slet ikke inde i diverse diskussioner
omkring det ene eller det andet. Kort sagt, jeg plejer bare
at passe mig selv.
Men nu syntes jeg, at jeg skulle yde et bidrag til KIP-projektet,
men anede ikke, at der var forskel på værdien af indtastninger
af folketællinger og kirkebøger. At jeg tilbød at indtaste kirkebøger
skyldtes ene og alene, at de ligger her på mit bord alligevel.

Hatten af for de to, der laver programmerne!
Men hvor ville jeg ønske, at jeg kunne bruge dem,
det kan jeg åbenbart bare ikke? Øv!
Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 20-04-02 17:07

On Sat, 20 Apr 2002 17:09:18 +0200, "Bodil Grove Christensen"
> [...]

>foreninger, og er derfor slet ikke inde i diverse diskussioner
>omkring det ene eller det andet. Kort sagt, jeg plejer bare

Det forstår jeg udmærket; men så handler det om den almindelige regel
om, at man lige skal stikke fingeren i jorden, og finde ud af, om der
er en særlig årsag til at tingene ikke lige er som man havde forventet
FØR man giver sig til at skælde ud.

Ellers risikerer man at træde i spinaten.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 21-04-02 08:12

> [...]
> FØR man giver sig til at skælde ud.
>
> Ellers risikerer man at træde i spinaten.

Det lader du jo lige til at have gjort noget så grundigt.

Mvh. Bodil.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 20-04-02 14:25

> [...]

> Og det ville jo være ærgerligt, hvis man bruger lang tid på
> indtastningen, og så ikke kan finde en, som vil hjælpe med

Hvis Bodil eller andre indtaster i et "forket" program eller format skal jeg
gerne påtage mig at konvertere til KIP - men jeg er sikker på der ikke vil
mangle tilbud fra mange andre om dette også - det er blot at spørge.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Poul Andersen

Dato : 20-04-02 09:35

"Familien Kristensen" <fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> skrev
i en meddelelse news:a9q307$ng8$1@sunsite.dk...

> Det svarer til at jeg skal indtaste 1787 FT, selvom jeg ikke kan læse det?

Det tror jeg godt du kan.
FT-1787 er jo skrevet med fjerpen, hvilket jeg har erfaring for gør stregen
lidt tykkere.
Derved er der ikke mistet så mange detaljer ved kopieringen.
Hvis du stadig er usikker, kan du jo blot bede den rare medarbejder på DDA
om
at finde en ledig FT-1787 til dig, som er rimelig let læselig. Så har du
noget at begynde med
uden alt for overskyggende problemer.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Familien Kristensen

Dato : 20-04-02 09:57

"Poul Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> om
> at finde en ledig FT-1787 til dig, som er rimelig let læselig. Så har du

Det er mere RETTEN til vælge, hvad jeg vil indtaste, jeg slår på.

Fra : Poul Andersen

Dato : 20-04-02 10:52

> Det er mere RETTEN til vælge, hvad jeg vil indtaste, jeg slår på.

Den har du sørme også!
Jeg startede da som indtaster med de tællinger og sogne, der havde personlig
betydning
for MIT slægtsarbejde, og det var da helt legalt, så jeg forstår ikke helt
hvad du mener?
Herefter fik jeg blod på tanden og fortsætter nu blot med ledige tællinger.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Familien Kristensen

Dato : 20-04-02 10:57

> [...]
> hvad du mener?
> Herefter fik jeg blod på tanden og fortsætter nu blot med ledige

Det var Lars H´s bemærkning til Bodil tidligere i tråden:
"Det betyder så, at hvis man absolut vil indtaste kirkebøger (selv om
der jo stadig er mange ledige FT)"
- Som faldt mig kraftigt for brystet

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 20-04-02 11:38

On Sat, 20 Apr 2002 11:57:29 +0200, "Familien Kristensen"
> [...]

>Det var Lars H´s bemærkning til Bodil tidligere i tråden:
>"Det betyder så, at hvis man absolut vil indtaste kirkebøger (selv om

Jamen du må da bestemt gerne indtaste kirkebøger. Det er der jo også
en del der gør. Men så må du altså enten leve med det DOS-program, som
nu engang findes, eller du må selv sørge for et andet program og en
evt. nødvendig konvertering til KIP-format.

Det som faldt _mig_ for brystet var følgende bemærkning fra Bodil:

> [...]
>også var villige til at sørge for, at indtasterne havde de
>programmer, der dur til deres maskiner? Eller HVA?

Jamen "folkene bag KIP-projektet" ville da utroligt gerne give
indtasterne et bedre program til indtastning af kirkebøger. Man ville
også utroligt gerne levere programmer til de indtastere, som har en
Mac eller Linux-PC. Men disse programmer skal altså først laves, og de
skal laves af frivillige og ulønnede medarbejdere, som gennem flere år
har brugt tusindvis af timer på at udvikle det nuværende program til
folketællinger.

Sådan er betingelserne, så længe de ansvarlige politikere ikke vil
ryste op med penge til udvikling af programmer. På statens budget er
der nemlig ikke afsat en krone til udvikling af disse programmer.

Det handler ikke om villighed - det handler om mulighed. Mulighederne
er begrænsede, fordi projektet aldrig har nydt tilstrækkelig politisk
bevågenhed. Derfor synes jeg Bodils bemærkning var langt under
bæltestedet. Specielt, da hun er folketingskandidat og amtsformand for
det parti, som gennem de seneste 10 år har stillet den ansvarlige
minister.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 20-04-02 16:13

> [...]
> bæltestedet. Specielt, da hun er folketingskandidat og amtsformand for
> det parti, som gennem de seneste 10 år har stillet den ansvarlige

Hov, hov!
Nu er du da vist den, der skyder under bæltestedet!

Jeg nåede jo end ikke at forklare mit ærinde, før -
SLAM! Mudderklat i hovedet!

Iøvrigt har jeg valgt at stoppe som folketingskandidat,
men var JEG kulturminister----------så skulle du bare se
løjer!

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 20-04-02 16:59

On Sat, 20 Apr 2002 17:13:05 +0200, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> wrote:

>Hov, hov!
>Nu er du da vist den, der skyder under bæltestedet!

Nej, jeg forklarede blot sammenhængen. Der er ikke nogen "folkene bag
KIP-projektet", som kan stille en hel masse til rådighed. Vi er
allesammen frivillige, og vi må arbejde med på projektet på de
betingelser, der nu engang er.

Det er de politisk givne rammer, som vi allesammen må respektere. Vi
kan naturligvis ønske os at disse rammer ændres; men det er ikke
noget, der sker fra den ene dag til den anden.

Det har ikke noget med mudder at gøre. Jeg tænkte blot, at du må have
særlige forudsætninger for at indse det

>Iøvrigt har jeg valgt at stoppe som folketingskandidat, men var JEG
>kulturminister----------så skulle du bare se løjer!

Jamen så er det da noget skidt, at du vil stoppe. For du har jo helt
ret i, at der er mangler, og vi kunne fint bruge nogle politikere, som
ville putter nogle millioner i projektet, så ville mange ting se
anderledes ud.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 21-04-02 08:14

> [...]
> ret i, at der er mangler, og vi kunne fint bruge nogle politikere, som
> ville putter nogle millioner i projektet, så ville mange ting se

Det var der helt andre årsager til.
Hvis du vil have mig opstillet i Viborgkredsen,
må du da vist hellere melde dig ind først.
De mangler da vist også snart en kandidat,
så kan du jo passende foreslå mig.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-04-02 11:46

On Sat, 20 Apr 2002 11:57:29 +0200, Familien Kristensen wrote:

> [...]

>Det var Lars H´s bemærkning til Bodil tidligere i tråden:
>"Det betyder så, at hvis man absolut vil indtaste kirkebøger (selv om

Enhver kritik af Lars Jørgen Helbo's adfærd i denne nyhedsgruppe er
stort set berettiget, men omvendt vil jeg sige at her har vi et
tydeligt eksempelt på den tyndhudethed jeg mener præger gruppen i
hysterisk grad.

Hvis du/I har problemer, så har vi andre det sandelig også, kan jeg
hilse at sige!. Hvis alting skal filtreres 127 gange og renses for
ethvert tilløb til formulering ud over det strengt saglige
(eksempelvis 2+4=4), skal gruppen modereres og en overdommer (Gud
forbyde at det blev en af de frelste og retfærdige) skal således
godkende alle indlæg inden de bringes. Den slags censur er du vel ikke
tilhænger af?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

.... og nej: jeg har ikke tænkt mig at fremture yderligere i denne
tråd, med mindre jeg direkte bliver op- eller udfordret til det. Men
min bemærkning ville jeg altså ikke brænde inde med!!!

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 20-04-02 10:58

On Sat, 20 Apr 2002 10:57:15 +0200, "Familien Kristensen"
<fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Det er mere RETTEN til vælge, hvad jeg vil indtaste, jeg slår på.

Den har du - ubetinget.

Men du kan ikke stille krav om, at andre, der også arbejder frivilligt
og ulønnet skal gøre et indtastningsprogram færdigt indenfor en
bestemt tidsfrist.

Du kan heller ikke stille krav om, at andre, der også arbejder
frivilligt og ulønnet skal konvertere den indtastning, som du laver i
et regneark, fordi du ikke synes, det eksisterende indtastningsprogram
er godt nok.

Hvis du har et program, som du hellere vil bruge, og hvis du selv kan
finde nogen, som bagefter vil lave den nødvendige konvertering, så er
det fint; men det er dit eget ansvar.

Fra : Familien Kristensen

Dato : 20-04-02 11:54

> [...]
> Men du kan ikke stille krav om, at andre, der også arbejder frivilligt
> og ulønnet skal gøre et indtastningsprogram færdigt indenfor en

Nu skrev jeg jo også at ANDRE måske kunne konverete fra regneark til
KIP-format. Mange af deltagerne i denne gruppe har vist løsningsmodeller (og
programmer) til at lette brugen af forskellige programmer. F.eks. programmet
til 1801-Cd-rommen.

Jeg har jo ikke sagt at det absolut skulle være KIP-projektet, som skal være
ansvarlig.

> [...]
> frivilligt og ulønnet skal konvertere den indtastning, som du laver i
> et regneark, fordi du ikke synes, det eksisterende indtastningsprogram

Nej men hvis der er personer, som kan gøre programmerne bedre, er der vel
ikke noget i vejen for det? Forudsætningen er vel at disse (også frivillige
og ulønnede) personer ikke føler sig stødt væk med det samme?

> Hvis du har et program, som du hellere vil bruge, og hvis du selv kan
> finde nogen, som bagefter vil lave den nødvendige konvertering, så er
> det fint; men det er dit eget ansvar.

Ja det har jeg ligesom forstået. Og er det så ikke her at vi skal lade
personer komme ind, som kan hjælpe Bodil med sit problem?

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 20-04-02 12:13

On Sat, 20 Apr 2002 12:53:40 +0200, "Familien Kristensen"
> [...]

>til 1801-Cd-rommen.

>Jeg har jo ikke sagt at det absolut skulle være KIP-projektet, som skal være

Selvfølgelig, man skal altså bare gøre sig _helt_ klart, at man _selv_
må sørge for at finde en, der kan lave konverteringen, og at
konverteringen skal laves _før_ indtastningen afleveres.

Det er IMHO meget vigtigt, at vi slår det fuldstændigt fast.

Ellers risikerer vi nemlig, at folk begynder at indtaste i et eller
andet program, og så ikke kan få dem konverteret bagefter. Vi
risikerer måske endda, at folk henvender sig til DDA for at aflevere
indtastninger i Excel- eller Word-format, og så bliver skuffede eller
vrede, når DDA nægter at modtage filerne.

Derfor bør man have en aftale om konvertering på plads, _før_ man
begynder at indtaste.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-04-02 08:35

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Sat, 20 Apr 2002 13:13:01 +0200

>Selvfølgelig, man skal altså bare gøre sig _helt_ klart, at man _selv_
>må sørge for at finde en, der kan lave konverteringen, og at
>konverteringen skal laves _før_ indtastningen afleveres.

Er afleveringsformatet endeligt fastlagt, og er det det format der
bruges i KIP2 (hedder det vist.), eller vil der evt. komme ændringer i
forbindelse med et nyere program.?

Kan der kun afleveres i et database format (Paradox.?), eller kan der
også afleveres i csv-filer, forudsat korrekt formatering naturligvis.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 22-04-02 10:36

On Mon, 22 Apr 2002 09:35:29 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Er afleveringsformatet endeligt fastlagt, og er det det format der
>bruges i KIP2 (hedder det vist.), eller vil der evt. komme ændringer i
>forbindelse med et nyere program.?

KIP2-formatet er p.t. det gældende format for aflevering af
kirkebøger. Men formatet ændres sikkert i forbindelse med udviklingen
af WinKip-KB. Det gælder nok især KB før 1813.

F.eks. er feltlængden i flere af felterne i FT-formatet ændret
undervejs, fordi der er lavet forbedringer og udvidelser i
sognelisten, som så medførte, at nogle af felterne (til sogn, herred,
amt) blev for små. Jeg går ud fra, at disse udvidelser skal overføres
til KB-formatet, så man kan bruge den samme sogneliste.

Det ved Otto måske mere om?

>Kan der kun afleveres i et database format (Paradox.?), eller kan der
>også afleveres i csv-filer, forudsat korrekt formatering naturligvis.?

Der kan _kun_ afleveres i KIP-format. Der skal altså være to
Paradox-filer med hhv. data og dokumentation. Hvis man vil indtaste i
noget andet, så bør man inden aflevering importere den færdige fil til
KIP2 (vi taler jo kun om kirkebøger), og så eksportere derfra. På den
måde er man sikker på, at formatet er korrekt.

Hvis man indtaster kirkebøger og derfor er nødt til at bruge KIP2,
skal man derudover være meget omhyggelig med at kontrollere, at sogn,
herred, amt og sognenummer er i overenstemmelse med den nyeste
sogneliste. WinKip sørger selv for, at det er korrekt; men det gør
KIP2 jo ikke.

Andre formater (csv, Access, Excel, Word, FileMaker, Wordstar og hvad
man ellers kan finde på), kan _ikke_ afleveres. Den slags afleveringer
har givet rigeligt med problemer, fejl og ekstraarbejde før i tiden.
Det skal vi bestemt ikke ind på igen.

Og så vil jeg iøvrigt godt understrege, at vi her _kun_ taler om
kirkebøger. Hvis man indtaster FT, så bruger man WinKip (punktum).

Det her handler nemlig ikke kun (som nogen åbenbart tror), om at lave
en maskinel konvertering mellem filformater. I WinKip er der også
indbygget en ret omfattende kontrol af indholdet i de enkelte felter.
Når nogen indtaster i andre programmer, så ser man f.eks. personer,
som ikke er Gift, men deimod Gidt eller Goft. Man ser også personer,
hvis køn er angivet som N eller L (istedet for M og K), og navne
skrevet med små begyndelsesbogstaver. Den slags slåfejl kan ikke lade
sig gøre i WinKip, og derfor er det WinKip vi bruger.

Fra : Otto Chr. Thygesen

Dato : 22-04-02 14:02

On Mon, 22 Apr 2002 11:36:07 +0200, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

> [...]

>amt) blev for små. Jeg går ud fra, at disse udvidelser skal overføres
>til KB-formatet, så man kan bruge den samme sogneliste.

Det gør han da. De "administrative felter", som strengt taget
mestendels er indtasteren uvedkommende (sognenummer og årstal er
eneste nødvendige, resten er fyld) holder sig til de til enhver tid
gældende formater i sognefilen. WinKip og også kirkebogsudgaven bruger
en sognefil, som er lidt anderledes opbygget end DDAs, men som holder
sig til DDAs formater og indhold.

M.v.h.
O.C.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-04-02 00:16

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Mon, 22 Apr 2002 11:36:07 +0200

>KIP2-formatet er p.t. det gældende format for aflevering af
>kirkebøger. Men formatet ændres sikkert i forbindelse med udviklingen
>af WinKip-KB. Det gælder nok især KB før 1813.

Dvs. at hvis nogen pt. indtaster i et regneark, så skal det konverteres
til det format der bruges i KIP2. Man må jo så håbe, at uanset hvilke
ændringer der sker, så kan dette importeres i en kommende Win-Kb.

>Der kan _kun_ afleveres i KIP-format. Der skal altså være to
>Paradox-filer med hhv. data og dokumentation.

OK.

> [...]
>KIP2 (vi taler jo kun om kirkebøger), og så eksportere derfra. På den
>måde er man sikker på, at formatet er korrekt.

Klart nok.

>Andre formater (csv, Access, Excel, Word, FileMaker, Wordstar og hvad
>man ellers kan finde på), kan _ikke_ afleveres.

Det er jeg udmærket klar over. Det jeg mente var, om man kunne aflevere
tekstfiler i kip-format, altså a' la tekstfilerne fra WinKip. Men på den
anden side, så er det nok mest hensigtsmæssigt at køre det en tur
igennem KIP2, for at sikre at det nu også er det rigtige format.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 20-04-02 16:15

"Familien Kristensen" <fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> wrote
in message news:a9rhe3$9t5$1@sunsite.dk...

> Ja det har jeg ligesom forstået. Og er det så ikke her at vi skal lade
> personer komme ind, som kan hjælpe Bodil med sit problem?

Tak, DET ville være dejligt.

Mvh. Bodil.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 20-04-02 11:14

On Sat, 20 Apr 2002 10:35:23 +0200, "Poul Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

>Hvis du stadig er usikker, kan du jo blot bede den rare medarbejder på DDA
>om at finde en ledig FT-1787 til dig, som er rimelig let læselig. Så har du
>noget at begynde med uden alt for overskyggende problemer.

Det er nemlig rigtigt. Eller man kan evt. tage en tur på landsarkivet
og finde noget, som man kan læse, for der kan jo være kæmpemæssige
forskelle fra sogn til sogn.

Noget af det første jeg lavede var Houlbjerg herred 1787. Jeg har lagt
to eksempler i dk.binaer.historie. Det ene er fra Haurum, hvor
skriften er klar og tydelig. Man skal måske lige vænne sig til den,
men den er så tydelig og regelmæssig som var den lavet på computer.

I nabosognet Houlbjerg havde man derimod en meget gammel præst, og det
gav en del problemer. Det viste eksempel er ikke engang det værste.

Fra : jensaxel

Dato : 19-04-02 23:35

Da jeg fik Windows ME kunne mit gamle persfile slægtforskningsprogram, som
jeg stadig bruger, da jeg ikke kan finde noget der er bedre til at håndtere
mine 40000 alsingere, ikke køre. En programmør fortalte mig at jeg skulle
tilføje en linie i en af systemfilerne i windows. Så har det siden kørt uden
problemer. Da jeg ikke er alt for skrap til EDB kan jeg ikke huske hvor det
er jeg var inde at rette. Men hvis der en der kan vedlede mig kan jeg måske
finde linien igen
mvh
jensaxel
"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3cc06f16$0$253$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : U.Jantzen

Dato : 20-04-02 01:10

> [...]

> "Når du ikke kan få Kip2 programmet til at
> køre kan det være fordi at din pc er for ny til at håndtere et gammelt dos

Hvilket styresystem kører du da? Windows 98 og bagud kan sagtens afvikle
Dos-programmer. Jeg er mere i tvivl om, hvorvidt Windows 2000 og XP kan. Dem
kender jeg ikke.

> Hvad gør man så?

Du bruger Stifinderen til at finde programmet, og så dobbeltklikker du på
det. Hvis det åbner i et vindue, kan du bruge Alt-Enter til at veksle mellem
fuld skærm og vindue.

Du kan også vælge Start > Kør til at finde og starte programmet med.

Mvh. Ulrik J., Charl.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 20-04-02 16:17

"U.Jantzen" <uja@it.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvilket styresystem kører du da? Windows 98 og bagud kan sagtens afvikle
> Dos-programmer. Jeg er mere i tvivl om, hvorvidt Windows 2000 og XP kan.

Jeg kører Windows ME.

Dem

Fra : Otto Chr. Thygesen

Dato : 20-04-02 14:15

On Fri, 19 Apr 2002 21:27:16 +0200, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> wrote:

[.....]

> [...]
>programmer, der dur til deres maskiner? Eller HVA?
>
>Er der nogen her, der kan svar mig på disse spørgsmål?

Jeg regner ikke mig selv som hørende til "blandt folkene bag
KIP-projektet", derfor reagerede jeg ikke umiddelbart på dit indlæg.

Baggrunden for tilblivelsen af WinKip og en kommende kirkebogspendant
er, at fordi jeg synes, at KIP i sig selv er et fremragende og
sympatisk projekt, så har jeg på egen hånd og ganske uafhængigt af
såvel DDA (bortset fra brug af standardformaterne) som af KIK som af
DIS-Danmark lavet WinKip og stillet programmet frit og uden
betingelser til rådighed for alle, der ønsker at bruge det. At DDA på
sin hjemmeside sætter som en betingelse for brug af WinKip, at de
derved fremkomne indskrivninger skal afleveres til DDA, er en
tilsnigelse, som må stå for DDAs regning, der er overhovedet intet
hold i kravet.

M.h.t. en kirkebogspendant til WinKip, så var min første prøveversion
færdig for ca. et år siden. Den blev sendt til forelæbig afprøvning
hos en erfaren indtaster, for at få luget de værste fejl ud, før den
blev sendt til de beta-afprøvere, som har meldt sig.

Til dags dato har jeg ikke modtaget nogen vurdering af programmet fra
den pågældende. Det vil jeg overhovedet ikke bebrejde ham, for jeg har
ikke presset meget på, fordi jeg bl.a. har anvendt tiden til andre
hjælpeprogrammer m.v., som jeg fandt spændende at lave. Nu har jeg dog
for ganske nylig rykket og gjort opmærksom på, at hvis der ikke inden
for en overskuelig tid sker noget i sagen, må vi finde andre udveje.
Så jeg håber på snarlige fremskridt.

Som alle andre vil du selvfølgelig engang få programmet til rådighed,
men det bliver altså hverken i denne eller næste week-end. Hvis det
kan være af interesse for dig at vide, så er du ikke den eneste, som
har rykket. Det hjælper dig selvfølgelig ikke i den aktuelle
situation, men fælles skade, fælles trøst. Og du er da velkommen til
at skyde på mig alt hvad du føler trang til p.g.a. mulige
frustrationer, men det vil hverken gøre fra eller til m.h.t.
færdiggørelse af programmet.

Til slut: WinKip er et 16-bits program, som kan køre under Windows 3.1
og senere Windows udgaver. Kirkebogsprogrammet er et 32-bits program,
som kun kan kører under 32-bits Windows, altså Windows95 eller senere.

M.v.h.
O.C.

M.h.t.
O.C.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-04-02 08:35

Otto Chr. Thygesen <thygesen@email.dk> skrev Sat, 20 Apr 2002 15:14:48
+0200

> [...]
>hos en erfaren indtaster, for at få luget de værste fejl ud, før den
>blev sendt til de beta-afprøvere, som har meldt sig.

Lige et par tillægsspørgsmål.

Har man lov til at forvente, at programmet kan importere data fra en
csv-fil.?
Har du mulighed for at offentligøre en oversigt over felterne.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Otto Chr. Thygesen

Dato : 22-04-02 10:31

On Mon, 22 Apr 2002 09:35:28 +0200, Arne Feldborg
> [...]

>csv-fil.?
>Har du mulighed for at offentligøre en oversigt over felterne.?

Indtil nu har jeg koncentreret mig om input- og eksportsiden af
programmet. Det har forekommet mig det væsentlige. Jeg er fornylig af
andre blevet stillet overfor ønsket om også at kunne importere
allerede eksisterende afskrifter af kirkebøger. Det er nok et rimeligt
ønske, så det tilføjer jeg nok. Mit umiddelbare problem er, at jeg
ikke har anelse om, hvorledes disse indskrivninger foreligger, d.v.s.
felter og formater. Det er væsentligt, fordi programmets interne
databasesystem skal kunne tage vare på alt forekommende. Og kan man
regne med ensartethed? Eller findes der en mængde mere eller mindre
hjemmelavede formater? Kommaseparerede filer vil jeg nok sørge for
indlæsningsmuligheder fra, og herunder hører jo csv-filer.

M.h.t eksportformater bliver det antagelig kommaseparerede tekstfiler,
Paradox tabeller samt XML og muligvis måske .HTML og .slk-filer.

Selvfølgelig ved jeg, hvilke felter der p.t. findes i programmet, og
du er da velkommen til at få dem. Der er lig så selvfølgeligt ingen
garanti for, at de ikke bliver ændret under den forestående
afprøvning. Da en sådan oversigt nok kun har perifer interesse for de
fleste af gruppens brugere, og da jeg er klar over, hvor nærtagende
mange er, når der i gruppen forekommer noget, som de - efter egen
ufejlbarlige mening - opfatter som støj, så vil jeg sende dig listen
med en email.

M.v.h.
O.C.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-04-02 00:16

Otto Chr. Thygesen <thygesen@email.dk> skrev Mon, 22 Apr 2002 11:30:45
+0200

> [...]
>hjemmelavede formater? Kommaseparerede filer vil jeg nok sørge for
>indlæsningsmuligheder fra, og herunder hører jo csv-filer.

Det jeg i første omgang tænkte på var at kunne importere tekstfiler der
allerede var udfyldt og formateret i det rigtige format - altså sådan
som man kan gøre det i WinKip.

Selvom man indtaster feks i et regneark og ikke indsætter alle de
gennemgående poster på hver linie - så kan det jo nemt gøres i eet hug
når man er færdig.

>Selvfølgelig ved jeg, hvilke felter der p.t. findes i programmet, og
>du er da velkommen til at få dem.

Tak for det tilsendte - er det iøvrigt definationer 100% i henhold til
KIP2, eller det et helt nyt sæt.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Otto Chr. Thygesen

Dato : 23-04-02 07:10

On Tue, 23 Apr 2002 01:15:51 +0200, Arne Feldborg
> [...]

>Det jeg i første omgang tænkte på var at kunne importere tekstfiler der
>allerede var udfyldt og formateret i det rigtige format - altså sådan

Så længe det drejer sig om standardformater med kendte felter, så bør
man kunne importere tekstfiler.

> [...]
>når man er færdig.

>Tak for det tilsendte - er det iøvrigt definationer 100% i henhold til

Jeg har ikke skelet til KIP2 definitionerne, selv om jeg godt nok har
dem. Om der er overensstemmelse har jeg ikke prøvet at finde ud af,
men det vil jeg da gøre ved lejlighed.

M.v.h.
O.C.

Fra : Bo

Dato : 20-04-02 14:23

Så må vi jo se at lave et lille program til Bodil.
Hvis felterne er veldefinerede og exportformatet ligeså ,ville jeg da gerne
påtage mig opgaven.

Bo

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 20-04-02 16:24

"Bo" <bo@dadlnet.dk> wrote in message
> Så må vi jo se at lave et lille program til Bodil.
> Hvis felterne er veldefinerede og exportformatet ligeså ,ville jeg da
> [...]

Det ville da være ekstremt dejligt, men jeg er bestemt
ikke den rigtige til at definere felterne.

Hvis det bare er at sætte dem op i et regneark, kan jeg
sagtens selv klare det, men det er langt værre at konvertere
til det format, DDA ønsker.
Der må da være en form for fælles indsats over for det?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-04-02 22:10

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev Sat, 20
Apr 2002 17:24:03 +0200

>Hvis det bare er at sætte dem op i et regneark, kan jeg
>sagtens selv klare det,

Hvis du indtaster i et regneark, så kan du ihvertfald (her og nu) få et
resultat som du kan lægge op på en hjemmeside, eller på anden vis dele
med andre. Og det er vel det egentlige formål?

Fra et regenark kan stoffet også altid gemmes i en semmikolonsepareret
tekstfil (cvs-fil), hvorfra det kan bearbejdes maskinelt og senere
overføres til andre systemer.

Dermed ikke sagt, at det er den optimale måde at gøre det på, men det er
da en måde at komme igang på.

Hvis det er et større projekt du er igang med, så kan du også bruge en
database, som feks. Access, hvor du kan lave en skabelon til selve
indtastningen.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 21-04-02 08:16

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
> [...]
> resultat som du kan lægge op på en hjemmeside, eller på anden vis dele
> med andre. Og det er vel det egentlige formål?

Både ja og nej.
Mit egentlige formål var såmænd bare at give en hånd med
ved indtastningen af Hjerk sogn, Harre herred, fordi jeg
har det sogn liggende her på kontoret.

> [...]
>
> Hvis det er et større projekt du er igang med, så kan du også bruge en
> database, som feks. Access, hvor du kan lave en skabelon til selve

Hvilke felter skal jeg lave?

Mvh.Bodil.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-04-02 08:35

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev Sun, 21
Apr 2002 09:16:26 +0200

>Mit egentlige formål var såmænd bare at give en hånd med
>ved indtastningen af Hjerk sogn, Harre herred, fordi jeg
>har det sogn liggende her på kontoret.

Jammen det er da al ære værd. Hvad angår KIP/DDA så er det jo sådan, at
de kirkebøger de modtager ikke umiddelbart bliver offentliggjort (kan
dog købes på diskette).
Men du har jo altid muligheden for selv at stille dine filer til
rådighed for andre, og så på et senere tidspunkt indsende dem til DDA.

>Hvilke felter skal jeg lave?

Det er vist det man kalder et godt spørgsmål.

Er der nogen her, der kan henvise til et dokument der beskriver
formatet.?

Hvis du indtaster i en database, med henblik på senere overførsel til et
andet program, så er det jo i en vis udstrækning muligt senere at
manipulere med felterne.

Men som udgangspunkt vil jeg dog mene - hellere for mange felter end for
få. Det er noget nemmere senere at slå to felter sammen til eet, end det
er at dele eet felt i to.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bo

Dato : 22-04-02 09:16

Virgo bruger disse formater
http://www.virgo-fyn.dk/html/lo_kinfo.html

Men er de officielle?

> Er der nogen her, der kan henvise til et dokument der beskriver
> formatet.?

bo

www.boekelund.dk

Fra : Claus Christiansen

Dato : 22-04-02 17:06

Hej

Det vil jeg da ikke håbe. De er jo uden et felt til den meget interessante
angivelse af fadderne.
Forhåbentlig vil et kommende standardformat have et felt med til oplysning
af disse.

--
Claus Christiansen
claus_christiansen@t-online.de

Fra : Otto Chr. Thygesen

Dato : 22-04-02 20:30

On Mon, 22 Apr 2002 18:05:37 +0200, "Claus Christiansen"
<claus_christiansen@t-online.de> wrote:

> [...]
>angivelse af fadderne.
>Forhåbentlig vil et kommende standardformat have et felt med til oplysning

Fadderne er selvfølgelig et problem. Den første udgave af
kirkebogsprogrammet har en speciel tabel til faddere. Det betyder, at
man internt i programmet kan have vilkårligt mange faddere og skille
navne og stillinger samt at man potentielt uden større krumspring kan
søge på fadderes navne. Hvis man skal exportere oplysningerne i en
kommasepareret tekstfil, .csv eller andet, kan der meget nemt opstå
problemer, fordi man så må pakke fadder-informationerne i et enkelt
felt. Derfor finder jeg kommaseparerede filer en principielt meget
stiv og derfor meget dårlig eksportform. Heroverfor er export i XML
attraktiv, her kan man lave stort set alt, uafhængigt af på forhånd
fastlagte stive formater. Det vil give større filer, men det burde
ikke være et problem i dag.

Så jeg er mest indstillet på at bruge de fremskridt, der er sket siden
KIP-formaterne blev defineret for snart 10 år siden. Såvel kirkebogs-
som folketællingsformaterne kunne i lyset heraf nok behøve en
modernisering.

Jeg ønsker ikke hermed at give anledning en ny punisk krig, men mener
nok, at saglige overvejelse og drøftelser kunne være på sin plads. Og
forhåbentlig findes der trods alt stadig plads til saglighed i
gruppen.

M.v.h.
O.C.

Fra : Bo

Dato : 22-04-02 20:57

Ja, vi må have et opdateret officielt format til indtastning.
Exporten er vist ikke noget problem, det kunne være valgfrit mellem diverse
formater.

Bo

Fra : Bo

Dato : 22-04-02 20:53

Fandt i mine gemmer SAKI's vejledning fra 1993?, her er alle FT'er og
Kirkebøger defineret. De findes i et bilag. En søgning på nettet var dog
uden dette bilag men SAKI ligger der.
Bo

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 22-04-02 22:20

On Mon, 22 Apr 2002 21:53:23 +0200, "Bo" <bo@dadlnet.dk> wrote:

>Fandt i mine gemmer SAKI's vejledning fra 1993?, her er alle FT'er og
>Kirkebøger defineret. De findes i et bilag. En søgning på nettet var dog
>uden dette bilag men SAKI ligger der.

Ja, bilaget er fjernet fra online-versionen, fordi det ikke længere er
tidssvarende. Der er lavet adskillige ændringer i formatet, siden det
blev trykt.