/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Win2000 Pro og bruger/superbrugerrettighed~
Fra : TPHU


Dato : 19-04-02 16:39

Hej NG!

Jeg sidder med et ret belastende problem i den ungdomsklub jeg arbejder i.
Situationen er den, at vi har 5 win2000 maskiner i netværk, som medlemmerne
kan surfe og spille på.
For at undgå, at der bliver installeret alskens mærkværdigheder, og for at
minimere risikoen for virus, vil jeg gerne tildele medlemmerne almindelige
standard-bruger-rettigheder, men gør jeg det, kan de pludselig ikke længere
spille counter-strike. Programmer som IE og Office virker fint, men CS
nægter at starte op før jeg ændrer rettighederne til superbruger, hvilket jo
ikke er meningen, da jeg så ikke længere har styr på hvad der bliver
installeret på maskinerne.
Er der nogle bud, så fyr endelig løs, jeg venter med længsel

Mange hilsner
/Jakob Færch



 
 
Martin Østerberg (19-04-2002)
Kommentar
Fra : Martin Østerberg


Dato : 19-04-02 18:01

On Fri, 19 Apr 2002 17:39:15 +0200 skrev "TPHU" <jafj@hotmail.com>
....:

>Hej NG!
>
>Jeg sidder med et ret belastende problem i den ungdomsklub jeg arbejder i.
>Situationen er den, at vi har 5 win2000 maskiner i netværk, som medlemmerne
>kan surfe og spille på.
>For at undgå, at der bliver installeret alskens mærkværdigheder, og for at
>minimere risikoen for virus, vil jeg gerne tildele medlemmerne almindelige
>standard-bruger-rettigheder, men gør jeg det, kan de pludselig ikke længere
>spille counter-strike. Programmer som IE og Office virker fint, men CS
>nægter at starte op før jeg ændrer rettighederne til superbruger, hvilket jo
>ikke er meningen, da jeg så ikke længere har styr på hvad der bliver
>installeret på maskinerne.
>Er der nogle bud, så fyr endelig løs, jeg venter med længsel

Ikke at jeg skal gøre mig klog, men kan det skyldes at CS er
installeret under superbrugeren ?
Måske det ville virke, hvis det blev installeret af den normale bruger
med dennes rettigheder. Bare en ide...

Martin

TPHU (19-04-2002)
Kommentar
Fra : TPHU


Dato : 19-04-02 19:41


"Martin Østerberg" wrote:

> Ikke at jeg skal gøre mig klog, men kan det skyldes at CS er
> installeret under superbrugeren ?
-næh, CS er installeret under Administrator, ligesom Office2000 og Norton
Antivirus, og de to sidstnævnte virker fint, når jeg logger på som bruger,
så det tror jeg ikke.

> Måske det ville virke, hvis det blev installeret af den normale bruger
> med dennes rettigheder. Bare en ide...
-Ja, det er selvfølgelig muligt, men iflg. min begrænsede viden om W2K, så
har brugere ikke rettigheder til at installere programmer på maskinen,
hvilket jo er hele finten med kun at give medlemmerne bruger-rettigheder
istedet for superbruger. Jeg gider ikke have at de installerer allskens
dialers og trojanske heste og hvad har vi ikke. Jeg vil gerne selv styre
hvad der bliver installeret.
Problemet er, tror jeg, at jeg ikke kan finde ud af hvordan jeg tildeler dem
de rette rettigheder, og det er det jeg håber på at få opklaret her.

Venlig hilsen
/Jakob Færch



Martin Østerberg (20-04-2002)
Kommentar
Fra : Martin Østerberg


Dato : 20-04-02 01:46

On Fri, 19 Apr 2002 20:41:11 +0200 skrev "TPHU" <jafj@hotmail.com>
....:


>-Ja, det er selvfølgelig muligt, men iflg. min begrænsede viden om W2K, så
>har brugere ikke rettigheder til at installere programmer på maskinen,
>hvilket jo er hele finten med kun at give medlemmerne bruger-rettigheder
>istedet for superbruger. Jeg gider ikke have at de installerer allskens
>dialers og trojanske heste og hvad har vi ikke. Jeg vil gerne selv styre
>hvad der bliver installeret.
>Problemet er, tror jeg, at jeg ikke kan finde ud af hvordan jeg tildeler dem
>de rette rettigheder, og det er det jeg håber på at få opklaret her.

Jeg forstår det således, at kun administrator må installere, samt
tildele 'menige' bruger rettigheder. Kunne du for sjov skyld tildele
en almindelig bruger fulde rettigheder, lade den alm. bruger
installere CS, og bagefter begrænse denne brugers rettigheder til det
en normal bruger må ?

Jeg indrømmer blankt at jeg ikke er ekspert på W2K området, men tænkte
det kunne løse dit problem.

VH Martin

Arcana (23-04-2002)
Kommentar
Fra : Arcana


Dato : 23-04-02 15:46

"TPHU" <jafj@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:a9poc4$a58$1@tux.netsite.dk...

> -Ja, det er selvfølgelig muligt, men iflg. min begrænsede viden om W2K, så
> har brugere ikke rettigheder til at installere programmer på maskinen,

Jo, nogle programmer kan godt installeres med alm. brugerrettigheder. Om
HL/CS kan, ved jeg dog ikke. Men prøv det, som de sagde i den gamle
reklame.

--
Mvh
arc@na



Snuden (24-04-2002)
Kommentar
Fra : Snuden


Dato : 24-04-02 20:58

On Fri, 19 Apr 2002 20:41:11 +0200, "TPHU" <jafj@hotmail.com> wrote:

>
>"Martin Østerberg" wrote:
>
>> Ikke at jeg skal gøre mig klog, men kan det skyldes at CS er
>> installeret under superbrugeren ?
>-næh, CS er installeret under Administrator, ligesom Office2000 og Norton
>Antivirus, og de to sidstnævnte virker fint, når jeg logger på som bruger,
>så det tror jeg ikke.
>
>> Måske det ville virke, hvis det blev installeret af den normale bruger
>> med dennes rettigheder. Bare en ide...
>-Ja, det er selvfølgelig muligt, men iflg. min begrænsede viden om W2K, så
>har brugere ikke rettigheder til at installere programmer på maskinen,
>hvilket jo er hele finten med kun at give medlemmerne bruger-rettigheder
>istedet for superbruger. Jeg gider ikke have at de installerer allskens
>dialers og trojanske heste og hvad har vi ikke. Jeg vil gerne selv styre
>hvad der bliver installeret.
>Problemet er, tror jeg, at jeg ikke kan finde ud af hvordan jeg tildeler dem
>de rette rettigheder, og det er det jeg håber på at få opklaret her.
>
Har du prøvet at give almindelige brugere "Modify" rettigheder på
filniveau, og kun på mappen som counterstrike er installeret i?
Højreklik på mappen => Properties => Security => fjern fluebenet fra
"allow inheritable permissions..." => klik på Remove => klik på Add =>
dobbeltklik på Users => klik OK => sæt flueben i "Modify" (resten
udfyldes automatisk) => gentag proceduren for gruppen "administrators"
men giv denne gruppe Full Control => Klik OK

Du skal være logget på som administrator eller have tilsvarende
rettigheder, og det kræver selvfølgelig du kører NTFS på diskene.

mvh
Snuden

"I am a river to my people" -Auda abu Tayi

TPHU (16-05-2002)
Kommentar
Fra : TPHU


Dato : 16-05-02 16:45

Hej igen!

Det tog lige lidt tid at få svaret, men sådan er det jo i en travl
hverdag -man kan ikke nå det hele...

Problemet er nok at der ikke køres NTFS på diskene -så vidt jeg er
underrettet -hvordan kan jeg tjekke det selv?
Og hvordan kan jeg ændre det?
Jeg har planer om at samtlige maskiner skal formateres og geninstalleres med
w2k, kan man ændre på filsystemet under installationen?

/Jakob Færch-Jensen

> Har du prøvet at give almindelige brugere "Modify" rettigheder på
> filniveau, og kun på mappen som counterstrike er installeret i?
> Højreklik på mappen => Properties => Security => fjern fluebenet fra
> "allow inheritable permissions..." => klik på Remove => klik på Add =>
> dobbeltklik på Users => klik OK => sæt flueben i "Modify" (resten
> udfyldes automatisk) => gentag proceduren for gruppen "administrators"
> men giv denne gruppe Full Control => Klik OK
>
> Du skal være logget på som administrator eller have tilsvarende
> rettigheder, og det kræver selvfølgelig du kører NTFS på diskene.
>
> mvh
> Snuden
>
> "I am a river to my people" -Auda abu Tayi



Jess Nygaard Pederse~ (17-05-2002)
Kommentar
Fra : Jess Nygaard Pederse~


Dato : 17-05-02 11:21

"TPHU" <jafj@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ac0k6o$rfm$1@tux.netsite.dk...
> Problemet er nok at der ikke køres NTFS på diskene -så vidt jeg er
> underrettet -hvordan kan jeg tjekke det selv?

Denne Computer > Højreklik på dit drev > Under Generelt står det benyttede
filsystem

> Og hvordan kan jeg ændre det?

Partition Magic.
Win 2000 kan også konvetere fra FAT/FAT32 til NTFS.

Start en kommandoprompt og prøv at skrive "convert /?"

Så skulle det gerne fremgå, hvordan du skal gøre...

eks.: convert c: /fs:ntfs (konveterer dit C-drev til NTFS)


> Jeg har planer om at samtlige maskiner skal formateres og geninstalleres
med
> w2k, kan man ændre på filsystemet under installationen?

Ja.


Mvh. Jess



TPHU (27-05-2002)
Kommentar
Fra : TPHU


Dato : 27-05-02 17:53

Hej igen!


Snuden skrev bl.a.:

> > Har du prøvet at give almindelige brugere "Modify" rettigheder på
> > filniveau, og kun på mappen som counterstrike er installeret i?
> > Højreklik på mappen => Properties => Security => fjern fluebenet fra
> > "allow inheritable permissions..." => klik på Remove => klik på Add =>
> > dobbeltklik på Users => klik OK => sæt flueben i "Modify" (resten
> > udfyldes automatisk) => gentag proceduren for gruppen "administrators"
> > men giv denne gruppe Full Control => Klik OK

Jeg har netop haft lejlighed til at afprøve ovenstående forslag, men stadig
uden resultat.
Brugerne kan fortsat ikke afvikle Counter-Strike uden at have
superbrugerrettigheder.
Følger jeg ovenstående fremgangsmåde sker der ganske enkelt ingenting når
jeg forsøger at starte CS op.
Er der nogle andre forslag?

/Jakob

Ps. jeg beklager de lange svartider, men da jeg arbejder i en ungdomsklub,
og PC'erne ikke er mit primære arbejdsområde, går der lidt lang tid imellem
at jeg kan læse og svare på jeres indlæg.
Håber det går endda!



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste