Hvide pletter på trærødder
Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 19-04-02 13:57

Hej

Jeg har lige opdaget noget jeg ikke har set før. I mit 325l amazonas
akvarium er der nogle ganske små hvide pletter overalt på mine
trærødder. Det ligner mest af alt æg.

I akvariet går der 60 rød neon, 6 diskus, 10 pansermaller, 2 guppyer
og 4 platyer. Der er overhovedet ingen tegn på sygdom på nogen af
fiskene. Jeg har en del snegle i mit akvarium

Temperaturen er 29 og jeg skiftede 50l vand igår.

Hvad kan det mon være ?

Først tænkte jeg at det mætte være snegleæg. Men mine snegle plejer
at lægge æg i sådan nogle klistrede klumper på mine vallesneria blade.

Kan det være æg fra mine rød neon ? Ja, det er godt nok ikke noget
jeg har hørt om før, men kunne de mon finde på at gå amok og gyde ud
over det hele ?

Kan det være tegn på noget dårligdom af nogen slags ?

Eller noget helt helt andet....

Hjælp

/Esben
--
The wages of sin are eternal damnation. (the hours are good though)

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-04-02 15:30

Esben Haabendal Soerensen <esben@haabendal.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:871ydbvobe.fsf@haabendal.dk...
> [...]
>
> Kan det være æg fra mine rød neon ? Ja, det er godt nok ikke noget
> jeg har hørt om før, men kunne de mon finde på at gå amok og gyde ud

Det kan da meget vel være æg!
Netop det at du harskiftet en hel del vand, og derved sænket temperaturen
en del,
har almindeligvis den effekt på fiskene, at de begynder at lege.

Hvis vi bruger udelukkelse metoden, kan vi starte med at udelukke
gyppierne og platyerne, da de får unger,
Diskusene er det heller ikke, da de plejer og passer æggene, som også
afsættes samlet.
Rød neon, plejer ikke at være til at få i leg, med mindre det er i meget
blødt vand, og så
lægger de normalt æg i fintløvet planter. Tilbage bliver pansermallerne,
og det kan meget vel være dem der har lagt æg.
Pansermallers æg plejer så vidt jeg ved at være gullige, men hvis de ikke
er belvet befrugtet, skimler de og bliver hvide/grålige.

Det er godt nok en høj temperatur du kører med i dit akvarie! Der må da
fordampe oceaner af vand fra det!

Carsten

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 19-04-02 16:18

Hej,

> Det er godt nok en høj temperatur du kører med i dit akvarie! Der må da
> fordampe oceaner af vand fra det!

For discus er det en ganske normal temperatur, men det kan godt være at
gubbyerne og platyerne "sveder" en del...

Mht. fordampningen, så har jeg (godt og vel) samme temperatur i mit 325
liters stueakvarie, og fordampningen er nu ikke så slem. Man kan i hvertfald
ikke se vandstanden falde mere end godt én milimeter over en uge.

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-04-02 17:43

Kim Gam-Jensen <kgj@post.1klik.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cc034ae$0$78799$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
hvertfald
> ikke se vandstanden falde mere end godt én milimeter over en uge.

Selvom min viden om diskus ikke er så stor, vil jeg dog mene at den er
noget i overkanten.
Godt nok kan de tåle en noget højere temperatur, hvad man jo bruger ved
varmekure.
For et er at de kan tåle det, noget andet er om det er den optimale
temperatur.

Jeg har et saltvandsakvarie på 250 L, uden dækglas, men med en sump,
hvor overfladen er åben,
der fordamper op i mod 2 l omdagen!! Temperaturen er ca 24-25 grader. Og
nej akvariet er ikke
utæt.

Carsten

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 20-04-02 16:37

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> writes:

> [...]
> temperatur, hvad man jo bruger ved varmekure. For et er at de kan
> tåle det, noget andet er om det er den optimale temperatur.

Discus skal holdes ved 28-30 grader, så 29 er ikke for meget. Faktisk
"lige i øjet" :)

En discus varmekur er noget varmere. Helst over 32, og vist gerne
mindst 35 grader. Men det kan mit 200W varmelegeme vist ikke helt
klare for mig.

> Jeg har et saltvandsakvarie på 250 L, uden dækglas, men med en
> sump, hvor overfladen er åben, der fordamper op i mod 2 l omdagen!!
> Temperaturen er ca 24-25 grader. Og nej akvariet er ikke utæt.

Det kan være det mest skyldes det manglende dækglas og ikke
temperaturen.

/Esben

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 20-04-02 16:33

"Kim Gam-Jensen" <kgj@post.1klik.dk> writes:

> Hej,

> For discus er det en ganske normal temperatur, men det kan godt være at
> gubbyerne og platyerne "sveder" en del...

Det må de så bare leve med. Alt for mine discus :) Jeg har haft
temperaturen et stykke over 32, naturligvis med kraftig iltning imens,
og det så guppyerne ikke ud til at have problemer med. Jeg kunne
naturligvis ikke spørge dem, men ingen gispen eller anden anderledes
opførsel.

Og ja, det var ikke optimalt. Men det var for at redde mine discus
igennem noget sygdom, og da jeg ikke havde noget ekstra akvarium var
der ligesom ikke meget valg.

Det var før platyerne, så jeg ved ikke hvordan de ville have det med
sådan en tur. Forhåbentlig for jeg ikke brug for at finde ud af det.

> [...]
> 325 liters stueakvarie, og fordampningen er nu ikke så slem. Man kan
> i hvertfald ikke se vandstanden falde mere end godt én milimeter

Det er nok også deromkring jeg har det. Måske lidt mere, men det
skyldes nok at jeg har trærødder hængt op i gardinstænger, som
forhindrer "klapperne" på min akvastabil lampe i at lukke helt til.

/Esben
--
It is better to have loved and lost than never to have loved at all,
but only if no betting is involved.

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 20-04-02 16:42

> [...]

> del vand, og derved sænket temperaturen > en del, har almindeligvis
> den effekt på fiskene, at de begynder at lege.

Ja, og der blev hældt koldt vand fra hanen i. Temperaturen faldt lidt
over 2 grader.

> [...]
> æg. Pansermallers æg plejer så vidt jeg ved at være gullige, men
> hvis de ikke er belvet befrugtet, skimler de og bliver

Jeg har aldrig set hverken rød neon eller pansermalle æg. Men det er
ihvertfald nogle _meget_ små æg. Jeg tror der er lidt for mange hvide
pletter til det kan være pansermalle æg. De lægger vel højst et par
hundrede per hun. Jeg tror ikke jeg har mere end 5 hunner, og der er
rigtig mange hvide pletter...

Et rigtig akvaristisk mysterie :)

/Esben
--
The economy depends about as much on economists as the weather does
on forecasters.