Online counter
Fra : Duca

Dato : 19-04-02 13:00

Hejsa !

Er der en måde hvor på man kan se hvor mange der er "online" på ens side,
man selvfølgelig lave et function der gemmer ip adr. i 10 min hver gang en
ny kommer ind og så sige at det er online brugere, men er der en mere præcis
metode?

Mvh

Christoffer

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 19-04-02 13:20

"Duca" <ask@news.dk> skrev i melding
> [...]
> man selvfølgelig lave et function der gemmer ip adr. i 10 min hver gang en
> ny kommer ind og så sige at det er online brugere, men er der en mere

Det er mulig hvis det er en IIS-server med ASP ... Jeg husker ikke helt
hvordan det er siden det er en stund siden jeg gjorde det sist ...

--

Vennlig hilsen Erlend

erlendkb@online.no - ICQ: 42053660
http://www.kleggen.com/ - http://www.pizza.no/

Fra : Duca

Dato : 19-04-02 15:48

Hej

> Det er mulig hvis det er en IIS-server med ASP ... Jeg husker ikke helt
> hvordan det er siden det er en stund siden jeg gjorde det sist ...

Niks, det er Apache der kører showet! Ikke for at være ubehøvlet, men hvis
det var med asp jeg ville lave funktionen, havde det været dumt at spørge i
en php gruppe ;)

Mvh

Christoffer

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 21-04-02 23:36

> [...]
> det var med asp jeg ville lave funktionen, havde det været dumt at spørge

Helt greit det ... Jeg prøvde bare å være snill og fortelle om den eneste
måten jeg kan komme på som faktisk kan gi deg et reelt tall. De benytter den
metoden på heroes.dk som bruker ASP ...

Fra : wheeeeeeee

Dato : 19-04-02 14:28

> [...]
> man selvfølgelig lave et function der gemmer ip adr. i 10 min hver gang en
> ny kommer ind og så sige at det er online brugere, men er der en mere

Det er sådan det fungerer.

Hvordan skulle man fx kunne se om en bruger lige pludselig disconnecter?
Evt. kunne man få en lille frame til at reloade hver 20. sekund og så have
en liste over folk der har loaded den side de sidste 30 sekunder.

HTTP er ikke lavet til den slags.

Fra : Duca

Dato : 19-04-02 15:45

Hej

> Hvordan skulle man fx kunne se om en bruger lige pludselig disconnecter?
> Evt. kunne man få en lille frame til at reloade hver 20. sekund og så have
> en liste over folk der har loaded den side de sidste 30 sekunder.

Det var noget i den stil jeg havde i tankerne, men det var for at høre om
der var nogen som havde erfarring med det!?

Mvh

- Christoffer

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 21-04-02 23:39

> Hej

> Det var noget i den stil jeg havde i tankerne, men det var for at høre om
> der var nogen som havde erfarring med det!?

Hvorfor ikke lete selv ?
http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=422&lngW
Id=8

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 21-04-02 23:49

http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=422&lngW
> [...]

Hvis du sætter <> omkring klipper din newsklient ikke dine url'er i stykker.

--
Kristian Risager Larsen
http://www.kezze.dk - mailto:kezze@kezze.dk

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 21-04-02 23:56

"Kristian Risager Larsen" <kezze@kezze.dk> skrev i melding

> Hvis du sætter <> omkring klipper din newsklient ikke dine url'er i
stykker.

Takk for tipset .. :)

Fra : Janus Høi

Dato : 22-04-02 06:47

"Kristian Risager Larsen" <kezze@kezze.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du sætter <> omkring klipper din newsklient ikke dine url'er i
stykker.

Det gør den her.

Men hvis du bruger http://makeashorterlink.com kan du lave URL'erne
nyhedsgruppevenlige.
--
Janus Høi
Hysterisk Cindy-fanside:

Fra : Duca

Dato : 23-04-02 13:57

Hej igen

> Hvorfor ikke lete selv ?

http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=422&lngW
> Id=8

Som nævnt tidligere var mit svar på dit indlæg ang. asp osv ikke nogen
kritik eller et forsøg på at være smart...

Nå, men jeg har søgt og jeg har også fundet et par eksempler på online
counters (bl.a. på min fortrukne : http://www.hotscripts.com/PHP/ ) men de
fleste bruger en db løsning og det ville jeg helst være foruden.
Så jeg holdte mig til min nuværende løsning, hvor jeg gemmer ip-adr. på den
der requester siden samt et timestamp for dette i en fil. Når timestampet
udløber sletter jeg ip'en fra filen igen.
Det var bare for at hører om der var nogen som havde fundet på en anden
løsning jeg ikke lige havde tænkt på!

Men tak for indlægne, det er altid sjovt at få input fra andre!

mvh

-Christoffer

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-04-02 00:06

"Kristian Risager Larsen" <kezze@kezze.dk> writes:

> <http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=422&lng
> WId=8>
>
> Hvis du sætter <> omkring klipper din newsklient ikke dine url'er i stykker.

Synd at det ikke virkede. Prøv at se lidt på
<http://www.kommunalbastards.org/oe/>, hvor der er en masse tips til
hvordan man kan få Outhouse Distress til at virke som en nogenlunde
anstændig newsreader.

<http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=422&lngWId=8>

Hehe, min newsreader kan godt finde ud af det :-Þ

--
Jacob - www.bunk.cc
The moon may be smaller than Earth, but it's further away.

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 19-04-02 15:55

> [...]
> man selvfølgelig lave et function der gemmer ip adr. i 10 min hver gang en
> ny kommer ind og så sige at det er online brugere, men er der en mere

HTTP er ikke lavet til streaming media, så din løsning lyder umiddelbart som
den bedste.

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-02 16:41

> præcis

Jeg er da ikke en ørn til nogen af delene, men er session med en java
OnOnload (eller hvad det hedder i javascript når man forlader siden)
umulig - anyone ? bare et forslag :)

John

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 19-04-02 18:19

John Larsen skrev:

>Jeg er da ikke en ørn til nogen af delene, men er session med en java
>OnOnload (eller hvad det hedder i javascript når man forlader siden)

Unload må det være

>umulig - anyone ? bare et forslag :)

Det er jo skidt, hvis man ikke tager højde for, at nogle browsere ikke
understøtter javascript - og nogle personer slår det fra. Så man skal
lave en eller anden form for timeout alligevel...

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 20-04-02 22:28

D. Fri, 19 Apr 2002 19:18:55 +0200 syntes Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
at dk.edb.internet.webdesign.serverside.php skulle vide at
<rak0cu8s60nb0k9uqvp35g1cdum5ugnf7m@news.tele.dk>.

> [...]
>understøtter javascript - og nogle personer slår det fra. Så man skal
>lave en eller anden form for timeout alligevel...

Hvis man har en server der kan klare at have rigtig mange åbne forbindleser
ad gangen, kan man have en java-appet liggende, der konstant fortæller at
siden stadig ses. Java-appletten får endda at vide af browseren hvornår den
er i det synlige felt og ej, så der er perspektiver i det, med flere
appletter der snakker sammen og én der rapporterer tilbage.
Så er der dem der har java slået fra - de kan måske tæmmes med en usynlig
frame der reloader - men igen er der ingen garantier.
Hvis vi fx antage at det er ca. 5% der ikke kan holdes ordentligt styr på,
kan man spørge sig selv om dette er aceptabelt? Man kan se hvornår de
ankommer til de enkelte sider, og ved at sammenholde bevægelsesmønstret med
data fra besøgende man *har* styr på, vil man kunne reducere de 5%
mærkbart. Igen kan man spørge sig selv, om den lille fejlprocent/promille
der er tilbage, er aceptabel?

Problemet er jo at vi er 100% afhængige af data fra brugeren - det eneste
vi ved med sikkerhed er at brugeren har bedt om at se en specifik side.
Resten kunne i princippet være falske data, produceret af en bruger der vil
drille os[1] - risikoen for dette er normalt bare aceptabel lille.

[1] Ja - man kan dekompillere en java-applet (eller -program) på få
sekunder, og se kildekoden inkl. de oprindelige variabelnavne.
--
Mvh. Simon Mikkelsen, ingeniørstuderende

Vil du være med til at klargøre første freeware-udgave af
ZIP Stat www.zipstat.dk, skrevet i Perl, så send mig en mail.

Fra : wheeeeeeee

Dato : 21-04-02 12:42

> [...]
>
> Jeg er da ikke en ørn til nogen af delene, men er session med en java
> OnOnload (eller hvad det hedder i javascript når man forlader siden)

Hvis man ikke går væk fra siden, mens men er på nettet, så virker det ikke.
Dvs. fx hvis man disconnecter sit modem mens man er på siden, modem udfald,
strømsvigt osv.