Pornofilm som opvarmning
Fra : Michael H.

Dato : 19-04-02 12:39

Jeg er lidt nysgerrig, og kunne godt tænke mig at vide om der er andre par
der bruger pornofilm som opvarmning til en hyggeaften med partneren. Grunden
til at jeg spørger er, at når mig og konen er i en
videoforretning/pornobiks, for at finde en film står der 99,9%, kun mænd, og
lurer på omslagene, og kikker ''underligt'' når jeg kommer med konen.
Eller det er måske mændene i (piger) har sendt i byen, for at låne en film
eller er der bare ikke særlige mange par der ser dem sammen. Det er ikke for
handlingens skyld vi ser dem, men simpelthen for at varme op engang
imellem.. ca. 1 gang hver anden måned.

Michael

Fra : Anita

Dato : 19-04-02 13:58

"Michael H." skrev

> Jeg er lidt nysgerrig, og kunne godt tænke mig at vide om der er andre par
> der bruger pornofilm som opvarmning til en hyggeaften med partneren.

Tjo.. det er da sket...

> [...]
og
> lurer på omslagene, og kikker ''underligt'' når jeg kommer med konen.

Det er fordi "vi andre" ikke går hen i videobutikken, men bestiller over
internettet

> Eller det er måske mændene i (piger) har sendt i byen, for at låne en film
> eller er der bare ikke særlige mange par der ser dem sammen.

Tja... godt spørgsmål. Mon ikke der er flere der ser dem, end der vil
indrømme det?!

Venligst Anita

Fra : merlin

Dato : 19-04-02 16:05

> Jeg er lidt nysgerrig, og kunne godt tænke mig at vide om der er andre par
> der bruger pornofilm som opvarmning til en hyggeaften med partneren.
Grunden

joda

> [...]
for
> handlingens skyld vi ser dem, men simpelthen for at varme op engang

kun en gang om måneden?

Fra : Lars Ehlers

Dato : 19-04-02 16:47

On Fri, 19 Apr 2002 13:38:42 +0200, "Michael H."
<mhNOSPAM@smorumnet.dk> wrote:

>Jeg er lidt nysgerrig, og kunne godt tænke mig at vide om der er andre par
>der bruger pornofilm som opvarmning til en hyggeaften med partneren.

Hej Michael,

Ja, det sker da. Oftest hvis vi har været i byen og er blevet lidt
opstemte Så smutter vi lige forbi den lokale pornobutik og snupper
et par film med hjem. Også her er der flest mænd i forretningerne, men
det sker da, at vi ser et andet par eller en enlig pige. Jeg har
indtryk af, at de fleste mænd kommer i forretningen for at se film i
deres videorum.

Jeg er overbevist om, at mange par ser pornofilm som "opvarmning",
hvad enten de lejer dem på internettet eller selv henter dem i
forretningen.

Lars
San Francisco

Fra : Chokmah

Dato : 19-04-02 22:13

"Michael H." <mhNOSPAM@smorumnet.dk> wrote in message news:<a9ovi1$sm8$1@sunsite.dk>...
> Jeg er lidt nysgerrig, og kunne godt tænke mig at vide om der er andre par
> der bruger pornofilm som opvarmning til en hyggeaften med partneren.

Tjjjjaaa forsøget er blevet gjort ... men fantasien var nu bedre !

> [...]
> lurer på omslagene, og kikker ''underligt'' når jeg kommer med konen.

well lad dem lure væk og tænke hvad du formoder.... det er well sagen
uvedkommen?

> Eller det er måske mændene i (piger) har sendt i byen, for at låne en film
> eller er der bare ikke særlige mange par der ser dem sammen.

mit indtryg er at det er mest et mande marked - køb salg lej downloade
etc.
jeg tror da ikke kvinder er upåvirkede af det.... og nu er de jo
forskelige osv....

> Det er ikke for
> handlingens skyld vi ser dem

findes der nogen med Handling i ;)? der strækker sig ud over at komme
til sagen ? nahh så er det well næppe prono film - menjeg tror en af
de filmder tænder mig mest er nok caligula....
og det er jo ikke BARE porno

>, men simpelthen for at varme op engang
> imellem.. ca. 1 gang hver anden måned.

jamen hvis det gør dte så er det jo det der skal til ;)

Mv
Bo

Fra : Bo Warming

Dato : 20-04-02 03:32

"Chokmah" <chokmah999@hotmail.com> wrote in message

> findes der nogen med Handling i ;)? der strækker sig ud over at komme
> til sagen ?

Både film og tekst porn kan have ganske raffineret s/m-handling, for i det
lange løb bliver indud jo kedelig, uanset stilling, men at en pige gider
dominere manden, eller nyder en total underkastelse med overfladisk smerte -
det flytter legen op på et højere kunstnerisk niveau , hvor der er flere
kreative muligheder.

De grå sider fra Ugens Rapport, hvis brugsværdi for mig holder længe, er dem
med bondage og intelligent drillende herskerinder.

Min første kone var fra Norge, og blev vildt jalouz på porno, som efter at
graviditet var opnået, var nødvendig for mig som opvarmning.

Min næste foreslog at vi lejede porno når vi skulle hygge os, ikke fordi hun
interesserede sig en døjt for mande-drømmeindustri-produktet men for at
bevise sin respekt og sympati, jvf Piet Heins dybe gruk "Den virkelig vise
er den der forstår, at forstå også den som han ikke forstår#

Min nuværende japanske samleverske er helt uden de kristendomsskabte
hæmninger - Nietzschesk , ærlig egoist, og ville aldrig gide smigre med
interesse for porn.
Selvfølgelig er det manden der har en sædblærespænding der trænger sig på,
og kvindens vigtigste orgasme er fødslen.

"Hvad frugtbart er, er sandt. Goethe

"Ved at elske, bliver kvinden det, som hun ser ud som, i sin elskers
fantasi. Nietzsche

Få mænd har sukket,
fordi deres kvinde er blevet forført,
- de fleste fordi ingen har ønsket at forføre deres kvinde. Nietzsche

Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Der er meget nysgerrighed i moderkærlighed. Nietzsche

Fra moderen: Enhver bærer et billede på kvinden i sig fra moderen: af dette
bliver han bestemt til i det hele taget at højagte kvinderne eller
ringeagte dem eller i almindelighed være ligegyldig overfor dem. " Nietzsche

"Siden den franske revolution har kvinders indflydelse AFTAGET
forholdsmæssigt, mens man har øget rettigheder og krav." Nietzsche

The best friende will probably get the best wife - because a good marriage
is based on talent for friendship. Nietzsche

A man loves a woman and thereby becomes a slave, A woman who loves a man
thereby becomes a more perfect woman. Nietzsche

The best women cherish in their breasts a secret scorn for science, as if
they were superior to it.Nietzsche

Women wants to be taken and accepted as a possession. consequently she wants
one who takes. Nietzsche

Kvinden er dybest set ufredelig. Nietzsche

I hævn og kærlighed er kvinder mere barbariske end mænd. Nietzsche

Woman wants to serve, and therein lies her happiness.And the free spirits
want not to be served , and therein lies his happiness.Nietzsche

Den sikreste måde at bekæmpe den mandlige sygdom, selvforagt, er at blive
elsket af en begavet kvinde. Nietzsche

The natural order of things, the eternal war between the sexes, assigns her
by far the foremost rank. Nietzsche

Everyone carries within him an image of the woman, that he gets from his
mother; that determines whether he will honor women in general or despise
them og be generally indiferrent to them. Nietzsche

Unresolved dissonances in the relation of the character and disposition of
the parents, continue to reverberate in the nature of the child, and
constitute his inner suffering. Nietzsche

When a man loves a woman, he is a good liar about himself and to himself.
He seems to himself transfigured, wiser, stronger, richer, more perfect. He
becomes more perfect. Nietzsche

Hidtil er kvinderne blevet behandlet som fugle af mændene, som fugle der fra
en eller anden højde har forvildet sig ned til dem, som noget finere,
sårbarere, vildtblomstrende, noget underfuldere, sødere, mere sjælfuldt -
men som noget man må spærre inde, for at det ikke skal flyve bort. Nietzsche

Hvad Dante og Goethe har troet om kvinden - hun skuer himlens lys og jeg det
i hende - oversattes til "Det evigt kvindelige trækker os op til Gud.

Jeg tvivler ikke på at enhver ædel kvinde vil vægre sig ved denne tro, thi
præcis det tror HUN om det evigt mandlige. Nietzsche

Denne kvinde er smuk og klog - ak, hvor meget klogere ville hun ikke være
blevet, om hun ikke havde været smuk! Nietzsche

Kvinderne har forstanden, mændene gemyttet og lidenskaben. Dette modsiges
ikke af, at mændene faktisk driver det meget videre med deres forstand: de
har dybere, vældigere impulser, det er dem, der bringer deres forstand, som
i sig sig selv er noget passivt, så vidt. Kvinderne undrer sig ofte i
stilhed over den store højagtelse, mændene yder deres gemyt.Nietzsche

Den perfekte kvinde river dig i stykker, når hun elsker Nietzsche

Women have intelligence, men have character and passion. Nietzsche

(clever w)

I det store hele foragtes kvinder mere af kvinder end af mænd. Nietzsche

Women have intelligence, men have character and passion. Nietzsche

Only he who is man enough, will release the woman in woman.
[...]

Hellere ægteskabsbrud end ægteskabs-bøjning og løgn. Nietzsche

Der er meget nysgerrighed i moderkærlighed. Nietzsche

On the whole, "woman" has been despised by woman herself more than by man
(beyound good and evil) Nietzsche

"Siden den franske revolution har kvinders indflydelse AFTAGET
forholdsmæssigt, mens man har øget rettigheder og krav." Nietzsche

Honour and honesty. Those girls, who wait to owe their whole lifes
maintenance to their youthful charms alone,
and whose cunning is prompted by their shrewd mothers,

want the same thing as courtesans -
- only the girls are more clever and less honest.
Ære og hæderlighed. Piger, der venter at vinde alt ved deres ungdommelige
ynder,
og hvis beregning stimuleres af deres snedige mødre,
er helt som prostituerede - blot er disse piger mere kloge og mindre ærlige.
Nietzsche

The surest remedy for the male disease of self-contempt is the love of a
sensible woman. Nietzsche

Women´s vanity requires a man to be something more than just a happy
husband. Nietzsche

Whereever the industral spirit has triumphed over the military and
aristocratic, women strives for the economic and legal independence of a
clerk. Nietzsche

The more womanly a woman is, the more she fights tooth and nail against
rights in general.

When a man is in love he endures more than at other times, he submits to
everything.

For lovers in the real and strong meaning of the term, the satisfaction of
sexual desire is inessential. It is merely a symbol. Nietzsche

After a personal quarrel between a man and a woman ,
the former suffers chiefly from the idea of having wounded the other,
while the latter suffers chiefly from the idea of not having wounded the
other enough. Thus she will endeavour by tears, sobs and discomposed mime
to make his heart even heavier. Nietzsche

Trusting in our feelings simply means obeying our grandfater and grandmother
more than the god within us: our reason and experience.Nietzsche

Womens modesty generally increases with their beauty. Nietzsche

For the sake of love, women wholly become what they are in the imagination
of the men, who love them. Nietzsche

Through love, Women actually become what they appear to be in the
imagination of their lovers. Nietzsche

Alle virkelige kvinner føler seg skamfulle overfor vitenskapen. Den
irriterer dem som om den ville kikke dem under huden, - eller enda verre!
Under kjolen eller stasen.Nietzsche

Alt hos Kvinden er en Gaade, og alt hos Kvinden har een Løsning nemlig:
moderskabet. Friedrich Nietzsche

Av gamle florentinske noveller, men også av livet kan man lære: Buona
femmina e mala femmina vuol bastone)(både den gode og den onde kvinde har
godt af stokken).Nietzsche

Bak all personlig forfengelighet har kvinnene selv stadig vekk sin
upersonlige forakt - for "kvinnen". -Nietzsche

Der vor ikke kjærligheten og hatet spiller noen rolle, spiller kvinnene sin
rolle dårlig. Nietzsche

I hevn som i kjærlighet er kvinnene mer barbariske enn mennene.Nietzsche

If married couples did not live together, happy marriages would be more
frequent.Nietzsche

Kjønnene tar feil av hverandre. Det fører til at de egentlig bare ærer og
elsker seg selv (eller sitt eget ideal, for å uttrykke det noe mildere -).
Derfor ønsker mannen seg en fredsommelig kvinne, - men nettopp kvinnene er
vesentlig ufredsommelige, som kattene, uansett hvor mye de har øvd seg på å
gi inntrykk av fredsommelighet.Nietzsche

Kvinnene lærer å hate i samme grad som de - glemmer å fortrylle.Nietzsche

Mands væsen er vilje, kvindevæsen er villighed - således er kønnenes lov.
Sandelig! en hård lov for kvinden. Nietzsche

Men use a new lesson or experience later on as a ploughshare or perhaps also
as a weapon; women at once make it into an ornament.Nietzsche

Når en kvinne har lærde tilbøyeligheter, så er det vanligvis noe galt med
hennes seksualitet. Allerede ufruktbarhet disponerer for en viss
maskulinitet i smake. Mannen er nemlig, om man tillater meg, "det ufruktbare
vesen". Nietzsche

Om man sammenligner mann og kvinne i det store og hele, kan man si: Kvinnene
ville ikke ha talentet for å pynte seg om de ikke hadde instinktet for en
annen rolle.Nietzsche

Only he who is man enough, will release the woman in woman.Nietzsche

The sick woman opressing, tyrannising especially;no one surpasses her in
refinements for ruling, Nietzsche

To ting vil den ægte mand: fare og leg. Derfor attrår han kvinder som det
farligste legetøj. Nietzsche

"En lille kvinde der render efter sin hævn, vil rende skæbnen over ende"
skriver Nietzsche, "Kvinden er usigelig meget ondere end manden, også
klogere. Godhed hos en kvinde er allerede en form for udartning" fortsætter
Nietzsche i EcceHomo

"Kvinden, jo mere hun er kvinde, vægrer sig med hænder og fødder imod
"rettigheder" overhovedet, naturtilstanden, den evige krig mellem kønnene
giver hende jo langt den første rang. Har man haft øre for min definition på
kærlighed? Det er den eneste, der er en filosof værdig. ;
Kærlighed .- i sine midler krig, i sin grund dødelig had mellem kønnene.

Har man hørt mit svar på spørgsmålet, hvordan man kurerer, forløser en
kvinde?

Man gør hende med barn.Kvinden behøver barn. Manden er kun et middel."(
Nietzsche

Å forføre ens neste til en god oppfatning om en og senere selv tro fullt og
fast på nestens oppfatning. Hvem kan gjøre kvinnene et slikt kunststykke
etter?-Nietzsche

Forsagelse af viljen til skønhed - For at være skøn skal en kvinde ikke
ville gå for at være smuk: det vil sige, hun skal i ni og halvfemsindstyve
tilfælde, hvor hun kunde behage, forsmå, ja undertrykke det at vække behag,
for en eneste gang at høste dens henrykkelse, hvis sjælsporte er store nok
til at modtage noget stort.Nietzsche

"A marriage proves itself a good marriage by enduring an occasional
'exception'. Nietzsche

When marrying, one should ask oneself this question: Do you belive that you
will be able to converse well with this woman into your old age?Nietzsche

"I stæderne er det dårligt at bo - der findes for mange brunstige.

Er det ikke bedre at falde i hænderne på en morder end at indfanges af en
brunstig kvindes drømme?

Og se dog på disse mænd: deres øjne fortæller det - de ved intet bedre på
jorden end at ligge hos en kvinde. ......Hvor artigt forstår ikke hunden
liderlighed at tigge om et stykke ånd, når der nægtes den et stykke kød"
Nietzsche (Om kyskheden)

>Se nu fuldbragtes verden" sådan tænker enhver kvinde, når hun adlyder af al
sin kærlighed.

Og lyde må kvinden og finde et dyb i sin overflade. Overflade er kvindens
sind, en bevægelig stormbevæget hud over et grundet vand.

Men mandens sind er dybt, dets floder bruser gennem underjordiske gange:
kvinden aner hans styrke, men forstår den ikke.<

Da svarede den gamle kone "Meget artigt og især for dem som er unge nok
dertil"

Sælsomt er det - Zarathustra kender kun så lidet kvinderne - og dog har han
ret om dem. Er det måske, fordi hos kvinden intet er umuligt.

Og tag så til tak en lille sandhed. Jeg er gammel nok til den!

Gem den godt og hold den for munden, ellers skriger den himmelhøjt, den
lille sandhed"

Giv mig, kvinde, din lille sandhed<, sagde Zarathustra, og den gamle kvinde
svarede

"Går til kvinderne din vej? Nuvel, forglem så pisken ej"(Om gamle og unge
kvinder)

Fra : Bull

Dato : 22-04-02 13:11

"Bo Warming" skrev d. 20-04-02 03:32 dette indlæg :
> [...]
smerte -
> det flytter legen op på et højere kunstnerisk niveau , hvor der er
Heri er jeg ikke helt uenig. Men (og dette er sikkert endnu mere OT end
det meste af foranstående indlæg) selvom jeg i mine helt unge dage var
en stor beundrer af Nietzsche, er denne uovertrufne ensformighed i
gentagelsen af ensartede citater dog om muligt endnu mere kedelig end
ind/ud-porno, og man fratages lysten til Niezsche. Men er det ikke også
lidt forældet og kvindefjendsk at sige "Wenn du zu den Frauen gehst,
vergiss die Peitsche nicht!"? Det passer hverken til emnet eller til
vor tid.
Undskyld! Men jeg kunne bare ikke lade være at komme med dette sure
opstød efter at have tygget mig igennem en masse spam i forventning om,
at den kendte debattør Bo Warming dog før eller senere måtte komme med
nogle selvstændige tanker af nogen kvalitet.

http://www.kandu.dk/

Fra : Tomas O.

Dato : 22-04-02 14:56

Bull skrev:

SNIP
> [...]
> spam i forventning om, at den kendte debattør Bo Warming dog
> før eller senere måtte komme med nogle selvstændige tanker af

hvor gammel har du tænkt dig at blive? De forventninger du har
kan ikke opfyldes i dette liv eller det næst eller det næste
eller...

Glemt det

Hilsen
Tomas O.
FUT dk.snak.snik

Fra : Sott

Dato : 22-04-02 16:25

Hej Bull :0)

"Bull" <Bull.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ind/ud-porno, og man fratages lysten til Niezsche. Men er det ikke også
> lidt forældet og kvindefjendsk at sige "Wenn du zu den Frauen gehst,

Niezsche _var_ kvindefjendsk - hans modstand mod kristen-
dommen og kvinder, var direkte afledt af hans manglende
mod til at få gjort op med hans mor og to søstre, som var
religiøse og mandefjendske i en sådan grad, at de forpestede
hans barndom og voksenliv.

Han har sikkert skrevet en del brugbart til eftertiden, men
det kan nok være nyttigt at "tage det med et gran salt".

Søs

Fra : Bo Warming

Dato : 22-04-02 19:06

"Sott" <sott_s@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> mod til at få gjort op med hans mor og to søstre, som var
> religiøse og mandefjendske i en sådan grad, at de forpestede

Han viste bedre åndeligt liv end det undertrykkende religiøse - man det er
en skrøne at han skulle være negativ mht kvinder. Tværimod er franske
feministgrupper begejstrede for hans intelligente og velbegrundede seen op
til kvinder, som klogere end mænd vedr meget væsentligt.

Se citaterne nedenfor.

[...]

When entering a marriage, one should ask the question:
do you think yuo will be able to have good conversation with this woman
right into old age? Everything else in marriage is transitory, but most of
the time in interaction is spent in conversation.. Nietzsche

When the woman wants to be famous through the marriage, or the man popular
through the woman, the marriage lasts long.

[...]

"Hvor højt kvinder end ærer deres mænd,
så ærer de dog endnu mere de af samfundet anerkendte magter og høje
stillinger. ;
de har i århundreder været vænnede til at træde frem for alt herskende i
bøjet stilling,
med hænderne foldet over brystet og til at misbillige al opsætsighed mod den
offentlige magt.
Derfor hænger de sig,uden egentlig at tilsigte det (snarere som af
instinkt)som
hæmsko mellem hjulene på enhver frisindet uafhængig stræben.
og gør under visse omstændigheder deres ægtefæller i høj grad utålmodige,
især deres ægtefæller overtaler sig til at tro,
at det er kærlighed, der i grunden driver kvinderne dertil
At miskende kvindernes midler og højmodigt ære motiverne til disse midler
- der er mands skik og ofte medfører mands-fortvivlelse. Nietzsche

"Women respect their men, but they respect even more the acknowledged power
and high position in society. During centuries they have been accustomed to
advance them selves towards all rules in a subordinate position, and they
have scorned all rebellion against the public authorities.Nietzsche

[...]

Nietzsche Hvorfor jeg skriver så gode bøger)

Where neither love nor hatred is in the game, a woman's game is
mediocre.Nietzsche

Woman was God´s second blunder.Nietzsche

Women can form a friendship with a man very well; but to preserve it - to
that end a slight physical antipathy must probably help.Nietzsche

You are going to women? Do not forget The whip!Nietzsche

[...]

"Det skete da de ugudeligste ord gik ud af en guds mund - ordene >Der er kun
een gud. Du skal ikke have guder foruden mig<

En gammel gråskæg af en gud forglemte sig sådan en gang i sin skinsyge.

Og da lo alle guderne og vaklede på deres stole og råbte >Er da ikke netop
det guddommelighed, at der gives guder, men - ingen Gud" - sir Nietzsche
Afgået, den gamle pave

> [...]

svarede

"Går til kvinderne din vej? Nuvel, forglem så pisken ej"(Om gamle og unge

Manden oplever skæbnen og begriber årsags-sammenhængen, det eksisterendes
logik, efter årsag og virkning. Nietzsche

As a counteragent to prostitutioin or as its ennoblement, I would recomend
leashold marriages. These could last for a term of years og of months, with
adequate provision for the children" Nietzsche

Kvinden derimod er skæbne, er tid, er selve verdens organiske logik.
Nietzsche

Kvinden er vilje men manden er også forestilling Schopenhauer

Kvindens emancipation, det er den mislykkede dvs ufrugtbae kvindes
instinktive had mod den vellykkede - manden er altid bare et middel, påskud,
taktik, Ved at hæve sig selv op til "kvinden i sig selv", "højere kvinde", "
kvinde-idealist" stræber de efter at sænke kvindens almindelige
rang-niveau.., intet middel er sikrere til det end gymnasieuddannelse,
bukser og politisk stemmekvæg- ret. Nietzsche

Ondartet idealisme forekommer hos Henrik Ibsen, den typiske gammeljomfru. -
han har som mål at forgifte samvittigheden og naturen i kærligheden mellem
kønnene At prædike kyskhed er en offentlig tilskyndelse til naturstridighed.
Enhver foragt for kønslivet, enhver forurening af selvsamme ved hjælp af
begrebet "uren" er selve forbrydelsen mod livet - er den egentlige synd
mod livets helligånd. Nietzsche

"Det er bevis på kvindens visdom, at hun altid har vidst at blive forsørget.
Nietzsche

"Ægteskab er en nødvendig sag i tyverne, og nyttig men ikke påkrævet i
trediverne. Senere er det skadeligt og fremmer mandens mentale sammenbrud.
Nietzsche (som ikke oplevede noget sammenbrud, som påstået)

"Kravet om at blive elsket er den yderste arrogance.Nietzsche

"Kærlighed begærer, frygt undgår + "Kærlighed er det mest ukvalificerede
udtryk for egoisme. Nietzsche

"Vil kvinden være smuk, må hun ikke stræbe efter at være pæn. Nietzsche

"Man bør ikke tillade, at en forelsket mand træffer beslutninger, som afgør
samfundets udvikling. Nietzsche

"Hvor mange mænd er ikke vågnet og har tænkt, at konen er kedelig, selvom
hun tror modsat. Og så er der kvinderne, hvis kød er villigt men hvis
intellekt er svagt. Nietzsche

Er der et mere helligt stade end svangerskab. Nietzsche

Kærlighed fører til at selv den elskedes lidenskab tilgives. Nietzsche

Kvinder føler at manden stiller spørgsmålstegn ved deres ære og at børn er
en undskyldning og nedtoning. Nietzsche

Kvinder lider nederlag når de bliver ophidsede og usikre og taler for meget
i nærvær af en mand de elsker.Men forføres bedst ved underfundig og
flegmatisk ømhed. Nietzsche

"Kærlighed er noget man lærer. Nietzsche

"En mand der elsker som en kvinde bliver derved slave. En kvinde der elsker
som en kvinde bliver en mere perfekt kvinde. Nietzsche

"Det er den underfundige og jaloux tørst efter besiddelse, der får en mands
kærlighed til at blive ved. Nietzsche

Man må være en svamp for at elskes af hjerter, der flyder over. Nietzsche

"Man in his innermost soul is merely evil. Women, however, is mean.
Nietzsche

"Når man ikke længere kan elske, bør man _gå forbi_. Nietzsche (stemme med
fødderne?)

"Den dårligt-parrede er den mest hævngerrige. De får alle til at lide for
den ulykke, at de ikke længere er single. Nietzsche

"Men elsker sine begær, ikke det begærede. Nietzsche

"Man lærer at foragte og afsky, når man elsker, og netop når man elsker
bedst. Nietzsche

"Da den industrielle ånd triumferede over den militære og aristokratiske,
søgte kvinder

økonomisk og juridisk tryghed i kontorarbejde. Nietzsche (se blot Tine
Brøndum fra LO)

"For elskere i ordet virkelige og stærke mening, er tilfredstillelsen af
begæret ligegyldig. Det er bare et symbol. Nietzsche

"Som en modvægt til prostitution og som dennes fornem-gørelse , ønsker jeg
at man overvejer leasing-ægteskaber. De kan vare en årrække eller måneder,
med passende sikring af børnene". Nietzsche

(At denne opfinder af det åbnelyse serielle monogami altid kun friede for
to år, er en fortiet årsag til at den jødiske generaldatter Lou Salome
foretrak totalslaver som Rilke og Freud - men det skal hedde sig bl.a. i
Bertrand Russells , Thielsts og Villy Sørensens nedgørelser, at Nietzsche
var usexet og kuet, hvilket ingen breve peger imod. Men livslang
vidtforgrenet psykosomatisk/hypokondrisk/neurologisk sygdom, der blev til
nær-blindhed, er ikke sexet. Lou Salome skriver om kysseri under deres mange
døgnlange diskussioner i alpenaturen , at hun "ikke kan huske noget derom" -
men med det extreme fuldskægsmustache han beskyttede sin ære med, er det
helt sikkert, at hun lyver .).

"Hvad bliver der af den "evige jøde", når kvinden forguder og lænker. Han
ophører at være evig. Han gifter sig, dvs bliver os uinteressant. Nietzsche

"Det der adskiller kønnene, må videreudvikles. Kløften mellem mand og kvinde
bør gøres bredere. Nietzsche

"Where neither love nor hate is in the game a woman is a mediocre player."
(beyond good and evil, #115); "A real man wants two things: danger and play.
Therefore he wants woman as the most dangerous plaything. Man should be
educated for war, and woman for the recreation of the warrior; all else is
folly." (Zarathustra, On Little Old and Young Women); "Science offends the
++y of all genuine women. They feel as if one were trying to look under
their skin--or worse! under their clothes and finery (Beyond G&E, 3127) ;
and "I love the forest. It is bad to live in cities: there too many are in
heat. Is it not better to fall into the hands of a murderer than into the
dreams of a woman in heat? And behold these men: their eyes say it--they
know of nothing better on earth than to lie with a woman. Mud is at the
bottom of their souls; and woe if their mud also has spirit!" (Zarathustra,
On Chastity).

Nietzsche skriver i "Den stilleste stund" om din "frygtelige herskerinde"
der siger til ham

"Du vil ikke. Er det nu også rigtigt af dig. Gem dig ikke i din trods"

og til sidst siger stemmen

"Dine frugter er modne, men du er ikke moden til dine frugter"

When a man is in love he endures more than at other times, he submits to
everything. Nietzsche

All our poeticizing and thinking from the highest to the lowest is marked by
the exaggerated importance placed on the love story as the principal item of
our lives. Nietzsche

"Man må sidde trygt på SIG SELV, man må stå tappert på sine to ben, ellers
KAN man slet ikke elske. Det ved kvinderne i sidste ende kun alt for godt.:
De giver pokker i uselviske, lutter objektive mænd. ..... Jeg er måske det
evigt kvindeliges første psykolog, hvem ved" Nietzsche i Ecce Homo, kapitlet
"Hvorfor jeg skriver så gode bøger".

EROTIK

Sanseligheten løper ofte forbi utviklingen av kjærligheten slik at roten
bliver svak og lett rives opp. Nietzsche

Christianity gave Eros poison to drink - he did not die of it, to be sure,
but degeneratated into a vice.Nietzsche

De enorme forventningene til kjønnskjærligheten og skammen over disse
forventningene, forvrenger på forhånd alle perspektiver for
kvinnene.Nietzsche

pinnacle

Sanseligheten løper ofte forbi utviklingen av kjærligheten slik at roten
bliver svak og lett rives opp.Nietzsche:

Selv konkubinatet er blitt korrumpert: - av ekteskapet. Nietzsche

Underlivet er grunnen til at mennesket ikke så lett betrakter seg selv som
en gud.Nietzsche:

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 22-04-02 19:55

"Bo Warming" <Bo.Warming@spamfilter.dk> wrote in message
[snip]
> Se citaterne nedenfor.
[snap]

Lad venligst være med at *gentage* de samme citater igen ?!?

[snude]

-Michael.

Fra : Sott

Dato : 22-04-02 20:58

Hej Bo

"Bo Warming" <Bo.Warming@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
op
> til kvinder, som klogere end mænd vedr meget væsentligt.

Jeg kan ikke rigtigt se relevansen i dine argumenter.
At en psykisk underkuet mand, opfatter kvinder som
klogere, kan uden det store fantasteri opfattes som
hans nederlag og hans given fortabt. Og i hans "verden"
var kvinder klogere, de knækkede jo i vid udstrækning
hans livssyn.

> Se citaterne nedenfor.

Gentagelser, gør ikke usandt, sandt.

Søs, som synes at mange at citaterne faktisk viser, præcis
hvad jeg skrev - nemlig hans ringagtelse af kvinder - hans
frygt for kvinder og hans had til kvinder (skabt i hans
barndom).

Fra : Chokmah

Dato : 22-04-02 22:52

On Mon, 22 Apr 2002 21:58:10 +0200, "Sott" <sott_s@hotmail.com> wrote:

HI Søs

> [...]
>hans nederlag og hans given fortabt. Og i hans "verden"
>var kvinder klogere, de knækkede jo i vid udstrækning

jeg tror for at livssynet skal ....være meninsgfuld - bliver man nød
til at tage det som nogen almen betragtninger og ikke føre dem over på
specifikke situasioner - prøve at se dynamikken i og ikke episoden i
beskrivelserne - ellers så går det galt -
Mv
den anden Bo :)

Fra : Vanillepigen

Dato : 24-04-02 11:39

"Chokmah" <chokmah@c.dk> skrev i en meddelelse

Hej Bo

> [...]
> specifikke situasioner - prøve at se dynamikken i og ikke episoden i
> beskrivelserne - ellers så går det galt -

Her er jeg enig med dig Bo. Selvom en filosof tænker eller skriver med nogle
personligt smertelige ting som drivkraft, bliver man nød til at si dette fra
"gyldigheden" af deres filosofi, livssyn.Selvom det kan være nok så
interessant og vedkommende som personalhistorie og for at forstå mennesket
og filosoffen Nietzsche.

Kierkegaard brugte sit brudte forhold med Regine Olsen som drivkraft, men at
han var en elendig elsker i det virkelige liv giver vel ikke de erkendelser
han kom frem til mindre filosofisk værdi eller hvad?

Kristine, der ved at dette er aldeles off topic og som faktisk ikke har
særlig meget forstand på hverken Nietzsche eller Kierkegaard.

Fra : Bo Warming

Dato : 24-04-02 14:18

"Vanillepigen" <kristine@FJERNDETTEgazel.dk> wrote in message
> Selvom det kan være nok så
> interessant og vedkommende som personalhistorie og for at forstå mennesket
> og filosoffen Nietzsche.

Selvom N. foregreb Freud mht at tilskrive sexualitet en central rolle i
personlighedsudviklingen, så skrev han også at erotik bare er et symbol på
at man er anerkendt - har haft succes med sin "vilje til magt".
Tidligt i sit liv styredes N. ind på læsning og skrivning - kaldtes "den
lille præst" og imponerede alle med sin hurtige logik (ligesom Grundtvig
beundrede Kierkegaard for lyn-analyse og lyn-syntese).
Han besluttede før gymnasiet, at han ville skrive bøger der var bedre end
alle andre.
Da N. siden barndommen var smertepatient - neurologisk lidelse bl.a.
tiltagende blindhed - valgte han at fokusere på at forbedre filosofien, og
det optog ham med sådan en begejstring, at han næppe har haft tid og lyst
til sex.
Han ønskede at finde kone at få børn med, men resignerede da "hans Regitze"
'r
heller ikke matchede det akademiske kald, som jo kan give tilfredsstillelse
der langt overgår parforholdets.

> [...]
erkendelser
> han kom frem til mindre filosofisk værdi eller hvad?

Ingen af os ved om Kierkegaard elskede, elskede tumpet eller elskede virilt
eller slet ikke.
Selv i de mest snerpede tider, har tjenestepiger og deres døtre ofte været
villige, og budt sig til og måske han har prøvet det, og det har skuffet.
Det eneste vi ved er, at vi intet ved.

> Kristine, der ved at dette er aldeles off topic og som faktisk ikke har
> særlig meget forstand på hverken Nietzsche eller Kierkegaard.

Netpoliti er fejet af banen og når blot trådstarten er ontopic, vil ingen
udbyder se problem i at fri associationer fører vidt omkring.
Begge de to filosoffer har stor relevans vedr "snak.seksualitet" :

"Der er forskellige arter af oprindelig rødme" Der er den grove
rødstens-rødme.

Det er den romantikerne altid have nok af, når de lader deres Heltinder
rødme, über und über.

Der er den finde rødme der er som Åndens Morgenrøde.

Hos en ung pige er den ubetalelig" skriver Kierkegaard:

Hvad er ungdom? En drøm. Hvad er kærligheden? Drømmens indhold. Søren
Kierkegaard

Den mand er altid lykkelig i elskov, der får den pige, som netop er beregnet
til at udvikle ham. Således var Sokrates lykkelig gift med
Xantippe.Kierkegaard

Mangen en mand blev geni, blev helt, blev digter, blev sindsyg .
ved den pige, han ikke fik. Søren Kierkegaard

Min gode vismand! Gak til myren og bliv viis, og lær af en pige at få
tiden til at gå; thi deri er hun en sand virtuos.Søren Kierkegaard

Ægteskabet er og bliver den største opdagelsesrejse som et menneske
kan foretage sig. Ethvert andet kendskab til tilværelsen er overfladisk i
sammenligning med en ægtemands. Thi han og kun han har rettelig fordybet sig
i tilværelsen. Kierkegaard.

----------------

Kristendommen gav Eros giftbægeret: - han døde ikke av det, men udartede til
en last.Nietzsche

The Christian resolution to find the world ugly and bad has made the world
ugly and bad. Friedrich Nietzsche

[...]

I enhver mands personlighed , rager interessen for erotik op som en kæmpe
bjergtinde. Nietzsche

Fra : Chokmah

Dato : 24-04-02 17:17

On Wed, 24 Apr 2002 12:38:55 +0200, "Vanillepigen"
<kristine@FJERNDETTEgazel.dk> wrote:

HI Kristine

>interessant og vedkommende som personalhistorie og for at forstå mennesket
>og filosoffen Nietzsche.

så afgjort ... nu har NIetzhie jo skrevet mange ting - det er langt
far alle så svære at gå til som Zahrathrusta ... de andre well nemt er
det ikke men langt far umluligt - Zahrathrusta er fantastisk ... det
er længe sidne jeg læste den første gang og sidst 10 år ihvertilfælled
vender så ofte tilbage til mine noter og understregninger....
men jeg tro den enste måde man kan komme ind på livet af bpgen således
Talte Zahrathrusta ( tror jeg den herder ) man skla bare læse og lige
pludsleigt så kommer man ind i hans symbol univers - man bliver lidt
sær af det i en periode - men det er fantastisk .....

>Kierkegaard brugte sit brudte forhold med Regine Olsen som drivkraft, men at
>han var en elendig elsker i det virkelige liv

Han var en katastroffe jeg tror faktisk godt han ville have kunnet
li nærværende forum .... men der er skæg dialektik i forholdet
kirkegård - regina , som faktisk til forveksling ligner , noget som
mangt en skirbent herinde kan nikke gendkenden til i nærværende forum-

men osm jeg ser det Regine kunne godt lide S Kirkegård og ville
egentligt gerne ha ham - en konstelation som Kirkegaard i sit hjerte
var med på - men den anden side af Kirkegaard kunne nu altså ikke
fordrage Kirkegaard selv - altså Kirkegaard rummede i sin slev lede
ikke at blive elsket af regine - en opgave han ikke magtede - som
mange ikke magter - man kan såmænd nok finde en der elsker en - MEN
den lede man føler ved sig selv tillader ikke denne luxsus og pysken
er ydersst sufistikeret når det kommer til at være om sin slev lede og
holde verden fra livet - der om skirver kirkegaard en del !

jeg ved ikke tviler på at Kirkegaard nogen sinde havde samleje i sit
liv ( ? )
Nietzhie havde nu også sit hyr der kulminerede i at hans bedste ven og
han slev forelskede isg i den sammen pige - hvor på han bad vennen om
at fri på sine vegen gift blev han ikke men - hvad der ellers kom ud
af dte husker jeg ikke - men seksuelt aktiv har angiveligt været i
mellem om ikke andre ( ? ) så proustituerede !

> giver vel ikke de erkendelser
>han kom frem til mindre filosofisk værdi eller hvad?

på ingen måde .... andre beretninger og symboler er well dybest set
*bare* nogen rammer som vi med vores egene forudsætninger og oplevelse
af virklighden bevæger os inde for .... Camus ( My Heroe skrev
noget tankevækkene om symboler - at man burde huske at symbolet som
tommelfinger regl stark sig ud over den - der havde skrevet det !

>Kristine, der ved at dette er aldeles off topic

Det synes jeg ikke - specilt fordi Kirkegaard - Regine situasionen er
ås aktuel for så mange mennesker om end - Kirkegaard nok var bedre i
erkendelse ind de fleste er i projeksion - om end resultatet blev det
sammen

> og som faktisk ikke har
>særlig meget forstand på hverken Nietzsche eller Kierkegaard.

jo jow

Mv
Bo M M
( ok jeg indrømmer det - DET IRETERE MIG AT SKULLE SKRIVE
initalerierne i mit efternavn

Fra : Bo Warming

Dato : 24-04-02 17:43

"Chokmah" <chokmah@c.dk> wrote in message

> Han var en katastroffe

Find bare een linie i Kierkegaards værker, der peger mod at han prøvede
erotik. Som med andre ugifte kulturpersonligheder fra hine snerpede tider,
så gælder at MÅSKE gjorde de, MÅSKE var det vildt godt, men kultursyslerne
var endnu bedre, MÅSKE de aldrig fik chancen, og måske det prøvedes men var
flop - ethvert gæt er lige så godt som ethvert andet gæt.
At mene noget om noget hvor vi har NUL KILDER, er som når den blinde mener
noget om farveforskelle.

Mine første samlejer med en studenterkæreste, var katastrofe. Det f'ørste
efterfølgende med en massagepige var helt i top, fordi pigen havde
medlidenhed med mig, og ville gøre det godt for mig.. Erotik er
opreklameret, og bedømt udfra vor tids alen, vil jeg da nok gætte at både
Kierkegaard og Nietzsche var meget hæmmede, men hvis en sød tjenestepige har
været kærlig, kan de have haft superduper erotik, måske mange gange, men det
skrev man ikke om dengang.

> var med på - men den anden side af Kirkegaard kunne nu altså ikke
> fordrage Kirkegaard selv - altså Kirkegaard rummede i sin slev lede
> ikke at blive elsket af regine - en opgave han ikke magtede

Ingen ved om han magtede det. Han havde et kald til fordel for filosofi, så
han valgte ægteskab og præstegerning FRA.
Trolovelsen fortrød han meget hurtigt, selvom Regine fandt ham intellektuel
og spændende, og nok gerne ville være muse for et geni.

> [...]
> af dte husker jeg ikke - men seksuelt aktiv har angiveligt været i
> mellem om ikke andre ( ? ) så proustituerede !

En ofte fortiet men uhyre vigtig detalje, er at Nietzsche ikke ønskede noget
ægteskabsløfte der gjaldt for over 2 år. Så det var et halvhjertet og
dødsdømt frieri.
Fordi filosofi havde udkonkureret det der ind-ud rutine. var ensomhed slet
ikke et problem for nogen af de to filosoffer, så vidt vi ved.
N skriver at enten er man ensom i en flok, eller også er man ensom alene -
vælg selv.
Vennen Paul Ree gad Lou Salome heller ikke. At N's antisemitiske søster
bagtalte Lou var også betydningsløst. Altafgørende var at det eneste
parforhold, der kunne have været plads til i de to geniers liv, var noget
extremt overfladisk og venstrehånds.

> [...]
> noget tankevækkene om symboler - at man burde huske at symbolet som
> tommelfinger regl stark sig ud over den - der havde skrevet det !

Camus er en fremragende Nietzsche-discipel.

"Regel: først at søge det værdifulde i ethvert menneske". Camus

Fra : Henning

Dato : 25-04-02 21:19

--
Klip det bort der ikke svares på, og svar under det der citeres
http://www.usenet.dk/netikette/

Fra : Henning

Dato : 25-04-02 21:25

Chokmah wrote:
> On Wed, 24 Apr 2002 12:38:55 +0200, "Vanillepigen"
> <kristine@FJERNDETTEgazel.dk> wrote:

UPS! jeg forsøger at slette foregående meddelelse, der kun
indeholder citater fra jer 2

> Mv
> Bo M M
> ( ok jeg indrømmer det - DET IRETERE MIG AT SKULLE SKRIVE
> initalerierne i mit efternavn

Du kan jo lave det i din signatur?
Og kan vi så ikke få futtet denne filosph snak over i et
andet forum? ( hvor spændende det end kan være)

MVH
Henning

fut. news:dk.snak.snik

Fra : Sott

Dato : 24-04-02 18:31

Hej Kristine :0)

Så lige en lille rest mere i denne tråd, og så må jeg
virkelig i gang med de "gamle" indlæg, jeg gerne vil
besvare, der ligger i min kladde-mappe.

"Vanillepigen" <kristine@FJERNDETTEgazel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "gyldigheden" af deres filosofi, livssyn.Selvom det kan være nok så
> interessant og vedkommende som personalhistorie og for at forstå

Gælder det også regenter?
Ville det ikke have været en fantastisk pendant til
Hitlers fremturen, om der havde været fremdraget
paralleller til hans fars jødiske ophav, og denne fars
tyranniske og diktatoriske "opdragelse" af Hitler
selv, samt det had denne "opdragelse" måske resulterede
i?

Nogen gange synes jeg, at det kan være særdeles
relevant at vide: ikke blot hvad "ting" er, men også
hvor de kommer fra.

Mange hilsner
Søs

Fra : Vanillepigen

Dato : 24-04-02 19:12

"Sott" <sott_s@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Kristine :0)

Hej igen - måske vi skulle starte en kaffeklub

> Så lige en lille rest mere i denne tråd, og så må jeg
> virkelig i gang med de "gamle" indlæg, jeg gerne vil
> [...]

Øhh - nej nu var det jo filosoffer eller måske forfattere vi talte om. Det
jeg er bange for er at en persons sind, baggrund, skeletter i skabet etc.
bliver brugt eller rettere misbrugt til at underkende personens værk.

At fx Hemingways forfatterskab (og den mand kunne noget med sprog) er klæres
ugyldigt på grund af hans kvindesyn eller druk elelr umporalske levned,
elelr hvad der nu kan være på færde.

Men det er jo ikke underkendelse du vil men en bedre forståelse. Det er jeg
godt klar over. Der er jo nok altid en social, historisk og kulturel grund
til at folk skriver eller tænker som de gør. Men på den anden side kan det
også i visse tilfælde være en god ide at si en persons baggrund frsa. At
Munch som er maler havde nogle skeletter i skabet gør ikke hverken til eller
fra hans værk (som værk betragtet). Det kan godt være at vi forstår nogle
ting bedre ved at forstå mennekset bag, men nogle gange kan man måske
omvendt forstå tingene itu?

> [...]
> tyranniske og diktatoriske "opdragelse" af Hitler
> selv, samt det had denne "opdragelse" måske resulterede

Godwins law http://www.wikipedia.com/wiki/Godwins+law .

Du mener så man kunne have forhindret hans fremturen?
Spørgsmålet i den forbindelse vil være, om det ikke var "ligegyldig"t - der
kunne måske have været en anden despot af hans dimensioner. Måske var luften
så tyk af socialt armod i Tyskland på det tidspunkt, af antisemitisme og
adskillige andre faktorer at der bare skulle en samlede skikkelse til?

> Nogen gange synes jeg, at det kan være særdeles
> relevant at vide: ikke blot hvad "ting" er, men også
> hvor de kommer fra.

Selvfølgelig. Kan kun være enig. Men jeg mener stadigvæk at man skal være
bevidst hvad denne baggrundsviden skal bruges til. I nogle tilfælde vil den
måske kunne fungere som støj for værkets egen virkingshistorie (og her taler
jeg ikke Hitler)

Kristine.

Fra : Sott

Dato : 24-04-02 20:31

Hej Kristine :0)

> Øhh - nej nu var det jo filosoffer eller måske forfattere vi talte om.

Hitler frembragte noget af et "manifest" i form af
hans "Mein Kampf" *S*

> Det
> jeg er bange for er at en persons sind, baggrund, skeletter i skabet etc.
> bliver brugt eller rettere misbrugt til at underkende personens værk.

Det forstår jeg.

> Det kan godt være at vi forstår nogle
> ting bedre ved at forstå mennekset bag, men nogle gange kan man måske
> omvendt forstå tingene itu?

Ligesom at tale det ihjel - jeg ved godt, hvad du mener,
og det er vist noget jeg har tendens til. Også her er der
muligheder for udvikling og forbedringer *S*

> Godwins law http://www.wikipedia.com/wiki/Godwins+law .

Jeg vil straks "undskylde" mig med, at jeg var inspireret af:
"selvom krigspropagandaen i USA under WW1 gjorde ham
til et monster, fordi ingen forstod den avancerede aforisme-
kunst hos denne digterfilosof, og man havde et betændt behov
for at skabe et tysk kulturelt fjendebillede."

> Du mener så man kunne have forhindret hans fremturen?

Nej. Men nuanceret synet på ham, allerede i samtiden.
Om det ville have ændret historiens gang, kan man jo
kun gisne om - men det ville være interessant at se
hvad den øgede informationsmængde kunne have
afstedkommet. Det er dog ikke en mulighed, hvorfor
det kun kan blive spekulationer, men dem holder jeg
nu også meget af :0)

> at der bare skulle en samlede skikkelse til?

Enig!

> [...]
den
> måske kunne fungere som støj for værkets egen virkingshistorie (og her

Jeg forstår godt (tror jeg da), hvad du mener *S*

Tusinde hilsner
Søs

FUT: dk.snak.snik

Fra : Bo Warming

Dato : 22-04-02 23:29

> At en psykisk underkuet mand, opfatter kvinder som
> klogere, kan uden det store fantasteri opfattes som
> hans nederlag og hans given fortabt.

Forklar hvad du tolker som at Nietzsche var psykisk underkuet? Og led han
andre nederlag end de smertesygdomme som prægede hans liv fra barndomsårene
til hans lykkelige otium.?
Han var psykisk sund og harmonisk - selvom krigspropagandaen i USA under WW1
gjorde ham til et monster, fordi ingen forstod den avancerede aforismekunst
hos denne digterfilosof, og man havde et betændt behov for at skabe et tysk
kulturelt fjendebillede.
Han var hundred år forud for sin tid, er næsten alle moderne forskere enige
om.

Og i hans "verden"
> var kvinder klogere, de knækkede jo i vid udstrækning
> hans livssyn.

Du tager helt fejl. Nietzsche var en mand med mange gode intense venskaber
og venindeskaber . Ikke smalltalk og lipservice, men meningsfuld give and
take.
Venskaberne holdt livet igennem, indtil han selv ikke gad dem mere og skrev
brev med den besked og begrænsede sig til nogle få særligt gode venner de
sidste 11 år..
Da han en enkelt gang friede, fik han nej, og det tolkes som, at han var
usexet - men man glemmer, at han var modstander af livsvarigt ægteskab og
kun friede for en to års periode!

Den smukke, vildt sexede og meget intelligente russisk-jødiske
generaldatter, Lou Salome, havde intense dage sammen med Nietzsche i den
sveitsiske alpenatur, hvor hun 12 timer om dagen lærte al hans psykologi og
filosofi, så hun siden i parforhold med Freud kunne lære denne op til at
blive en stor psykolog.
Hun kunne ikke siden huske om de kyssede - så hun var løgner. Med et
overfuldskæg som Nietzsches ville hun kunne huske det.!

Nietzsche indså, at kvinden altid er det stærke køn og har en overlegen
social intelligens og intuition, og derfor er det latterligt at pille et
piskecitat ud af sammenhæng og fordreje det - sådan som
krigspropagandisterne gjorde, og som talrige overlfladiske læsere har
gentaget siden, fordi de ikke kan finde bekæmpe filosofien i fair play.
Det er slet ikke Nietzsche, der siger, at man skal "huske pisken". Det er en
gammel kone i romanen Zarathustra, der siger det - en klog kone, der ved at
kvinden er så stærk og overlegen, psykisk og fysisk, at hun ønsker modspil
og den metaforisk mente pisk, er jo noget som man "ikke dør af og derfor
bliver stærkere af.
Kvinden vil tages, skriver Nietzsche. Flinkeskolede kedelige humanistiske
mænd, har aldrig skoret meget.

N. brugte de intelligente kvinder fra hans hjem som husholdersker, da han
blev lammet af en psykosomatisk uforstået lidelse . Han sugede meget godt
til sig fra dem, og var ligeglad med at søsteren i sin geniale
popularisering af hans forfatterskab begik nogle små uvidenskabelige
fadæser.

> Søs, som synes at mange at citaterne faktisk viser, præcis
> hvad jeg skrev - nemlig hans ringagtelse af kvinder - hans
> frygt for kvinder og hans had til kvinder (skabt i hans
> barndom).

Vær præcis. Hvor læser du had?
At tolke en kæmpe citatsamling med overordnet "det viser hvad jeg sagde" kan
ingen bruge til noget,

Nietzsche havde en god barndom - en intens karismatisk far, der lærte ham
at improvisere klassisk musik på klaveret og en fremragende skole, der lærte
ham tysk og klassisk kultur især Goethe og Sokrates, dvs visdom som han
kunne bygge videre på i sit intense rige tanke-liv, hvor han var udbrændt
som 44 årig og derefter mediterede usindsygt i 11 år.
Eneste sygdomme var neurologiske - ingen psykiatriske
(Og syfilis er vandrehistorie uden lægelige indicier - ren ondsindet sladder
som Freuds disciple skabte, for at skjule at al Freuds nytænkning er
kopieret fra N - hvilket Freud selv har antydet mange gange)..
Men kristendommen er stadig stærk og hader ham, så opfindsomheden mht
usaglig tilsværtning af ham, er enorm incl på professorniveau.
Derfor anbefales at gå til hans egne ord - og jeg håber at nogen kan påvise
_hvilke_ citater, der kan tolke som at N var mandschauvinist eller kuet
eller lignende.

Citaterne rummer næsten alt hvad han har skrevet om kvinder, og er samlet
fra alle hans tolv hovedværker, og en så loyal og dækkende emneordnet
aforisme-samling findes vist ikke på nettet eller i de hundredvis af bøger
om N.

Den bedste danske Nietzsche-skribent Steen Nepper Larsen, skriver i sin
seneste bog om ham, at fransk kvindesag anser N for den ledende feminist.
Næsten alle de store franske efterkrigstænkere, fx Fouceault, Sartre og
Camus, er især popularisatorer af den lille del at Nietzsches nytænkning,
som de havde evnet at kæmpe sig frem til forståelse af. Wittgenstein
ligeledes.
Kun fordi journalister er anti-tyske, påstår de at Søren Kierkegaard var en
lige så vigtig forudsætning for eksistentialismen som N.

Man kan læse fordomsfuldt og VILLE finde fejl, og så skal det nok lykkes at
finde tilsyneladende selvmodsigelser eller noget der kan tolkes som
antifeministisk.
Men det er meget længe siden at seriøse læsere af N faldt i den grøft at
opleve N som reaktionær - og ligesom Glistrup , hvis ideer vandt seneste
valg, så foragtede N ikke noget menneske.

Det havde selvfølgelig været en anelse mere perfekt ontopic, hvis jeg havde
gidet begrænse citatsamlingen i trådstarten til kun dem om sex/erotik. Men
nu har de emsige netpolitibetjente lidt uigenkaldeligt nederlag med deres
spamreligiøse hetz., og TDC-vidnet i min landsretssag har klargjort at den
censur som engang bruges mod mig, er fortid.

Skriver jeg for langt? Man kan vælge overfladiskhed - eller man kan vælge
sandhedssøgning.

Fra : Sott

Dato : 24-04-02 17:52

Hej Bo.

Det bliver mit sidste indlæg i denne tråd, medmindre du
følger min fut til dk.snak.snik (og så er jeg ikke engang
sikker på, at jeg gider fortsætte tråden der).

"Bo Warming" <Bo.Warming@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Forklar hvad du tolker som at Nietzsche var psykisk underkuet?

"Allerede som et årig rettede den lille Fritz, som alle kaldte ham,
sig op i vuggen, lyttede musestille og veg ikke fra faderens med
sit blik. Ellers var han dog på ingen måde altid et artigt barn i de
første år. Når der var noget, som ikke gik efter hans hoved, smed
han sig baglæns ned og spjættede af raseri med de små ben. Men
det må faderen være gået meget energisk til værks mod; alligevel
blev drengen længe ved med at være egenrådig og opsætsig, når
man hindrede ham i noget, han gerne vill, men nu brusede han
ikke længere op, men trak sig tavs hen i en stille krog eller til det
lille sted, hvor han udkæmpede sin vrede med sig selv."
(Curt-Paul Janz - biografi om Nietzsche fra 1978 s. 48)

Et barn på max. et par år, trækker sig ikke hen i nogle kroge,
hvor de tavse udkæmper deres vrede med dem selv - uden grund.
Kun kuede børn handler således, når de er så små. Denne kuen,
kunne også være fysisk - det er meget tænkeligt med de normer for
opdragelse der herskede på den tid, og det skal jo ses i sammen-
hæng med samtiden, for at danne et fyldestgørende billede. Dertil
har jeg kun at sige, at fysisk afstraffelse medfører psykiske ar på
sjælen. Om man er tilhænger af denne overbevisning eller ej,
er mig ligegyldigt - jeg skriver udfra egen overbevisning.

> Og led han
> andre nederlag end de smertesygdomme som prægede hans
> liv fra barndomsårene til hans lykkelige otium.?

Jeg skrev at det "kunne opfattes" som nederlag. Det kan også
ses som en kamp, han kæmpede hele livet og ikke afsluttede.
Derved kan det ikke opfattes som et nederlag, men det vil
igen være afhængigt af holdninger - og jeg forventer ikke
enighed, hvilket gør debatten overflødig.

> [...]
aforismekunst
> hos denne digterfilosof, og man havde et betændt behov for at skabe et

Glemmer du ikke meget belejligt, at nazisterne glad og gerne
(mis)brugte Nietzsche?

> [...]
modspil
> og den metaforisk mente pisk, er jo noget som man "ikke dør af og derfor

Hvem beskrev den kloge kone, hvem skrev, hvad hun skulle sige?

> Nietzsche havde en god barndom - en intens karismatisk far, der lærte
ham
> at improvisere klassisk musik på klaveret

Han døde, da Nietzsche var 4 år - så den intense karismatiske far
var der virkelig ikke ret længe.

> Citaterne rummer næsten alt hvad han har skrevet om kvinder,

Heriblandt en hel del gentagelser.

> [...]

at
> finde tilsyneladende selvmodsigelser eller noget der kan tolkes som

Jeg opfattede og opfatter det ikke som fejl.

> Skriver jeg for langt? Man kan vælge overfladiskhed - eller man kan vælge
> sandhedssøgning.

Sandhedssøgning er andet og mere end at tage andres tanker til sig,
det er også at gøre sig sine egne.

Søs

Fra : Sott

Dato : 24-04-02 18:17

"Sott" <sott_s@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg glemte at futte, sorry!

Søs

Fra : Bo Warming

Dato : 25-04-02 05:46

> [...]
> lille sted, hvor han udkæmpede sin vrede med sig selv."
> (Curt-Paul Janz - biografi om Nietzsche fra 1978 s. 48)

Dette citat takker jeg for - det kendte jeg ikke.
¨
> [...]
> hæng med samtiden, for at danne et fyldestgørende billede. Dertil
> har jeg kun at sige, at fysisk afstraffelse medfører psykiske ar på

Alle børn socialiseres og kues, og jeg synes at N som barn her er beskrevet
som relativt selvstændig og ikke-kuet

> Glemmer du ikke meget belejligt, at nazisterne glad og gerne
> (mis)brugte Nietzsche?

Denne påstand høres ofte.
Og blev engang ofte skrevet af N-forskere - altid N-hadere.

Men de sidste årtiers danske og tyske forskere har aldrig skrevet denne
lodrette løgn.
Men den er sejlivet og kom igår her på dk.snak.seksualitet, og jeg bad om
kilde.
At der ikke gives kilde, peger mod at det nazi-link-påstand er uden
sandhedsværdi.
Dog var der en top-nazi som slap for straf ved Nyrnbergprocessen ved at sige
"ingen nazisme kunne være opstået uden N".
Men selvfølgelig begik nazi-regimet INGEN dokumenter eller båndede taler,
der viste anerkendelse for en af alle velkendt anti-NATIONALIST,
anti-SOCIALIST, anti-antisemit. Han var modpol til NATIONAL-SOCIALISME

Erasmus Montanus sir "morlille kan ikke flyve, altså er hun en sten" og
N-hadere siger "N er tysk tænker, altså er han nazi".

> Hvem beskrev den kloge kone, hvem skrev, hvad hun skulle sige?

Selv Zarathustra er ikke talerør for hvad N mente. Her gør du en modpart til
Zarathustra til N-klon - helt galt.

Vil nogen med og se "Hitlers Barndom" (Alice Miller skuespil, som går her
på Nørrebroteateret indtil 3.5.?
Så vil man høre replikker som Hitler siger, men som forfatteren ikke mener.
Dramatik - og fiktion som Zarathustra - er om at sætte meninger op mod
hinanden, som forfatteren ikke i alle tilfælde selv mener.

N brainstormede men præciserede "følg mig ikke, tænk selv" og i dialogen
mellem Zarathustra og den gamle kone, giver hendes skingre metafor en
mening - at sætte tanker igang. Der er ingen nem facitliste. Jeg tolker, at
fordi kvinden er stærke og ledende køn, søger hun modspil, og vil tages. Kun
den rette mand får kvinden frem i hende, skriver N.
SM-rollespil er godt for mange par idag - og fremmedes af den tidsånd som N
gav et boost.
Mine forældres skænderier var verbal pisk, og gav dem indhold i livet.
Mine seneste børns mor lavede hærværk i hjemmet for at provokere mig til at
slå hende - og kun belønnedes med et mod-tjat tre gange, og det er nok
(del-)grund til at hun flyttede efter otte år.
Min nuværende samleverske ryddede op i mine ting uden tilladelse igenigen og
jeg brugte en lussing som understregning af at "hjælp uden samtykke" er jeg
imod. Det virkede.
Og måske jeg ikke havde haft mod til det, hvis ikke jeg havde læst N: "lev
livet farligt - byg dit hus på vulkanens skrænt" for jeg opdragedes
flinkeskolet og tamt.

hilzen BW 35861000

Fra : Chokmah

Dato : 22-04-02 22:52

On Mon, 22 Apr 2002 17:24:40 +0200, "Sott" <sott_s@hotmail.com> wrote:

>Hej Bull :0)
>
>"Bull" <Bull.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

>Niezsche _var_ kvindefjendsk - hans modstand mod kristen-
>dommen og kvinder,

Nahhh det vil jeg nu sige det passer altså ikke - nogen af de
smukketse komplimenter der er skrevet til kvinde er skrevet af
Nietzhie hårdt men ærligt !
og var msåke den første af sin slags til at omtale kvinde men respekt!

I forhold til din kære freud der jo betragtede dem som en slags dyr !

nu når vi er ved det så er hans modstand i mod kristen dommen nu ikke
så meget en forheligelse af en anti krist - som en eksetienel
opfordirng til at tage vare på eget liv tanker handlinger følser osv i
stedet for at læne sig op af en skrevet forklaring !

>var direkte afledt af hans manglende
>mod til at få gjort op med hans mor og to søstre, som var
>religiøse og mandefjendske i en sådan grad, at de forpestede
>hans barndom og voksenliv.

Det har selvføligt givet en basis at betragt tingene fra .... men jeg
tror ikke han var mere ind 3 år da han komponerede sin første koncert
- var urigemeligt tidligt færdig med sit unispeciale - jeg tror når
man taler om mennesker at Noetzhies format så taler vi ikke om hr &
fru brun sovs præmis -. det er Geniets uransagelige og paradokseale
veje - der til det meste af tiden ligner galskab .....

>Han har sikkert skrevet en del brugbart til eftertiden, men
>det kan nok være nyttigt at "tage det med et gran salt".

nahh først skal man altså lige kunne tage det - prøv at læse
zarathrusta .... jeg brugte 3-4 mdr på det og dte var imens min hjerne
fungerede optimalt - og dte tog sgu stort set livet af mig
men det er fantastisk når man kommer ind... eller i det mindste for en
ide om man kommer ind i hans tanke univers ....

Mv
Bo

Fra : Sott

Dato : 24-04-02 18:23

Hej Bo :0)

> [...]
> Nietzhie hårdt men ærligt !
> og var msåke den første af sin slags til at omtale kvinde men respekt!

Alt er et spørgsmål om øjnene der ser (i dette tilfælde læser).

> I forhold til din kære freud der jo betragtede dem som en slags dyr !

Deri er vi uenige - både i det med at han opfattede kvinder
som en slags dyr og i at Freud på nogen måde skulle være
"min" *S*

> [...]
> opfordirng til at tage vare på eget liv tanker handlinger følser osv i
> stedet for at læne sig op af en skrevet forklaring !

Som jeg personligt kan finde meget genkendeligt i.

> [...]
> men det er fantastisk når man kommer ind... eller i det mindste for en
> ide om man kommer ind i hans tanke univers ....

Jeg vil aldrig læse med det formål at komme ind i forfatterens
tankeunivers - det ville efter min opfattelse være at frasige
mig min egen individuelle tilgang til ordene - og det er mig
imod.

Tusinde hilsner
Søs, som også til dig vil sige, at jeg ikke agter at fortsætte
denne tråd (med dette indhold) *S*

Fra : Chokmah

Dato : 25-04-02 01:01

On Wed, 24 Apr 2002 19:23:26 +0200, "Sott" <sott_s@hotmail.com> wrote:

Hi Søs

>skrevet til kvinde er skrevet af
>

>Alt er et spørgsmål om øjnene der ser (i dette tilfælde læser).

ja det er der ingen tvil om og man kan well næppe afholde en
konkurance i go smag eller mangel på samme - jeg burde egentligt vente
med at svare på det her til jeg hjemme ved min bøger mine kilder mine
understrejninger ..... lad os nu se om det går her tættter på Norge
ind Valby ?

>Deri er vi uenige - både i det med at han opfattede kvinder
>som en slags dyr og i at Freud på nogen måde skulle være
>"min" *S*

Ja ok den er HOT vi har haft den før sidste gang trak du dig -
ok freud blev 83 år mener jeg .... på denne dag hvor han lukkede sine
øjen og trak vejeret for sidste gang - har jeg ikke set noget på
skirft der vidned om han forstod kvinder - eller betagtede dem som
andet ind hysteriske impuls styrede homon bomber eller i bedste fald
en udgave af en fejl slagen mand -
sådan har vi 2 forkselige oplevelser og de må stå sin yderliger test
ved henvisning til kilde materiale - som jeg ikke har her !

>Som jeg personligt kan finde meget genkendeligt i.

jamen det var jo Nietzhie !

> [...]
>tankeunivers - det ville efter min opfattelse være at frasige
>mig min egen individuelle tilgang til ordene - og det er mig

præmissen for at forstå IMO - erfaring for at empirisk*1 at tilegene
sig viden om *2 esoterisk okkulte eller dybde filosofiske /
pysologikse lære og spørgsmål er at man periodisk - tilside sætter sit
eget ego og verdens billed for at ku rumme det andet eller bare have
skyggen af chansen for ar forstå det .
du skirver læbger oppe i teksten at du finder min fortolkning af
Nietzhies fortolkning ( af Kristendommen gendkendelig - det er jo
ud fra den betragtning at man ikke som der står bare siger JA -
men at man selv tilegener sig de menninger og erkendelser som man nu
har i hovedet - se nu kommer vi til noget - finder jeg selv faktisk
ganske interesandt -

Nietzsche skirver Zahrathursta og siger :gud er død -! = tag ansvar
for dine egene tanker !
ok - Jesus var jøde men mere ind noget andet som ny religiøs figur i
en jødisk verden Zahrathurismen , der er meget milder ind Jødedommen
og har mere til fælles med f.eks budhsimen og passer på mange måder
asimlieret med jødedommen til Europa - hvis den skal komme som ny
tænkning i et hedensk europa for 1500-2000 år siden .

men den er stadigt væk låst protestant - katolik og måske
græsk/katolsk ( som freYa kalde mig selv om jeg nu er Gnostikker !

Hvad jeg egentligt prøver at sige med alt dte her er at man skal
miiste sig selv mange gange for vinde sig selv - det kan en hver jo
komme at slynge ud men det er præmissen mener jeg !

Bedste hilsner
Bo

*1empirisk (gr. empeirikos) erfaringsmæssig, hvad der drejer sig om
det faktisk foreliggende

2*esoterisk (gr. esoterikos indadvendt) kun bestemt for indviede;
strengt faglig (mods. eksoterisk

>Tusinde hilsner
>Søs, som også til dig vil sige, at jeg ikke agter at fortsætte
>denne tråd (med dette indhold) *S*

Nå det havde jeg slet ikke set før nu
Nå men så for en go ordens skyl der er bare nogen kvinder der ikke kan
li at sluge sperm også er der andre der er helt wilde med - sådan er
dte bare , er der mere at sige til det ? :) ????

bedste hilsner
Bo

Fra : Vanillepigen

Dato : 24-04-02 11:31

"Sott" <sott_s@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Søs,

> [...]
>
> Han har sikkert skrevet en del brugbart til eftertiden, men
> det kan nok være nyttigt at "tage det med et gran salt".

Har jeg fostået dig rigtigt, eller mener du at alt det brugbare som
Nietzsche *har* givet eftertiden skal negeres, fordi han havde en ussel
barndom og deraf følgende et usselt kvindesyn?

Så er der sikkert meget filosofisk materiale, der skal smides i
skraldespanden.

Eller har jeg misforstået dig?

mange venlige hilsener, Kristine

Fra : Sott

Dato : 24-04-02 18:16

Hej Kristine :0)

> Har jeg fostået dig rigtigt, eller mener du at alt det brugbare som
> Nietzsche *har* givet eftertiden skal negeres, fordi han havde en ussel
> barndom og deraf følgende et usselt kvindesyn?

Nej, selvfølgelig ikke - det synes jeg heller ikke, at jeg
har skrevet. Tværtimod synes jeg, at den smule jeg har
stiftet bekendtskab med Nietzsche, har været yderst
interessant og inspirerende læsning.

Jeg finder det bare endnu mere interessant at sætte det
jeg læser i relief til ikke blot samtiden, men forfatteren
selv.

> Eller har jeg misforstået dig?

Nogle gange virker min kritiske sans, som noget meget negativt
i andres øjne. Det har jeg vænnet mig til. I denne forbindelse
fristes jeg til at drage en direkte parallel til Nietzsche, som jo
netop var dybt kritisk overfor noget bestående. Samtidig med,
at det ikke lykkedes ham at frigøre sig helt fra det, se f.eks.
dette eksempel:
"Du må ville opbrænde dig selv i din egen flamme: hvordan ville
du da blive til på ny, om du ikke først er blevet til aske!"
Det er efter min meninge som hentet fra skærsilden og Jesu
opstandelse.

I dag er Nietzsche's værker en del af dette "bestående" - og
jeg tillader mig den luksus at være kritisk, ikke bare overfor
hans skrevne ord, men overfor "hvorfor" han skrev, som han
skrev.

Når jeg skriver "kritisk", mener jeg ikke på en negativ måde,
mere som en analytisk tilgang, fra flere vinkler.

Når jeg læser, læser jeg ikke udelukkende for at forstå
forfatterens budskab, men for at erhverve ny "viden"/indsigt
osv. jeg kan sætte i forbindelse med hvad jeg ellers erfarer
gennem livet. Der er med sikkerhed mange sandheder for
den enkelt at finde i Nietzsche's ord, min tilgang er derfor i
mine øjne ikke hverken mere eller mindre gyldig end enhver
andens. Den er blot min.

Jeg opfatter Nietzsche som en plaget mand, der gennem sit
liv søgte at gøre op med traumer på et ofte overordnet
plan, der kan tilsløre hvordan hans eget liv var en del af
hans værker. Dette er min opfattelse, og jeg hævder ikke,
at den skal være eller blive nogen andens - jeg vægrer
mig bare imod at få noget som helst serveret som nogen
form for almengyldig "sandhed", når jeg synes dette fore-
kommer, så stiller jeg "min sandhed" op som modpol.
Det ændrer stadig ikke andres opfattelse, andres sandhed.

Endnu et lille Nietzsche citat:
"Der findes ingen evige kendsgerninger: ligesom der ingen
absolutte sandheder findes."

Tusinde hilsner
Søs, som stopper her, da det ikke hører hjemme i denne ng.

Fra : Vanillepigen

Dato : 24-04-02 18:46

> Hej Kristine :0)

Hej Søs

> Nej, selvfølgelig ikke - det synes jeg heller ikke, at jeg
> har skrevet. Tværtimod synes jeg, at den smule jeg har
> stiftet bekendtskab med Nietzsche, har været yderst
> interessant og inspirerende læsning.

Pyhha - Jeg mente det sgu nok

> Jeg finder det bare endnu mere interessant at sætte det
> jeg læser i relief til ikke blot samtiden, men forfatteren
> selv.

Yep. Det forstår jeg skam godt.

> Nogle gange virker min kritiske sans, som noget meget negativt
> i andres øjne. Det har jeg vænnet mig til.

Det er ikke din kritiske sans som sådan - det var vist din formulering, som
jeg tolkede forkert. Selv mener jeg at det er dødsens vigtigt at være
kritisk.

Jeg har faktisk netop i dag fundet et citat, der siger;

"De hovedspørgsmål, man skal stille når man stå over for påståede generelle
sandheder er derfor, hvordan fungerer disse påstande, hvilke ritualer er de
nødvendige for, hvilke aktiviteter gøres lettere og besværligere af dem,
hvilke personer skades og hvilke personer har fordele af disse påstande"

Kenneth J. Gergen: Virkelighed og relationer p. 63.

Det handler da om noget om at være kritisk

> [...]

> jeg tillader mig den luksus at være kritisk, ikke bare overfor
> hans skrevne ord, men overfor "hvorfor" han skrev, som han

Læs: Rudiger Safranski : Nietzsche: en biografi over hans værk.

> Når jeg skriver "kritisk", mener jeg ikke på en negativ måde,
> mere som en analytisk tilgang, fra flere vinkler.

Netop. Sådan opfatter jeg også selv det at være kritisk. Som sagt ser jeg
ikke noget negativt eller odiøst i at du er kritisk. Jeg troede simpelthen
at du var ved at smide barnet ud med badevandet

> [...]
> den enkelt at finde i Nietzsche's ord, min tilgang er derfor i
> mine øjne ikke hverken mere eller mindre gyldig end enhver

Yep. Ofte vil indholdet af værket få betydning i relation til den erfaring
viden du har i bagagen. Der skabes en relation mellem dig og værket, hvor
der måske mellem mig og værket ville skabes en anden. I virkeligheden har
forfatteren selv, når han er færdig med bogen opgivet at have nogen
autoritet over budskabet. Det mener Umberto Eco, men jeg kan ikke huske det
nøjagtige citat/reference.

> [...]

> Endnu et lille Nietzsche citat:
> "Der findes ingen evige kendsgerninger: ligesom der ingen

Nej netop - det er også der jeg er at the time being ...

Tusinde hilsner
Søs, som stopper her, da det ikke hører hjemme i denne ng.

Nej det er netop ved at udarte til en litterær kaffeklub uden kaffe

Fra : Sott

Dato : 24-04-02 19:11

Hej Kristine :0)

> Det er ikke din kritiske sans som sådan - det var vist din formulering,
som
> jeg tolkede forkert.

Du er en snut - jeg må lære at formulere mig bedre,
deri ligger megen nytte, det vil jeg tage til mig *S*

> Læs: Rudiger Safranski : Nietzsche: en biografi over hans værk.

Jeg skal først igennem en bog anbefalet af Tomas, som
jeg nu står på venteliste til på biblio - og bagefter skal
jeg igang med "Mærk Verden" igen - og imellemtiden
skal jeg have læst lidt om sagsbehandling og forvaltnings-
loven osv. til studiet *GG*

Ergo kan jeg roligt sige: "det må vente"

> Jeg troede simpelthen
> at du var ved at smide barnet ud med badevandet

Det er det der med formuleringen - jeg har mulighed for
forbedringer.

> Nej det er netop ved at udarte til en litterær kaffeklub uden kaffe

Skræmmende skønt

Tusinde hilsner
Søs

FUT: dk.snak.snik

Fra : Bo Warming

Dato : 25-04-02 06:01

> Læs: Rudiger Safranski : Nietzsche: en biografi over hans værk.

Bemærk at Safransky-bogen dropper hypotese om sindsyge - og det synspunkt
meldte han extremt stærkt ud da han i januar ledede et diskussionsmøde om N
i København

Safransky taler om et par "sindsforvirrede dage" omkring heste-episoden.
Hvem har ikke lidt sporadisk sindsforvirring? - nogle vælger at beruse sig
til sindsforvirring hver fredag og lørdag aften.

Jo mere plaget af medfødt sygdom, jo vildere højdepunktsoplevelser - som
blev til glæde for eftertidens læsere.

Fra : Bo Warming

Dato : 25-04-02 05:53

> [...]
> du da blive til på ny, om du ikke først er blevet til aske!"
> Det er efter min meninge som hentet fra skærsilden og Jesu

Jeg vil snarere sammenholde Søs' Nietzschecitat med det citat som
N-disciplen Reich slutter af med her

'Lyst og livsglæde er utænkelige uden kamp
uden smertelige erfaringer
og uden en ulystbetonet kamp med sig selv
Det er ikke yogiernes og buddhisternes teori om Nirvana-

ikke Epikurs nydelsesfilosofi-

ikke klosterlivets afkald, der karakteriserer psykisk sundhed,

men derimod en vekslen mellem smertefuld kamp og lykke

mellem vildfarelse og sandhed

mellem fejltrin og besindelse

mellem rationelt had og rationel kærlighed

kort sagt: fuld vitalitet i alle livssituationer

Evnen til at udholde ulyst og smerte
uden desillusioneret at flygte ind i en stivhedstilstand
går hånd i hånd med evnen til
at tage lykke og give kærlighed

For at tale med Nietzche:

'Den der vil lære at juble i vilden sky
må også være forberedt på
at blive bedrøvet til døden.'
WILHELM REICH

> Endnu et lille Nietzsche citat:
> "Der findes ingen evige kendsgerninger: ligesom der ingen
> absolutte sandheder findes."

Netpoliti der mener at være kloge på hvad er offtopic, bør lægge sig det af
Søs bragte N-citat på sinde.

Fra : Chokmah

Dato : 22-04-02 22:52

On Sat, 20 Apr 2002 04:32:07 +0200, "Bo Warming"
> [...]

>det flytter legen op på et højere kunstnerisk niveau , hvor der er flere

HMm godt nok ikke i nogen film jeg har set - men indrømmet jeg har
heller ikke været specilt kreativt søgene - der lå et sted på
nørrebrogade der havde det meste og der gik mine valg nu på covers -
men hvis du kan anbefale nogen gode titler og evt hvor man kan leje
låne dem så er jeg lutter øre :) ?

>De grå sider fra Ugens Rapport, hvis brugsværdi for mig holder længe, er dem
>med bondage og intelligent drillende herskerinder.

ja for fan jeg spiller stadigt pik til histroer jeg læste for 20 år
siden ! ahh en enkelt eller 2 .... men de var nu gode...

>Min næste foreslog at vi lejede porno når vi skulle hygge os, ikke fordi hun
>interesserede sig en døjt for mande-drømmeindustri-produktet men for at
>bevise sin respekt og sympati

ikke noget som udgangs punkt en ringe kavliet i almindelighed !

>Min nuværende japanske samleverske er helt uden de kristendomsskabte
>hæmninger - Nietzschesk , ærlig egoist, og ville aldrig gide smigre med
>interesse for porn.

Hmm mener nu ikke at have læst noget ...hvor han direkte taler om
pornografiens velsignelser ....(?) jeg tror det tætteste jeg kommer på
noget i min erindring er ... at han da vist havde syfelis fra et luder
besøg - hvilket som jeg har forståed det gjorde det af med hans som
alle andre der er ramt af en ubehandlet syfelis - forstand !
om end vi i et andet forum tidliger har debateret dette , hvor vidt
han var gal eller ej de sidst e år han levede - uanste hvad så mener
jeg han havde syfelis !

>The best friende will probably get the best wife - because a good marriage
>is based on talent for friendship. Nietzsche

så afgjort :) kone kærste ....værdien ligger i at man er et skide godt
team som 2 mennesker !

>Hvad Dante og Goethe har troet om kvinden - hun skuer himlens lys og jeg det
>i hende - oversattes til "Det evigt kvindelige trækker os op til Gud.

Dante skrev den gudomelige komedie jeg har detsvære kun reichs
oversætelse - ved du om der findes andre på dansk ? med fare for at
være en smule Ot i nærværende forum .

Mv
Bo M M

Fra : Bo Warming

Dato : 23-04-02 00:14

> [...]
> besøg - hvilket som jeg har forståed det gjorde det af med hans som
> alle andre der er ramt af en ubehandlet syfelis - forstand !

Længe efter Nietzsches død, ville Freuddisciplene pådutte ham syfilis. Man
talte med alle N's studiekammerater, der stadig levede, og fandt en
snakkesalig Paul Deussen kunne huske, at i 1865 da Nietzsche studerede
teologi i Bonn, var han en tur i Køln, og hestetaxaen kørte galt så de
havnede på et bordel.
Præstesønnen N. skulle have været uinteresseret i de letpåklædte skønheder,
og havde sat sig til klaveret, som stod i receptionen og spillede.
Såvidt for glædespige-kontakt. Så vidt vides.

Psykiatri var en spæd og uduelig videnskab og var vild efter at få
patienter, så storbyernes drukkenbolte med syfilis - og det var mange - fik
deres storhedsvanvid forklaret som infektionsskabt psykose.

Nietzsche havde siden barndommen dyrket en spøjs studentikos humor sammen
med sine venner og han tog "masker" på og spillede roller, og jokede vildt
storhedsvanvittigt.

Denne - ikke sygelige - megalomani tog et opsving, da han blev penneven med
Georg Brandes og August Strindberg, og på latin kaldte dette kreativt ,
indforståede rat-pack slæng sig selv for Cæsar og Gud og Dionysos, og den
profetiske N., der forudså WW1 , vitsede , at han ville lade kejser Wilhelm
skyde
( hvilket ville have hindret WW1+2. Så den ide kan heller ikke kaldes
sindsygt.!)

De få nære venner som Nietzsche gad se i sine 11 glade musik&meditations år,
hvor han intet skrev, skrev i breve dengang, at N SIMULEREDE mere sær end
han var - han ville ikke være helgen eller folkefører men KLOVN, skrev han i
"Ecce Homo",
og hans spasmager-evner og practical jokes, som han var kendt for hele
livet, kan forklare alt hvad opfindsomme shrinks nu søger at gøre til
sygdom..

Syfilis var let at kende på de typiske "indurente" sår, og ingen lægejournal
rummer observationer om sådant, selvom N. hyppigt gik til læge - og de mange
andre indicier på sygdommen kan heller ikke bekræftes af nogen af de
meterhøje stabler af breve og andet kildematerielle, som den tyskgrundige
søster samlede i sit finansmand-sponsorerede pompøse Nietzche-center i
Weimar..

Så Freudvennesladderen - der også gjorde N til pædobøsse - er _langt ude_.

> Dante skrev den gudomelige komedie jeg har detsvære kun reichs
> oversætelse - ved du om der findes andre på dansk ? med fare for at
> være en smule Ot i nærværende forum .

Offtopic afhænger af øjnene der ser. Det bør ingen lade sig hæmme af.
Netbetjentene er alle kastrerede og impotente (og det er ikke for at være
ontopic i denne ng, at jeg vælger denne metafor)

Dante er fra renæissancen, og heldigvis var han aldrig pensum for mig, så
jeg har kun læst om ham og aldrig af ham. Goethe er også lidt tung, men har
lavet aforisme-samlinger som N. står på skuldrene af.

- " Snavs lyser, hvis solen vil skinne på det.Goethe

" Mænd dømmer efter grunde. Kvindens dom er hendes kærlighed. Hvor hun
ikke elsker, har hun allerede dømt. Goethe

" At Husbond var sin Viv saa god, paa hendes Aasyn skrevet stod.Goethe

" He who cannot love must learn to flatter.Goethe

" Hvad frugtbart er, er ene sandt.Goethe

"Den kvinde, der hver dag arbejder med kost og komfur, giver de bedste
kærtegn. Goethe(

The hand that has the week day broom to ply, on Sunday gives the pleasantest
caresses. Goethe)

I hate to follow and I hate to lead Obedience? no! and ruling? No indeed!
Nietzsche

I am writing for a race of men which does not exist yet: for the lords of
the earth. Nietzsche

Fra : Gitte

Dato : 23-04-02 17:37

Hej Michael

>Jeg er lidt nysgerrig, og kunne godt tænke mig at vide om der er andre par
>der bruger pornofilm som opvarmning til en hyggeaften med partneren.

Jo, det er skam noget vi tit gør, faktisk de fleste gange Grunden
til at vi ikke bliver set i videobutikken er, at vi gennem tiden har
fået os en helt lille samling af film, som vi så skifter lidt imellem.
Som du jo selv er inde på, er det jo ikke lige handlingen der handler
om *GGG*

MVH

Gitte