MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
xp fryser
Fra : rasmus carlsen

Dato : 19-04-02 10:45

Hej NG
Problemet har sikkert været oppe og jeg har søgt på tidligere indlæg men
uden held ... så derfor:
Hvorfor fryser min xp pro? Det sker flere gange om dagen og eneste udvej er
at slukke putteren. Det sker uafhængigt af hvilke og hvor mange programmer,
jeg har åbne ...

mvh ras

Fra : Ole Axelsen

Dato : 19-04-02 11:08

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> at slukke putteren. Det sker uafhængigt af hvilke og hvor mange

Det kan kun være hardware eller driver problem. Eller måske et bestemt
program, der er lidt "uartigt" Men da du ikke beskriver dit system nærmere
er det svært at sige noget om.
Her hos mig kører XP uden nogen problemer, og min maskine kører 24/7. Bliver
normalt genstartet ca 1 gang om ugen, eller måske en gang ind imellem, hvis
et nyinstalleret program kræver det. Den længste periode den har kørt var 18
døgn, og da blev den kun lukket ned fordi jeg skulle skifte bundkort.
Det skal lige nævnes, at jeg kører P4 på et Asus board med Intel chipsset,
og det har en "kraftig tendens" til at være mere stabilt, end mange af de
"discount" systemer der findes med AMD CPU og dertil hørende board.

Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 19-04-02 11:26

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og det har en "kraftig tendens" til at være mere stabilt, end mange af de
> "discount" systemer der findes med AMD CPU og dertil hørende board.

ok - her kommer lidt data:

elitegroup 800 mhz duron AMD (står der på regningen)
256 ram (kender ikke mere til det)
ECS bundkort ATX
30 gb seagate HD
Nvidia 32 mb grafikkort
standard 10/100 netværkskort

ras

Fra : Ole Axelsen

Dato : 19-04-02 11:47

> "Ole Axelsen" <oleaxelsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> ok - her kommer lidt data:

> elitegroup 800 mhz duron AMD (står der på regningen)
> [...]

Det er jo en konfiguration, der er meget populær, men der er også en del
fejl på netop de bundkort. Jeg har lige nu to stk (K7S5A) liggende, som er
kommet retur med defekter. Jeg sidder og venter på en der skal komme med en
maskine med samme bundkort, som har netop samme problemer som du har. Med
lige netop den tror jeg nu det er driverproblemer.

Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 19-04-02 12:05

> [...]
> maskine med samme bundkort, som har netop samme problemer som du har. Med
> lige netop den tror jeg nu det er driverproblemer.

så det du siger er, at vil jeg af med problemet skal jeg købe en ny putter
eller et nyt bundkort ... ?
ras

Fra : Ole Axelsen

Dato : 19-04-02 13:26

> så det du siger er, at vil jeg af med problemet skal jeg købe en ny putter
> eller et nyt bundkort ... ?

Ikke nødvendigvis, men der er efter min mening helt klart størst mulighed
for at opnå et stabilt resultat med et system baseret på Intel CPU og
chipset. Man betaler lidt mere for det, men jeg er ikke i tvivl om, at de
ekstra penge er givet godt ud.
Jeg ved godt dette kan være starten på endnu en "religionskrig" men prøv
lige at se på hvor mange der i de forskellige grupper "brokker" sig over
deres ustabile maskiner, og læg så mærke til at hovedparten drejer sig om
AMD.

Vi er vist ved at bevæge os uden for denne gruppes emnekreds, så EOD herfra.

Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 19-04-02 13:52

> [...]
> AMD.
>
> Vi er vist ved at bevæge os uden for denne gruppes emnekreds, så EOD

ok og tak - men det spøjse er nu at jeg ikke hvade den slags problemer under
win98 - der var så dog andre problemer ...
ras

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 19-04-02 13:54

> [...]

Med

> så det du siger er, at vil jeg af med problemet skal jeg købe en ny putter

Det er nu ikke sikkert: Det siges at den seneste bios-opdatering skulle
klare problemerne der har været. Det ville jeg nok prøve først.

Det der gejl med at Intel er bedre er en gammel skrøne. Jeg har set mindst
lige så mange som har erklæret at deres pc med AMD-processor var den mest
stabile maskine de har haft. Også folk med samme type bundkort som dit.

Jeg har såmænd selv oplevet at en gammel ATA33 harddisk ikke ville køre med
DMA på hverken et Intel TX eller et Intel BX bundkort. Jeg havde faktisk
opgivet at få den til det.
Men så sluttede jeg den til et VIA-bundkort med en AMD Duron på og sørme om
den ikke nok så fint kørte ATA33, uden det mindste problem.
Og samme maskine har kørt lige så stabilt som mine gamle Intel-maskiner.

Men for at være sikker, kan du hente memtest86 på:
http://www.teresaudio.com/memtest86/
Det skal køres fra en floppy, og tester så primært om dit RAM kører som det
skal.
Men hvis der er fejl, _kan_ det også stamme fra andet hardware såsom CPU
eller bundkort.

Men ellers, check dine drivere som det er nævnt. Det kan sagtens være sådan
én der er problemet.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-04-02 14:21

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> skrev:
> elitegroup 800 mhz duron AMD (står der på regningen)
> 256 ram (kender ikke mere til det)

Disse kan tjekkes med det program Henrik nævner,
lad den køre i ca. 4 timer.

> ECS bundkort ATX

Prøv at se efter BIOS opdatering og opdatering af
bundkortets chipset og div. portet mv.
(AGP, PCI bridge, USB, IDE mv.)
Hvad hedder bundkortet helt præcist?

Prøv nyeste drivere www.nvidia.com

> standard 10/100 netværkskort

Finder Windows XP selv driverne?
Ellers led efter nye.

Venligst
Mikael

Fra : rasmus carlsen

Dato : 19-04-02 14:25

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Disse kan tjekkes med det program Henrik nævner,
> lad den køre i ca. 4 timer.

> Prøv at se efter BIOS opdatering og opdatering af
> [...]

jeg har nyeste driver til nvidia - men jeg skal lige se efter ny driver til
netværkskortet - og det præcise navn på bundkortet ander jeg ikke noget om
.... hvor ser jeg det henne?
ras

Fra : Morten

Dato : 19-04-02 16:22

> - og det præcise navn på bundkortet ander jeg ikke noget om
> ... hvor ser jeg det henne?

Kan du ikke se det i en XP-menu, kan du kigge på bundkortet.
Nogle gange skal man lede ret kraftigt, og måske finde navnet midt på
kortet og evt. versionsnummer i et hjørne etc.

P.s. Klip gerne det (overflødige) væk, du ikke direkte svarer på, når
du returnerer et indlæg - det er mere behageligt at læse.

Mvh.
Morten

Fra : rasmus carlsen

Dato : 19-04-02 18:28

> Kan du ikke se det i en XP-menu, kan du kigge på bundkortet.
> Nogle gange skal man lede ret kraftigt, og måske finde navnet midt på
> kortet og evt. versionsnummer i et hjørne etc.

ok - jeg kigger med lys og lygte

> P.s. Klip gerne det (overflødige) væk, du ikke direkte svarer på, når
> du returnerer et indlæg - det er mere behageligt at læse.

ok -sådan her?
ras

Fra : Peter Loumann

Dato : 19-04-02 18:39

Fri, 19 Apr 2002 19:28:22 +0200, "rasmus carlsen"
<rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

>ok

Ih, Rasmus, du har reddet mig ud af min akutte usenet-depression
Vi ser ubærligt mange
- "hvorfor det?"
- "kan det da ikke være lige meget"?
- "det gider jeg ikke"
- "det kan da ikke passe, at man skal sidde og redigere"
- "selvbestaltede netbetjent!"
- "få dig et liv!"
for tiden.

> -sådan her?

Lige nemlig!

hilsen pl

Fra : Morten

Dato : 19-04-02 20:35

> ok -sådan her?
> ras

Rasmus - du er super!
Ha' en rar weekend

Mvh.
Morten

Fra : ASKF

Dato : 23-04-02 08:02

Mikael Nørrelund Andersen ytrede sig i
<3cc019c1$0$220$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> med dette:

>"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> skrev:
[snip]

>Prøv nyeste drivere www.nvidia.com

Det afhænger lidt af hvilket nVidia chipset der sidder på det, hvis det
er TNT serien bør han nok prøve med en beta driver.

Vi er mange der har haft problemer med XPs stabilitet hvis vi har
benyttet en MS certificeret driver, mens beta driverne kører uden
problemer.

Der kan hentes beta drivere her:
<http://www.tweakersasylum.com/nvdrivers/Series20/20xx/00000020.htm>
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-04-02 10:53

"ASKF" <askf@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi er mange der har haft problemer med XPs stabilitet hvis vi har
> benyttet en MS certificeret driver, mens beta driverne kører uden

tak - det prøver jeg også.
ras

Fra : Madsen

Dato : 19-04-02 18:59

Peter Loumann skrev:

> Ih, Rasmus, du har reddet mig ud af min akutte usenet-depression

Ja, dejligt at se at der stadig findes mennesker som ikke føler sig
trådt på og fornærmet blot fordi man fortæller dem hvordan de med
fordel kan ændre deres citatteknik så den bliver langt mere overskuelig
og let læselig.

Madsen.